Hoofdmenu

madeliefje

Gestart door Robert Heemskerk, mei 04, 2006, 13:23:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag plantenforum,


Is dit een madeliefje?, het blad is nogal verschillend..
Is het een ander soort of misschien een afwijking?

groet, Robert

Jeroen Nagtegaal

Staat ie in het water???, dan zou ik zeggen dat hij op een niet al te lichte plek gestaan heeft en daardoor zo vervormd is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

Nee, deze stond in een grasveld waar ik wel eens voetbal.
Mijn medespeler trok 'm uit de grond en zei toen 'dit is geen normale hè?'

Daarna heb ik 'm meegenomen en in een vaasje gezet + gefotografeerd.


groet Robert,

Cees Veenema

Allemachtig wat zijn jullie voor voetballers ?
Groet,

Cees

Corryabbink

#4
Hallo voetballers,

Ik denk dat het een gewoon Madeliefje is maar aangetast door iets. Misschien is er gespoten of het kan ook nog een natuurlijke oorzaak hebben. Soms zie ik dergelijke verkleuringen ook wel bij andere planten. Natuurlijk kan het ook een tuinsoort zijn. In de kwekerijen worden velerlei variëteiten verkocht. Misschien kan Han er een tuinsoort in herkennen........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Hallo Robert,

Ik denk dat je in Rotterdam zulke planten niet tegenkomt.
Groet,

Cees

Mark van Veen

Mogelijk ook teken van een gebrek aan de een of andere voedingsstof zoals kalium of mangaan. Dat levert vaker dit soort witte plekken op.
groet,

Mark van Veen

han.endt

CiteerMogelijk ook teken van een gebrek aan de een of andere voedingsstof zoals kalium of mangaan. Dat levert vaker dit soort witte plekken op.
Denk ik ook. Voetbalvelden (het liefst alle gazons) zijn arm aan ijzer, omdat het gras daar juist slechter van gaat groeien. IJzer is nodig voor de vorming van bladgroen en een gebrek hieraan is het eerste te zien bij de nerven.

Robert Heemskerk

Ik ga 'm proberen te poten.., en dan ga ik het madeliefje wat mesten.
Misschien verkleurd ie dan?

Maar bedankt voor de reacties, ik zal het doorgeven aan de vinder (plukker)


groet Robert,

huysse

CiteerHallo voetballers,

Ik denk dat het een gewoon Madeliefje is maar aangetast door iets.
Is er een toilet bij dat voetbalveldje?

Groet,
Marijke

Robert Heemskerk

Het is een groot veld, en als er iemand nodig moet dan spoed hij/zij zich naar de bosjes aan de rand van het veld.
Verder wordt er op deze velden niet gebruik gemaakt van chemicaliën etc.

groet, Robert

Corryabbink

Citeerhet kan ook nog een natuurlijke oorzaak hebben.
:lol: dat schreef ik dus....maar gebrek aan bepaalde stoffen valt daar ook onder. Volledig met jullie eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

CiteerHet is een groot veld, en als er iemand nodig moet dan spoed hij/zij zich naar de bosjes aan de rand van het veld.
En waar stond het madeliefje?
Bij de bosjes?

Groet,
Marijke

han.endt

#13
Wildplassen leidt tot een overmaat aan stikstof en daardoor een wildgroei aan brandnetels. Ik weet niets van dergelijke verkleuringen bij andere planten. Ook bv. onkruidbestrijdingsmiddelen geven een heel ander beeld.

Robert Heemskerk

O, sorry vergeten te vertellen.., midden op het veld.
Dus dat verhaal maakt geen kans.

groet, Robert

Corryabbink

#15
Robert als jij nou eens goed voor dat Madeliefje zorgt dan lost zich het probleem misschien vanzelf wel op.

Han bij distels zie je ook vaak rare verkleuringen en jij  weet  toch ook wel dat sommige soorten b.v. tulpen heel raar reageren op virussen enz.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ja die verschijnsels ken ik ook. Maar dit zijn verkleuringen langs de nerfranden en die duiden (gewoonlijk) op een gebrek.

Corryabbink

Daar weet ik bij Madeliefjes niet zoveel vanaf. Als het nou aardappelen waren........Ik zal het hier eens vragen maar dat wordt morgen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

CiteerWildplassen leidt tot een overmaat aan stikstof en daardoor een wildgroei aan brandnetels. Ik weet niets van dergelijke verkleuringen bij andere planten. .
Ik ken wel een verhaal van bruine coniferen.

Groet,
Marijke

han.endt

Citeer
CiteerWildplassen leidt tot een overmaat aan stikstof en daardoor een wildgroei aan brandnetels. Ik weet niets van dergelijke verkleuringen bij andere planten. .
Ik ken wel een verhaal van bruine coniferen.

Groet,
Marijke
Ja dat klopt, maar die worden bruin (het loof sterft af). Coniferen zijn daar erg gevoelig voor (urine).

Corryabbink

#20
Ik ken ook wel mossen, bekermossen die totaal wit worden als er wild geurineerd heeft. Maar ik heb wel meerdere soorten planten gezien die soms gekke verkleuringen vertoonden. Trouwens spuitmiddelen geven ook rare reacties bij planten. Zou het voetbalveld niet met een onkruidbestrijdingsmiddel behandeld zijn? Bij bepaalde groeistoffen verplaatsen de middelen via de huidmondjes zich immers door de nervatuur om ze met wortel en al uit te roeien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Hier nog een blad van de Stinkende Gouwe, die in een bloembak staat ( niet opzettelijk). De onderste bladen zijn verkleurd, de latere gewoon groen.
Er zijn hier in ieder geval geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, misschien toch ook een tekort? Of kan kou er mee te maken hebben?
Verder is het mogelijk dat de kat in de bak gepiest heeft.

Groet,
Marijke


han.endt

Het lijkt mij Stinkende Gouwe vrij normaal dat de onderste bladeren geel worden en afsterven.

huysse

Het stikt hier van de stinkende gouwe en ik heb het nog nooit eerder gezien (maar toch net nog maar even naar buiten gelopen om te kijken!).
Dit is nog maar een jong plantje en bij oudere zijn de onderste bladeren gewoon groen.

Groet,
Marijke