Hoofdmenu

Houtpantserjuffer

Gestart door marijkehuysse, oktober 20, 2008, 19:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Bij deze juffer is het schiereilandje op de eerste foto eigenlijk niet te zien, op de volgende foto's is het duidelijker, maar het blijft vaag.
Zie je een dergelijk kleur borststuk vaker bij Houtpantserjuffers of heeft het met de leeftijd te maken?

groet,
Marijke

marijkehuysse


marijkehuysse


marijkehuysse


Sticht

#4
Citeerof heeft het met de leeftijd te maken?

Inderdaad is het de leeftijd. ( ik zie het schiereiland trouwens op elke foto )

marijkehuysse

en is dit dan ook een Houtpantserjuffer?

marijkehuysse


Sticht

Moet toch te doen zijn.  ;) Heb je een gids Marijke?

marijkehuysse

#8
Ik dacht eigenlijk dat het een Tengere pantserjuffer was ....
maar vond de pterostigma nou niet bepaald gezoomd.
Gezien bovenstaand verhaal is het schiereilandje ook niet altijd even duidelijk dus vandaar de algehele verwarring!

Marijke

Sticht

CiteerGezien bovenstaand verhaal is het schiereilandje ook niet altijd even duidelijk dus vandaar de algehele verwarring!

Marijke
Het is ook lastig, maar het heeft dus met leeftijd te maken; schiereilandje is niet altijd goed waarneembaar, zeker op foto's. Maar kijk eens naar die pterostigma's; met deze kleur kan het er maar eentje zijn.

marijkehuysse

Ja Houtpantser dus, maar ik begreep uit bovenstaande dat dat het niet was?

Marijke

Sticht

CiteerJa Houtpantser dus, maar ik begreep uit bovenstaande dat dat het niet was?

Marijke
Die snap ik ff niet.

marijkehuysse

Ik zal het nog eens over doen!
Ik denk aan een Houtpantserjuffer op grond van de kleur van de pterostigma en misschien de lichte kleur van de achterlijfaanhangsels, het laatste vind ik niet duidelijk.
Ik zie geen schiereilandje.
Ik denk ook een een Tengere pantserjuffer op grond van de kleur van de pterostigma, maar mis hier de zoom.
Geel achterhoofd, zou kunnen....

Met andere woorden, ik kom er niet uit!(maar dat was al duidelijk)

Marijke

Sticht

Citeer
Ik denk aan een Houtpantserjuffer op grond van de kleur van de pterostigma
Dat is genoeg.:-)

marijkehuysse

Wat dacht je van deze dan?

Marijke

Sticht


marijkehuysse

Het ging me alleen even om de kleur van de pterostigma om te laten zien waarom ik er niet uit kwam.
Ik had deze inderdaad ook ingevoerd als Tengere houtpantserjuffers maar door deze foto was ik er niet meer zo van overtuigd dat de andere een Houtpantserjuffer was.(ook vanwege het borststuk)

Marijke

Goyatlah

En wel om de volgende redenen:
pterostigma is niet licht (wat lastig misschien vanwege het tegenlicht)
laatste achterlijfssegmenten van het mannetje wel berijpt, maar eerste 2 niet.
geen schiereilandje of doorntje
schouderstreep loopt niet helemaal tot achteraan door (is kenmerk van de west-europese ondersoort (Lestes virens vestalis), niet van Lestes virens virens uit zuid-europa, maar ja, die hebben we hier dus niet)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

CiteerHet ging me alleen even om de kleur van de pterostigma om te laten zien waarom ik er niet uit kwam.
Ik had deze inderdaad ook ingevoerd als Tengere houtpantserjuffers maar door deze foto was ik er niet meer zo van overtuigd dat de andere een Houtpantserjuffer was.(ook vanwege het borststuk)

Marijke
Het is soms ook zo lastig en daarom ook zo leuk. ;)  

marijkehuysse

CiteerEn wel om de volgende redenen:
pterostigma is niet licht (wat lastig misschien vanwege het tegenlicht)
laatste achterlijfssegmenten van het mannetje wel berijpt, maar eerste 2 niet.
geen schiereilandje of doorntje
schouderstreep loopt niet helemaal tot achteraan door (is kenmerk van de west-europese ondersoort (Lestes virens vestalis), niet van Lestes virens virens uit zuid-europa, maar ja, die hebben we hier dus niet)
Ik heb wat moeite om de heren te volgen vanavond!
"En wel om de volgende redenen" slaat op de determinatie van het stelletje Tengere pantserjuffers neem ik aan???  

marijkehuysse

Citeer
pterostigma is niet licht (wat lastig misschien vanwege het tegenlicht)
Dat kan voor beide foto's gelden!

Marijke

Goyatlah

Citeer"En wel om de volgende redenen" slaat op de determinatie van het stelletje Tengere pantserjuffers neem ik aan???
Yep, maar toen ik aan het typen was, kwam jou reaktie er tussen door.

En wellicht is licht subjectief, en een kwestie van ervaring?
Maar goed, ik gaf meerdere kenmerken, en gezamenlijk moet er dan toch uit te komen zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marijkehuysse

Ik denk dat ervaring er heel erg veel mee te maken heeft!!! :D

Bedankt,

Marijke

Weia

Het punt van Marijke is wel interessant: bij oudere houtpantserjuffers wordt het pterostigma van wiitig beiging, terwijl het pterostigma van een pantserjuffer best licht bruin kan zijn. Dan zitten ze dus dichter bij elkaar dan uit de boeken lijkt.
Maar in het veld zou het grootteverschil meteen moeten opvallen - als je niet alleen door de zoeker van je camera tuurt.
En dan is er natuurlijk het achterhoofd dat heel anders is en het wat pietluttiger schiereilandje. Dus als je twijfelt, dan is een kiekje met zijkant en achterhoofd erop (en de zon aan de goede kant, die moet je ook om medewerking vragen) determinerend.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0