Hoofdmenu

orchidee?

Gestart door Robert Heemskerk, mei 05, 2006, 20:58:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Deze plant zag ik vandaag aan de oever van een bos staan.
Het is er vrij moerasig met een kleine rietkraag.


Is het misschien een Orchidee?

groet, Robert

han.endt

Lijkt mij Brede Orchis.

Robert Heemskerk

Zo zeg!, die kan mooi bloeien..
Daar moet ik later nog eens langs gaan.

In het overzicht staat ook nog 'Brede Orchis & Rietorchis', dat begrijp ik even niet.

groet, Robert

han.endt

#3
Brede & Rietorchis - Dactylorhiza majalis

Brede Orchis - Dactylorhiza majalis ssp. majalis
Rietorchis - Dactylorhiza majalis ssp. praetermissa
Veenorchis - Dactylorhiza majalis ssp. sphagnicola

Ik wil de mogelijkheid nog open houden dat het misschien een Gevlekte Orchis - Dactylorhiza maculata ssp. maculata is.

Even wachten tot ze bloeien en dan een detail opname van de bloei maken.

Of iemand moet het al kunnen zien?

Robert Heemskerk

#4
het is bijna zover..

ze gaan bijna uit de knop!

En ze waren er door - één of andere gek - ook bijna uitgerukt..
Sommige dingen begrijp je gewoon niet......:angry:  

Waarom moet iemand nou persé op zo'n plek planten uit de grond gaan trekken?

groet, robert  

Robert Heemskerk

#5
In de buurt van deze orchideeën vond ik ook nog een orchidee zonder tekening in het blad.
Het blad is 'gewoon groen' hiervan;

zijn dit nu 'wilde' orchideeën?, of kunnen die misschien ook worden gezaaid ofzo?

In de omgeving staan wel erg veel mooie boeketjes nu!?

groet, Robert

Stippen

Citeer

zijn dit nu 'wilde' orchideeën?, of kunnen die misschien ook worden gezaaid ofzo?

Er worden inderdaad wel orchideeen gezaaid, en ook wel andere zeldzame planten
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Planetscape

De tweede lijkt me vleeskleurige orchis, net als die ik laatst gevonden heb  ;)  

Robert Heemskerk

#8
Zo!  :rolleyes: , bijzonder zeg..

Weet iemand de bovenste (twee foto's) orchidee ook op naam te brengen?

gevlekte-, brede-, veen- of rietochis?

groet, Robert

Corryabbink

Hallo Robert,

Dit zijn moeilijke soorten. De eerste indruk van het onderste exemplaar was bij mij Rietorchis maar ik ben van deze soorten geen kenner.  Er zijn er wel op het forum die echte kenners zijn. Hopelijk bekijken die de zaak eens. Mocht je weer in het veld komen probeer dan de stand van de bloemdekbladen zo goed mogelijk in beeld te brengen.  Bovendien even de stengel controleren of ze hol aanvoelt.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jan Essink

Beste mensen,

De eerste is de gevlekte rietorchis. Dactylorhiza praetermissa var. junialis
Het blad staat omhoog en heeft grote vlekken. De bloeitijd hiervan ligt meestal in juni vandaar de naam.
Als je niet zeker weet wat voor een orchidee het is zou je een bloemetje kunnen openmaken.

De tweede lijkt mij eerder de ongevlekte rietorchis, Dactylorhiza praetermissa
Deze soort komt vaak in natte terreinen voor.
Dactylorhiza majalis, de meiorchis staat nu in volle bloei.

Voor alle orchideeen liefhebbers. Er bestaat een Veldgids Nederlandse Orchideeen
Auteur is C.A.J. Kreutz ISBN 90-806626-5-8 druk 2005
Of kijk op www.kreutz.info


met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Corryabbink

#11
Als je niet zeker weet wat voor een orchidee het is zou je een bloemetje kunnen openmaken.

Hallo Jan,

Wat zou ik dan moeten zien?


De orchideëngids van Kreutz heb ik wel. Toch blijven het moeilijke soorten. In de oude flora kon ik met Rietorchis toe. Nu zijn het weer meerdere soorten. Bovendien zijn er bij orchideën vaak hybridezwermen te vinden die nauwelijks op naam te brengen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohanvantBosch

Ik ga mee met Jan Essink!

Windekind

#13
Bij de tweede dacht ik ook aan rietorchis (maar had het laatst ook al eens goed mis) , maar Jan je noemt de bloemvorm niet als kenmerk wat me dan verbaast..
Ik dacht namelijk o.a. aan rietorchis i.p.v. vleeskleurige omdat de zijdelingse sepalen niet zijn teruggebogen naar achteren (zoals bij D. incarnata volgens mij gebruikelijk) maar gewoon breed uit staan. Dat klopt toch ?


Met vriendelijke groet,


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jan Essink

De vleeskleurige orchis D. incarnata heeft hele kleine bloemen met een lijntjespatroon op de lip. Iets wat op een dubbel strikje lijkt. De bloem dit ik zie op de foto heeft zijlobben, Er zijn niet zoveel ongevlekte soorten in Nederland.
Al hoewel er soorten zijn die zowel gevlekte als ongevlekte bladeren hebben,
zoals D. maculata, D. majalis en zelfs D. junialis  hebben wij gevlekt en ongevlekt gevonden.

D. maculata komt niet zo bar veel in Nederland voor. D. majalis is veel talrijker, wij telden in 2 weken tijd in een SBB gebied meer dan 13000 bloeiende planten hiervan.
D. praetermissa(ongevlekt) en D. junialis (gevlekt) komen voornamelijk in West-Nederland voor.

Ik kan mij voorstellen dat mensen die orchideen niet als hobby hebben problemen houden met determinatie maar dat heb ik met vogels. Zo blijft je hobby altijd boeiend.

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Hinko

errughhh verwarrend! Jan gebruikt totaal andere wetenschappelijke namen dan de Heukels. Al die gesplitte en gelumpte soorten! Welke namenlijst volgen we nou bij Waarneming.nl? Ik dacht "Standaardlijst van de Nederlandse flora 2003".

mvgr, Hinko

PS ik zet de veldgids van Kreutz wel op m'n verlanglijstje.
mvgr, Hinko

Jan Essink

Sorry, maar dat ik wist niet dat Heukels de standaard is, alleen ik heb hem niet in mijn bezit en zal hem waarschijnlijk ook niet aanschaffen.
Heukels is een typische Nederlandse flora en orchideeen die in Nederland voorkomen zijn maar een klein deel van de ca. 640!! soorten die nu beschreven zijn.
Nu begrijp ik ook waarom er op deze site de "nieuwe" namen gebruikt worden.

De discussies over DNA bij planten en in het bijzonder bij orchideeen is nog niet helemaal opgelost, daarom kijken orchideen mensen meer naar morphologische kenmerken.

Ik zal in het vervolg alleen de Nederlandse naam vermelden, ondanks dat ik uitsluitend de Latijnse namen gebruik, dit om verwarring te voorkomen.

Er zijn soorten waarvan soms meer dan 10 verschillende volksnamen in omloop zijn.

Des ondanks zal ik altijd op een of andere vraag over orchideeen een antwoord geven.

Alleen van 10 juni ben ik met mijn vrouw voor een week of 8 op zoek naar Skandinavische orchideeen.

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Hinko

#17
Hoi Jan, ik neem je nixx kwalijk hoor! Ik probeer me wat meer te verdiepen in Orchideen maar al die verschillende namen overal (door splitten en lumpen) maakt dat er niet gemakkelijker op. Vooral de verschillen in wetenschappelijke benamingen zijn verwarrend. Ik had redelijk wat soorten geleerd in Vall Sinestra, Graubunden, Zwitserland met Jacob Koopman z'n plantenexcursie. O.a. de Bosorchis (Dactylorhiza fuchsii) kwam daar veel voor. Ik heb wel tien keer aangehoord dat die in Nederland niet voorkomt maar wat scherts nou mijn verbasing bij het bestuderen van de nieuwe Heukels: plotseling komt hij hier wel wijdverspreid voor als (Dactylorhiza maculata subsp. fuchsii)

Wat betreft Orchideen in Scandinavie kan ik je Öland aanbevelen maar dat wist je vast al wel. In begraasde gedeelten van de Alvaret waren weinig exemplaren te vinden maar een exclosure stond vol met bloeiende exemplaren. Ook in Stenshuvud (N.P.) in het zuidelijke puntje van Zweden waren veel orchideen te bewonderen.

Ik ben van plan volgende week in z-limburg op orchideen jacht te gaan. Heeft iemand nog goede tips voor lokaties? In de orchideentuin in het Gerendal ben ik al eens geweest. Nu schijnt er nog een veel leukere orchideentuin in de buurt te zijn maar ik ben vergeten waar. Weet iemand welke ik bedoel?

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Jan Essink

Beste Hilko, Ook voor kenners zijn al die namen verwarrend, daarom heeft de WEO (Werkgroep Europese Orchideeen) het "Kompendium der Europaischen Orchideen"als standaard opgenomen. Wij moeten nog een jaar of 2 wachten dan verschijnt er een grote catalogus over de Europese orchideeen met ruim 1000 pagina's en meer dan 640 soorten gerangschikt volgens dat Kompendium.

Daarom volgen wij de Heukels niet.

Wat betreft Zweden, daar zijn wij vorig jaar ook geweest en hebben toen Oland ook bezocht, maar omdat wij ook in de buurt van de Noordkaap willen zijn slaan we Oland over en gaan wel naar Gotland (nog veel interessanter dan Oland)
Wij hopen er het bleke en rode bosvolgeltje Cephalanthera damasonium en rubra in bloei te vinden.
Van daar gaan naar Ostersund, de Noorse grens over naar het noorden om vervolgens weer via Zweden en later Noorwegen dichtbij de Nordkaap uit te komen. Hier vonden wij vorig jaar de bruine wespenorchis  Epipactis atrorubens in knop en hopen die nu in bloei te vinden.

Ik ken geen geschikt terreinen in Zuid-Limburg, maar kijk eens op www.kreutz.info
of in de Veldgids Nederlandse Orchideeen van 2005. Hierin worden ook terreinen aangegeven.

Veel geluk ermee en als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag..
:)

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink