Hoofdmenu

Winter 2008-2009

Gestart door Weia, november 17, 2008, 15:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Vandaag ben ik nog even op zoek gegaan of er niet per ongeluk nog een heidelibel in het bos te vinden was. Maar nee. En de zon ging achter de wolken. Misschien dat ze in Limburg nog een kansje hebben de komende dagen - daarna schijnt het koud te worden. En zo is het libellenseizoen echt voorbij. Toch weet ik nog een heleboel dingen te doen, zó veel dat ik in het voorjaar wellicht moet melden dat er niet veel van terechtgekomen is...

-Op mijn toplocatie eindelijk eens een echte winterwaarneming van bruine winterjuffer doen. Is me nog steeds niet gelukt. Wie wil helpen zoeken is welkom op een mooie dag.
-In het topic huidjes/larven kijken of er nog iets van te maken is.
-Extreme data natrekken.
-CWNO werk weer oppakken, want dat lag een tijdje stil.
-Soortteksten allemaal verbeteren.
-Idem op wikipedia.
-Video-opnames van soorten die nog niet in de DVD zaten uitzoeken/bewerken.
-Een determinatiesite maken die op andere manier werkt dan wat ik ken en waar nooit een foute determinatie uit kan rollen. (Grapje, dat laatste.)

Jullie?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Wat die winterjuffers betreft, mail me maar (wel een dag van te voren graag).

Met die determinatiesite ben ik al een tijd bezig, en hulp is welkom.

En voor de winter...

studeren, studeren, studeren.
soortpagina's op mn site updaten (andere pagina's zijn nu redelijk ok voor het moment)
algemene pagina's maken (bv over taxonomie, habitats, kleur en vorm, en verzin maar wat)
buitenland[planning volgend jaar (heb al wel wat ideeen, maar nog vrij vaag, Turkeye?, Sicilie? Egypte? Pyreneeen, ... kan natuurlijk niet allemaal)
nieuw fototoestel kopen (50D of toch 40D of juist heel luxe 5D MkII ?)
Verslag Sardinie afmaken.

En dan zal met de NVL studiedag het seizoen al weer zo'n beetje beginnen
;)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Mijn doelen zijn het maken van mooie winterfoto's van zowel Noordse als Bruine Winterjuffers... Maar ik denk dat ik eerst maar eens bij goede omstandigheden moet gaan zoeken en dan daarna hopen op wat mooie kou.

Verder heb ik nog een website die ik volledig aan het updaten ben, maar dat heeft dan weer weinig met libellen te maken, die heb ik nog niet zoveel gezien op Spitsbergen ;)



Gert Veurink

Ik ga het vogelen maar weer een beetje oppakken. Ik ben me wat aan het verdiepen in nachtvlinders. Ik heb een afspraak met natuurmonumenten over een Libellenmonitoringsroute. Ik wil ook noordse- en bruine winterjuffers fotograferen.
Ik schat in dat ik in januari met Dolf en Arjen op pad ga naar Noordse zoeken, als ze daar zin in hebben. Ik wil nog een keer eitjes van sleedoornpage gaan zoeken. En verder veel studeren, nachtvlinders, libellen, zweefvliegen en vogelgeluiden.

Allemaal noodmaatregelen, ik kan niet wachten tot het weer april is
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

CiteerIk schat in dat ik in januari met Dolf en Arjen op pad ga naar Noordse zoeken, als ze daar zin in hebben.
Hmmmmm, nouuuuuuuwwww, ok dan :D

Maar alleen als het goed koud is :P Of als er sneeuw ligt.

Taka

#5
* Ik wil wel helpen zoeken naar winterjuffers, was toch al van plan om nog eens hier en daar te kijken. Wat me ook interesseert is of ze 's winters misschien toch ook in Gagelbos zitten. Dat bos lijkt helemaal niet op de overwinteringsplekken, maar ik wil het toch weten. Of is er al eens gezocht?
* M'n (natuurfotofotografie-)website opzetten. Veel over libellen, maar ook andere dingen.
(Sybe)

Goyatlah

CiteerIk schat in dat ik in januari met Dolf en Arjen op pad ga naar Noordse zoeken, als ze daar zin in hebben.
:duim:  Geef maar een gil.  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik ga ook lekker vogelen van de winter.
Daarnaast ga ik weer wat meer tijd besteden aan zuid-amerikaanse libellen, de Surinaamse libellencollectie in Naturalis bv.
Daarnaast heb ik nog wat projectjes in mijn hoofd met waarneming.nl in het buitenland die ik wil aanzwengelen (niet per se met libellen).

JohnvR

#8
Vandaag mijn eerste overwinteraar gevonden, daar mag je toch wel van spreken na de kou van afgelopen periode.

http://waarneming.nl/waarneming/view/41089602


Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Gaaf John. Heb al gezocht naar de eerste 'winterjuffer in de sneeuw-foto'. Krijg ook weer helemaal zin om te gaan zoeken. Leuk lichtpuntje om de winter door te komen.
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Ja, helaas had ik het de afgelopen dagen veel te druk om op zoek te gaan naar winterjuffers... Ligt er eindelijk sneeuw, kan ik weer niet :(

Maar ik ga binnenkort toch maar eens zoeken.

marcel123

#12
Niet alle libellen van Europa hebben al de nederlandse naam die in de Veldgids libellens staat.

Weet niet of deze lijst compleet is:
http://www.odonata.be/nl/download/nb20081p22to25.pdf

JohanvantBosch

CiteerNiet alle libellen van Europa hebben al de nederlandse naam die in de Veldgids libellens staat.
verkeerde topic?? Of is dit iets dat jij in de wintermaanden wilt gaan veranderen?  :P  


Imperator

Ik ben al bezig om de huidjes, die ik verzameld heb, op naam te brengen. Verder ga ik in de buurt ook op zoek naar bruine winterjuffers.

Ook liggen er nog andere insecten, waar een naampje op geplakt moet worden. En natuurlijk het vogelen, niet te vergeten.

Waarnemingen uit het buitenland, daar moet ook nog een gedeelte van ingevoerd worden.
Voor Stichting Ark Koniks en Schotse Hooglanders bezoeken ( dat is altijd mooi te combineren met waarnemingen van vogels of andere beestjes) Kortom, zat te doen.  
vriendelijke groet,

Trees

Ted van der Knaap

CiteerVerder ga ik in de buurt ook op zoek naar bruine winterjuffers.

Voor mij (als redelijke beginner) zijn winterjuffers nieuw, op 1 bruine half september na...

wat ik graag zou willen weten:

waar kun je ze verwachten... ...kijk je dan bij dezelfde poeltjes/plekjes waar je 's zomers de andere libellen ziet of zitten ze 's winters in een andere biotoop?

Zie veel foto's waar ze in het riet zitten, zitten ze dan vaak hoog of laag op de stengel, vallen ze zo in het oog of moet je echt 'n klein gebiedje voor je rekening nemen en dat uitpluizen? Kun je ze ook in/aan de rand van een bos in de bomen tegenkomen...

m.a.w.  wie heeft er winterjuffertips?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Anne Hueber †

Citeer
CiteerVerder ga ik in de buurt ook op zoek naar bruine winterjuffers.

Voor mij (als redelijke beginner) zijn winterjuffers nieuw, op 1 bruine half september na...

wat ik graag zou willen weten:

waar kun je ze verwachten... ...kijk je dan bij dezelfde poeltjes/plekjes waar je 's zomers de andere libellen ziet of zitten ze 's winters in een andere biotoop?

Zie veel foto's waar ze in het riet zitten, zitten ze dan vaak hoog of laag op de stengel, vallen ze zo in het oog of moet je echt 'n klein gebiedje voor je rekening nemen en dat uitpluizen? Kun je ze ook in/aan de rand van een bos in de bomen tegenkomen...

m.a.w.  wie heeft er winterjuffertips?
Is afgelopen winter al eens een uitgebreid topic over geweest.....ff zoeken  ;)  

Goyatlah

Moi Ted, dat werkt zo niet ben ik bang.

Die beesten zijn onvindbaar als je niet goed weet waar je ze moet zoeken, dus dat is in oktober al gaan zoeken naar overwinteringsplaatsen (dan vliegen ze gewoon rond). Ook als het in de winter eens warm wordt (lokaal 10 graden of meer) willen ze nog wel eens vliegen.

Goede overwinteringsplaatsen zijn kleinschalige beschutte heideveldjes. Maar of ze daar ook zitten is maar de vraag. Er staan artikelen in een Brachytron die op de site van de NVL wel terug te vinden zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Ted van der Knaap

CiteerMoi Ted, dat werkt zo niet ben ik bang.

Die beesten zijn onvindbaar als je niet goed weet waar je ze moet zoeken, dus dat is in oktober al gaan zoeken naar overwinteringsplaatsen (dan vliegen ze gewoon rond). Ook als het in de winter eens warm wordt (lokaal 10 graden of meer) willen ze nog wel eens vliegen.

Goede overwinteringsplaatsen zijn kleinschalige beschutte heideveldjes. Maar of ze daar ook zitten is maar de vraag. Er staan artikelen in een Brachytron die op de site van de NVL wel terug te vinden zijn.
...Oké dan...

loop zelf regelmatig in Rietland en let daar meer op de vogels en dacht misschien kan ik ook mijn aandacht wat verleggen door meer in het riet te kijken naar winterjuffers

maar zo werkt het dus niet...

..bedankt Anne en Dolf.. zal me wat meer gaan verdiepen en kan wat met jullie info..   :duim:  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Weia

In het riet in elk geval niet. Wat je op foto's ziet zijn vaak graspollen in drogere gebieden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

(Sybe)

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ArjenDrost †

Citeerloop zelf regelmatig in Rietland en let daar meer op de vogels en dacht misschien kan ik ook mijn aandacht wat verleggen door meer in het riet te kijken naar winterjuffers
Ik ben inderdaad bang dat je met gewoon wat rondlopen er niet komt. Je zult een gebiedje weten waar ze overwinteren, en dan 1 voor 1 de pollen moeten uitkammen op winterjuffers. Ik heb het 1x met Noordse Winterjuffers gedaan, en je zult echt heel specifiek moeten zoeken.

Zie hier mijn Noordse Winterjufferfoto's. Er zitten een paar overzichtsplaatjes van polletjes bij. Toen we de juffer vonden zat hij nog lager in de pol, meer tussen de blaadjes (hij is later zelf omhoog gekropen).

Succes met zoeken, als het lukt is het erg leuk!

Arjen

Limosa

Citeer

Goede overwinteringsplaatsen zijn kleinschalige beschutte heideveldjes.
Het hoeven toch niet per se kleinschalige heideterreinen te zijn? Ik meen dat er in Drenthe op een stuk of wat grote heideterreinen vele honderden exemplaren aangetroffen zijn.

Overigens vandaag even, ondanks het koude weer (rond de 3 graden), op pad geweest voor noordse winterjuffers en er 12 kunnen ontdekken op een klein deel van een heideterrein. Waaronder 4 stuks in 1 pol. Het geeft echt een kick om die beesten te vinden en daar bij valt me op dat er en heel scala aan insekten en geleedpotigen zich in de pijpestroojespollen bevindt. Ook interessant!

Ik zou zeggen keer de heideterreinen en andere ruigten om (met beleid natuurlijk) op zoek naar paedisca of fusca...!!  
Groeten,

Joachim

Goyatlah

Bedoelde dan ook alleen maar te zeggen dat dat de betere plaatsen zijn om te gaan zoeken, niet dat dat de enige zijn  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Limosa

Groeten,

Joachim

Ted van der Knaap

#27
...ben er inmiddels achter dat ik voor de winterjuffers in het Noorden, Oosten of Zuiden moet zijn...  ..en je raad het al..  woon in het Westen!

Vind libellen héél leuk maar ben (nog!) niet zover om er een (halve) dag voor uit te trekken, met de kans ze helemaal niet te vinden.

Zal bij mij deze winter bij de vogels blijven, mocht ik toch 'n keer die kant opgaan, dan weet ik iig waar ik wel en niet moet zoeken en hoe moeilijk het is ze te vinden.

(Maar kan me voorstellen dat ze dan des te mooier zijn als je ze wel vind)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Limosa

Citeer...ben er inmiddels achter dat ik voor de winterjuffers in het Noorden, Oosten of Zuiden moet zijn...  ..en je raad het al..  woon in het Westen!

Vind libellen héél leuk maar ben (nog!) niet zover om er een (halve) dag voor uit te trekken, met de kans ze helemaal niet te vinden.

Zal bij mij deze winter bij de vogels blijven, mocht ik toch 'n keer die kant opgaan, dan weet ik igg waar ik wel en niet moet zoeken en hoe moeilijk het is ze te vinden.

(Maar kan me voorstellen dat ze dan des te mooier zijn als je ze wel vind)
Nee hoor, ook als je in het westen woont loop je de kans tegen een bruine winterjuffer aan te lopen. Ook overwinterend! Het Noord-hollands duinreservaat is bijvoorbeeld een goede plek voor (overwinterende) bruine winterjuffers. Of Meijendel....

Wel zul je inderdaad (veel) tijd uit moeten trekken om ze te vinden. Je kunt echter ook kijken of er in de buurt nog mensen zijn die wat ervarender zijn in het zoeken of je een keer met ze mee kunt.....
Groeten,

Joachim

ArjenDrost †

Citeer...ben er inmiddels achter dat ik voor de winterjuffers in het Noorden, Oosten of Zuiden moet zijn...  ..en je raad het al..  woon in het Westen!
Niet geheel waar Ted. Hier zie je dat de Bruine Winterjuffer het prima in het westen doet.