Hoofdmenu

Spinnenorchis?

Gestart door simonve, mei 08, 2006, 21:54:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

simonve

Gefotografeerd in Spanje. Spinnenorchis?, Hommelorchis? of?
Al div. boeken en sites geraadpleegd. :huh:

Corryabbink

Er zijn heel veel orchideën en het zijn moeilijke soorten. Misschien kun je eens kijken bij de "Ophrys" daar valt onze Bijenorchis ook onder.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

grunsven

Het is zeker een Ophrys maar dat had Svengelen  ook al door als ik naar de gegeven namen kijk.
In Spanje heb je heel veel Ophrys soorten en ik durf er dus ook verder niets over te zeggen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Corryabbink

CiteerHet is zeker een Ophrys maar dat had Svengelen  ook al door als ik naar de gegeven namen kijk.
In Spanje heb je heel veel Ophrys soorten en ik durf er dus ook verder niets over te zeggen.
Dat was niet tot me doorgedrongen.

De foto is ook eigenlijk te klein om goed de kenmerken te kunnen zien of je moet de soort zonder meer kunnen herkennen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

M.i.geen hommel of bijenorchis.

Maar Spinnenorchis, Zwarte spinnenorchis, Garganospinnenorchis, Zadelorchis, Sniporchis zijn allemaal alternatieven (even de Baumann/Kunkele snel doorgenomen).
Landwehr heb ik nog geen tijd voor, maar kan ik ook nog eventueel eens raadplegen.
Of hebjij die boeken al bekeken.


Welkom in de wereld van het moeilijkste geslacht van Europa (zegt een kennis van mij (Poolse orchideeeënkenner)).
Dactylorhiza schijnt er niets bij voor te stellen. Dat zegt wel wat lijkt me.


En als je op internet plaatjes kijkt moet je er van bewust zijn dat de variatie dermate groot is dat het moeilijk uitsluiten is op basis daarvan.


Overigens de plek in Spanje sluit ook nog wel een en ander uit.



Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

simonve

#5
Bedankt voor de info. Ik ga met bovenstaande namen nog eens lekker zoeken en vergelijken op het I-net.

ThanksimoN

simonve

#6
En nog een.

Ophrys garganica?  Znenek jezek Orchideeen encyclopedie

simonve

Iemand nog een idee m.b.t. de laatst toegevoegde foto?

ThanksimoN

simonve

#8
Nog wat fotos'

simonve

en nog 1

simonve

En nog 1

JohanvantBosch

#11
Ziet er in elk geval leuk uit allemaal. Ik zal de Landwehr er ook eens bij pakken. De laatste drie zien er wat mij betreft op het eerst gezicht redelijk als bijenorchis uit, de tweede zeker niet. Maar pin me er niet op vast.
Leuk!
Johan

simonve

Johan,

Over welk boek heb je het. Ik heb alleen de Znenek Jezek Orchideeen encyclopedie met daarin een hoofdstuk aangaande Orchideen in Europa.

Mvg, Simon

simonve


JohanvantBosch

hallo Simon,
De landwehr is een al wat ouder (ergens jaren 70?) standaardwerk in twee delen op het gebied van orchideeen, geschreven door de heer Landwehr.
In het boek staan van elke soort schitterende kleurentekeningen. Ook heeft hij heel veel ondersoorten en varieteiten beschreven en getekend. het is niet wat je noemt een veldgids, daar zijn ze veel te groot voor. Maar het zijn errug mooie boeken. (Hoewel ik ze als 15 jarig jongetje wel als veldgids gebruiken en bij vakanties in Oostenrijk gerust in mijn rugzakje mee de berg op sleepte .... gekkenwerk!
In de boekhandel zijn ze al lang niet meer te krijgen, maar af en toe duiken ze bij De Slegte op. Daar heb ik de mijne ook vandaan. In de bieb moeten ze ook te vinden zijn.

Groeten,
Johan

simonve

Johan,

Bedankt voor de info. Ik had inmiddels ook al wat speurwerk op het Internet gedaan en daar worden ze ook aangeboden. Ik ga eens kijken of ik de twee exemplaren kan bemachtigen. :D  

JohanvantBosch

OEF!
Het blijven toch lastige krengen...
Hierbij mijn gedachten, maar is puur boekenwijsheid...
1 ziet er erg kenmerkend uit, maar ik kom er niet uit - misschien een hybride?
2 spinnenorchis, vanwege groene kleur van petalen en sepalen en lengte en vorm van de petalen
3 hommel of bijen, ik neig naar hommel, maar vind de bracteeen niet opvallend lang
4 hommel of bijen, ik neig naar hommel, maar vind de bracteeen niet opvallend lang
5 bijenorchis, maar vind de bracteeen juist weer aan de korte kant.

Ik doe dit aan de hand van de platen en teksten in Landwehr, maar wanneer je een nieuwer, moderner boek hebt, is er misschien beter uit te komen, omdat de kennis natuurlijk ook voortschrijdt.

Succes, ben benieuwd naar de uiteindelijke determinatie.
Groeten,
JOhan

ken_kraaijeveld

OK, laat ik hier mijn licht eens over laten schijnen (ik heb helaas geen boeken bij de hand).

1. Geen idee. Zou me niet verbazen als dit inderdaad een hybride is, waarschijnlijk met spinnenorchis als een van de ouders)
2. Spinnenorchis - groene petalen en sepalen
3. Sniporchis (Ophrys scolopax) - vrij smalle lip met opvallende lange 'armpjes' die naar voren steken. Ook het flubbertje onderaan de lip is opvallend groot.
4. Lijkt me ook een Sniporchis, al is de lip aan de brede kant. Sbiporchis is net als de meeste Ophrysen vreselijk variabel.
5. Bijenorchis. Ik ben net terug uit Italie en daar zagen ze er identiek uit met die spierwitte petalen en sepalen.

Groeten,

Ken

JohanvantBosch

Heb nog eens gecheckt voor de sniporchis. Toen ik de eerste keer keek dacht ik dat het wel mee viel met die  'armpjes', maar je hebt gelijk. Ik ga er helemaal in mee met die sniporchis.
Bij 1 denk ik ook dat spinnenorchis een van de ouders zou kunnen zijn (o.a. vanwege de lengte en vorm van de petalen). Misschien met snip of bijenorchis/
Groeten,
Johan

JohanvantBosch

Ik kwam op het internet langs de site ophrys.be
Als je helemaal zeker wilt zijn, moet je je foto's denk ik even langs die meneer sturen.
Groeten,
Johan

JohanvantBosch

1 misschien ophrys catalaunica, zie op de hiervoor genoemde site
http://www.ophrys.be/b18.htm
Groeten,
JOhan  

Jan Essink

Citeer1 misschien ophrys catalaunica, zie op de hiervoor genoemde site
http://www.ophrys.be/b18.htm
Groeten,
JOhan
plaatje 1  is zeker Ophrys catalaunica

raadpleeg ook eens:
Guide des orchideen dÉurope van Pierre Delforge, helaas alleen in het Frans.

Over 2 jaar komt er een prima boek uit over de orchideeen van Europa

Maar als u vaker problemen heeft mail mij maar, ik ben lid van de Werkgroep Europsese Orchideeen (WEO) in kijk al meer dan 30 jaar naar orchideeen

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Jan Essink

Dit antwoord reeds direct aan Simon doorgegeven.

Van sommige soorten heb ik alleen de Latijnse naam

plaatje 1: de Spaanse vorm van Ophrys bertolonii n.l. Ophrys catalaunica
plaatje 2: Ophrys sphegodes, arachnitiformis type genaamd Ophrys gallica
plaatje 3: spinnenorchis, Ophrys scolopax
plaatje 4: idem
plaatje 5: Bijenorchis, Ophrys apifera, waarbij de sepalen altijd heel kort zijn. Als deze langer zijn dan is het een variant hiervan.

groetjes

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

JohanvantBosch

CiteerDitplaatje 3: spinnenorchis, Ophrys scolopax
plaatje 4: idem

Hallo Jan,
Volgens mij heb je je verschreven. o. scolopax is toch de sniporchis?
Groeten,
Johan

Jan Essink

Hallo Johan,

klopt wat je zegt

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink