Hoofdmenu

Pieper Spec

Gestart door gerdwichers8, oktober 23, 2008, 00:51:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Met blijvende en stijgende verbazing volg ik dit soms onnavolgbare topic. Maar de laatste reactie vind ik eerlijk gezegd over de grens van het vermakelijke: je zou maar jaloezie aangepraat krijgen terwijl je zo geduldig nauwelijks te volgen mails hebt doorgewerkt en er op hebt gereageerd. Toch een slotje dan maar? En alle hulde voor wie dit tot nog toe heeft kunnen volgen.  
Jeroen Steenbergen

Thijs Fijen

#121
CiteerMet blijvende en stijgende verbazing volg ik dit soms onnavolgbare topic. Maar de laatste reactie vind ik eerlijk gezegd over de grens van het vermakelijke: je zou maar jaloezie aangepraat krijgen terwijl je zo geduldig nauwelijks te volgen mails hebt doorgewerkt en er op hebt gereageerd. Toch een slotje dan maar? En alle hulde voor wie dit tot nog toe heeft kunnen volgen.
Yes, hulde voor mij  B) Altijd al willen hebben voor sinterklaas
Thijs Fijen

redmar_woudstra

Dit topic helpt je door saaie studiedagen hoor, te vermakelijk!  :lol:  
groet,
Redmar

Leo Heemskerk

Zijn er geluiden opgenomen?
Groet,

Leo Heemskerk

Certhia

CiteerZijn er geluiden opgenomen?
Leo, voor zover ik begrepen heb niet.

Groet

Marc

falco

CiteerToch een slotje dan maar?
Natuurlijk gaat dit topic niet op slot! Er zijn volgens mij een hoop mensen die hier plezier aan beleven.
Een verplaatsing naar "praat maar raak" zou m.i. niet misplaatst zijn.  
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Steven Wytema

ach, laten we het voor de vorm nog even over de pieper hebben...?

ik denk dat het er een is!  :angel:

[size=8](want idd, voor het geval Gerd het zelf nog niet doorhad: het gaat weinigen meer om wat voor een pieper het is, het gaat meer om de discussie tussen Gerd en zijn onwaarschijnlijk grote schare aanhangers)[/size]
Steven Wytema


dupont

Laten we bij deze met elkaar afspreken dat ik hierbij de laatste twee woorden m.b.t. dit topic uitschrijf: KAPPEN NU!!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

pwolf

CiteerLaten we bij deze met elkaar afspreken dat ik hierbij de laatste twee woorden m.b.t. dit topic uitschrijf: KAPPEN NU!!!
dat is dan alvast niet gelukt David.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

gerdwichers8

#130
CiteerZijn er geluiden opgenomen?
Beste Leo,

Ik heb op Vlie en in de Engbertsdijksvenen dit najaar al enkele Grote Gele Kwikken opgenomen. Een fijne soort vinden we dat.

Echter, wie een ander oordeelt dat ie naar algemene soorten moet blijven kijken en luisteren, moet daar niet zelf verzuim plegen.

De vogel werd eerst veraf gehoord en toen was nog niet duidelijk dat ie mijn richting op kwam. Toen het geluid naderde (voordat de vogel werd gezien) is 1 afweging gemaakt op een moment tijdens de fase (GGK+lichte afwijking) om even mijn tent in te duiken en de recorder te pakken. Ik zou daar nog genoeg tijd hebben gehad. Dat is een cruciaal moment geweest maar ik nam ...de verkeerde beslissing. "Ach, weer een Grote Gele Kwik, die heb ik al een paar keer"

Ik min-achtte de opname en de moeite om de recorder te pakken, om te hangen (wurg) en op te starten.
Een andere logistieke fout betrof het niet onderhouden van de losgelaten velcrostrap op mijn El van mijn Remembird. Dit apparaatje is erg handig op hardere geluiden, maar is na de Raddes vorig jaar ongeschikt gevonden voor zachtere geluiden.

Deze twee dikke bulten heb ik aan mezelf te wijten.

Twee lessen: Gewone soorten nooit minachten, en de uitrusting optimaal houden door disciplinair en structureel onderhoud.

