Hoofdmenu

Pieper Spec

Gestart door gerdwichers8, oktober 23, 2008, 00:51:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Dinsdag 21 oktober, ik meen net na tienen, heb ik een lekker potje brocoli met rijst, groente saus en twee rundervinken gegeten op Lange Paal, Vlieland.
Ik ben maandags in de te harde wind wat bezig geweest met de schier onwarbare hoge piepjes op mezen, goudhaantjes, roodborsten,boomkruipers (nog steeds geen Taiga, want loofzangerlust drijft me bij het naaldhout vandaan). De klus lukt wel wat, maar het einde is voor mij nog niet in zicht. De soortjes trekken vaak gezamenlijk door het bos en om door de bomen het bos te zien..ik ben er  lang niet volleerd in.
Leuk zijn de Zwarte mezen die geluidjes produceren lijkend op Blako (dat lukt al aardig) en  deze soort versus Grote Gele Kwik (dat lukt altijd goed, al is het in een enkel geval nog even grijs in mijn brein).
Zo ook als ik mijn maaltijd haast beeindigd heb, of al heb beeindigd.
Ik hoor dan een tsjit geluid, op een afstand van meer dan 84 meter, vrij scherp, en ik weet vrij zeker met een Grote Gele Kwik van doen te hebben, maar ik kijk nog vlug hoog in het laantje langs mijn tent of het mischien niet daar vandaan komt.
De roep blijft eenvoudig aanhouden op het tsjit......tjsit  tot dat ik de vogel over de zandbak zie vliegen; moet ik in de zandbak gaan spelen en het vogelen eraan gaan geven? want de vogel blijft in een regelmatig tsjit....tsjit..... doorroepen met een scherpte als een Grote Gele Kwik maar iets minder 'electrisch' op het eind, mischien iets minder hard maar toch erg luid.
De roep klinkt frequenter dan op een Grote Gele (dus geen dubbel geproduceerde en sneller opeen volgend). De vogel riep frequent hetzelfde roepje met dezelfde intervallen gedurende de hele vlucht over het terein; over een lengte van 128 meter werd de vogel gehoord.
En..vanaf de zandbak, op een afstand van 39 meter  zie ik een pieper (ik op tentplaats 20) r. ZW vliegen; over een lengte van 56 meter, zich verwijderend tot een afstand van 53 meter om daarna over de boomkruin uit het zicht te verdwijnen. Hoogte 10-15 meter. (het laantje belette me om om het hoekje te kijken r. de noordoosthoek van het terrein, waar de vogel grofweg vandaan kwam)
Ik blijk wederom slechts meer een vogelaar met een grote wok op de rug dan een echte geluidsman, want mijn te dure troep lag in mijn tent, bang voor de regen :whistle:
MP 3tje direct beluisterd en voor mijn oren was het na die twee minuten hetzelfde als..hm, ik spreek het niet uit.
Shit of Hit?

[size=8](Ik heb het bericht 24-10 en 25-10 bewerkt om geen verwarring te laten bestaan en dat de vogel niet uit de zandbak opvloog en heb het beeld van de roep verduidelijkt door de beschrijving duidelijker aan de waarneming aan te passen)
Jannes plaatst vaak meerdere bestanden aan elkaar vast op iedere soort waarbij hij een korte rust inlast tot de volgende opname. De frequentie van de roep is zodoende op zijn CD vakkundig en goed weergegeven en het verschil in timbre op die opnames wordt veroorzaakt door 3 verschillende opnames (=3vogels?). Binnen de opnames komt een lichte variatie voor tussen de verschillende roepjes binnen 1 opname; dat ligt niet aan de opnames maar eenvoudig aan de vogels zelf. De ene roep klinkt scherper dan de andere. Of dat aan de stand van de kop ligt of aan de individuele roep laat zich enigszins voor een vraagteken stellen. De scherpte van de roep bij Jannes lijkt scherper dan bij Alstrom en Mild omdat bij Jannes twee boventonen te vinden zijn terwijl bij Alstrom en Mild 1 of geen. Dat kan te maken hebben met de kwaliteit van de gebruikte apperatuur of de weergave van het sonogrambeeld wat de auteurs verkozen hebben. Ik gevoel niet dat deze twee mensen de vogel niet dicht genoeg hebben kunnen benaderen want bezien hun werk moeten ze in de gelegenheid zijn geweest om meerdere vogels dicht te benaderen. [/size]

Bram Rijksen

blijkbaar vooral 'tsjit'.. Maar ik ben erg benieuwd wat je nu precies suggereert.
Een soort achteraf aan de hand van een MP 3 opname determineren, terwijl je 'm 'live' nog nooit gehoord hebt...? Lijkt me een bijzonder onbetrouwbare en subjectieve manier van determineren.

RWester

Hoi Gert,

Als je nu even het hele verhaal scipt: wat heb je gehoord, wat heb je opgenomen en waar wil je heen?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

Suggestie en Determinatie zijn twee verschillende standpunten Bram. Ik vind het fijn dat je me die ruimte laat.
De MP3 opname is gemaakt door een Sound Devices recorder en mijn koptelefoon is een AKG k601 reference headphone, dus op zijn minst moet je hier enig storend subjectief element, vergaand verwaarlozen.
Bijzonder dat je verondersteld dat het een soort betreft die ik 'live' nog nooit gehoord heb; ik heb toch nog niets vermeld?
Herken je soms ook iets?

RWester

Kom op Gert,

Wat wil je nu zeggen?  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

#5
Nee, sorry, ik begrijp jullie goede bedoelingen en ik kom in een aantal gevallen gewoon langszij, al polariseren we erg vaak.
Deze soort is me te wild, maar de roep is erg eenvoudig; dat gaat gewoon niet samen.
Ik meld m dus niet, want het gaat me zelf stormen in mijn kop als ik niet heel nuchter op het geluid en de vogel alleen blijf. Dan gaat het wel, maar de storm overwint het ook bij mij. Vogel werd ook niet teruggevonden na een dag lang zoeken en ik zie er verder zelf  van af.
Want in vogelidentificatie speelt de subjectiviteit van de psyche, zeker in dit soort waarneming de zwaarst wegende rol. En hier ben ik het met mijn critici eens.

jelmerpoelstra

Een wel heel bijzondere manier om een mogelijke Petsjorapieper aan het licht te brengen...toch?

Steven Wytema

#7
CiteerEen wel heel bijzondere manier om een mogelijke Petsjorapieper aan het licht te brengen...toch?
ik wilde het niet zeggen...

Maar zoals met wel meerdere waarnemingen (heb ik dr ook al een aantal van gehad dit najaar), heb je er talloze waarbij je echt niks anders kan verzinnen dan vale spotvogel, dwerglijster, etc. De mogelijke Phoebe van Texel afgelopen weekend past ook wel in dat rijtje..:
Te kort gezien en geen documentatie.

Misschien dus erg leuk, maar hij is wel al (lang) doorgevlogen.
Steven Wytema


Certhia

Ik wilde t ook niet zeggen maar dan vooral omdat Petsjora geluid niet bijzonder op een Grote gele kwik lijkt.
Dit lijkt me meer iets voor spannendeverhalen.nl ;)


Marc

gerdwichers8

#9
Dan mag ik van je aannemen dat je geen enkel probleem met beide soorten hebt als ongeacht welke over de Oelemars vliegt.
Klinkt iets te nuchter in mijn beleving.

marijn

CiteerIk wilde t ook niet zeggen maar dan vooral omdat Petsjora geluid niet bijzonder op een Grote gele kwik lijkt.
Dit lijkt me meer iets voor spannendeverhalen.nl ;)


Marc
Petsjora heeft diverse roepjes Marc, waarvan er een wel degelijk heel erg op Grote Gele lijkt (eigen ervaring Filippijnen 2004 en vergelijk ook sonogram 211 in Pipits&Wagtails (p337) met sonogram 12 (p117)). Zoekende naar Petsjora in NL hoop ik zelf ook altijd een Grote Gele-achtig geluid te horen dat vervolgens van een kleine pieper afkomstig blijkt.

Prachtig verhaal Gerd.. kreeg er trek van. Eeuwig(?) zonde dat je je dure spullen net niet bij de hand had..
Marijn Prins

Thijs Fijen

CiteerIk wilde t ook niet zeggen maar dan vooral omdat Petsjora geluid niet bijzonder op een Grote gele kwik lijkt.
Dit lijkt me meer iets voor spannendeverhalen.nl ;)


Marc
Ken jij dan een pieper die wel een Grote Gele geluid maakt? Dat maakt het opzich toch al bizar (al zou het geen Petsjora zijn)
Thijs Fijen

frankneijts

Als ik het geluid (vluchtroep) van Petsjora beluister op 'Calls of Eastern Vagrants' of 'Out of the Blue' (DB-uitgave) vind ik het toch wèl wat lijken op de (korte, enkelvoudige) roep van overvliegende Grote Gele. Hoewel dit altijd een persoonlijke interpretatie is vind je die vergelijking (toevallig?) ook terug in 'Pipits and Wagtails': "The call.... is unlike those of other Holarctic pipits although it may recall the flight call of Grey Wagtail."
Maar waarom zo cryptisch/geheimzinnig allemaal? Kun je hier niet gewoon melden dat je denkt (misschien?) een Petsjora gehoord/gezien te hebben? En dien het geval gewoon in bij de CDNA dan horen/zien we later wel wat die er van vinden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citeer
CiteerIk wilde t ook niet zeggen maar dan vooral omdat Petsjora geluid niet bijzonder op een Grote gele kwik lijkt.
Dit lijkt me meer iets voor spannendeverhalen.nl ;)


Marc
Ken jij dan een pieper die wel een Grote Gele geluid maakt? Dat maakt het opzich toch al bizar (al zou het geen Petsjora zijn)
Wie vaak op een telpost staat waar ook nog 's regelmatig veel vogels voorbijkomen, zal beamen dat het zo simpel allemaal niet ligt. Om maar even bij de piepers te blijven: de vluchtroep van Boompieper klinkt lang niet altijd hetzelfde en kan (soms) bedrieglijk op die van Roodkeelpieper lijken (en dan wil ik Siberische nog maar even niet noemen); vooral groepjes Graspiepers produceren soms geluiden die zelfs 'Pipits & Wagtails' niet illustreert laat staan zelfs maar vernoemt. Grote Piepers raspen lang niet altijd zo opvallend met een 'rrr' erin, etc. etc. Maar hetzelfde geldt voor Veldleeuwerik, vooral in groepjes weer: wat er niet allemaal uit die strotjes komt, daar zou een Duinpieper of zelfs Grote Pieper zich niet echt voor schamen...... En heb je wel eens goed naar trekkende Rietgorzen geluisterd? Wat die allemaal uitkramen, daar kan geen IJsgors tegenop (zeker als er ook nog 's een verre Kneu of Witte Kwik doorheen knettert...)
Dan hebben we nog de wind, de emotie van een vogel, de persoonlijke interpretatie van een waarnemer, de onmogelijkheid soms om een geluid precies te localiseren, de beinvloeding van allerlei andere geluiden enzovoort enzovoort.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#14
Klopt Frank, zo had ik enkele weken geleden een onbekend geluid, terwijl ik even later een Ijsgors voorbij zie vliegen zonder parabool, met het geluid wat ik eerst opnam onder de koptelefoon.
Als je het betreffende geluid hoort denk je aan een lijster. De dimensies met een parabool zijn heel anders dan gewoon in het veld. Opnamen maken vergt dat je met twee geheel verschillende dimensies moet leren rekenen en ook nog eens door elkaar heen.
Het kan zijn dat Marc die opname als referentie voor mijn persoon gebruikt in zijn reactie. Ik persoonlijk zou iemand die die geluiden voor Ijsgors verslijt ook niet echt serieus nemen. Het jongleren met die twee verschillende dimensies vereist echter hele andere capaciteiten en ik ben daarin een beginner.

frankneijts

Ben bang dat er nog (veel) meer dimensies zijn Gerd..... Ik ken (ervaren!) vogelaars die een Duinpieper pas (willen) herkennen als-ie luid tsjilpend boven hun hoofd hangt maar ook die er al 1 aan horen komen als-ie pak-m-beet nog 500 meter van de telpost is verwijderd. Maar ik ken er ook die dènken dat ze dat kunnen.... Het heeft alles te maken met aanleg (sommigen leren geluiden gewoon nooit..), interpretatie, ervaring en allerlei (rand-)omstandigheden.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wouter

Ik ben het met Frank eens dat geluiden door allerlei gekke omstandigheden verdraaid kunnen worden en anders kunnen klinken. Het toeval wil dat ik vanochtend ook een nog nooit eerder gehoord geluid hoorde dat mij aan Grote gele kwik deed denken. Het klonk alsof de vogel op 10 meter op de grond zat, maar het bleek dat hij hoog overvloog, te hoog om gezien te worden helaas.
Dit soort geluiden kun je m.i. nooit met zekerheid determineren, ook omdat er in ons land nogal eens de nodige escapes en exoten rondvliegen...

Wouter

Certhia

#17
Het is juist die cryptiek de mij tegen de haren inwrijft. Zeg gewoon dat je een pieper hebt gezien die een raar geluid maakt. Wat betreft geluiden die op elkaar lijken. Hoe meer ervaring hoe minder je t op elkaar vindt lijken denk ik dan maar. Heb net Eastern vagrants ook even geluisterd en idd ik snap wat je bedoeld met die eerst set aan roepjes, die klinken high-pitched en zouden indien slechts even gehoord welhaast Grote gele in gedachten roepen. Maar zoals Frank al zei ook graspiepers hebben een gigantisch repetoir van piepjes en titjes.
Zoals Bill Oddie al aangaf in The Little Black Birdbook, je kan heel leuke spelletjes doen met vogels die je net niet lekker hoort of ziet, possibles and probables heet dat dan maar uiteindelijk houdt je vooral jezelf voor de gek en als je niet oppast ook anderen.

Groet

Marc

Edit (spelfout verwijderd)

frankneijts

Als we dan toch 'literair' gaan doen is hoofdstuk 15 in 'Birders, tales of a tribe' van Mark Cocker ook de moeite van het lezen waard. In dit hoofdstuk, 'String', ontleedt Cocker het fenomeen 'stringen' op prachtige, soms hilarische wijze. In het verlengde wat Marc hierboven zegt is het volgende citaat daaruit wel toepasselijk: "But more interesting, much more difficult to ascertain is the extent to which 'string' is the act of deceiving oneself."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Ik vind het citaat zelf, verwarrend Frank. Als er zou staan "to string" of "stringing" dan zou ik er wat mee kunnen maar het lijkt om een zelfstandig naamwoord te gaan.
Kun je het toelichten.

frankneijts

Van Dale Groot Woordenboek 'Engels-Nederlands' 3e druk:
String (zelfstandig naamwoord): kletsverhaal.
Overigens uiteraard 1 van de vele vertalingen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

CiteerIk vind het citaat zelf, verwarrend Frank. Als er zou staan "to string" of "stringing" dan zou ik er wat mee kunnen maar het lijkt om een zelfstandig naamwoord te gaan.
Kun je het toelichten.
Het gaat hier volgens mij meer om de inhoud, dan om de grammaticale status van het woord 'string'...

teunvankessel

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

edwin de weerd

On topic please?

Edwin.

gerdwichers8

Dan geen notenkraker aub. Ik verkies humanere methodes om 'stringing' op te lossen.

Kasper S

CiteerOn topic please?

Edwin.
Gevoel voor humor weggevlogen?  :D  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao


gerdwichers8

#27
Sorry, ik bekijk zojuist Google Earth om afstanden te bekijken en zie hoe het campingterrein Lange Paal gelegen is. De vogel is gekomen uit NO en ging ZW.
Ik heb zojuist de precieze afstanden van de waarnemer ten opzichte van de vogel aan mijn eerste bericht toegevoegd en werk nog een aantal andere dingetjes uit.

gerdwichers8

belangstellenden kunnen de vluchtroute van de pieper bekijken bij mijn eerste post.
De vogel vloog iets verder dan aangegeven het bos in. De schaduw suggereert de boomgrens terwijl het nog grasveld is.
Ik probeer verder nog een bevestiging te verkrijgen op het ritme van de roep door te berekenen hoe veel intervallen van ongeveer 2 seconden bij 5-7 roepjes na de zandbak bereikt kunnen worden bij de snelheid van een migrerende pieper.
Mijn ritme gevoeligheid is erg sterk (dansvloerverleden). Een voorzichtige berekening bij 25-30 km/uur ondersteund de juistheid daarvan. Ik probeer dat nog her- te berekenen.
Overigens had ik een kleinere pieper dan GP in gedachten toen het besef begon te dagen en daar waar ik aangeef dat de pieper optrok, omdat ik van mijn zitplaats was opgestaan zag ik dat de vogel in de lengte  van zijn lichaam meer body vertoonde dan een Graspieper, en vond m zodoende zeker niet lichter (ik moest even slikken). Het omgekeerde verschil echter was marginaal, maar klopt toch na literatuurstudie, omdat de soort hoewel een kortere staart, zwaarder is dan GP, niet gestroomlijnd als Boompieper, maar de buik wat doorloop, gelijk met de borst, dit laatste bevond ik dus als 1 van twee onderscheidende kenmerken. De vlucht was niet erg rechtlijnig maar krachtig opspringend en niet aarzelend als GP.
Ik probeer hier echter geen aanbeveling te geven om niet roepende piepers op vlucht alleen met zekerheid te determineren, want het is erg marginaal. Mijn onbevooroordeeldheid echter, herkent  niet de juiste wens bij de daaropvolgende gedachte, en het levert een '+' op.
Kleedgegevens heb ik tegen beter weten in proberen te bemachtigen, maar zoals ik al voorvoelde, bewees het tegenlicht hoger gezag.

Certhia

Weer een prachtig verhaal maar waarom nu pas deze details vraag ik mij af en niet gelijk in je eerste post? Lijkt mij erg moeilijk om naderhand ineens weer al die dingen voor de geest te halen, zeker als je net een literatuurstudie hebt gedaan, en t een redelijk korte waarnemingsperiode betreft. En ben je wel zo onbevooroordeeld als je zou willen. T lijkt erop dat je hoe dan ook blijft aansturen op Petsjora met zoals je al zegt erg marginale kenmerken die graspieper, voor zover ik kan lezen uit jouw beschrijving, toch echt niet uitsluiten.

Maar misschien ben ik de enige hierin.

Groet

Marc