Hoofdmenu

2005

Gestart door hiskodevries, december 31, 2004, 08:47:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

CiteerTsja, wat worden de plannen voor 2005
-Wat vast staat is in elk geval een verhuizing naar een nieuwe server met een update van de php versie en de mysql database
-De lay-out van waarneming.nl onderhanden nemen, zodat het wat rustiger wordt. Een inspiratiebron is b.v. ebird
-Proberen meer werkgroepen te koppelen
-Ook de liefhebbers in de provincies Zeeland en Limburg enthousiast te krijgen
-Samenwerking met organisaties zodat waarnemers niet meer aan tig instanties hun waarnemingen hoeven door te geven.
...........................
vul maar aan
Hallo webmasters,

Alvorens hoe mooi ook allerlei extra zaken binnen te halen als mysterie bird, raad geluid of weet ik wat allemaal is het misschien eens handig eens na te gaan wat we willen (jullie dus) met waarneming.nl

1. vaststellen welke soorten in Ned. verblijven ?

2. vaststellen omvang populatie
Samenwerking overige organisaties om een compleet data base te verkrijgen

3. Vatstellen niet broedvogels in Ned.

4. Vaststellen broedvogels in Ned.

5. Vaststellen zeldzame/zeer zeldzame soorten in Ned.

Kortom vul maar aan

SOVON kent nu al een aantal digitale invoersystemen als nestkaarten, BSP niet broedvogels, Watervogeltellingen enz..

Dan houden veel lokale vogelgroepen een eigen data base bij. Dit om b.v. later een broedvogelatlas samen te stellen of soortenlijst of niet broedvogelatlas enz..


Dit zijn maar een aantal voorbeelden.

Wat scheidt waarneming.nl van de rest van digitale data base opslaggegevens verstrekkers.

Hoe kunnen we het gebruikers aantrekkelijker maken of simpeler om gegevens in te voeren en wat is onze doelstelling daarachter?

Waar verblijven de back ups. Wie doet straks wat met de totale waarnemingen ( publikatie) of is het niet meer dan een losse data bank waarin iedereen gegevens kan invoeren?
Gaan we een digitale broedvogelatlas maken ? Worden oude gegevens gedigaliseerd


Je zou b.v. een oproep kunnen plaatsen om een jaar gegevens te verzamelen over broedvogelgegevens in Ned. Vraag de gebruikers om een jaar(lees broedseizoen) lang in een gebied in zijn haar woonplaats alle vogels te volgen ( Ik weet dus niet hoeveel gebruikers er per gebied zijn, provincie)

Kortom tal van mogelijkheden maar ik denk dat waarneming.nl zich in 2005 moet gaan onderscheiden en een keuze moet gaan maken voor wat zij willlen. Losse waarnemingen?, broedvogels? gecodeerd op b.v. SOVON methode, samenwerking zoeken met organisaties als SOVON of zelfs CBS.

Ook kleine projecten zijn leuk voor de gebruiker alleen, maar zegt landelijk geen fluit als niet soortgelijke projecten (b.v. watervogeltellingen) ook niet worden ingevoerd.

Ik ben bang ( maar hou me te goede en hoop dat ik het mis heb) dat als waarneming.nl  uit losse zaken gaat bestaan die zich verder uitbreiden deze over 10 jaar geen bestaansrecht meer hebben.
Een verspreidings kaartje over de Zeearend zegt niets over de aantallen overwinterde en/of overzomerde beesten maar alleen iets over de plaats van voorkomen. Niets mis mee en harstikke leuk. Maar kies een doelstelling waarop we(sorry jullie) verder kunnen bouwen. En dat lijkt me vooralsnog een goede site voor alleen losse waarnemingen van alle soorten wild of escape voorkomende vogels in Nederland. En tot slot prijs ik de makers van de site tot wat die nu is en altijd voor verbetering vatbaar want je moet er maar aan staan. Ik doe het jullie niet na.


poldergroet
Robbie
Zeewolde



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

hiskodevries

#31
Rob,
Jij verwoort in het lang alle doelstellingen die Rick en ik bij het starten hadden.
Maar het blijkt in de praktijk erg moeilijk te zijn om de "instanties" warm te krijgen voor samenwerking. Tel daar ook nog de achterdocht bij op van een aantal werkgroepen en je blijft al snel steken in een globale indruk van de nederlandse fauna. Nu moet hel wel mogelijk zijn om de statistieken zodanig te maken dat je kan zien wat er echt gezeten heeft.

Voor een broedvogelatlas kan je geen gaten hebben. Voor een provincie als Drente zou het moeten lukken ( een grote dichtheid aan waarnemers). Overigens is waarneming.nl hierop volkomen voorbereid. Voer de waarnemingen in met activiteit "vastgesteld territorium"  en bij het plotten op de kaart kun je hier apart voor kiezen. Nu alleen de mensen zo ver krijgen on dit ook in te voeren.

Het probleem is de enorme versnippering van vastlegsystemen zoals jij al opmerkt. Bij zowel werkgroepen als landelijke organisaties liggen onnoemelijke bergen data die niet zijn ontsloten + dat voor elk project een apart stukje software / internetpagina wordt opgericht. Ook al niet handig.

Een instantie als de VOFF heeft al vaak aangegeven met ons te willen praten, maar daar is nog niets van terecht gekomen. De Sovon heeft ook aangegevens te willen praten, maar heeft daarna niets meer van zich laten horen. Ik denk wel dat het dit jaar wat dat soort samenwerkingen betreft  een belangrijk jaar wordt.

Persoonlijk heb ik liever alle broedende heggenmussen in de database dan alle aziatische goudplevieren, maar dat is een prive stelling. De eerste en de fanatiekste invoerders zijn vaak soortenjager, dus is hier veel voor geprogrammeerd. We moeten maar eens stoppen met functies maken waar mogelijk belangstelling voor is, en wat later een nauwelijks belangstelling voor is (SMS en halsringen ?)

Maar in 1 ding heb je gelijk Rob en dat is dat we nog geen echte doelstelling hebben voor 2005 omdat dit van veel omgevings variabelen afhankelijk is ( zie bovenstaand) en van de ideeen die opborrelen bij de gebruikers

CiteerJe zou b.v. een oproep kunnen plaatsen om een jaar gegevens te verzamelen over broedvogelgegevens in Ned. Vraag de gebruikers om een jaar(lees broedseizoen) lang in een gebied in zijn haar woonplaats alle vogels te volgen ( Ik weet dus niet hoeveel gebruikers er per gebied zijn, provincie)
Organiseer het maar lijkt mij een mooi idee, heb ik vorig jaar op kleine schaal geprobeerd maar is niet van de grond gekomen. Als ideeen van de gebruikers uit komen is suc6 misschien meer verzekerd

Citeer
Ik ben bang ( maar hou me te goede en hoop dat ik het mis heb) dat als waarneming.nl uit losse zaken gaat bestaan die zich verder uitbreiden deze over 10 jaar geen bestaansrecht meer hebben.
Dat onderschrijven wij ook vandaar deze oproep, waar nog weinig uitkomt

Citeer
Wat scheidt waarneming.nl van de rest van digitale data base opslaggegevens verstrekkers.
Landelijk opererend, geen commerciele doelstelling, koppeling met werkgroepen, meerdere diergroepen waardoor ook inzicht kan ontstaan in het belang van een bepaald gebied

Citeer

1. vaststellen welke soorten in Ned. verblijven ?

2. vaststellen omvang populatie
Samenwerking overige organisaties om een compleet data base te verkrijgen

3. Vatstellen niet broedvogels in Ned.

4. Vaststellen broedvogels in Ned.

5. Vaststellen zeldzame/zeer zeldzame soorten in Ned

Dit kan allemaal maar dan moet de juiste statistische berekeningen bekend zijn. Een oproep om hierover mee te denken heeft nog geen resultaat gehad. Er zitten toch vast wel statistici onder de lezers.
Want hoe bepaal je het max. aantal zeearenden in nederland in een bepaald seizoen als je niet op 1 dag heel nederland afstruint.
met name 1,3 en 5 moet aardig kunnen lukken met de data van afgelopen jaar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#32
Hoi,
Ik vind het wel wat .....hoe kun je nu zeggen dat een website met 10.000 bezoekers per dag (dat is 3.000.000 per jaar) niet in een behoefte voorziet ?
Als niemand broedgegevens invoert..dan is daar gewoon geen vraag naar en zeker geen behoefte om die gegevens in te voeren.
En blijkbaar is de behoefte voor een verspreidingskaartje van Zeearenden er wel !


<NASCHRIFT>
Ik ben het gewoon niet met Rob eens.
.......
.....
Gaan doen wat PGO's ook doen geeft strubbelingen en wil samenwerking een kans van slagen hebben, dan moet waarneming.nl opgaan in een stichting waarbij de PGO's ook deelnemen en eigendom/gebruikersrecht van de waarnemingen bij de PGO's ligt en niet, zoals nu, bij de waarnemer. Als je een waarneming levert aan de PGO wordt het toch ook eigendom van de PGO ?

hiskodevries

#33
Met name van trekvogels zijn de statistieken toch al aardig een beeld gevend van de werkelijkheid

zwarte wouw

rode wouw

beflijster

Overigens is het stuk van Rob puur opbouwend bedoeld Andre, dus je hoeft waarneming.nl niet te verdedigen t.o.v. hem.

Elke programmeur die meewerkt wil ik graag die dingen oppakken die hij leuk vind, want het is nog steeds geen werk. Zolang er geen samenwerkingen zijn kunnen we ook gewoon door hobbieen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#34
CiteerWat scheidt waarneming.nl van de rest van digitale data base opslaggegevens verstrekkers.
Je kunt er gegevens instoppen en die krijg je er ook weer uit. Het zou wel verbeterd moeten worden vind ik want nu moet ik voor elk project/kamp/activteit een nieuwe user aanmaken maar met zo'n workaround werkt het redelijk. Andere sites hebben dit niet voor zover ik
weet. Ik neem aan dat SOVON al afvalt omdat het alleen vogels zal registreren.

Citeerof is het niet meer dan een losse data bank waarin iedereen gegevens kan invoeren?
De essentie is juist dat je de gegevens er ook uit kunt halen, dat lukt hier beter dan bij andere sites. Als ik een site zou kiezen om gegevens in te voeren is het eerste wat ik doe kijken hoe ik het er weer uit krijg. Dat de invoermodule niet optimaal is ben ik met Robbie eens.


Naschrift
CiteerEn tot slot prijs ik de makers van de site tot wat die nu is en altijd voor verbetering vatbaar want je moet er maar aan staan. Ik doe het jullie niet na
Ik geef mijn mening en dat heeft (2 uitzonderingen daargelaten)
niets met schieten te maken lijkt me...

harderbroek

Beste mensen, schiet me a.u.b. niet dood.

Zoals Hisko al zegt in zijn eerdere mail. Ik ben zeker niet negatief en weet ook donders goed dat de site met zijn vele gebruikers in een bepaalde behoefte voorziet!

De vraag was hoe gaan we verder in 2005 en daar heb ik gewoon wat ideeen op los gelaten. Niets meer en niets minder.

En ideeen zijn er op op verder te gaan of juist niet. je hoeft het er ook niet mee eens te zijn en is alleen een antwoord op Hisko zijn vraag.

En Hisko als je me eens peroonlijk mailt met wie je van SOVON geproken hebt kan ik misschien nog wel wat lobbyen. Heb een redelijk uitgebreid netwerk.
Het probleem met SOVON alleen is dat het een organisatie is die afhankelijk is van o.a. subsidies en gegevens ook op commerciele basis verstrekt ( denk aan rapportages, gemeentes of provincies die MER,s op moeten maken en gebruik maken van gegevens van o.a. SOVON)

maar goed dat is weer een andere invalshoek.

Dus nogmaals voor eenieder ik ben beslist niet negatief

poldergroet
Robbie
Zeewolde
Flevoland




Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

hiskodevries

#36
CiteerDus nogmaals voor eenieder ik ben beslist niet negatief
Weet ik.
Kijk stilstand is achteruitgang.
Om voorop te blijven moet je wel in beweging blijven
een van de aanvankelijke doelstellingen was om gegevens inzichtelijk te maken. Omdat de database sinds halverweg 2004 echt flink gevuld wordt zal het zeker nog een halfjaar duren voordat je er echt wat mee kan.
Afgelopen jaar hebben iets meer dan 800 indivduen 1 of meerdere waarnemingen ingevoerd. Dat is te weinig om heel nederland te kunnen dekken.
Als jij een methode weet om mensen wel broedgegevens te laten invoeren heb je zo een inventarsatieatlas.
Ik heb de slechtvalken werkgroep gevraagd. Die vinden het te gevaarlijk om hun gegevens in te voeren. En ik denk dat elke club zo reageerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

Misschien zijn de belangrijkste functies van waarneming.nl wel de 'vangnetfunctie' en de 'opstapfunctie' (ik noem ze maar even zo).
Immers, waarneming.nl is een aantrekkelijke site voor waarnemers die (nog) niet (zo sterk) gebonden zijn aan andere organisaties (bijv. Sovon), die niet de tijd of de zin hebben om mee te werken aan inventarisaties maar wel waarnemingen doen. Zoals ikzelf. Veel van de waarnemingen die hier worden ingevoerd zouden anders misschien tussen wal en schip vallen; nu zijn ze voor iedereen die ze nodig heeft eenvoudig opvraagbaar (de 'vangnetfunctie').
Inventarisaties van bijv. Sovon of de Vlinderstichting zouden misschien aangevuld kunnen worden met de gegevens van waarneming.nl, met name in gebieden waar niet voldoende inventariseerders aanwezig zijn of gebieden die voor inventariseerders niet zo aantrekkelijk zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere diersoorten.
Verder denk ik dat deze site inspirerend kan werken voor min of meer beginnende natuurwaarnemers. Omdat de gegevens zo makkelijk opvraagbaar zijn, kunnen mensen enthousiast raken om zelf ook eens te gaan inventariseren (de 'opstapfunctie').
Een andere kracht van waarneming.nl is het feit dat de gegevens die je opvraagt zeer up to date zijn.
Tenslotte denk ik ook dat het belangrijk is dat je hier ook niet-vogelwaarnemingen kunt invoeren en opvragen. Van vogels en vlinders kun je elders ook wel up to date kaartjes en statistieken vinden; bij bijv. zoogdieren, reptielen/amfibieƫn en anderssoortige insecten (niet-vlinders) ligt dat toch wat lastiger.

In ieder geval ben ik van mening dat de hier ingevoerde waarnemingen nuttig zijn, ondanks dat er momenteel misschien geen duidelijk doel is. Immers, hoe meer waarnemingen er op een of andere manier opvraagbaar zijn, hoe duidelijker het totaalplaatje wordt. Bovendien (niet onbelangrijk) beleven er veel mensen gewoon plezier aan deze site, aan het invoeren van  hun waarnemingen, het bijhouden van hun lijsten, het bekijken wat er vandaag weer allemaal is gezien, etc.

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Pim

Prima samenvatting, zo zie ik het in grote lijnen ook Jan!

groetjes,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerIn ieder geval ben ik van mening dat de hier ingevoerde waarnemingen nuttig zijn, ondanks dat er momenteel misschien geen duidelijk doel is. Immers, hoe meer waarnemingen er op een of andere manier opvraagbaar zijn, hoe duidelijker het totaalplaatje wordt. Bovendien (niet onbelangrijk) beleven er veel mensen gewoon plezier aan deze site, aan het invoeren van  hun waarnemingen, het bijhouden van hun lijsten, het bekijken wat er vandaag weer allemaal is gezien, etc.
Kan me er bijna helemaal in vinden Jan,

poldegroet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

hiskodevries

Even wat getallen

tot nu toe hebben 937 prive personen waarnemingen ingevoerd ( dus niet de werkgroepen en mailclubs mee geteld)
248 prive personen hebben 10 of meer waarnemingen ingevoerd. De overigen zullen dus toevallige passanten zijn geweest die iets leuks hebben gezien en dat gemeld hebben

1364 gebruikers zijn geregistreerd.
19 werkgroepen zijn aan waarneming.nl gekoppeld
bijna 150.000 waarnemingen geregistreerd in Nederland
ruim 8000 waarnemingen in het buitenland geregistreerd
ruim 5200 gebieden geregisteerd (inclusief dorpen en steden)


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ik heb de vraag hier met name gesteld om te achterhalen wat de doelen van waarneming.nl zouden kunnen worden /zijn.
Toen ik in 2003 de oproep plaatste was mijn idee om van een gebied vrij exact te kunnen weten wat daar rond loopt/ vliegt. Stel ik ga morgen naar de eempolders wat is daar de laatste tijd gezien ( want dat kon ik toen niet vinden op het net)
Deze doelstelling werd al snel achterhaald door de gebruikers. Deze wilden heel graag allerlei lijsten kunnen genereren. Dus daar is in 2004 redelijk veel tijd aan besteed. Parallel hieraan zijn statistieken voor vogels en gebieden aangemaakt.
In waarneming.nl kun je een aantal soorten gebruikers aantreffen:
-de toevallige passant die iets leuks gezien heeft en dit eenmalig invoert (kolibrivlinder b.v.)
-de lijstjesmakers, mensen die waarneming.nl als hun eigen database gebruiken
-de werkgroepen, die waarneming.nl gebruiken as hun waarnemingen archief
- ???????


Moeten we proberen meer soorten gebruikers aan te trekken:
- inventariseerders
-tellers
- ?????
-recreanten

of moeten we juist bij de roots blijven en een archief blijven voor de "losse" waarnemingen van prive personen en werkgroepen.
Als wij weten waar de meerderheid naar toe wil kunnen we beter inschatten waar we de meeste programmeertijd aan moeten besteden.

Het is zonde van de tijd om software te maken waar later geen belangstelling voor bestaat. Of waar wel belangsteling voor bestaat maar leidt tot discussies over het nut er van



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#42
Hisko,
Ik denk dat we vooral gaten moeten opvullen die de PGO's laten vallen en dus niet in het vaarwater van al bestaande groepen moeten gaan zitten. Daar krijg je alleen maar strubbels van. Heel leuk lijken mij incidentele waarnemingen of projecten (jaar van de ijsvogel, Achtertuin tellingen, veenmol waarnemingen etc) zolang het maar geen gegevens over broedgevallen van vogels zijn.
Losse waarnemingen vallen gauw tussen wal het het schip dus dat lijkt me ideaal voor waarneming.nl. Ringgegevens ook..het is voor mij te veel werk om de belanghebbende van de gegevens op te zoeken. Verder is waarneming.nl ideaal voor mensen die graag hun eigen gegevens terug willen. Dat is bij een PGO niet mogelijk.
En insecten invoeren in buitenland..dat zou ik wel graag willen. Het zal inderdaad niet op enorme aantallen gaan omdat het niet zulke (scoor)lijstjes mensen zijn.