Zaaigoed inheemse bloemen.

Gestart door Zonnekoning, november 01, 2008, 21:15:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Vandaag hebben we 2 grote ladingen zand (een grote trekker met een grote aanhanger (die ze nu o.a op Terschelling gebruiken), ...en een aparte shovel :blink:  :lol: )!
Gras wordt er zo wie zo in gezaaid, maar een "natuurlijk" berm-mengsel zou ook heel goed kunnen.
Omdat Veldsalie een beetje regio-soort is, leek ons dat ook wel grappig.

Het gaat dus om deze kooi, en gaarne advies... B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Windekind

Lodewijk, dit is echt te weinig info voor een advies, hoor.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Zonnekoning

#2
Hallo Elmar,

Het gaat dus om een oude eendenkooi uit de 17de eeuw in een veenweidegebied.
De grond bestaat bijna volledig uit humus en is instabiel.
Op het pad is dus 23 kuub geel zand verspreid.
We zijn dus op zoek naar geschikte (berm)mengsels voor het kooipad en voor rond de kooiplas.
Vooral rond de plas hebben we erg veel last van brandnetels.
Ik ben ook op zoek naar zaadlijsten zoals die van KNNV Haarlem.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Windekind

Er is een verschil tussen soorten die in het open grasland  voorkomen en soorten die onder en langs bomen en struiken voorkomen.

Ik kan er zo niet zo veel vanzeggen, maar voor typische vochtige/natte veenweidegraslanden kun je denken aan o.a. scherpe boterbloem, echte koekoeksbloem, grote ratelaar, pinksterbloem.
Wat betreft het zaaien van veldsalie kan ik je zeggen dat dit een beschermde soort is. Als je deze soort gaat zaaien is de soort vanaf dat moment beschermd !!!!!!  LNV, maakt daar in geen onderscheid tussen ooit gezaaide planten of oorspronkelijk wilde ! Dit om allerlei onduidelijkheden te voorkomen. Uitzonderingen zijn er wel voor tuinen, maar dat is hier niet het geval.
Verder is Veldsalie een plant die op wat zandige kalkhoudende stroomruggen en oeverwallen thuis hoort, dus de standplaats die jij schetst is niet natuurlijk voor de soort.



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Zonnekoning

#4
Bedankt,
Dat van de Veldsalie was me bekend.
Bij de reconstructie van de Centuurbaan in Zwolle moeten ze er ook rekening mee houden, omdat het het daar erg goed doet.
In de jaren 80 hebben ze die gezaaid in de bermen van de A28 en heeft zich vandaar uit verspreidt.
De kooi is een bescherm natuurgebied, dus we moeten zo wie zo al rekening houden met van alles en nog wat, maar ik zal het ze voor alle zekerheid zeggen.  B)

T.z.t. zal ik ook weer eens gaan kijken bij de Kruidhof in Buitenpost, wat zij in de aanbieding hebben.
Als er mensen zijn die nog andere zadenlijsten kennen, houd ik me aanbevolen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Windekind

Dag Lodewijk,

klopt ik heb overigens kortgeleden nog een ff-wet onderzoekje gedaan voor de IJsselallee in Zwolle. En kort gelden heb ik daar honderden veldsalie planten verplant . Dat waren ook planten die in de 80-er jaren door ik geloof Gert Mosterd e.a. zijn gezaaid.

Ciran is een bedrijfje dat wilde plantenzafden verzameld in het wild en doorkweekt in een kwekerij. Ik ken die jongen goed. Hij staat ook bekend als de zadenverzamelaar van Nederland (ook op vroege vogels e.d. geweest).
Hij heeft dus echt inheems materiaal (niet uit buitenland) en kan vele mengsels leveren. Ze leveren echter in principe alleen in combinatie met de uitvoering van projecten. daarbij wordt overigens wel garantie afgegeven. Maar dat is misschien te kostbaar voor jullie ?


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Zonnekoning

Hallo Elmar,

Ik zal het over 2 weken in de groep gooien (niet te hard).
De beheerder is er volgende week niet (vakantie) en ik zal het dan aan hem voorleggen.
Waar is Ciran gevestigd?
Dan kan hij eventueel contact met ze opnemen en informeren of zij iets voor de kooi kunnen betekenen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Windekind

www.heem.nl

, maar nogmaals dit is een proffesionele club die alleen in combinatie met inrichtingsbegeleidingswerkzaamheden inzaait.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gretchen

Hallo Elmar,

de KNNV Hoorn en de KNNV Delft hebben een eigen zadenlijst. http://www.knnv.nl/hoorn en http://www2.knnv.nl/afd.RegioDelft

In 't Zand (Noord-Holland) zit een eendenkooi van Landschap Noord-Holland, adres Korte Bosweg 47, met een bezoekerscentrum. Dit is een educatieve kooi, waar de kooiker ringt voor wetenschappelijk onderzoek. Misschien kan hij je nog wat adviezen geven. Zijn naam is Jan Zijp. Hij is vast te bereiken via Landschap Noord-Holland: http://www.landschapnoordholland.nl.

Margreet.

Windekind

Hallo Margreet,

ik ken die adresjes voor zaden.

By the way, 't gaat om Lodewijk hoor.

Ik heb alleen, maar gereageerd op zijn verzoek  ;)  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gretchen

Sorry Elmar, ik had "Hallo Lodewijk" moeten zetten... :wub:

Margreet.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Windekind

...o ja, en goed overwegen of je wel wilt zaaien !!!
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins