Hoofdmenu

Pieper Spec

Gestart door gerdwichers8, oktober 23, 2008, 00:51:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

#150
CiteerMaar dan kun je dus niet zeggen dat er al eerdere gevallen zijn. Hooguit dat er eerdere claims zijn, en al zijn ze dan o.a. van Magnus Robb, het blijven claims.
Je kunt veel minder zeker zeggen dat ze er niet zijn geweest.
Alleen het is een zekerheid die met een lijn van een parabool naar zijn niet-aangeraakte loodlijntje toeloopt.
Om bij 'een' zeker geval gezamenlijk uit te roepen: "Het eerste geval voor Nederland", is ook bij die gratie van vele vele instemmende individuen, onomstotelijk een subjectieve uitspraak. Het berust enkel in die waarde van algemene instemming.

Aanwijzingen die gegeven worden vanuit vele andere waarnemingen elders uit Europa of zelfs vanuit ons eigen land wijzen ook die kant uit, terwijl wij de zaak nog niet zo hard of absoluut kunnen krijgen, als we wel wensten. (Petterson had al een driehoekje voor de soort staan)
Lijkt me erg onwijs om in deze zin: "Het 1ste geval voor Nederland", de zinnen voornamelijk te zetten op "Het 1ste" en niet , dus nagenoeg absoluut alleen, op "Een geval".
"Het 1ste" neem ik gevoegelijk als bezijden de waarheid.
"Een geval" is hier een pas op de juiste plaats!

gerdwichers8

#151
CiteerMaar die twee claims hebben betere documentatie (beide opname) terwijl de kwaliteit van de waarneming zelf in alle drie gevallen ongeveer hetzelfde is (pieper met Grote Gele achtig geluid). Zou dus van de gekke zijn als deze wel, en de eerdere twee niet, worden aangenomen.
Maar mijn gok is dat we nog even moeten wachten op Petsjora op de lijst  ;)
Ik weet niet hoever deze vogels bij de waarnemers vandaan geweest zijn en in hoeverre ze een 2-vogel theorie hebben kunnen uitsluiten.

Ik weet ook niet hoe goed die opname van Wouter Halfwerk is, maar de mijne, hoewel zonder opname, is erg dichtbij gehoord, dus veel beter dan op de opname van Robb, terwijl een 2e vogel is uitgesloten en de roep positief en zeker Petjsora en het profiel van de langsvliegende vogel binnen de gestreepte kleine piepers marginaal maar positief Petsjora was.
(Roodkeel ligt structureel iets dichterbij dan de afgevoerde Gras en Boom, dus Roodkeel is minder krachtig te termineren, terwijl in het veld de vogel dichtbij enkel geidentificeerd is geweest met een getermineerde Boomleeuwerik en een nog nader te corrigeren Pechora)

Echter: ik verwacht dat het ondoenelijk is voor ons hier op het forum om deze verschillende waarnemingen te zeer met elkaar te vergelijken omdat niet echt duidelijk is wat alle sterke en zwakke kanten van een ieder geweest zijn.
(Tenzij beide andere waarnemers hun volledige zaakje hier in de openbaarheid laten zien, maar dat verwacht ik evenmin.)

frankneijts

Citeer
(Tenzij beide andere waarnemers hun volledige zaakje hier in de openbaarheid laten zien, maar dat verwacht ik evenmin.)
Een inkoppertje Gerd maar ik laat 'm gaan.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Wouter zie ik ook soms op Waarneming dus misschien..

Steven Wytema

Gerd,

nou ben jíj het alweer die de documentatie van jouw waarneming (en die van hun) tegen het licht houdt.....

Ik vind het fantastisch, maar nog steeds heb je de slechtste kaarten: een eenmans zichtwaarneming van een langsvliegende vogel. Alleen als je een Groene Bijeneter had, was er ruimte mogelijk om te praten.

