Alpenkauw / Corvus spec

Gestart door hiskodevries, november 20, 2008, 16:08:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

zou het dan toch echt ???
http://waarneming.nl/foto/view/577237
het is in elk geval een rare snavel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Muad'Dib

Citeerzou het dan toch echt ???
http://waarneming.nl/foto/view/577237
het is in elk geval een rare snavel
Lijkt 6 vingers te hebben als roek en niet 7 als alpenkauw....?

Maar ik laat me graag verrassen, ik ben overigens kleurenblind en zie geen geel...

Dirk

Certhia

#2
Citeerzou het dan toch echt ???
http://waarneming.nl/foto/view/577237
het is in elk geval een rare snavel
Lijkt me een zwarte kraai (of eventueel maar denk t niet een roek) met een vergroeide snavel. Edit: Dit is op de bovenste foto t best te zien. Snavel hoe dan ook te lang voor een alpenkauw.
Dus t gaat wel meevallen met die shit en die fan.  B)

HJDT

#3
Kop (vooral de nek) en staart lijkt me daarnaast ook te lang voor een Alpenkauw. Trouwens: zelfs al zou er een overduidelijke Alpenkauw op de foto staan was er nog steeds geen sprake van shit of fan . . . .

Edit: Roek lijkt me waarschijnlijker vanwege nek-lichaam-staart verhouding en dat zou ook de gele snavel kunnen verklaren. Visualiseer een Roek met een dunne, kromme snavel en je komt ongeveer hier op uit lijkt me (alleen is dan nog de vraag hoe een Roek een dunne kromme snavel zou kunnen krijgen . . .)
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Kasper S

Dacht bij sommige foto's ook duidelijk een AlpenKauw te zien. Op de laatste foto is voor mij ook duidelijk een roek te zien.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Maarten Hotting

Een Alpenkauw heeft toch een duidelijk kortere snavel en vel geel van kleur.
Groet,
Maarten

Limosa

Is alpenkraai een optie? Dat verklaart ook het aantal vingers, de lange snavel en de lange nek.... Plus het feit dat juveniele alpenkraai een langere lichte (geelachtige) snavel heeft.

http://www.we-love-crete.com/images/redbil...y-polandeze.jpg

Voor een zwarte kraai lijkt me de nek te lang en de snavelkleur komt niet overeen. Alleen de eerste foto lijkt me te lomp voor een alpenkraai. Die neigt meer naar een roek...

Maar ik zeg ook maar wat....
Groeten,

Joachim

frankneijts

#7
Citeer
Citeerzou het dan toch echt ???
http://waarneming.nl/foto/view/577237
het is in elk geval een rare snavel
Lijkt 6 vingers te hebben als roek en niet 7 als alpenkauw....?

Maar ik laat me graag verrassen, ik ben overigens kleurenblind en zie geen geel...

Dirk
Alpenkauw valt in principe af: die heeft maar 5 min of meer duidelijke vingers. EDIT: Snavel van juv. Alpenkraai in deze tijd is niet heldergeel maar meer vuiloranje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

De enige Rotskruiper voor NL zat hier niet zo heel ver vandaan (2km); A'dam zuidoost = duidelijk een trekpleister voor alpiene vogels. Waarom heeft nog niemand die Sneeuwvink ontdekt?  :D  
Steven Wytema


frankneijts

#9
Krijg sterk de indruk dat de 1e foto helemaal niet past bij de andere... Die laat weer net zo'n beest zien als de eerder besproken foto's, die met dat patatje in z'n bek. Maar misschien kijk ik niet goed?
Edit: Hier de koppen van foto 1 en foto 5. Aannemende dat er maar enkele seconden zitten tussen deze opnamen kan ik de verschillen niet goed rijmen. Op de 1e foto lijkt-ie wel een halve haring in z'm bek te hebben.. B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Erwin Reinstra

#10
Vage business die alpenkauw. Niet alleen de foto's, maar ook de beschrijving
(haveloze shape en verenkleed, vooral geen patatjes en shit die fan hit  :wacko: ).
Alpenkauw lijkt me het zeker niet vanwege zestal vingers en te lange, dikke en te gebogen snavel.
Alpenkraai ook niet; wederom te dikke snavel en snavel hier m.i. juist niet lang en gebogen genoeg.
Snavel is volgens mij grijs (grijzig), ook al lijkt deze op sommige foto's door lichteffect rood(achtig). Staart te lang voor zowel alpenkauw als alpenkraai.
Eerlijk gezegd lijkt het me "gewoon" een kraai met snavelvergroeiing.
Of het is een hoax?
Of het is gonzo!?!?
Met vriendelijke groenten,
Erwin


jurek

Hallo,

Ik ben een beetje bang om commentaar te geven op een plaats met zoveel hiper-ervaren vogelaars. Maar deze vogel lijkt niet op Alpenkauw Pyrrhocorax graculus. Ik weet dat dit soort uit Zwitserland.
Waarom:
- Bek te lang
- Vreemd lange hals
- Er is iets mis met vleugel formule
- Te korte staart.
Vorm lijkt meer op Alpenkraai Pyrrhocorax pyrrhocorax, hoewel deze teoretisch hat alle gele bek en rode poten. Er kunnen ook exotische corvids zijn met soortgelijke bouwen.

frankneijts

Hierboven is enkele malen gesuggereerd dat Alpenkauwen een korte(re) staart zouden hebben. Ik ben het met Jurek eens dat ze juist een lange(re) staart hebben: staartprojectie is bijv. een belangrijk onderscheid tussen zittende Alpenkauwen en -kraaien!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Met Frank eens dat eerste vogel een ander individu lijkt te zijn. In aanvulling op Erwin, Jurek en Frank (& met dank aan de ANWB): Geen alpenkauw want vleugelbreedte>staartlengte (bij alpenkauw andersom). Geen alpenkraai want  staartbasis niet opvallend breed, past eigenlijk prima op zwarte kraai. Geen roek want (o.a.) geen wigvormige staart.

Als ik naar de thumbnails kijk zie ik eigenlijk niets vreemds voor zwarte kraai behalve die snavel, die ik er bij de foto's wat onnatuurlijk 'opgeplakt' uit vindt zien trouwens, maar misschien is dat tunnelvisie.  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

garryb

#14
Pfft...Wat een geinponem. Scherp knip en plakwerk van Frank, maar kijk ook naar foto 3 en verder. Die snavelbasis: Hahahahaha! Admins verwijderen die onzin s.v.p!
EDIT: 'This is even less than shit!'  
:P

Kasper S

#15
Als je eens goed naar dat hoofd kijkt.... Zie je dan nog niet dat het nep is?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

GertJ

CiteerAls je eens goed naar dat hoofd kijkt.... Zie je dan nog niet dat het nep is?
Het hoofd is er op de kop opgeplakt.
Hoax!



Gert Jager
Groet Gert Jager

Kasper S

#17
Vreemd:

CiteerIn tegenstelling tot wat iedereen misschien wel denkt, zou ik willen dat ik geen alpenkauw had gezien. Ik zou ook het liefst alle halsbandparkieten uit Nederland verbannen want ze verdringen onze leuke vogels. Het zijn in mijn ogen gewoon brutale indringers. Ik vind dat wij best zonder deze schreeuwlelijkers kunnen temeer daar ze ook onze bomenstand vernielen.
De natuur gaat echter haar eigen gang, wij zouden wel allerlei dingen willen, maar we hebben niet de macht om de natuur naar onze wil te zetten.
Ik vind de alpenkauw overigens wel een leuke vogel, en mocht het beest hier gaan nestelen en onze vogels met rust laten dan mag hij wat mij betreft wel komen. De alpenkauw is een rustige vogel in tegenstelling tot de halsbandparkiet.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

laatvlieger

Laten we vooral elkaar even in waarde houden. En als je wilt aankaarten dat halsbandparkieten hier niet thuis horen, dan heb je inderdaad gelijk: die horen niet thuis in het topic "zeldzaamheden in Nederland". Maak daar maar een ander topic voor aan, maar plaats het s.v.p. niet hier.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

DanielS

CiteerLaten we vooral elkaar even in waarde houden. En als je wilt aankaarten dat halsbandparkieten hier niet thuis horen, dan heb je inderdaad gelijk: die horen niet thuis in het topic "zeldzaamheden in Nederland". Maak daar maar een ander topic voor aan, maar plaats het s.v.p. niet hier.
Kasper quote wat de waarnemer van de Alpenkauw zei.
Daniel

Jeroen Nagtegaal

#20
Is een opmerking van hem. Orginele foto's opvragen?