Toen de vogel dichterbij was, de roep herkend werd ( Er is een aanloop periode geweest tot de identiteit tijdens 'horen', maar de ware herkenning viel ergens op de grens 'horen' en 'zien+horen'.
De verschuiving van 'GGK+lichte afwijking' naar 'Anders dan GGK' werd  zeker bij 'horen' herkend.
De aanvang van fase 'Petsjora zeker'  is niet geheel zeker al te plaatsen bij 'horen' alleen, vanwege de aanloopperiode tot herkenning, maar ergens vlak voor of vlak na de aanvang van 'zien+horen' (vlak voor de zandbak).
Hoewel de herkenning zonder twijfel op het geluid daar was (de vogel zelf bleef zonder onderscheid van Graspieper op het kleed alleen, de structuur werd bij bestudering niet gevonden op afstand van 39 meter; het karakter van de vlucht stond minder op de voorgrond van mijn denken, maar was helder in mijn waarneming,) bleef mijn ongeloof, waaruit voor korte tijd mind-projectie optrad(die werd veroorzaakt vanuit de voorkennis: 'zeldzame pieper= SiBopi'<vanuit de wetenschap dat 3 en 2 dagen eerder deze soort  op het eiland was gezien: Mijn vergelijkende brein poogde aan het eind van de zandbak en in de bocht richting het oostelijke laantje een egaal olijfgroene mantel op de krachtig gestreepte, bruin en zwarte mantel te stringen)
Dat ongeloof spoorde krachtig aan tot het afzoeken van de lucht rondom de pieper naar een andere vogel. Negatief.
De roep, en de wijzigende locatie van vogel bevestigden de combinatie roep=pieper.  De pieper riep de Petsjoraroep.

Hier was ik voor de logistiek en vervolgens de opname te laat, en hier is de afweging: Waarneming of logistiek, de betere geweest voor de waarneming.

Pluspunt is geweest dat ik voluit kon gaan voor de waarneming, en  mijn kijker voluit kon gebruiken zonder hinder van de recorder.

Het laat zich raden wat de worsteling naderhand met mezelf is geweest.

jvdlaan

@Gerd, als je maar vol blijft houden en je recording devices op orde en in de aanslag houdt, dan komt de dag dat je er eentje echt binnenhaalt en met echt bedoel ik eentje zonder twijfel, niet alleen voor jezelf, maar dus ook voor de buitenwereld!

Groeten, Jan

gerdwichers8

Citeer@Gerd, als je maar vol blijft houden en je recording devices op orde en in de aanslag houdt, dan komt de dag dat je er eentje echt binnenhaalt en met echt bedoel ik eentje zonder twijfel, niet alleen voor jezelf, maar dus ook voor de buitenwereld!

Groeten, Jan
Dus in de supermarkt en in het café gewoon omgehangen blijven. :gap:  

Bram Rijksen

Citeer
Citeer@Gerd, als je maar vol blijft houden en je recording devices op orde en in de aanslag houdt, dan komt de dag dat je er eentje echt binnenhaalt en met echt bedoel ik eentje zonder twijfel, niet alleen voor jezelf, maar dus ook voor de buitenwereld!

Groeten, Jan
Dus in de supermarkt en in het café gewoon omgehangen blijven. :gap:
Inderdaad; vooral frequent cafébezoek kan je uiteindelijk een hoop leuke soorten opleveren..

gerdwichers8

#134
Citeer
Citeer
Citeer@Gerd, als je maar vol blijft houden en je recording devices op orde en in de aanslag houdt, dan komt de dag dat je er eentje echt binnenhaalt en met echt bedoel ik eentje zonder twijfel, niet alleen voor jezelf, maar dus ook voor de buitenwereld!

Groeten, Jan
Dus in de supermarkt en in het café gewoon omgehangen blijven. :gap:
Inderdaad; vooral frequent cafébezoek kan je uiteindelijk een hoop leuke soorten opleveren..
Ik kom daar nooit Bram, maar een ontmoeting met een Griekse en een Brabantse die geinteresseerd waren in een vogelexcursietje, noopte de dames me uit te nodigen voor een koffie (Irish)
s'Nachts nog altijd met mijn wok omgehangen.
Als ik meer in vogels geinteresseerd was geweest was ik mogelijk naar Kreta vertrokken. Dan zou je  gelijk hebben.

Of misschien verwijs je naar de veelvuldig aanwezige DT gangers, maar die zagen dit jaar weinig harde soorten.

Leo Heemskerk

#135
Mooi verhaal als er een Forum Jaar overzicht 2008 komt staat dit vast in de Top 10
- Hét Gerd Wichers moment (21 oktober 2008, Lange Paal, Vlieland)

CiteerOf misschien verwijs je naar de veelvuldig aanwezige DT gangers, maar die zagen dit jaar weinig harde soorten.
Oorzaak van weinig goede soorten op Vlieland is waarschijnlijk het groene licht op L15.
Dit platform werd altijd door wit licht verlicht. Maar begin dit jaar gebruiken ze groen licht.

Green light to birds Investigation into the effect of bird-friendly lighting
Groet,

Leo Heemskerk

Steven Wytema

CiteerOorzaak van weinig goede soorten op Vlieland is waarschijnlijk het groene licht op L15.
Dit platform werd altijd door wit licht verlicht. Maar begin dit jaar gebruiken ze groen licht.
Is dát het...  en ik maar denken dat ik teveel had gedronken .... ^_^  
Steven Wytema


steenl

CiteerDit platform werd altijd door wit licht verlicht. Maar begin dit jaar gebruiken ze groen licht.

Volgend jaar dus mijn eigen vuurtoren meenemen?
Wordt geregeld. Minstens twee Petsjora tp.

Jaap Denee

Citeer
CiteerOorzaak van weinig goede soorten op Vlieland is waarschijnlijk het groene licht op L15.
Dit platform werd altijd door wit licht verlicht. Maar begin dit jaar gebruiken ze groen licht.
Is dát het...  en ik maar denken dat ik teveel had gedronken .... ^_^
Natuurlijk niet, maar de gedachte dat de laatste het licht uit doet is dus achterhaald, Wyt. Je moet het licht de volgende keer gewoon aanlaten.

CiteerIk kom daar nooit Bram, maar een ontmoeting met een Griekse en een Brabantse die geinteresseerd waren in een vogelexcursietje, noopte de dames me uit te nodigen voor een koffie (Irish)
s'Nachts nog altijd met mijn wok omgehangen.

We vonden dat je het goed geregeld had, Gerd, met die twee charmante dames in het Praethuys... Maar dat je 's nachts je wok omgehangen hield, is natuurlijk kroegpraat.  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Steven Wytema

Nou Gerd, ivm hierboven misschien een staaltje 'documenteren'.
JIJ had namelijk inderdaad twee charmante dames geregeld, maar je had geluk dat wij er waren om het na te vertellen.
De volgende keer moet je het misschien zo proberen:
http://deceptiontours.nl/images/stories/De...0DT3%202008.jpg

DUS:
490 9429 Petsjorapieper 2008-10-21 2008-10-21 Vlieland Vlieland Fr
ik ben benieuwd!
Steven Wytema


marijn

Wie is die brulaap die daar tussen die twee wanhopige eilanddames staat...?


[size=8]sorry Wytema, maar je vraagt erom!..[/size]
Marijn Prins

gerdwichers8

Citeer

We vonden dat je het goed geregeld had, Gerd, met die twee charmante dames in het Praethuys... Maar dat je 's nachts je wok omgehangen hield, is natuurlijk kroegpraat.  ;)
Okay, okay ik had het zaakje binnen afgelegd, en hield wat meer interesse in de Kretense die net als ik geinteresseerd was in buitensport.
De Brabantse (jullie hebben haar gefotografeerd: zie de DT site) kon de eenzaamheid binnen niet meer aan want ook Steven had zo te zien zijn handen meer dan vol. Ze ging teleurgesteld naar huis.
Leuk gepraat, maar ik houd niet zo van Cassanova praktijken, ik moet het meiske zelf zien zitten(en  niet om de vogels op Kreta). Puur technisch gezien is mijn Aktootje ook veel te klein, en mijn 'Little brother' kan niet tegen de koude grond, onder de luifel (zeurpiet).

s'Nachts was het dus weer die wok die om mijn hals (wurg) hing. (Christian is getuige van deze haat-liefde)

hterhaar

Citeer
Okay, okay ik had het zaakje binnen afgelegd, [/quote]
Kijk Gerd, dat is nou je voordeel - jij legt 'm af, Wytema kan dat niet - die is gewoon zo....

H.

Guus Peterse

Het wordt wel steeds meer praat maar raak hier. Als dat nog mogelijk was.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

#144
Hmm, praat maar RAAK, suggereert eerder dat je juist niet een eind  de ruimte in zwetst maar scherpzinnig de juiste woorden op de betreffende zaken weet toe te passen.

Ik zie dat Steven mij erop attendeert dat de Petsjora op de lijst staat bij de CDNA beoordeling.

Sorry lui, ik spreek in het navolgende echt helemaal alleen tot mezelf, zonder enige dubbelzinnigheid, bijbedoeling of insinuatie  om enkel mezelf even stevig de oren te wassen.
Mijn getrouwheid  zal op de kop blijven staan, dat ik het geval nooit moet willen zien als een 1ste voor Nederland. Aanvaard of niet aanvaard.
Dit is iets waar ik niet mee uit de voeten kan..hoeveel van deze piepers zouden per decade over Nederland vliegen? 10? 20? 100? 1?
De identificatie is eenvoudig juist, maar om er een of ander relikwie of pronksymbool van te hebben, zou ik verschrikkelijk vinden. Ik had daar nog nooit zo beslist over nagedacht.. Zo ís het ook niet.

Het leuke van die piepers is juist dat het eenvoudig piepers blijven: Helemaal niet zo grotesque veel anders dan die Graspieper of Roodkeelpieper of Boompieper of Oeverpieper of Waterpieper. Gewoon een pieper, hoewel een Petsjora.
Dat is het leuke, het is 'maar' een pieper en tòch bijzonder.  Het is die nederige subtiliteit die dit soort beestjes zo siert.
Niks gillende keukenmeiden of klappende duizendprachten.

Beter is voor mij om alle waarnemingen van alle piepers bij elkaar op te tellen en dan het percentage aan Petsjora in de statistiek uit te laten komen. Zo, zo, zo, ga maar ergens bij 0,000001 belangrijk proberen te zijn! De wraak van de Boompieper zal zoet zijn! De wraak van de Graspieper zal mierzoet zijn!
Of deze is ook juist: Het brengt  geweldige herinneringen in mij omhoog aan die Graspiepers, die we in enorm hoge dichtheden in het Wierdense Veld aantroffen dit voorjaar in het kader van een broedvogelmonitoring voor het Overijssels Landschap. Hopelijk zal de Graspieper overstelpend blijven!

Ik ga morgenochtend Waterpiepers doen! Die zijn met hun trek pas echt excentriek!

Steven Wytema

CiteerMijn getrouwheid  zal op de kop blijven staan, dat ik het geval nooit moet willen zien als een 1ste voor Nederland. Aanvaard of niet aanvaard.
Dat hoeft ook niet.
Magnus Robb heeft er eentje opgenomen over IJmuiden (zie dutchbirding.nl) en ik heb eens een geluidsopname gehoord van Wouter Halfwerk op Schier.
En dat is in de afgelopen 5 jaar, ik wil niet eens weten hoeveel mogelijke/waarschijnlijke/vrij zekere Petsjora's die oude rotten al langs hebben horen komen op notoire telposten.
Dus inderdaad, het zal de eerste niet zijn.

En Gerd, juist dáár (maar hopelijk had je dat al door) hebben we de CDNA voor.
Zodat we allemaal kunnen aanvaarden dat de documentatie goed genoeg is om in de boeken te gaan van de Nederlandse avifauna.

Overigens heb ik zojuist het hele topic nog eens overgelezen...smullen! een aanradertje :)
Steven Wytema


Guus Peterse

CiteerMagnus Robb heeft er eentje opgenomen over IJmuiden (zie dutchbirding.nl) en ik heb eens een geluidsopname gehoord van Wouter Halfwerk op Schier.
Maar (waarom?) zijn die dan niet aanvaard? Documentatie is dan toch in orde geweest?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

#147
CiteerMaar (waarom?) zijn die dan niet aanvaard? Documentatie is dan toch in orde geweest?
Ik weet het niet zeker Guus, maar indien de vogel te ver af is geweest, blijven 1/visueel de sonogrambeelden summier en problemen blijven bestaan met GGK en ?. Bijgeluiden op de voorgrond, in de omgeving of nabij de vogel, schuiven gezien en ongezien voor en door het beeld van de roep.
Daarnaast ondervindt het algehele klankbeeld wat in uw hoofd klinkt, 2/het geluid zelf, ook allerlei hinder, vanwege de zelfde oorzaak.

Betere, originele opnames (dus niet kunstmatig versterkt of bijgewerkt) geven voor zowel 1/ als 2/ veel meer detail te kennen en met de toename van detail de mogelijkheid tot meer onderscheid.
Meer onderscheid leidt tot een krachtiger positieve identificatie (Petsjora) en krachtiger determinatie (GGK +?).

Guus Peterse

Maar dan kun je dus niet zeggen dat er al eerdere gevallen zijn. Hooguit dat er eerdere claims zijn, en al zijn ze dan o.a. van Magnus Robb, het blijven claims.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jelmerpoelstra

#149
Maar die twee claims hebben betere documentatie (beide opname) terwijl de kwaliteit van de waarneming zelf in alle drie gevallen ongeveer hetzelfde is (pieper met Grote Gele achtig geluid). Zou dus van de gekke zijn als deze wel, en de eerdere twee niet, worden aangenomen.
Maar mijn gok is dat we nog even moeten wachten op Petsjora op de lijst  ;)