Wat is dit?

Gestart door Elise_Jacobs, mei 07, 2006, 00:32:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elise_Jacobs

Kan iemand mij vertellen wat voor een soort dit is?
Alvast bedankt.
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

Misschien dat het erg voor de hand ligt, maar ik heb nog geen ervaring met insecten en bij het soortenoverzicht op waarnemingen zie ik meerdere kevers/torren met deze kleur. Het enige wat ik extra zie is het geel onderaan de vleugels. Kan iemand me helpen?
Groetjes Elise

Stippen

Het zijn bladkevers (Chrysomelidae) en die zijn moeilijk, dus je mag dat nooit zo zeggen,
maar ga er maar vanuit dat het elzenhaantjes zijn ;)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

Een elzenhaantje en een elzenhennetje?

Groet,
Marijke

Stippen

CiteerEen elzenhaantje en een elzenhennetje?
Nee hè  :wacko:

Ik heb zelf een theorie verzonnen over de etymologie van 'haantjes':

coccifera is volgens de flora: rode besjes dragend,
en coccinella (lieveheersbeestje) zou 'een rode bes gelijkend' betekenen.

Nu lijkt cocci- bv in het frans op cocque =haan.

Zo is, nog steeds volgens mijn theorie, de naam haantje overgegaan op het diertje dat op een besje lijkt.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

ja, leuke theorie!
maar we hebben het hier over zwarte bessen.

Groet,
Marijke

Stippen

...toen de naam haantje eenmaal voor rode kevers werd gebruikt, was het nog maar een kleine stap om alle kleurige kevers zo te noemen....

pffff
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Citeer
CiteerEen elzenhaantje en een elzenhennetje?
Nee hè  :wacko:

Ik heb zelf een theorie verzonnen over de etymologie van 'haantjes':

coccifera is volgens de flora: rode besjes dragend,
en coccinella (lieveheersbeestje) zou 'een rode bes gelijkend' betekenen.

Nu lijkt cocci- bv in het frans op cocque =haan.

Zo is, nog steeds volgens mijn theorie, de naam haantje overgegaan op het diertje dat op een besje lijkt.