Hoofdmenu

2 roodborstjes

Gestart door bruggeman, november 06, 2008, 12:02:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik heb altijd gehoord dat roodborstjes elkaar slecht verdragen. En inderdaad heb ik tientallen jaren nooit meer dan 1 roodbostje tegelijk in de tuin gezien 's winters.
Maar sinds ruim een week zijn er nu twee. Aanvankelijk dreigden ze nog al naar elkaar, maar vandaag scharrelen ze samen rond op het grasveld, met ruim een meter afstand, zonder te dreigen.

Is dit een uitzondering of valt het eigenlijk wel mee met het elkaars gezelschap  niet verdragen?
groet,
Ida

laatvlieger

Hoe het met de onderlinge concurrentie zit weet ik niet precies. Ik meen wel eens gehoord te hebben dat roodborsten ook een winterterritorium aanhouden. En dat man en vrouw dan zelfs t.o.v. elkaar aggressief kunnen zijn. Maar dat moeten anderen maar even verifieren.

Ik weet wel dat er dit jaar ongekend veel roodborsten in Nederland zijn. De ringbanen (ook de onze, V.R.S. Meijendel, Wassenaar) hebben dit jaar erg veel roodborsten gevangen. Er was een echte influx, waarschijnlijk vanuit het oosten.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kasper S

Vandaag zaten er wel 2 achter elkaar aan. Waardoor er één van tegen het raam vloog, kon gelukkig weer snel verder!
Kan dit kloppen: Ik merk vaak dat er verschil zit in het gedrag van de R borstjes. Soms zie je vogeltjes die je tot 1 meter kunt benaderen en erg ''tam'' zijn. Dit in vergelijking met andere vogeltjes die vaak opvliegen. Zijn dit overwinterende vogels vanuit het noorden?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jan v.H.

CiteerVandaag zaten er wel 2 achter elkaar aan. Waardoor er één van tegen het raam vloog, kon gelukkig weer snel verder!
Kan dit kloppen: Ik merk vaak dat er verschil zit in het gedrag van de R borstjes. Soms zie je vogeltjes die je tot 1 meter kunt benaderen en erg ''tam'' zijn. Dit in vergelijking met andere vogeltjes die vaak opvliegen. Zijn dit overwinterende vogels vanuit het noorden?
Ik had vanmorgen ook 2 roodborstjes in de tuin die achter elkaar aanzaten. 1 vloog tegen een raam aan, maar het duurde toch nog ongeveer een uur voordat hij weer weg kon vliegen. Het was ook wel een harde klap (ik stond zelf vlak voor het raam). Over tamme roodborstjes weet ik niet heel veel, maar het roodborstje dat tegen het raam was aangevlogen was tot een paar centimeter te benaderen. Ik heb ook in de zomer wel eens gehad dat roodborstjes gewoon tenten in vlogen en etensrestjes meenamen. Maar het is wel waarschijnlijk dat de roodborstjes die je nu ziet overwinterende vogel uit het noorden zijn.