Hoofdmenu

Winter 2008-2009

Gestart door Weia, november 17, 2008, 15:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Citeer
Citeer...ben er inmiddels achter dat ik voor de winterjuffers in het Noorden, Oosten of Zuiden moet zijn...  ..en je raad het al..  woon in het Westen!
Niet geheel waar Ted. Hier zie je dat de Bruine Winterjuffer het prima in het westen doet.
als ik naar de wn van verleden jaar kijk zijn er in ZH van begin november tot en met begin februari geen meldingen geweest!

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

Citeerals ik naar de wn van verleden jaar kijk zijn er in ZH van begin november tot en met begin februari geen meldingen geweest!
Als ik mag gokken: een waarnemerseffect? Zoveel mensen gaan er in die tijd nou ook weer niet op zoek naar libellen...

Limosa

Citeer
Citeer
Citeer...ben er inmiddels achter dat ik voor de winterjuffers in het Noorden, Oosten of Zuiden moet zijn...  ..en je raad het al..  woon in het Westen!
Niet geheel waar Ted. Hier zie je dat de Bruine Winterjuffer het prima in het westen doet.
als ik naar de wn van verleden jaar kijk zijn er in ZH van begin november tot en met begin februari geen meldingen geweest!
Dat komt vooral omdat winterjuffers nogal moeilijk vindbare beestjes zijn. Oftewel, je moet er echt naar op zoek. Laag bij de grond en pol voor pol uitkammen, hopende dat je aan het eind van de dag een winterjuffer gezien hebt! En veel mensen hebben daar geen tijd voor/zin in. Je komt ze niet tijdens een rondje hond uitlaten tegen. Ze zitten er wel (tenminste in het juiste biotoop), ze moeten alleen nog gevonden worden! Tot enkele jaren terug (en nu nog steeds een beetje) was er heel weinig bekend over de overwintering van winterjuffers en dat hiaat moet nu goedgemaakt worden, maar daar worden grote sprongen in genomen. Het lijkt mij een kwestie van tijd (en moeite) voordat ook in Zuid-Holland de eerste waarnemingen tussen november en februari gedaan worden.

Zet hem op, Ted!
Groeten,

Joachim

Goyatlah

Misschien een tip: met een aantal mensen zoeken, bij redelijk weer (winterzonnetje)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

CiteerMisschien een tip: met een aantal mensen zoeken, bij redelijk weer (winterzonnetje)
nog een tip over dat weer: vanaf een graad of 13 vliegen ze. Dus mocht het binnenkort nog een keer wat warmer worden, dan kun je ze misschien nog wel vliegend zien.
(of blijven ze als ze eenmaal in winterslaap zijn rusten tot in het voorjaar?)

Limosa

Citeer
CiteerMisschien een tip: met een aantal mensen zoeken, bij redelijk weer (winterzonnetje)
nog een tip over dat weer: vanaf een graad of 13 vliegen ze. Dus mocht het binnenkort nog een keer wat warmer worden, dan kun je ze misschien nog wel vliegend zien.
(of blijven ze als ze eenmaal in winterslaap zijn rusten tot in het voorjaar?)
Ik dacht dat ze al bij 10 graden vlogen en dat moet ook nog bekeken worden op microklimaat. In de zon en uit de wind warmt het al gauw 1 of 2 graden meer op dan de omgeving.

Maar ook bij koud en grijs weer kun je ze prima vinden! En ze zitten niet eens allemaal teruggedoken in de pol. Vandaag vijf stuks die vrij tot hoog in de pijpestro zaten, de rest zat wel lekker verscholen. Weinig wind en droog weer is wel van belang denk ik. Dat vergroot het zoekgemak en zoekplezier!

Volgens mij is het ook geen echte winterslaap want ze blijven voortdurend alert op de omgeving. Ze kunnen ook nog heel licht bewegen (afdraaien). Volgens mij vliegen ze "gewoon" weer wanneer het even warm genoeg wordt.  
Groeten,

Joachim

marcel123

#36
Citeer
CiteerNiet alle libellen van Europa hebben al de nederlandse naam die in de Veldgids libellens staat.
verkeerde topic?? Of is dit iets dat jij in de wintermaanden wilt gaan veranderen?  :P
Vooruit, alleen de nederlandse namen van de Europese soorten (niet de Engelse) en alle bel. talen voor alle libellenfamilies van de Wereld.

ronald

#37
er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de overwintering van Noordse winterjuffers, ook zelf heb ik vele tientallen dagen kleumend op de heide doorgebracht, en daarbij zijn honderden juffers gezien en gevolgd, en we weten al heel veel van de overwintering. verder onderzoek zal niet veel meer opleveren, daarom zou ik zeggen: wees zeer voorzichtig met het zoeken op de mooie en kwetsbare (vooral wat rust betreft) winterjufferplekjes. foto's zijn er ook genoeg, ook dat zal weinig toevoegen. met foto's maken moet je dubbel voorzichtig zijn, je verliest de voorzichtigheid makkelijk uit het oog als je eindelijk een juffer ziet, dat heb ik vaak genoeg gezien en zelf ook zeker ervaren.

maar als libellenliefhebber moet je natuurlijk wel de geweldig ervaring van een overwinterende winterjuffer kunnen meemaken, en dat kan ook prima als je een beetje voorzichtig bent. onthoud gewoon dat het vooral voor de mooie ervaring is dat je op zoek gaat, en weeg daarop af hoever je ervoor kunt of wilt gaan nu het meeste wel gedaan is qua winteronderzoek/fotografie!

ik hoop dat ik met onderstaande de meeste vragen kan beantwoorden, ik ben bezig om een rapportage van het paedisca onderzoek te maken, maar het valt me nog niet mee om een paar 100 paedisca veldagen overzichtelijk samen te vatten. kort en bondig ben ik niet erg goed in, maar dat zal uit onderstand verhaal ook wel blijken. ik hoop dat ik dat snel leer, want het wordt hoog tijd dat de erg leuke onderzoeksresultaten eens naar buiten komen, ik blijf er maar mee aanmodderen :wacko:

in mijn ervaring (in NO nederland) is de bruine winterjuffer qua zitplaatskeuze niet veel anders dan de noordse winterjuffer, onderstaande gaat vrij zeker voor beide soorten op:

-wanneer je wilt weten waar juffers overwinteren dan kun je dat het beste doen in de laatste vliegdagen van het najaar (half tot eind oktober, heel soms nog begin november)  als ze nog goed kunnen vliegen. zoeken in september en oktober zal al een aardige indicatie geven, maar van veel september plekken zijn de juffers in oktober verdwenen omdat ze ongeschikt worden door wind of de zakkende zon die er niet meer op kleine plekjes komt, of afstervende begroeiing die dan 'slap' wordt en plat gaat liggen (dat is zo ongeveer de reden van de najaarstrek, samen met het feit dat veel voortplantplekken een erg open karakter hebben).
je moet het gebied dus al redelijk kennen van het najaarsonderzoek, anders is het al snel zoeken naar een speld in een andere hooiberg dan die waar je in zoekt...
dat is nu te laat, maar wanneer je een goede voortplantplek weet (niet een poeltje met wat juffers maar een gebied met hogere aantallen) heb je nog een kans door oostelijk van een voortplantgebied op de eerste echt mooie plekjes te zoeken, liefst niet te grote open heidevelden. de trek wordt vooral door westelijke winden gestuwd, ga van ZW tot NW uit (WZW is op lange termijn ong de hoofdrichting), en kijk op bv google earth waar je beste kansen liggen.
op die plekjes moet je inschatten/weten waar de beste omstandigheden waren eind oktober. bedenk waar je zelf zou zitten als je zo groot was als een lucifer, en laat in het seizoen nog vliegjes wilt vangen.
-vliegen doen ze wanneer het warm genoeg is, ook een warme dag midden in de winter zal vliegende exemplaren opleveren, tussen begin/half december en half/eind januari staat de zon echter zo laag dat dit niet vaak mogelijk is in nederland. vanaf een graad of 15 kunnen ze vliegen, maar er is verschil tussen een zonnige dag met frisse wind of een zachte dag met bewolking. in het laatste geval kan het bijvoorbeeld best aangenaam zijn maar vliegen de juffers niet of erg moeizaam. zoek alleen vliegende exemplaren als het echt warm genoeg is. een indicatie kunnen ook 'gewone' juffers je geven, als die niet vliegen (bij verstoring) dan vliegen winterjuffers ook niet.
-overwinteren is slechts een koud uitgevallen zitpauze, ze gaan niet op zoek naar een overwinterplek. ze overwinteren simpelweg daar waar ze op de laatste vliegdagen terechtkomen of al zitten, en dit kan in een iets open bos zijn (zeldzaam), veel vaker zitten ze op meer open plekjes.
daarna hebben ze nog een kruipbereik van maximaal een paar meter. sommige exemplaren houden er hele kruiptochten op na, waarbij het niet zeldzaam is dat ze op dezelfde plek uitkomen als waar ze twee uur eerder begonnen met kruipen, een rondje pijpestropol zeg maar. vaker blijven ze waar ze zijn of verplaatsen zich slechts over korte afstand.
-dichte en eentonige begroeiing is nooit geschikt om juffers in aantal vast te houden. ook dichte en monotome pijpestro of heidevelden zijn niet ideaal, variatie is erg belangrijk. op gevarieerde plekken kunnen ze op van alles zitten, pijpestro en heide zijn bekende plekjes, maar we hebben bv meegemaakt dat de meeste juffers op een heide/pijpestroveldje in de winter op jonge boompjes gingen zitten. een open plekje met alleen jonge boompjes zal echter bijna nooit een juffer opleveren. ditzelfde gaat voor veel andere planten op, bv bijna nooit op een braamveld, wel op braam in een gevarieerde heide, idem voor brem enzenz.
riet kan heel geschikt zijn om op te zitten, maar dan moet het verspreid staan en afgewisseld worden door andere begroeiing van vooral russen, zeggen e.d. een redelijk dicht rietveld levert bijna niks op (bedenk maar eens hoe een juffer er van langs krijgt als hij op riet zit en de stengels heen en weer zwaaien, ze zullen dan heel laag moeten zitten, maar daar komt de zon er niet goed bij. met dit soort simpele logica kom je vaak al een heel eind) open plekjes in dergelijke velden soms nog wel een paar juffers, maar dit is bijna altijd minimaal. rietvelden met veel structuur kunnen wel juffers beethouden, maar deze zijn vrij zeldzaam.
grappig is dat we (halve) rietstengels gebruikten als merkstokjes bij gevonden juffers. bij het volgende bezoek zaten de juffers dan vaak op die stengel. later gebruikten we vooral takjes, en die werden ook vaak al snel bezet. ze hebben graag de mogelijkheid om omhoog te kruipen, iets wat ze ook vaak doen bij verstoring.
-zoek vooral op plekken waar ruimte is om tussen de ruigte door te lopen. vermijd zoeken in dichte gevarieerde heide/pijpestro/ruigte zoveel mogelijk, er zit vaak heel veel overwinterend beestjespul in heide/ruigte. een iets open structuur vermijd het vertrappen van teveel beestjes, en levert ook meer overzicht op. dat is wel nodig want het is al moeilijk genoeg om wat te vinden.
als je met meer mensen bent kan het erg lonend zijn om samen een struik aan te pakken, beide aan een kant. juffers draaien namelijk weg achter stengels/stokjes als je erbij in de buurt komt, met twee personen een sruik afzoeken minimaliseert het effect daarvan.
als je alleen bent dan kun je na een tijdje staren in een struik heel langzaam opzij bewegen om uit een net iets andere hoek te kijken. bij hele langzame beweging draaien juffers niet weg, en worden ze uit een andere hoek weer zichtbaar. ook kun je na een tijdje staren je hand vlot langs de pol bewegen en de juffers zo iets laten bijdraaien.
je kunt ook een krukje meenemen en van een plek af lang staren in de begroeiing om je heen. verbaas je vooral niet als je na een half uur niks zien opeens omringd blijkt door meerdere juffers (op goede locaties natuurlijk), het is soms echt een kunstje om ze te vinden.
-op toplocaties kunnen tientallen juffers redelijk geconcentreerd zitten, we vonden bv al eens een heidestruik met 8 juffers erin, en rondom zaten nog iets van 30 juffers over ongeveer 10 vierkante meter verspreid. elke stap die je dan zet moet goed overwogen worden, maar zelfs dan zie je soms als je je omdraait nog juffers zitten die je net gemist hebt.
-ze kunnen van bijna op de de grond tot 1.5 meter gevonden worden, maar de meeste juffers zullen op iets van 30 tot 60 cm zitten. ze kunnen volledig vrij en ruim boven een pijpestropol zitten, maar ook vaak diep verstopt in de pollen zelf. zoek vooral om de loszittende exemplaren, die zijn sowieso veel beter vindbaar dan de verstopte juffers, maar als je teveel gaat graven in de pollen om erin te kunnen kijken gaan de juffers die in diepe rust in zo n pol zitten vaak klimmen (alleen juffers die in de zon zitten ondernemen uit zichzelf klimtochten), tot ver boven de pol uit kunnen ze dan gaan, en dat vind ik zelf onnodige verstoring nu we er al vrij veel van weten.

