Plantennamen in Observado

Gestart door rapunzel, november 03, 2008, 19:07:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Geachte admins,

Ik verzoek U de volgende wijzigingen door te voeren

Nigritella nigra ssp. nigra ------> Gymnadenia nigra
Nigritella nigra ssp. austriaca  -----------> Gymnadenia austriaca

B.v.d.

M.vr.gr.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

rapunzel

#2
Citeerhttp://observado.org/soortenlijst.php?q=ni...g=0&f=0&z=1&p=0

Beste Koos,

Hoe zit het dan met alle familieleden? Zie link!
Het geldt in ieder geval ook voor
Nigritella corneliana en ondersoorten/varieteiten
Nigritella austriaca en ondersoorten/varieteiten
Nigritella gabasiana etc
Nigritella rhellicani etc.

Verder wordt Nigritella rubra nu Gymnadenia miniata Geldt dus ook voor ondersoorten en varieteiten.

Er blijven dan nog enkele soorten over waarvan ik vermoed dat die ook naar Gymnadenia gaan, maar daar moet ik nog wat onderzoek naar doen.

Gr.
Koos

----------------------
Nog even verder gekeken volgens andere bronnen horen alle soorten v/h genus Nigritella nu onder Gymnadenia, dus voor onze pagina in ieder geval
archiducis-joannis
buschmanniae
cenisa
carpatica
lithopolitanica
runei
stiriaca
en widderi en dus ook hun eventuele ondersoorten en varieteiten.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Jan Essink

Beste Koos,

Zolang er nog geen exacte literatuur bestaat waarin alle orchideeen namen zoals die volgens DNA zouden moeten zijn, heb ik de namen ingevoerd volgens het Kompendium der Europese orchideen van Karel Kreutz. Als ik een definitieve lijst in mijn bezit heb zal ik alle namen aanpassen.Voorlopig kunnen waarnemers hun buitenlandse waarnemingen nu kwijt.
Heb al wel vernomen dat diverse namen toch niet juist zijn en dat deze weer terug moeten naar de oorspronkelijke naam.

Daarom even geduld met het al aan laten passen van namen.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

CiteerBeste Koos,

Zolang er nog geen exacte literatuur bestaat waarin alle orchideeen namen zoals die volgens DNA zouden moeten zijn, heb ik de namen ingevoerd volgens het Kompendium der Europese orchideen van Karel Kreutz. Als ik een definitieve lijst in mijn bezit heb zal ik alle namen aanpassen.Voorlopig kunnen waarnemers hun buitenlandse waarnemingen nu kwijt.
Heb al wel vernomen dat diverse namen toch niet juist zijn en dat deze weer terug moeten naar de oorspronkelijke naam.

Daarom even geduld met het al aan laten passen van namen.

groet,

Jan
Beste Jan,

De naamswijziging van de nigritella's, op basis van DNA cladistiek, wordt al in Bateman (2003) besproken, net als de door mij genoemde veranderingen naar Anacamptis. Ook in "Les Orchidees de la France, Belgique et Luxembourg" van Marcel Bournerias et Daniel Prat, worden de door mij voorgestelde naamsveranderingen al gebruikt.

Gr.
Koos

P.S. Er is meer dan Karel Kreutz. Misschien moet je hier eens in kijken:
The Orchid Genera Anacamptis, Orchis, Neotinea. Systematics, Taxonomy, Morphology, Biology, Distribution, Ecology, Hybridisation
KRETZSCHMAR, HORST & ECCARIU, WOLFANGS & DIETRICH, HELGA

ISBN 978-3-937107-12
   
Publisher EchinoMedia Verlag
Parution
2007
   

Koos Ballintijn