Tot nu toe niet eigenlijk, al blijf je doorgaan.
Ben je al in verweer gegaan tegen deze opmerking van Marc?
CiteerLijkt mij erg moeilijk om naderhand ineens weer al die dingen voor de geest te halen, zeker als je net een literatuurstudie hebt gedaan, en t een redelijk korte waarnemingsperiode betreft. En ben je wel zo onbevooroordeeld als je zou willen. T lijkt erop dat je hoe dan ook blijft aansturen op Petsjora met zoals je al zegt erg marginale kenmerken die graspieper, voor zover ik kan lezen uit jouw beschrijving, toch echt niet uitsluiten.

Maar misschien ben ik de enige hierin.

Groet

Marc
(inhoudelijk dus, die verhitte opmerking van 26oct 00:19 niet meegerekend)
Steven Wytema


gerdwichers8

#155
CiteerGerd,

nou ben jíj het alweer die de documentatie van jouw waarneming (en die van hun) tegen het licht houdt.....

Ik vind het fantastisch, maar nog steeds heb je de slechtste kaarten: een eenmans zichtwaarneming van een langsvliegende vogel. Alleen als je een Groene Bijeneter had, was er ruimte mogelijk om te praten.

Tot nu toe niet eigenlijk, al blijf je doorgaan.
Ben je al in verweer gegaan tegen deze opmerking van Marc?
CiteerLijkt mij erg moeilijk om naderhand ineens weer al die dingen voor de geest te halen, zeker als je net een literatuurstudie hebt gedaan, en t een redelijk korte waarnemingsperiode betreft. En ben je wel zo onbevooroordeeld als je zou willen. T lijkt erop dat je hoe dan ook blijft aansturen op Petsjora met zoals je al zegt erg marginale kenmerken die graspieper, voor zover ik kan lezen uit jouw beschrijving, toch echt niet uitsluiten.

Maar misschien ben ik de enige hierin.

Groet

Marc
(inhoudelijk dus, die verhitte opmerking van 26oct 00:19 niet meegerekend)
Steven,

Het tegen het licht houden van de documentatie wordt hier opgeroepen door een nieuw, nog niet behandeld perspectief. N.m.l. in de vergelijking met twee andere waarnemingen op deze soort.

Vandaar is het dat nieuwe ruimte tot behandeling ontstaat.

"Naderhand in eens weer allerlei dingen voor de geest halen", wordt door de aard van  behandeling en vervolgens vanuit verschillend perspectieven eenvoudig al terzijde gesteld als onmenselijk en is daarom voor ons niet in eens mogelijk. Immers, die verschillende perspectieven hebben alle tijd nodig om afgehandeld te worden en de zaak ordelijk weer te geven. Ze worden niet in eens belicht
Iedere langdurige verhandeling van een zaak, en er zijn er veel, toont aan dat het denken van de mens 'samengesteld' is. Ieder mens bouwt begrip op met de voor hem toegankelijke en/of toegestane informatie, maar heeft tijd nodig om het in de juiste orde samen te stellen en vervolgens weer te geven ter communicatie.
Er is geen mens op aarde, die in eens allerlei dingen voor zijn geest kan halen.
Probeer je daar wel aan te voldoen, dan sla je eenvoudig dicht, of raak je op slot, en heb je slechts een enkel detail in behandeling gehad, waarbij veel andere bruikbare  details onnodig verloren gaan.
Waarvoor hebben we immers een korte en lange termijn geheugen tot onze beschikking?
Zogezegd pas ik ervoor op om mezelf tot ver onder mijn niveau te laten degraderen door aan deze  opgedrongen onmenselijke eigenschap te willen voldoen. Zij die het wel zo afeisen, moeten er zelf maar aan voldoen.

Het zijn de verkregen kenmerken zelf die niet eenvoudig ieder moment naar voren te halen zijn omdat ze worden verkregen in verscheiden en verschillende vergelijkingen.
Na een waarneming heb ik dus niet alleen feitelijke kenmerken verzameld, maar heb ik een deel van de kenmerken nog altijd in vergelijking staan.
Vergelijkingen die op verschillende wijzen opgelost moeten worden, en dat heeft tijd nodig.

gerdwichers8

#156
Mijn laatste belang is de uiteindelijke berekening van de duur van de waarneming op zicht, met de benadering van het aantal roepjes. De koers is hierbij niet ruwweg over het terrein getrokken zoals bij de eerste post, maar op de vermelde richtpunten uitgezet.

Fase 0; de vogel wordt niet gezien : minder frequent 3-5 roepjes. Duur niet goed te achterhalen, geen startpunt gezien, enkel het eindpunt: het begin van de zichtwaarneming.

De koers van de pieper is in deze weergave vanaf de tentplaats bekeken.Er zijn twee fasen tijdens deze koers.
Fase 1.
1/de ontdekking van de vogel, 2/de vlucht met grondbinding boven de zandbak,3/ de koerswijziging waarbij de vogel schuin naar mij toe vliegt in een vlucht met grondbinding, tot aan 4/het optrekken van de vogel, met het westelijke laantje op de achtergrond (26m afstand)

De vogel houdt grondbinding tot aan het moment dat de vogel voor mij opschrikt. De vogel vliegt dus niet snel, zoals een migrerende pieper.
De volgende mogelijke waarden zijn verkregen:

Snelheid in km/u, duur van de waarneming over deze 1e fase; aantal roepjes bij intervallen van 2 seconden

20km/u  / 12.18 sec  / 6,1
24km/u  / 10.15 sec  / 5,07
28km/u  /   8.6  sec  / 4,3

Vervolgens trekt de vogel voor mij op en, 2e fase, vliegt met een versnellende vlucht van het terrein weg. 1/Vogel schrikt op 2/ de gestreepte mantel wordt zonder onderscheid met GP gezien (tegenlicht) 3/ de vogel verdwijnt van het terein 4/ de roep wordt voor het laatst gehoord boven het bos. De vogel is verdwenen.

26km/u  / 10,5 sec  /5,25
28km/u  / 9,77 sec  /4,88
30km/u  / 9,1   sec  /4,55
32km/u  / 8,6   sec  /4,3
34km/u  / 8,1   sec  /4,05

ArjenDrost †

Euhm leuk, maar wat wil je met die laatste post nou duidelijk maken? Dat de vogel kon vliegen?

Justin Jansen

CiteerEuhm leuk, maar wat wil je met die laatste post nou duidelijk maken? Dat de vogel kon vliegen?
Nee, denk wie het langst adem heeft....

Gert het lijkt me duidelijk, je heb e' m gezien, proficiat!
M.v.g., Justin Jansen


gerdwichers8

CiteerEuhm leuk, maar wat wil je met die laatste post nou duidelijk maken? Dat de vogel kon vliegen?
De vogel kwam zeker niet aanwandelen, dat is juist. In dat geval zouden mijn verkregen waarden anders zijn geweest. Maar ik zou niet weten welke snelheid een skulkende pieper heeft. Ook niet hoe ik die snelheid zou kunnen benaderen.

Steven Wytema

Ik vind het fantastisch!
Steven Wytema


gerdwichers8


j.steenbergen

Rest de vraag wat een getermineerde Boomleeuwerik is...
Jeroen Steenbergen

frankneijts

Citeer
CiteerEuhm leuk, maar wat wil je met die laatste post nou duidelijk maken? Dat de vogel kon vliegen?
De vogel kwam zeker niet aanwandelen, dat is juist. In dat geval zouden mijn verkregen waarden anders zijn geweest. Maar ik zou niet weten welke snelheid een skulkende pieper heeft. Ook niet hoe ik die snelheid zou kunnen benaderen.
Een "skulkende" pieper heeft niet of nauwelijks snelheid Gerd. Skulken betekent (van Daele Groot Woordenboek Engels -NL): "zich verschuilen; sluipen" of zelfs "lijntrekken, zich drukken". Daar zit dus weinig beweging in ben ik bang.

In de het Kompendium d. Vögel Mitteleuropas (soort extract v.d. "Glutz") vind ik bij Graspieper "Fluggeschwindigkeit 40 - 55 km/h".  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Heeft de organisatie van de (komende) DB-dag al eens overwogen om Gerd uit te nodigen een lezing te geven? Lijkt me waanzinnig! (serieus, Gerd!)
Marijn Prins

gerdwichers8

#165
CiteerRest de vraag wat een getermineerde Boomleeuwerik is...
De vogel werd eerst gezien zonder verrekijker: Ik zag met het blote oog een pieper met het geluid van Petsjora. Ik woog mijn kansen en verkoos mijn kijker boven mijn geluidsapparatuur hetwelk in mijn gesloten tent lag.
Ik pakte mijn kijker van de tafel naast mijn Aktootje en keek naar de vogel en in zijn omgeving. Bij de koerswijziging zet ik een mind-projectie buiten boort (SiboPi). Als de vogel schuin naar mij toe vliegt, verwacht ik een kleinere pieper dan Graspieper te kunnen zien op Petsjorapieper.
Als de vogel voor mij optrekt, schrik ik, omdat ik een vogel zie, die ik niet met een kleinere pieper dan Graspieper kan rijmen. Omdat de roep verder niet beantwoordt aan enige resterende pieper, blijft er naast Petsjora geen mogelijkheid meer over.
De zwaardere vogel dan verwacht, belandt met zijn hele onderzijde, grootte en structuur en profiel bij een andere familie, waarbij de eerstgevonden soort aldaar, direct bij de gedachte daaraan getermineerd wordt, dat is, verworpen wordt als mogelijkheid: Het staartje was niet kort genoeg, de kop te smal en spits, de vleugels te puntig, het lijf niet rond genoeg. Direct na de schok, in het geheugen het beeld van een pieper boven de zandbak en de roep die totaal niet voldoet (de vogel blijft doorroepen). De vogel wegvliegend is een pieper.
Ik verkreeg zogezegd een vergelijking die onmiddelijk negatief uitkwam voor de aangetrokken soort en familie:Boomleeuwerik en Leeuweriken.

gerdwichers8

#166
CiteerEen "skulkende" pieper heeft niet of nauwelijks snelheid Gerd. Skulken betekent (van Daele Groot Woordenboek Engels -NL): "zich verschuilen; sluipen" of zelfs "lijntrekken, zich drukken". Daar zit dus weinig beweging in ben ik bang.

In de het Kompendium d. Vögel Mitteleuropas (soort extract v.d. "Glutz") vind ik bij Graspieper "Fluggeschwindigkeit 40 - 55 km/h".
Deze vraag werd op BF beantwoord met 32-40km/u. op een migrerend Graspieper.
Tegenwind bedroeg hier op Vlieland (ongeveer) 4BF (ZW).
Bij grondbinding echter, is de snelheid veel lager (steil vallen, krachtig opspringen is eveneens een gevolg, de golflengte is korter), beide, lage snelheid en omschrijving van de vlucht bij dit karakter zijn ook gezien.
In vergelijking met een fiets (hoewel niet gezien tijdens de waarneming :D ) kom ik bij lange na niet aan 40 km/u in vlucht bij grondbinding.

Deze waarden zijn daarom bij verschillende waarden samengesteld. Ik kan eenvoudig de zaak optrekken naar 40km en hoger bij de 2e fase.
Bij hogere snelheden tijdens de trek, is de val daarmee veel minder en de golf veel langer. De vlucht nam dit karakter aan bij de poging om de tramrails te bekijken op de gestreepte mantel (waarbij de gele gloed van het tegenlicht hoger gezag bewees).

j.steenbergen

Sorry als ik zit te eieren, maar aangezien ik de weg wat kwijt dreig te raken het woordenboek er nog maar even bijgepakt (een aanrader bij dit topic): termineren = het leven beëindigen van (cursief) ongeneeslijk zieken. Ik mag toch aannemen dat dit niet op bovengenoemde Boomleeuwerik slaat... Kortom, alsjeblieft, gebruik voor iedereen begrijpelijke taal dan worstelt het makkelijker door de tekst heen.  
Jeroen Steenbergen

Leo Heemskerk

#168
Word deze nieuwe informatie ook toegevoegd aan het CDNA archief?

