Hoofdmenu

Welke vogel is dit?

Gestart door YvonnevR, oktober 26, 2008, 13:20:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

YvonnevR

Hallo allemaal,

Mijn naam is Yvonne, ik woon in Delft en heb regelmatig vogels in mijn tuin. Gisteren en vandaag zat deze vogel er, kwam zaden eten. Hij/zij lijkt op een mus maar is qua kleur veel donkerder. Ook zijn pootjes zijn donker. Ik heb mijn vogelboekje doorgekeken (ANWB vogelgids) maar ik kwam er niet uit. Ik heb de foto naar mijn zwager gestuurd (fervent vogelaar) en hij dacht dat het een jonge ringmus was. Als ik naar foto's van ringmussen op het Internet zoek dan zien deze en hun jongen er toch heel anders uit qua kleur. Ook hun pootjes zijn licht van kleur. Weet iemand wel wat voor vogel dit is? Ik hoor het graag!

JohanvantBosch

Ik denk een hele vieze huismus...

Certhia

Alsof ie in een schoorsteenpijp heeft gezeten. ;)
Maar idd lijkt me een huismus.

Groet

Marc

YvonnevR

CiteerAlsof ie in een schoorsteenpijp heeft gezeten. ;)
Maar idd lijkt me een huismus.

Groet

Marc
Dan zijn zijn pootjes ook zwart geworden, gewone huismussen hebben lichte pootjes, deze heeft donkere pootjes. Kan dat verschillen bij huismussen?

JohanvantBosch

#4
Citeer
CiteerAlsof ie in een schoorsteenpijp heeft gezeten. ;)
Maar idd lijkt me een huismus.

Groet

Marc
Dan zijn zijn pootjes ook zwart geworden, gewone huismussen hebben lichte pootjes, deze heeft donkere pootjes. Kan dat verschillen bij huismussen?
Als ik met mijn blote handen in een schoorsteenpijp ga wroeten en ze vervolgens niet was, heb ik ook zwarte handen... ;)

Jeroen Nagtegaal

Waarom niet een kleurmutatie?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Certhia

Ik sluit een kleurmutatie niet uit maar ik heb zelf wel eens een huismus uit een schoorsteenpijp bevrijd en die zag er redelijk roetbesmeurd uit, niet eens zo heel erg verschillend van deze vogel, zij t wat verfomfraaider.
:P

Marc

Herman van der Klis

Citeer
CiteerAlsof ie in een schoorsteenpijp heeft gezeten. ;)
Maar idd lijkt me een huismus.

Groet

Marc
Dan zijn zijn pootjes ook zwart geworden, gewone huismussen hebben lichte pootjes, deze heeft donkere pootjes. Kan dat verschillen bij huismussen?
Ik zou zeggen. Je moet de mus even de komende tijd in de gaten houden. Hij wordt vanzelf wellicht door de regen schoon gewassen.

mvg

Herman
Herman van der Klis

YvonnevR

Citeer
Citeer
CiteerAlsof ie in een schoorsteenpijp heeft gezeten. ;)
Maar idd lijkt me een huismus.

Groet

Marc
Dan zijn zijn pootjes ook zwart geworden, gewone huismussen hebben lichte pootjes, deze heeft donkere pootjes. Kan dat verschillen bij huismussen?
Ik zou zeggen. Je moet de mus even de komende tijd in de gaten houden. Hij wordt vanzelf wellicht door de regen schoon gewassen.

mvg

Herman
Hij heeft gisteren in de regen gezeten en ziet er (ook vandaag) nog steeds hetzelfde uit. We wachten het verder wel af.

Edwin Russer

CiteerIk sluit een kleurmutatie niet uit maar ik heb zelf wel eens een huismus uit een schoorsteenpijp bevrijd en die zag er redelijk roetbesmeurd uit, niet eens zo heel erg verschillend van deze vogel, zij t wat verfomfraaider.
:P

Marc
Precies,

Zo heb ik ooit eens een Spreeuw uit de schoorsteenpijp bevrijd. En dat beestje met al het roet nog door de huiskamer heen gevlogen :huh: Ik had bijna de legendarische piep Zwarte Spreeuw door gegeven :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

En zo zien we de laatste tijd steeds vaker huismussen voorbij komen... Ze worden steeds minder bekend!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gert Veurink

CiteerEn zo zien we de laatste tijd steeds vaker huismussen voorbij komen... Ze worden steeds minder bekend!
Ach, het begint allemaal met verwondering over algemene soorten. En dit exemplaar doet ook wel even een wenkbrauw optrekken toch?
groet!
Gert Veurink



laatvlieger

Ik probeer er juist mee aan te geven dat de huismus juist minder algemeen lijkt te worden en dat er daardoor steeds vaker vragen over komen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gert Veurink

CiteerIk probeer er juist mee aan te geven dat de huismus juist minder algemeen lijkt te worden en dat er daardoor steeds vaker vragen over komen.
Ah oké.  Ik las m anders inderdaad.
Ik heb overigens het gevoel dat ze aan het herstellen zijn, ik zie er weer steeds meer. Maar misschien is dat wel een superlocaal beeld. Ik heb er niet over gelezen of onderzocht oid.
groet!
Gert Veurink



YvonnevR

Citeer
CiteerIk probeer er juist mee aan te geven dat de huismus juist minder algemeen lijkt te worden en dat er daardoor steeds vaker vragen over komen.
Ah oké.  Ik las m anders inderdaad.
Ik heb overigens het gevoel dat ze aan het herstellen zijn, ik zie er weer steeds meer. Maar misschien is dat wel een superlocaal beeld. Ik heb er niet over gelezen of onderzocht oid.
Nog wat aanvullende informatie over deze mus? In mijn tuin komen verschillende groepen mussen. Zo'n beetje de hele dag door. Bij elkaar zijn het zeker zo'n 30 mussen. Ze zijn de hele zomer geweest. Dit exemplaar is sinds afgelopen vrijdag verschenen. Durfde eerst niet uit de voedersilo's te eten. De andere mussen eten daar al veel langer uit. Hij viel gelijk op door de afwijkende kleur en het in eerste instantie angstige gedrag t.o.v. de voedersilo's. Nu eet hij gewoon uit de silo's, hij is gewend. Ik wil best geloven dat het een mus is, maar het is een feit dat hij qua kleur (zowel veren als pootjes) er anders uit ziet als al die andere mussen die komen.

Maar bedankt iedereen voor de reacties.