Hoofdmenu

Staphylinidae

Gestart door blaauw7, oktober 31, 2008, 22:18:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze Staphylinidae vond ik in de uiterwaarden onder een stuk drijfhout. Een opvallend beestje (8.2 mm) met erg donkere poten. Niet eerder gezien zulke zwarte poten bij een kortschild. Ook een opvallende lange nek. Valt er iets meer over  te zeggen?
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

Subfamilie Paederinae....
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Arp

Hey Dick - ik heb zitten slapen ofzo ... het valt me nu pas op dat je al een tijdje veel strakkere foto's plaatst :P

Die andere hadden ook zo hun charme, maar deze zijn toch wel een stukske toffer - vooral dat kevertje van 0,8mm van laatst is fijne kwaliteit voor zulk grut :duim:

Ik neem aan dat ik je mag feliciteren met een nieuw stuk gereedschap?

(bij deze)  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Bedankt Gerard! Ik heb het beestje bewaard. Wie weet kan er iemand ooit nog eens naar kijken.


CiteerIk neem aan dat ik je mag feliciteren met een nieuw stuk gereedschap?

Dat mag Arp! Ik heb alleen een nieuw klein lensje gekocht voor op mijn panasonic Lumix FZ50. Werkt prima.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

Stijn Schreven

Hallo Dick, zou ik mogen vragen wat voor een lens je hebt gekocht? Ik heb zelf namelijk ook een Lumix FZ50 en zou ook graag zulke top-macrofoto's willen maken.  :)  
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

blaauw7

Hoi Stijn,
Ik gebruik nu een Raynox DCR 150.  Je kan ze bestellen bij Konijnenberg in Den Ham (http://www.koopdigitaal.nl/) Ik geloof iets van 30 euro. Ik gebruik bij het fotograferen wel een flits.  
Groeten,
Dick Belgers

Stijn Schreven

Mijn hartelijke dank, Dick. Ik ga er gelijk op kijken.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

jan cuppen

Hoi Dick,

Na onderzoek was dit toch een vrouwtje van een Lathrobium-soort. De beharing is op de foto's opvallend, maar bij belichting recht van boven valt het wel mee. Er zijn twee soorten die in aanmerking komen, nl Lathrobium fennicum en L. quadratum. Ik houd het op een onzekere L. quadratum omdat alleen de mannetjes betrouwbaar tot op soort te determineren zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

blaauw7

Heel mooi jan! Bedankt. Lastig die Lathrobium soorten. Ik zal vragen of ze L. quadratum willen aanmaken. De andere Lathrobium's heb ik voor je bewaard.
Groeten,
Dick Belgers