Maar volgens mij zitten die Alpenkauwtjes wel heel raar in elkaar, ook wat kop betreft. Lang niet alles klopt, maar zijn er niet ook in azie veel van dit soort rare beestjes?

Overigens zijn wel beide "Claims" van hem afkomstig, ook lijkt de manier van reageren op zijn eerdere waarneming.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#21
Citeer
CiteerLaten we vooral elkaar even in waarde houden. En als je wilt aankaarten dat halsbandparkieten hier niet thuis horen, dan heb je inderdaad gelijk: die horen niet thuis in het topic "zeldzaamheden in Nederland". Maak daar maar een ander topic voor aan, maar plaats het s.v.p. niet hier.
Kasper quote wat de waarnemer van de Alpenkauw zei.

Aha, dat had ik nog niet gezien.... mijn excuses..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kasper S

Citeer
CiteerLaten we vooral elkaar even in waarde houden. En als je wilt aankaarten dat halsbandparkieten hier niet thuis horen, dan heb je inderdaad gelijk: die horen niet thuis in het topic "zeldzaamheden in Nederland". Maak daar maar een ander topic voor aan, maar plaats het s.v.p. niet hier.
Kasper quote wat de waarnemer van de Alpenkauw zei.
Klopt.

Zo duidelijk?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

laatvlieger

Citeer
Citeer
CiteerLaten we vooral elkaar even in waarde houden. En als je wilt aankaarten dat halsbandparkieten hier niet thuis horen, dan heb je inderdaad gelijk: die horen niet thuis in het topic "zeldzaamheden in Nederland". Maak daar maar een ander topic voor aan, maar plaats het s.v.p. niet hier.
Kasper quote wat de waarnemer van de Alpenkauw zei.
Klopt.

Zo duidelijk?
Ja, beter! Bedankt.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jorenvanschie

#24
@ Kasper:

Op die foto uit jouw post en ook op de andere van de twee onderste foto's kun je naast de opmerkelijke schedelstructuur ( :D ) zelfs kleurverschil zien tussen de geplakte kop en de rest van de vogel.

(Edit: ik quote de waarnemer/kunstenaar, niet Kasper natuurlijk)

CiteerIn tegenstelling tot wat iedereen misschien wel denkt, zou ik willen dat ik geen alpenkauw had gezien.

Waarom dan wel een halfuur photoshoppen?

Citeer
Ik fotografeerde deze vogel met het idee, weer een kraai, vooruit dan maar, het zijn toch wel leuke vogels.

Mag ik vragen, doe je dat bij elke Kraai dan? Zie het nut er niet van in eerlijk gezegd :whistle:

Adri Clements

Volgende vraag in dit detectivespel: waar komt die ander kop vandaan? (welke soort)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

marijn

CiteerAls je eens goed naar dat hoofd kijkt.... Zie je dan nog niet dat het nep is?
CiteerHet hoofd is er op de kop opgeplakt.
Hoax!
Dat is onzin. Er is m.i. niets dat daarnaar wijst.
Marijn Prins

Kasper S

Lijkt me eerder een te lange teennagel dan een vogelsoort  :D  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

jorenvanschie

#28
@ Marijn: dan moet je de onderste van de reeks foto's (of zal ik zeggen 'postmodernistische kunstwerken'?) eens bekijken! Zo'n nek kán nooit goed zijn natuurlijk. De kop lijkt daarnaast veel valer bruin dan de rest van de foto.

Edit: De kop lijkt haast wel van een merel, met een lekker uitgesmudged snaveltje. Moet je dat oog eens van dichtbij bekijken!  ^_^  

garryb

Deze meneer zat duidelijk om aandacht verlegen, welnu dat heeft hij gekregen (wel 2400x! naar eigen zeggen). Maar de eerste kraaiachtige waarbij de snavel zo idioot aan de vogel geplakt zit moet in dit universum nog gesignaleerd worden...