nou ja, een heel verhaal alweer, ik hoop dat liefhebbers er wat aan hebben, en de fascinerende overwintering mogen aanschouwen.
veel succes en plezier ermee :)

groet, ronald
groeten, Ronald van Seijen

ronald

#38
de superpol, in deze struik zaten 8 juffers, en het jaar erna zaten er weer 5 in. beide keren zaten rondom ook veel juffers. nog een jaar later zat er niks in de superpol, en ook meteen rondom was het erg rustig. de meeste juffers zaten nu een aantal meters verderop, dit komt volgens mij door de wisselende omstandigheden (wind, zon en hoeveelheid blad aan de bomen).  
de juffers houden erg van dergelijke ijle (halfdode?) heidestruiken, op hele 'gave' heide vind je ze veel minder vaak. ook kan bv een veel kleiner halfdood heidetakje zomaar twee juffers bevatten, iets wat je eigenlijk niet echt verwacht. op de foto zie je ook dat de structuur van de heide vrij open is.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

#39
om vast wat te oefenen, een zoekplaatje, drie juffers zijn redelijk goed te vinden, knap als iemand de vierde vind...(alleen de kop en het borststuk is daarvan zichtbaar)...
groeten, Ronald van Seijen

ronald

de locatie waar de superpol stond met pijl aangegeven. over de hele heide vonden we hier veel juffers, de topscore in het najaar van 2005 was 118 stuks. hiervan zaten tientallen rondom de superpolplek, een concentratie die daar jaarlijks zichtbaar is. je ziet ook de lange schaduw die de hoge bosrand over de heide werpt. een lang en warm najaar zal veel juffers doen besluiten om verder te trekken, bij een vroeg invallende winter blijven hier wel veel juffers overwinteren. in het vroege voorjaar gaan ze waarschijnlijk alsnog verderop zoeken, want ook dan is er veel schaduw.
zo kunnen de omstandigheden jaarlijks behoorlijk wisselen. op een andere toplocatie werd een bosrand gekapt, en werd het een stuk meer open, en bleven er veel minder juffers achter. het jaar erna was de bosrand weer wat dichtgegroeid, en zaten er wel weer veel juffers. een behoorlijk dynamisch gebeuren dus, ook bij het voortplantwater kan het erg wisselend zijn
paedisca heeft dan ook een groot gebied nodig om te kunnen bestaan.
groeten, Ronald van Seijen

Limosa

Een goed verhaal Ronald! :duim: Hoe meer we van dit bijzondere beestje weten hoe beter. En ik geloof dat ik de vierde gevonden heb.... ;)
Groeten,

Joachim

ronald

dat vind ik heel knap joachim! ik zal nog maar niet verklappen waar deze zit dan, wie weet zien meer mensen het.

nog een foto van een goed winterjufferplekje. mooie open structuur zodat je er goed tussendoor kunt lopen, en variatie in de begroeiing. hier heb ik twee juffers een winter lang gevolgd, op een krukje ervoor met een bakje koffie om warm te blijven (werkt helaas niet, brrrr;-)

één juffer zat in de pijpestro midden op de foto, de ander er vlak achter in de struikheide. al begin december raakte ik de struikheidejuffer kwijt, de ander kon ik tot maart op die plek steeds terugvinden, haar klimpartijtjes kwamen steeds weer hier uit. in maart was ze weg, maar ze bleek nu in de heidestruik er scheef achter te zitten. daar bleek ook de verdwenen juffer te zitten!
zo makkelijk mis je ze dus, want ik heb op deze paar vierkante meter veel tijd doorgebracht, vaak met mijn vriendin, en nog mis je zo n beestje zomaar.

hier kreeg ik ook een enorme hagelbui op de kop, maar daardoor kon ik wel hele leuke filmbeelden maken van een wegkruipende juffer!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

weer een zoekplaatje, maar niet erg moeilijk. deze foto geeft goed aan hoe je het best kunt zoeken, net boven de dichte begroeiing uit zeg maar. een deel zit altijd verstopt, een ander deel 'zie je zo zitten'. door redelijk vlot (voor winterbegrippen, beweeg altijd langzaam zodat de juffers niet teveel wegdraaien) alleen de stengels en takjes af te sneupen die net boven de dichtere begroeiing uitsteken is je rendement op een dag veel hoger dan wanneer je gaat peuteren in dichte begroeiing!
groeten, Ronald van Seijen

Ted van der Knaap

Citeermet een bakje koffie om warm te blijven

want ik heb op deze paar vierkante meter veel tijd doorgebracht, vaak met mijn vriendin
...volgens mij had jij die koffie helemaal niet nodig...  ;)


erg goede info Ronald

met veel enthousiasme gebracht wat bij mij weer aanstekelijk werkt om toch ook 'n keer wat tijd er voor uit te trekken om op zoek te gaan.

goeie tips altijd welkom   :duim:  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohnvR

Vorige jaar is er aan de Bruine winterjuffers wat aandacht besteed op het forum, bijv. in dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41230 en hier http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41789.

Vanochtend heb ik er 4 gevonden. Mijn eerste decemberwaarnemingen  :) . Dat is al meer dan vorige week, toen vond ik er 1. Die zat overigens vandaag nog op dezelfde plek. Sommige zijn best opvallend.


ronald

#46
Citaat van: tvdknaap,Dec 2 2008, 12:20 PM
Citaat van: ronald,Dec 2 2008, 11:34 AMmet een bakje koffie om warm te blijven

want ik heb op deze paar vierkante meter veel tijd doorgebracht, vaak met mijn vriendin
...volgens mij had jij die koffie helemaal niet nodig...  ;)


toch in ieder geval een goed excuus om lekker veel koffie te slurpen ;-)

ik was nog een belangrijke vraag vergeten die ik in de topics over fusca ook tegenkom: overwinteren ze bij het voortplantwater in de buurt?

daar kan ik kort over zijn: ...nee

is niet waar hoor... ik kan helemaal niet kort zijn;-):
winterjuffers hebben na het uitsluipen geen enkele band meer met het voortplantwater, en hebben maar één doel: een lekker zitplekje. als dat vlakbij is dan gaan ze gaan kant meer op. maar in het geval van paedisca in NO nederland is dat bijna nergens mogelijk. er is niet één locatie waar jaarlijks genoeg juffers bij het water achterbijven om een populatie gaande te houden. de echte massa van de juffers verspreid zich vooral over de hogere zandgronden oostelijk van het voortplantgebied. trek naar het westen is minimaal, bij oostenwind is het vrij makkelijk om uit de wind en in de zon te zitten, bij westenwind is dat veel moeilijker, daarom is de paedisca trek (in NO nederland) oostelijk gericht.

zal ik dan ook maar meteen verklappen hoe de juffers terug kunnen keren?
dat is al net zo simpel als de najaarstrek: de wind!
in het vroege voorjaar wordt het elk jaar in verreweg de meeste gevallen pas mooi weer (eind maart tot begin mei is belangrijk) als de wind oostelijk wordt. westenwind kan wel aardig zijn, maar levert erg vaak bewolking op.
dit is dus geen gerichte trek, het is een heel groot systeem waarbij een hoofdvoortplantgebied van ongeveer wolvega tot bij meppel (rottige meenthe, weerribben en wieden) veel juffers westwaarts stuwt, waar een nog enigzins kleinschalig gebied (vooral de zandgronden) de juffers opvangt. in het voorjaar zorgt oostenwind ervoor dat juffers al zoekende om voortplantwater weer westwaarts trekken, waarbij onvermijdelijk veel juffers weer in het hoofdvoortplantgebied terechtkomen, het is zou in veel gevallen knap zijn als ze het missen...
dit is de motor van een groter geheel, door de aantallen die dit gebied produceert zijn rondom juffers in lagere aantallen voortplantend te vinden.
binnen dit geheel zijn nog wel wat variabelen hoor (NW, ZW, NO en ZO wind, open voortplantgebieden die al in augustus verlaten worden, meer beschutte gebieden die juffers langer vasthouden, enz), maar op lange termijn is dit wat paedisca gaande houdt in NO nederland, en om niet te ver van de winter af te dwalen hou ik het hier maar even bij.

...of zal ik ook nog melden dat ik vermoed dat de fusca locaties in de duinen dezelfde situatie zal zijn, maar dan kleiner. dat is mogelijk omdat het gebied (vooral) aan de westkant van een massa voortplantwater nog een kleinschalig overherfstgebied heeft met hoogtes en laagtes die gevarieerd begroeid zijn. dit houdt genoeg juffers in de buurt om de trefkans bij het water in het voorjaar hoog genoeg te maken.
dit is maar een inschatting, ik ben er nooit geweest, maar ik trek de paedisca bevindingen via google earth door naar die plekken, misschien kan iemand er wat mee.
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

CiteerVerder heb ik nog een website die ik volledig aan het updaten ben
Dat is intussen afgelopen :D Het resultaat is hier te bewonderen. Ik ben ook m'n archieven weer ingedoken, dus er zullen vast nog wel libellen (en andere) foto's tussen zitten die jullie nog niet gezien hebben.

Moet ik me de rest van de winter toch op de winterjuffers storten :P

Stijn Schreven

#48
Citeer
CiteerVerder heb ik nog een website die ik volledig aan het updaten ben
Dat is intussen afgelopen :D Het resultaat is hier te bewonderen. Ik ben ook m'n archieven weer ingedoken, dus er zullen vast nog wel libellen (en andere) foto's tussen zitten die jullie nog niet gezien hebben.

Moet ik me de rest van de winter toch op de winterjuffers storten :P
En dat terwijl de winter officieel nog niet eens is begonnen  ;)
Mooie foto's.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

marcel123

#49
CiteerVooruit, alleen de nederlandse namen van de Europese soorten (niet de Engelse) en alle bel. talen voor alle libellenfamilies van de Wereld.
Er zijn 22 Engelse namen van Europese libellen toegevoegd. Als het goed is zijn die nu voor de Europese soorten ook compleet.

-----
Er zijn nu ook 77 duitse namen toegevoegd uit de lijst van Systematik der Libellen zeigt die Libellenarten Europas (ohne Unterarten) Dit heeft als gevolg dat er vrij veel soorten zijn die wel een Duitse en wet. naam hebben maar geen Engelse...

CiteerDie folgende Systematik der Libellen zeigt die Libellenarten Europas (ohne Unterarten) sowie aller weltweit vorkommenden Familien eingeordnet in das System der Libellen (Odonata). Unvollständig ist die Liste möglicherweise noch bei Arten, die Europa im äußersten Osten und Südosten erreichen - auch abhängig davon, welcher Verlauf der Innereurasischen Grenze zwischen Kaspischem und Schwarzem Meer angenommen wird. So fehlen in der vorgelegten Liste einige Arten, die auf der Nordseite des Kaukasus (Armenien, Aserbaidschan, Georgien) vorkommen. Umstritten dürfte auch der Artrang und die Gattungszugehörigkeit einiger Taxa sein. Bei Arten, die in weiten Teilen Europas - vor allem in Mitteleuropa - heimisch sind, wird auf einen Hinweis zur Verbreitung verzichtet; bei den übrigen Arten wird das europäische Areal genauer angegeben.

Die deutschen Namen richten sich nach den Vorschlägen von Wendler et al. (1995). Bei den wenigen dort nicht verzeichneten Arten wurden sinnvolle Neuschöpfungen vergeben. In einigen Fällen ist zudem ein älterer, ebenfalls noch gebräuchlicher deutscher Name angegeben.

Bei den Überfamilien sowie den Familien, die keine Vertreter in Europa haben, wurde auf einen deutschen Namen verzichtet. Die Unterfamilien fehlen in dieser Darstellung, sind jedoch in den jeweiligen Familienartikeln zu finden.

JohnvR

Nou, het is winter hoor en ze zitten er nog steeds. Vandaag lekker in het zonnetje en een behoorlijke temperatuur, maar geen enkel aanstalten om te gaan vliegen.




Weia

En ik kon ze weeeeer niet vinden :-(
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

CiteerEn ik kon ze weeeeer niet vinden :-(
Op het plekje waar je er een maanden terug zo veel zag?

Intrigerend. Ik ben een week of drie geleden tevergeefs gaan zoeken in Beerschoten - waar ik ze eerder wel vond. Ik dacht dat het vooral aan mijn zoeken lag, maar als jij ze ook niet meer ziet is er misschien iets anders aan de hand.
(Sybe)

Weia

Citeer
CiteerEn ik kon ze weeeeer niet vinden :-(
Op het plekje waar je er een maanden terug zo veel zag?
Totnogtoe net als vorige winter, in oktober op een klein stukkie 30, in februari 15 maar tussendoor niets niente nada nichts rien nothing nisjevo.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Dus of ze hebben zich zodanig verstopt dat ze onvindbaar zijn, of ze zitten gedurende de echte wintermaanden op weer een ander plekje. Wat mijn eigen zoektocht betreft, was ik er van uitgegaan dat ik niet goed genoeg keek. Maar misschien zijn ze dan toch nog verder getrokken. Verder naar het oosten? Dat "niet betreden" heideveldje in het ZO van de Ridderoordse bossen misschien (als je weet wat ik bedoel). Of nog verder, richting Soest?

Dit vraagt wel om wat zoektochten....


(Sybe)

Weia

CiteerVerder naar het oosten? Dat "niet betreden" heideveldje in het ZO van de Ridderoordse bossen misschien (als je weet wat ik bedoel).
Daar ben ik nog niet geweest, lijkt een goede keus, meer zon in de winter! Ze zitten toch langs de rand dus niet betreden zal wel lukken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

#56
M'n allereerste libellenfoto met de nieuwe macro. Er was helaas geen licht. Met dank aan Sybe voor de hint voor de plek en met dank aan John voor het zoekbeeld! Want dat is anders dan wat ik in de hei bij Hatert zag en anders dan noordse die zo graag in graspollen zitten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

#57
Dit is al wat beter. Maar hét winterdoel is dus al gehaald.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Maaswitje

Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Sticht

CiteerDit is al wat beter.
Ik vind juist die eerste echt top met dat grijs en scherp /onscherp.