Wat is dit?

Gestart door Elise_Jacobs, mei 07, 2006, 00:32:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elise_Jacobs

Kan iemand mij vertellen wat voor een soort dit is?
Alvast bedankt.
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

Misschien dat het erg voor de hand ligt, maar ik heb nog geen ervaring met insecten en bij het soortenoverzicht op waarnemingen zie ik meerdere kevers/torren met deze kleur. Het enige wat ik extra zie is het geel onderaan de vleugels. Kan iemand me helpen?
Groetjes Elise

Stippen

Het zijn bladkevers (Chrysomelidae) en die zijn moeilijk, dus je mag dat nooit zo zeggen,
maar ga er maar vanuit dat het elzenhaantjes zijn ;)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

Een elzenhaantje en een elzenhennetje?

Groet,
Marijke

Stippen

CiteerEen elzenhaantje en een elzenhennetje?
Nee hè  :wacko:

Ik heb zelf een theorie verzonnen over de etymologie van 'haantjes':

coccifera is volgens de flora: rode besjes dragend,
en coccinella (lieveheersbeestje) zou 'een rode bes gelijkend' betekenen.

Nu lijkt cocci- bv in het frans op cocque =haan.

Zo is, nog steeds volgens mijn theorie, de naam haantje overgegaan op het diertje dat op een besje lijkt.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

ja, leuke theorie!
maar we hebben het hier over zwarte bessen.

Groet,
Marijke

Stippen

...toen de naam haantje eenmaal voor rode kevers werd gebruikt, was het nog maar een kleine stap om alle kleurige kevers zo te noemen....

pffff
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Citeer
CiteerEen elzenhaantje en een elzenhennetje?
Nee hè  :wacko:

Ik heb zelf een theorie verzonnen over de etymologie van 'haantjes':

coccifera is volgens de flora: rode besjes dragend,
en coccinella (lieveheersbeestje) zou 'een rode bes gelijkend' betekenen.

Nu lijkt cocci- bv in het frans op cocque =haan.

Zo is, nog steeds volgens mijn theorie, de naam haantje overgegaan op het diertje dat op een besje lijkt.
Het is een fraaie theorie, die ook niet van werkelijkheidszin is ontbloot. Toch gaat de bedenker van deze gedachtenspinsels mijns inziens met veel te grote stappen heen over de pieken die zulk een fraai uitzicht bieden op de dalen der dierennamen. Het is natuurlijk onzin om een verband te leggen tussen de kleur rood en besjes. Weliswaar zijn er heel wat bessen die die kleur hebben uitgezocht om op te vallen en opgegeten te worden, maar ze zijn er ook in wit, geel, blauw en noem maar een kleur op. De stap die hij al stuimelend te snel maakt is namelijk die met de cocque. Want we hebben het hier niet zomaar over een cocque. Neen, we hebben het hier over een natte cocque. Mogelijkerwijs lijkt de gesteldheid van de cocque oninteressant, maar in deze is dat niet waar. Het feit dat het hier een natte cocque betreft is van wezenlijk belang voor de hier ontvouwen thesis. Immers, als de cocque nat is, dan dringt de vraag zich op waarom het dier nat is. Die vraag is overigens kinderlijk eenvoudig te beantwoorden: de cocque heeft ergens ingelegen en dat was nat. Nu is elke bezoeker van dit forum met een zekere mate van nieuwsgierigheid, ik mag zelfs wel zeggen wetenschappelijke nieuwsgierigheid, behept. En dus luidt de onvermijdelijke vervolgvraag: waar heeft de cocque ingelegen? Welnu in de vin. De hier bedoelde cocque is een typisch voorbeeld van een cocque au vin. Nu gebruikt men hiervoor meestijds rode wijn. En dus dacht stippen aan rode bessen en dus is zijn gedachtengang voor allen die nadenken een open boek.

Dit gewoon even ter toelichting ende verduidelijking.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

.....en daardoor is men hier in de Achterhoek in de war geraakt met de rode en zwarte bessen. Zwarte bessen noemen ze hier aalbessen.
Dat komt er van als je de rode en zwarte haantjes niet uit elkaar houdt.

Stippen

CiteerDit gewoon even ter toelichting ende verduidelijking.
Proost Hans
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

CiteerHet is natuurlijk onzin om een verband te leggen tussen de kleur rood en besjes. .
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Ik ga toch meer voor de eerste theorie en wel omdat:

kokkinos betekent scharlakenrood
kokkos betekent zaadje , pitje

Het verband zit hem daarin dat deze beide woorden onder elkaar staan in het woorden boek.

Het verband van beide woorden met cocque of te wel haan is zonder meer duidelijk, denk bij kokkinos aan de kam en lellen, denk bij kokkos aan de functie van de haan.

Groet,
Marijke

Erik

wat smakelijk uitgelegd Hans, mn complimenten! mn afstudeeerdagje is weer wat leuker geworden...