kolgans of tog wat anders

Gestart door rob_voesten, november 22, 2008, 21:08:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

hoi Allemaal

Wat maken jullie hier van??

We zijn er nog niet uit of het wel een kolgans is. Of een Hybride

http://nl.youtube.com/watch?v=F0bpWMuZBmo

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Albert de Jong

#1
Dag Rob,

Deze vogel is m.i. geen Groenlandse kolgans of gewone albifrons. De witte zomen van de dekveren en egale onderdelen wijzen eerder op rietgans. Voor Groenlandse zijn de (uit het hoofd) de bovendelen te licht, zie ik geen zware borststreping, flinke kol of donkere kop.

Zo vanaf het bewegelijke filmpje met de slecht passende achtergrondmuziek :wacko:   is het moeilijk te zeggen wat het wel is. Misschien kun je wat kenmerken noemen die in het veld wel goed te zien waren?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.


Albert de Jong

#3
Inderdaad Lutzen. De bovendelen vind ik nog erg op die van rietgans lijken in vergelijking tot jouw hybride(s). De snavel, bles en slankere bouw van deze gans passen goed op kolgans. Maar de genetische verhouding zal wel nooit 50/50 zijn. Het kan trouwens zomaar eens dezelfde vogel zijn als die je begin dit jaar fotografeerde: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41958 maar dan met net wat nieuwere dekveren.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

rob_voesten

Hoi Allemaal

Bedankt voor de reactie's ik had via  mijn eige mail ook al wat reacties en het lijkt er op dat het tog een hybride is en dan Kol X Rietgans. Ik weet niet of dat het hier om een 2 winter vogel gaat of om een adulte vogel.

Wel leuk om dit soort vogels te zien.Hout je scherp in het veld.

Groetjes rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

Kan iemand Kolgans X Rietgans toevoegen aan Waarneming.nl??

Alvast bedankt

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com