wapenvliegje

Gestart door blaauw7, november 04, 2008, 20:55:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Ik vond dit kleine wapenvliegje (5.5 mm) vandaag op de composthoop. Wat kan dit zijn?
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Louis.Boumans

Interessant .. ik denk een van de 3 Nlse soorten van Microchrysa, maar laten we wachten op een echte kenner. Sowieso erg laat in het jaar.

David Tempelman

hmm jammer dat de vleugeladers niet zo goed te zien zijn ; zou ook wel een Pachygastrinae kunnen zijn bv. Pachygaster leachii.
met vriendelijke groet,
David

blaauw7

#4
Beste David en Louis,
Ik heb het beestje nog. Ik zal vanavond na het werk wat meer foto's maken. Ik kan het het beest evt ook opsturen als jullie interesse hebben?

Bedankt
Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

Je kunt hem naar mij opsturen, ik heb wel interesse!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Louis.Boumans

#6
Oh, als je hem bewaard hebt, dan is hij (eigenlijk zij) makkelijk te determineren.

Andere foto's op het web tonen voor P. leachii gele antenne's.
Ik had de kleur meer als groen beoordeeld, maar nu twijfel ik ook of het niet zwartig is.

ps: Gerard, je dringt voor :huh: , maar van mij mag het beestje naar jou, hoor, tenzij David belangstelling heeft!  

gerardpennards

Hoi Louis,
Sorry hoor!  :sorry:
Ik dacht dat verder niemand belangstelling had, en aangezien ik ook wat aan wapenvliegen doe....
Ik sluit aan in de rij, mocht iemand van jullie ook belangstelling hebben, dan heb je mij niet gehoord!  :gap:
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Hoi Gerard

Ik stuur je een mailtje voor het adres, Ik zal haar vanavond nog op de bus doen dan heb je haar morgen.
Ben benieuwd.

Groeten,
Dick Belgers

Mark van Veen

P.leachii is het niet, die heeft een gele dij 1 en 2. De tweede foto toont een kleine discaalcel, die dicht bij de vleugelrand ligt (bovenaan goed te zien). Dat wijst meer richting Microchrysa dan richting Pachygasterinae (die een grotere, meer midden op de vleugel gelegen discaalcel hebben). Ik denk dat Gerard op M. polita uitkomt.
groet,

Mark van Veen

Louis.Boumans

Mark, bedankt voor deze input.

Ik heb nu het boekje van Ben Brugge erbij, en dan zie ik dat van de drie Microchrysa's alleen polita donkere antennes heeft. De andere twee hebben bovendien een bruine of gelige zijstreep op het borststuk.


blaauw7

Beste Mark en Louis,
Bedankt voor jullie inbreng. Ik heb zelf ook al wat zitten zoeken en M. polita lijkt er erg veel op. Ik heb Gerard gisteren een mail gestuurd maar nog niets van hem gehoord. Ik weet niet of hij het beestje nog wil.
Groeten,
Dick Belgers

David Tempelman

de wapenvliegentabel van Ben Brugge (2002) is vast nog wel te koop. kostte mij 5,5 eurie bij naturalis
met vriendelijke groet,
David

Mark van Veen

CiteerBeste Mark en Louis,
Bedankt voor jullie inbreng. Ik heb zelf ook al wat zitten zoeken en M. polita lijkt er erg veel op. Ik heb Gerard gisteren een mail gestuurd maar nog niets van hem gehoord. Ik weet niet of hij het beestje nog wil.
Stuur maar gewoon op: Gerard wil wel en vind het bovendien leuk (als ik zo vrij mag zijn voor hem te praten).
groet,

Mark van Veen

gerardpennards

Yep, ik wil wel, en ik zat ook al te wachten op je mailtje, maar ik heb hem nog niet gekregen!
Ik stuur je wel een PM.
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Bedankt Gerard. Ik stuur haar vandaag nog op! Er ging wat mis bij het mailen geloof ik.
Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

Hoi Dick (en anderen)
Het beestje is aangekomen, maar niet zoals bedoelt waarschijnlijk!  :gap:  :gap:
Het glazen buisje waar hij inzat was kapot gegaan en de vlieg was geplet in de envelop!
Hij was dus plat als het spreekwoordelijke dubbeltje, maar er was nog genoeg van te zien om er idd een Microchrysa polita van te maken!
Ik wilde hem in mijn collectie opnemen, maar daarvoor was het wel te weinig! :D
Dus, voor ieder die dit leest, nooit een beestje opsturen in een glazen buisje, altijd plastic of iets uit dikker karton oid!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Hoi Gerard,
Dat is wel heel erg treurig!! :huh:  Dat is de eerste maal dat zo'n buisje gebroken is, Ik heb al vaker beesten zo opgestuurd. Als ik er nog een vind dan kom ik hem /haar persoonlijk brengen. Bedankt voor de determinatie.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers