Hoofdmenu

zwartkop?

Gestart door peter123, oktober 21, 2008, 11:22:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

Hallo allemaal,

Op Desertas Islands bij Medeira kwam ik deze 'Zwartkop' tegen.
Hij heeft een iets ander kleurenpatroon dan ik gewend ben.
Toch een 'gewone' Zwartkop?

Groetjes Peter

frankmeer

Lijkt me inderdaad een, ietwat verfomfaaide, Zwartkop man.
Frank van der Meer

marijn

Dit is een Zwartkop van de ondersoort heineken(!), die op Madeira voorkomt. De kleuren van deze ondersoort zijn iets donkerder en verzadigder dan die van de nominaat.
Marijn Prins

peter123

Bedankt voor de informatie, in de boeken heb ik hem niet eens kunnen vinden, op internet wel.

Groetjes Peter

oceanodroma

Het beestje ziet er wel verragd uit zeg! maar wel een leuke ondersoort. Daar kun je op drinken!
Dimitri Mulder
oceanodroma

Edwin Russer

CiteerDit is een Zwartkop van de ondersoort heineken(!), die op Madeira voorkomt. De kleuren van deze ondersoort zijn iets donkerder en verzadigder dan die van de nominaat.
Heineken! Dit beestje ziet er echt straalbezopen uit :)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Papavertje

Hij doet zijn naam wel eer aan ja! :gap:  
Groetjes,

Nan

Certhia

#7
Euhm, ik dacht dat de heineken ondersoort een volledige zwarte kap had, dus met inbegrip van de kin en wang. Dat lijkt deze vogel niet te hebben. De vogel is vooral wat nattig waardoor de kop wellicht donkerder lijkt dan ie is.

Groet Marc

Edit:

Sorry, ik zie dat dat ondersoort obscura betreft. My bad! Mijn informatie uit mijn herinnering was achterhaald, en betrof informatie uit het Heinzel drama. (Heinzel Parslow en Fitter)

teunvankessel

Heineken, vies vogeltje
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

frankneijts

CiteerEuhm, ik dacht dat de heineken ondersoort een volledige zwarte kap had, dus met inbegrip van de kin en wang. Dat lijkt deze vogel niet te hebben. De vogel is vooral wat nattig waardoor de kop wellicht donkerder lijkt dan ie is.

Groet Marc

Edit:

Sorry, ik zie dat dat ondersoort obscura betreft. My bad! Mijn informatie uit mijn herinnering was achterhaald, en betrof informatie uit het Heinzel drama. (Heinzel Parslow en Fitter)
Toch niet helemaal onjuist Marc:
Obscura is een synoniem voor heineken maar wordt niet (meer) gebruikt. Wat jij bedoelt is een melanistische vorm van heineken waarbij de gehele kop en borst zwart zijn. Volgens 'Sylvia Warblers' bstaat ca. 2% van heineken op Madeira uit die zwartkoppige vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Dank, Frank,

Zo leer ik weer iets bij. Moet toch mn bibliotheek maar weer eens wat gaan uitbreiden want ik ken de gids wel maar heb m niet in de kast.

Groet

Marc

Ben Wielstra

Check hierzo voor (onder andere) blijkbaar de eerste foto's van de melanistische heineken Zwartkop: http://www.madeirabirds.com/madeira_photo_...m_shirihai_2008