Gerd dien jij de Kleine Spotvogel en je Wilgengors ook in?
Groet,

Leo Heemskerk

gerdwichers8

#169
De Kleine Spotvogel heb ik vrijwel afgerond en zou ik direct kunnen indienen. Ik heb een backissue op Sykes' bestudeerd en nog wat relevante informatie op internet, maar er was, en er is eigenlijk niets voor Sykes'.
De Wilgengors is klaar op zijn verenkleed, de mantel kon ik niet gedaan krijgen voor een adult man, maar ik vond een exacte foto op een wat jongere adult.
 http://www.pesvahn.com/svahn/JAlbum-Sibiri...SC_9970_cr.html
en een tekening is gereed, maar ik moet nog een vraag naar Birdguides sturen en antwoord krijgen vanuit Finland.

Een onbekende vogel op 26 09 08 kan ik zelf niet opgelost krijgen.

Ik zit echter een klein beetje krap in mijn tijd.

Breedbek

CiteerIk zit echter een klein beetje krap in mijn tijd.

Ik heb een tip voor je! Stop wat minder tijd in het forum  ;)

groet Bart-Jan  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

gerdwichers8

Citeer
CiteerIk zit echter een klein beetje krap in mijn tijd.

Ik heb een tip voor je! Stop wat minder tijd in het forum  ;)

groet Bart-Jan
Helemaal gelijk Bart-Jan.
Ik hou van het sociale aspect ervan. En het is een geweldig medium om veel vogelaars bijeen te hebben. Maar je hebt helemaal gelijk. Ik moet nu mijn huishouden doen (dag vrij)

ArjenDrost †

CiteerDe Wilgengors is klaar op zijn verenkleed, de mantel kon ik niet gedaan krijgen voor een adult man, maar ik vond een exacte foto op een wat jongere adult.
Maaruh, ik wil niet vervelend doen. Maar is het niet de bedoeling dat je de omschrijving van de vogel die jij hebt gezien instuurt? En dus niet eentje van een foto die je op internet gevonden hebt?

Of zie ik het weer verkeerd?

Vincent Hart

@Arjen: Zo te lezen had Gerd de determinatie als wilgengors rond (en dus had hij al een beschrijving) maar paste wat hij bij zijn gors aan de mantel heeft gezien, niet (goed) op adult man wilgengors. Op zoek naar foto's van andere kleden kwam Gerd de genoemde foto van een subadult tegen, en daar bleek de mantel van zijn vogel wel mee te kloppen, dus zal Gerd zijn vogel als subadult indienen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citeer@Arjen: Zo te lezen had Gerd de determinatie als wilgengors rond (en dus had hij al een beschrijving) maar paste wat hij bij zijn gors aan de mantel heeft gezien, niet (goed) op adult man wilgengors. Op zoek naar foto's van andere kleden kwam Gerd de genoemde foto van een subadult tegen, en daar bleek de mantel van zijn vogel wel mee te kloppen, dus zal Gerd zijn vogel als subadult indienen.
Ah ok, op die manier :)

frankneijts

Voor wie het nog interesseert:
Dit geval van een mogelijke Petsjorapieper is NIET aanvaard door de CDNA (http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?gevallen=5)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

#176
Was e'm al weer bijna vergeten.
Nu is de vraag hoe is het met Gert's Wilgegors en met de Kleine of Syke's Spotvogel.....
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Er rouleert 1 andere Kleine Spot (Maasvlakte) en geen Wilgengors, ook niet bij afgewezen of aanvaarde gevallen. Niet ingediend?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: Justin Jansen op augustus 06, 2009, 11:03:06 AM
Was e'm al weer bijna vergeten.
Nu is de vraag hoe is het met Gert's Wilgegors en met de Kleine of Syke's Spotvogel.....

Door Gerd (met d!) opgenomen vluchtroep van 'wilgengors' bleek uiteindelijk Ijsgors, als ik het me goed herinner. Of waren er meer wilgengorzen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: vincenthart op december 09, 2008, 18:13:41 PM
@Arjen: Zo te lezen had Gerd de determinatie als wilgengors rond (en dus had hij al een beschrijving) maar paste wat hij bij zijn gors aan de mantel heeft gezien, niet (goed) op adult man wilgengors. Op zoek naar foto's van andere kleden kwam Gerd de genoemde foto van een subadult tegen, en daar bleek de mantel van zijn vogel wel mee te kloppen, dus zal Gerd zijn vogel als subadult indienen.

Zie hierboven Jaap.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'