Hoofdmenu

Pieper Spec

Gestart door gerdwichers8, oktober 23, 2008, 00:51:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Gerd,

hoe kun je zo'n fraai plaatje overnemen van google earth? Ik heb het zelf nog niet voor elkaar gekregen.

Hopelijk vindt je de bewuste vogel nog terug en kun je het geluid opnemen! Succes met de discussie i.e.g.


gerdwichers8

Citeer

Dat vind ik nog wel het meest bijzondere aan het hele verhaal, om tien uur 's ochtends een stevige warme hap......

groet Bart-Jan
Ik vermelde het omwille van de ironie.
Ik moet op mijn gezondheid letten en was bezorgd omdat ik op Vlie al jaren s'avonds, vlak voor het slapen gaan, mijn warme maaltijd nuttig. De hele dag in de weer, nooit veel tijd te verliezen. De ochtenden zijn kostbaar, de avond is kostbaar, s'middags vrijwel altijd ergens ver weg op het eiland.
Maar maandags was het niks, dinsdagochtend was het  niks. Gezien de vogels en de vorige weekenden, had ik vrachten tijd te verliezen dus ging ik mijn potje maar koken.
Lijkt er wel vaker op dat we goed voor onszelf moeten zorgen en gewoon de tijd  nemen om (even) goed te eten.

gerdwichers8

Citeer
Citeer
CiteerHet nut van deze discussie ontgaat mij volledig. Waarom vertel je dit allemaal, Gerd?
In afwachting van ongetwijfeld weer een creatief en ondoorgrondelijk antwoord groet ik!
Hoi, Martijn

De discussie over een niet gefotografeerde Steenarend ontgaat mij volledig.
Maar het verschil tussen jou en mij ligt in hetzelve.

Dat is hetzelfde nootje
Welke discussie??
Die is er niet, en dat zei ik ook.

DanielS

CiteerGerd,

hoe kun je zo'n fraai plaatje overnemen van google earth? Ik heb het zelf nog niet voor elkaar gekregen.

Hopelijk vindt je de bewuste vogel nog terug en kun je het geluid opnemen! Succes met de discussie i.e.g.
Met de ''Print screen'' toets die (als het goed is) op je toetsenbord zit.
Dan open je bijvoorbeeld een paint bestand, druk je Control + V, snij je het plaatje van google earth er uit, knip + plak in een nieuw paint document, opslaan en je kan hem zo op het internet zetten.  :duim:  
Daniel

gerdwichers8

CiteerGerd,

hoe kun je zo'n fraai plaatje overnemen van google earth? Ik heb het zelf nog niet voor elkaar gekregen.

Hopelijk vindt je de bewuste vogel nog terug en kun je het geluid opnemen! Succes met de discussie i.e.g.
Ctrl+Alt+C

gerdwichers8

#65
Enkele dagen geleden heb ik op dit forum het volgende bericht geplaatst.

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=125999

ter volledigheid wel te verstaan.

Ik heb de volgende waarden aangehouden: snelheid 28 km/u bij 4 Bf tegenwind. De koers van de vogel heb ik vaak iets gewijzigd en heb gerekend vanaf iets voor de zandbak tot aan de schaduw van de bosrand. Over 88 meter zal de vogel dan 5,6 keer zijn roep ten gehore laten brengen bij intervallen van exact 2 seconden.
Sommige intervallen kunnen 1 seconde bedragen. Ik heb hierbij de intervallen op Jannes aangehouden.
De waarden kunnen bezijden de werkelijkheid zijn, maar het rammelt me niet in mijn geweten. Bij GGK zou ik heel veel moeilijker zo veel afzonderlijke roepjes kunnen plaatsen

Satirisch filmpje overigens van Mickymouse. (maar wel wat toepasselijk!!)
http://uk.youtube.com/watch?v=4b4bGAoVR7g

Hans Bossenbroek

Maarten, bij een Apple werkt knippen en plakken overigens niet op die manier.

(Oh ja, en kan best een Petsjora zijn geweest. Klinkt spannend in ieder geval)

Justin Jansen

Citeer

Erg hilarisch filmpje overigens van Mickymouse. (En zeer toepasselijk!!)
http://uk.youtube.com/watch?v=4b4bGAoVR7g
Blijft een topper!
M.v.g., Justin Jansen


gerdwichers8

Grey-brown or is it brown-grey?

Certhia

LOL, blijft leuk, MP!

Net als deze trouwens, en minstens zo toepasselijk.

http://nl.youtube.com/watch?v=Z_u7VGiMO0U


Marc

Zonnekoning

CiteerBij een Apple werkt knippen en plakken overigens niet op die manier.
:wub:
Het is wel een beetje off-topic, maar... :rolleyes:

Met "Schermafbeelding" in de folder "Hulpprogramma's". B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

marijn

En - 't was nog niet genoemd... - in Vista natuurlijk met het reuzefijne Knipprogramma (Snipping tool).
Marijn Prins

Ben Wielstra

Dit lijkt zowaar een leerzaam topic te worden!

Zonnekoning

CiteerDit lijkt zowaar een leerzaam topic te worden!
:lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

gerdwichers8

#74
Men heeft deze hele verhandeling oeverloos genoemd.
Welnu, die mening ben ik niet toegedaan. Tot nog toe hebben de zwaarste critici  de vogel een afwijkende Graspieper genoemd. Daar kan ik over op mijn tenen getrapt zijn, maar is hun gestamp terecht gebleken, vraag ik mij in een gekalmeerd moment af...
In mijn reactie op Bram, waar hij het rot noemt een pieper met een Grote Gele Kwik geluid te horen (laatdunkend, naar ik aanneem), vermeld ik dat we bij het beschouwen van de soort op geluid, van de soort af kunnen werken of, naar de soort toe.

Ik heb dit gisteren, lang na de waarneming, getoetst aan een afwijkende Graspieper, waarbij ik van Graspieper af, naar Petsjora Pieper toe werk.
Het is terecht gesteld dat bij vooringenomenheid van Petsjora een afwijkende Graspieper oorzaak tot stringen kan zijn, indien je van de afwijkende roep op Graspieper naar Petsjora toewerkt. Je moet dan  haaks staan op de ware roep van de Graspieper. Dit punt van mijn critici is mij bewezen.
In dat geval geldt immers foutief:

Pieper+ afwijkende roep= Petsjora. = Error

De hele waarneming van Pieper+afwijkende roep =Petsjora komt  in zo'n theoretisch geval op de helling te staan. Je kunt immers niet zomaar een afwijkend roepende pieper direct Petsjora noemen. Ook met de marginale verschillen die ik op het hele profiel op zicht op de vogel vond want immers, die zijn slechts op het meest nabije punt marginaal!
Na de zandbak, kan deze kritiek de ZW oever bereiken. (Over de hele duur dat de vogel wordt gezien en gehoord)
Indien een waarneming van derden slechts de aard van Fase 2 heeft, zal ze welhaast altijd moeten sneuvelen. Dit, omdat niet objectief de roep kan worden vastgesteld.

Maar..vraag ik me  na een angstig, afgegleden moment af. Is die vooringenomenheid dan bewezen? En kan ik mij bij twijfel nog staande houden met deze soort?
Nee, bij twijfel omtrent  enige vooringenomenheid glij ik heel zeker af en eindig praktisch bij Graspieper. Het punt van de critici.

Nu rest mij dus het volgende: Is dan de stelling van de critici :  Pieper+afwijkende roep= Graspieper, op zijn beurt te  ontkrachten.

De identificatie is gebaseerd op de volgende 2 fasen bij die ene waarneming: Fase 1 de vogel wordt gehoord (GGK+lichte afwijking), Fase 2 de vogel wordt gezien en gehoord. (=pieper+([size=8]marginaal verschil pro petsjora[/size])+Petsjora roep= Petsjora)

In Fase 1 kàn nog geen sprake zijn van enige vooringenomenheid. Immers: Er wordt geen vogel gezien, laat staan een pieper!
Dan ga ik eenvoudig naar de roep en vind GGK roep+lichte afwijking.

Hiermee is  bewezen dat de kritiek, die bestaan kan over Fase 2 van de waarneming vanaf de zandbak r. ZW, überhaupt slechts dàn op grond van vermeende vooringenomenheid geplaatst kan worden, als die losgescheurd wordt van Fase 1. Immers, het gaat voorbij aan [size=8]F1[/size]+[size=8]F2[/size]=[size=8]w[/size] maar fundeert zich op [size=8]f2[/size]=Error

Hiermee is bewezen dat het slechts de kritiek zelf is die de NO oever niet kan bereiken. Dat de hele discussie zo oeverloos lijkt, kent hierbij eenvoudig zijn oorzaak!

Voor mij geldt : (GGK roep+lichte afwijking)[size=8]f1[/size]+(Pieper+[size=8]marginaal verschil pro petsjora[/size]+Petsjora roep)[size=8]f2[/size]=Petsjorapieper[size=8](w)[/size]

Voelt goed om vaste grond onder mijn voeten te hebben bij deze identificatie en 'm zelfs bij zware kritiek, te kunnen vasthouden.

Ahói, ik heb op 21 oktober j.l een Petsjorapieper in Nederland gezien!

Certhia

#75
Gefeliciteerd.

Marc

" Albatross! Albatross!"

pwolf

en nu héél snel naar buiten om een fatsoenlijke waarneming te doen.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bram Rijksen

Helemaal goed Gerd!

(Ik ga nog 's kritisch kijken naar m'n eigen oude waarnemigen van zeldzaamheden; door dezelfde fasering in determinatiemethodiek te hanteren zou ik zomaar 's een paar nieuwe soorten op m'n lijstje bij kunnen schrijven!)  

snwja3

#78
Ja, zo kan ik het ook (maar dan een stuk korter):
- f1: je bent serieus en je neemt jezelf in het ootje
- f2: je bent niet serieus en je probeert ons in het ootje te nemen
f1+f2 = geen serieuze reactie waardig (w!)
Wietze Janse

frankw

Ik denk dat het CDNA niet kan wachten tot ze dit relaas (waarschijnlijk in boek vorm) zullen ontvangen :gap:  

Edwin Russer

Ha Gerd,

Ik heb je reeds in een PB gewaarschuwd en dat je dan dit soort reacties kunt verwachten. Jammer dat je niet gereageerd hebt of je hebt 'm niet ontvangen. Wat wil je nu precies bereiken met dit verhaal? Eerlijk gezegd begrijp ik je intentie totaal niet. Ik ben dan nu ook bang dat je geloofwaardigheid tot het kritieke nulpunt is gedaald. Maar probeer hier wel lering uit te trekken. Hou de volgende zeldzaamheid lekker voor je en dien de geluidsopnamen en je beschrijving gewoon bij het CDNA in. Deze club beoordeelt altijd nog op de ingekomen documentatie ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerdwichers8

CiteerHelemaal goed Gerd!

(Ik ga nog 's kritisch kijken naar m'n eigen oude waarnemigen van zeldzaamheden; door dezelfde fasering in determinatiemethodiek te hanteren zou ik zomaar 's een paar nieuwe soorten op m'n lijstje bij kunnen schrijven!)

Ik vind dat niet verkeerd. In de loop van de tijd kun je ervarener worden met bepaalde vogels. Dit jaar schreef ik ook een Grijskopspecht bij die ik in 1990 gehoord had. In de loop der tijd en meer ervaring met Groene Specht, deden me het geval verplaatsen naar Groene Specht en zag er enkele jaren van af.
Deze zomer verkreeg ik  bevestigende informatie die het alsnog een Grijskopspecht deden zijn. En betrouwbaar!
Verreweg de meeste moeten echter het veld ruimen, om verschillende redenen: Pas geleden een Steppe Kiek die dat zeker niet kan zijn geweest. Na 3 jaren pas.

Ik zou zeggen: Handel naar je eigen geweten

gerdwichers8

CiteerJa, zo kan ik het ook (maar dan een stuk korter):
- f1: je bent serieus en je neemt jezelf in het ootje
- f2: je bent niet serieus en je probeert ons in het ootje te nemen
f1+f2 = geen serieuze reactie waardig (w!)
Waarom gaat je eigen handeling dan in tegen je eigen uitkomst? Want òf de waarden van f1+f2 in dit geval zijn bezijden de waarheid, òf de uitkomst w.

Jijzelf reageert immers, en dat is niet conform je uitkomst.

ruud_altenburg

Ach je kunt altijd nog je eigen website beginnen...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

gerdwichers8

CiteerAch je kunt altijd nog je eigen website beginnen...
Die mens heeft zijn uitkomsten ook niet recht Ruud, want de eerste vogel die ik aanklik laat een Bontje zien en hij noemt dat een Bairds.
Kan zijn dat je reactie niet serieus was.

JohanvantBosch

#85
CiteerAch je kunt altijd nog je eigen website beginnen...
Ik hoop van ganser harte dat de meneer die deze website heeft gemaakt ook niet serieus is....  :huh:  :P

BramtK

Ja, en nu is het wel weer even genoeg.

Iedereen heeft de keus dit topic niet te lezen of er niet op te reageren.

Klaar, met die persoonlijk getinte opmerkingen...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Certhia

Zo ook de keus het topic wel te lezen en wel te reageren.
Als we aan censuur gaan doen hadden we dit topic gelijk in t begin al in de kiem moeten smoren.

Dit topic is al heel lang niet meer onpersoonlijk omdat t zo subjectief is als t maar kan. En als men onzinnige dingen zegt mag men daar best op reageren lijkt me.

Maar t lijkt er inderdaad op dat "the bottomline" wel duidelijk is nu en de spreekwoordelijke aap nu wel uit de mouw is. Dit zijn in elk geval de laatste woorden die ik er aan besteed.

Groet

Marc



gerdwichers8

#88
Dankzij de noeste arbeid van iemand op BF, heb ik zojuist een link gevonden die Petsjorapieper uitvoerig behandeld.

Mogelijk dat iemand enige interesse heeft, maar in ieder geval goed bruikbaar voor enige verdieping.

http://www.birdskorea.org/Birds/Identifica...ora-Pipit.shtml

Bram Rijksen

"...in both spring and autumn to give "chit" calls in sustained flight that sound rather unlike Grey Wagtail..."

Het enige stukje wat in dit artikel relevant en bruikbaar is (namelijk het stukje waarin iets over de roep van Petsjora wordt gezegd) lijkt mij juist eerder een afzwakking van alles wat eerder is beweerd en beschreven in dit topic.