Grote Bibio

Gestart door han.endt, mei 04, 2006, 22:16:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik fotografeerde dit vrouwtje in de gedachte dat het een Bibio marci zou zijn vanwege de grootte (1+ cm.). Maar nu zie ik de gedeeltelijk donkerrode poten. Zou er toch (juist vanwege het formaat) een naam aan te plakken zijn?

Robert Heemskerk

Volgens mij een vrouwtje Maartse vlieg, maar ik geloof dat je 'r al op naam gebracht hebt!


groet, robert

han.endt

Ik ben toch niet zeker. Ik heb eens gezocht, maar vind toch alleen plaatjes met geheel zwarte poten.

Robert Heemskerk

Ik ga het vragen op Diptera.info, daar zal iemand het wel weten schat ik..

groet, Robert

han.endt


Robert Heemskerk

- dit bericht komt van Diptera.info -

Moeilijk geval, maar zeker geen marci, zie vleugeladering.
De grootte lijkt me ook tamelijk overdreven, gezien het blad met haren waar het beest op zit. Zonder achtergrondsinfo kan ik geen uitsluitsel geven.


Theo Zeegers

han.endt

Oké. De grootte was niet overdreven. Dat is ook te zien, want de lijsterbesblaadjes zijn ongeveer 1,5 cm. breed en als je dat met de vlieg vergelijkt dan kom je ook op ruim een cm., maar ja.
In ieder geval bedankt voor de poging :).

stiller3

Theo is ook geholpen met informatie zoals waar en wanneer gefotografeerd heren...

han.endt

#8
Langs de rand van een bospad bij Ermelo op de Veluwe. Droog voedselarm gemengd bos met op deze plek, waar de zon kan komen, een ondergroei van braam, grote brandnetel, ridderzuring, wilgenroosje en opslag van kleine boompjes, zoals de lijsterbes op de foto. Gistermiddag (4 mei) gefotografeerd.
Er waren maar twee beesten aanwezig. Er was dus geen zwerm. Wel zaten er Bibio lanigerus, maar niet op die plek.