ontsnapte Rhacocleis annulata in de tuin...

Gestart door Gert Veurink, oktober 27, 2008, 08:41:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

ik dacht dat ik een beetje grip op begon te krijgen, maar deze kom ik niet uit >:D
De tweede foto heb ik gedraaid. Hij zit zoals op de eerste foto, dus met de kop naar beneden.
Is het een exoot wellicht? Ik vind met name vanwege de lange smalle legboor geen enkele soort uit mijn veldgids in aanmerking komen. Zie ik iets over het hoofd?




groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Had je al bij Bramensprinkhaan gekeken?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

#2
CiteerHad je al bij Bramensprinkhaan gekeken?

Wim
Zeker, maar de legboor leek mij veel te lang voor een Bramesprinkhaan en ik vond het kopdeel niet erg breed, maar het is er dus wel één?

Edit: andere foto's bekeken, het is er één.
Thnx Wim
groet!
Gert Veurink



RoyKleukers

Beste Gert,

Scherp gezien, ik denk toch dat het geen bramesprinkhaan is. Door de brede lichte zoom onder aan het halsschild en de geringelde poten lijkt het me eerder een vrouwtje Rhacocleis. Ben jij (of de buren) onlangs in Zuid-Europa geweest? Misschien istie meegelift. Mocht je haar nog te pakken krijgen dan ben ik wel geinteresseerd om het beestje nader te bestuderen. Hartelijke groet,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Gert Veurink

CiteerBeste Gert,

Scherp gezien, ik denk toch dat het geen bramesprinkhaan is. Door de brede lichte zoom onder aan het halsschild en de geringelde poten lijkt het me eerder een vrouwtje Rhacocleis. Ben jij (of de buren) onlangs in Zuid-Europa geweest? Misschien istie meegelift. Mocht je haar nog te pakken krijgen dan ben ik wel geinteresseerd om het beestje nader te bestuderen. Hartelijke groet,

Roy
Dank Roy,
Ik heb je een pm gestuurd
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Gelukkig zei ik het heel voorzichtig... blijkt het toch weer wat anders te zijn :wub:

Laten jullie nog even weten hoe het afloopt met dit geval?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

CiteerGelukkig zei ik het heel voorzichtig... blijkt het toch weer wat anders te zijn :wub:

Laten jullie nog even weten hoe het afloopt met dit geval?

Wim
ze is "in onderzoek". Zodra ik meer weet zal ik het melden
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

Zojuist bericht van Roy, Luc Willemse heeft haar goed bekeken en komt uit op Rhacocleis annulata... ik heb gevraagd de soort aan te maken zodat ik haar correct kan invoeren, esc uiteraard, maar wel leuk!
groet!
Gert Veurink



rombout

Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Wim Bakker

Gert mag een voorstel doen voor een naam!   ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

  ;D

- annulata is een bijv naamwoord afkomstig van annulatus, hij werd ook wel Rhacocleis annulatus genoemd Wat betekent Rhacocleis met 'ringen of ring-achtige segmenten'
Roy had t ook gelijk over de geringelde poten, als ik goed naar de afbeeldingen kijk is dat bij deze (moeilijke) soort duidelijker dan bij de andere Rhacocleis-soorten     ringpoot-.... zou dan passend zijn, maar rhacocleis moet natuurlijk ook vertaald. In het engels is rhacocleis bush-cricket, maar dat doen ze met veel families. tegelijkertijd, wij ook, maar noemen het sabelsprinken.     Ringpootsabelsprinkhaan is een mond vol, maar onderscheidend, verwijzend naar wetenschappelijke naam èn naar een onderscheidend kenmerk. Ringsabelsprinkhaan of zelfs Ringsprinkhaan kan ook, maar die laatste is vanwege de rijm misschien een tongbrekertje     Ik geloof dat ik zelf Ringsabelsprinkhaan het mooist vind van die drie, niet te lang en voldoende recht doend aan de familie, betekenis wetenschappelijke naam en een verwijzing naar een kenmerk.     Roept u maar!
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Die ringen waren mij ook al opgevallen. Maar waarom niet gewoon Ringpootsprinkhaan? Een Bramensprinkhaan heet ook niet Bramensabelsprinkhaan...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

Citaat van: wimpeltje op september 07, 2010, 21:58:46 PM
Die ringen waren mij ook al opgevallen. Maar waarom niet gewoon Ringpootsprinkhaan? Een Bramensprinkhaan heet ook niet Bramensabelsprinkhaan...

lijkt me prima, maak jij de soort aan?  :)
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Ik kan geen soorten aanmaken, maar wel een Nederlandse naam toevoegen. Ik zie dat de soort al is aangemaakt, en als er geen bezwaren zijn tegen de naam Ringpootsprinkhaan zal ik binnenkort deze naam toevoegen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson