Hoofdmenu

Tekenziekte

Gestart door marcel123, mei 03, 2006, 22:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Hoi,

Weet iemand of je na een tekenbeet een huisarts in Nederland nog iets kan doen aan FMSE?  Internet is er niet eenduidig over. Er is een site die zegt dat als je het doet het binnen 4 dagen moet gebeuren.
Als je je wil laten vacineren tegen FMSE dan hebben ze de stoffen niet in voorraad. Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat een ned. arts er niets tegen kan doen..

Zecken

----
de vervanger van mijn arts doet er inderdaad niets aan.

Jeroen Nagtegaal

Wat is het voor een tekenziekte???, is het iets van lyme???
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Ik zou het bij de GGD's proberen.
GGD Fryslan heeft een prijs voor de vaccinatie op hun site staan dan zullen ze het hopelijk ook wel in huis hebben.

Groet,
Marijke

marcel123

#3
Lyme is een bacterie, FMSE is een virus.


CiteerFSME (Frühsommer-Meningoenzephalitis)
Die Frühsommer-Meningoenzephalitis, kurz FSME, ist eine virale Erkrankung des zentralen Nervensystems (ZNS). Der Erreger der FSME, das FSME-Virus, wird in erster Linie von Zecken auf den Menschen übertragen. Es sind jedoch auch einige wenige Fälle bekannt, bei denen die Erkrankung durch den Genuss roher Milch von infizierten Kühen oder Ziegen ausgelöst wurde
.

Corryabbink

Als ze nu ook nog iets tegen Lyme gevonden hadden............
Elk jaar heb ik last van die teken. De hobby wordt er door bedorven.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

M'n broertje had twee weken terug al de eerste tekenbeet te pakken <_<  
Groet

Peter Kroon

Mark van Veen

Noteer ook de teken maar op waarneming.nl. De mensen op het RIVM (waar ik ook zit) hebben daar grote belangstelling voor.

Mark
groet,

Mark van Veen

Jeroen Nagtegaal

CiteerLyme is een bacterie, FMSE is een virus.


CiteerFSME (Frühsommer-Meningoenzephalitis)
Die Frühsommer-Meningoenzephalitis, kurz FSME, ist eine virale Erkrankung des zentralen Nervensystems (ZNS). Der Erreger der FSME, das FSME-Virus, wird in erster Linie von Zecken auf den Menschen übertragen. Es sind jedoch auch einige wenige Fälle bekannt, bei denen die Erkrankung durch den Genuss roher Milch von infizierten Kühen oder Ziegen ausgelöst wurde
.
Helaas zijn mijn talen barslecht en snap ik het dus niet. Mischien hebben meer mensen dit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse


Corryabbink

#9
CiteerNoteer ook de teken maar op waarneming.nl. De mensen op het RIVM (waar ik ook zit) hebben daar grote belangstelling voor.

Mark
Mark, er zijn toch meerdere soorten of heb ik dat verkeerd?
Ik kan wel zien dat het een teek is maar welke? Misschien is dat op te lossen door een spec. aan te maken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

tekenaar

#10
Volgens een overzichtskaartje gekregen via de GG & GD (Leeuwarden) komt FSME niet voor in Nederland. Dus weer een zorg minder. Het komt wel wijd verspreid voor in Centraal en Oost Europa (b.v. ook in delen van Duitsland en de Alpenlanden). Dit is idd een virale hersenvliesontsteking met mogelijk heftige gevolgen. Een (Pools) kennisje van me heeft er een maandje mee in het ziekenhuis gelegen. Zij had geluk en heeft er niets aan over gehouden, sommige mensen lopen hersenbeschadigingen op.

Over vaccinatie-voor-vakanties is geen eenduidigheid. Je hebt tenminste twee vaccinaties nodig (met anderhalve maand ertussen) voordat vaccineren volledig effectief is. Daarna nog een derde na ongeveer een jaar en dan elke drie jaar op herhaling. Tja, vaccineren na om het even welke teek heeft volgens mij weinig zin, de meeste teken dragen de infectie namelijk niet bij zich en dan krijg je op zijn hoogst een gedeeltelijke bescherming. Ik denk dat je FSME en RABIES door elkaar haalt. Tegen RABIES heeft vaccineren inderdaad wel zin, en wel zo snel mogelijk na contact met een mogelijk besmet dier (doe je dat niet, dan ga je dood. En dat is geen grapje.)

De FSME vaccinatie is vrij heftig, van de eerste hebben de meeste mensen geen last, maar van de herhalings-vaccinaties wel. Neem er maar een vrije dag voor en plan niets op de rest van de dag, als het meevalt kan je altijd nog een boek lezen. (Ikzelf voelde me een halve dag een beetje grieperig, wat een gemiddelde reactie is. Sommige mensen zijn er echt ziek van.)

FSME vaccinaties hebben ze inderdaad bij de GG & GD, ze zijn wel vrij duur. Toen ik nog voor de klas stond stuurde ik all mijn studenten daarheen die op veldstage gingen in mogelijke FSME gebieden. Sloveense biologie en bosbouw studenten mogen niet deelnemen aan excursies en veldpractica als ze niet zijn gevaccineerd want de faculteit wil gene risico lopen. Maar ja, Slovenie is dus ook een van de gebieden waar FSME voorkomt.

Hier weer de noodzakelijke disclaimer: ik ben geen arts, en geef alleen door wat ik van deskundigen heb gehoord en in mijn omgeving meemaak. Wat je met mijn goedbedoelde info doet is geheel voor eigen risico en ik ben niet aansprakelijk.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

#11
Citeer
Ik denk dat je FSME en RABIES door elkaar haalt. Tegen RABIES heeft vaccineren inderdaad wel zin, en wel zo snel mogelijk na contact met een mogelijk besmet dier (doe je dat niet, dan ga je dood. En dat is geen grapje.)

Passieve immunisatie ( inspuiten van antistoffen) schijnt te kunnen binnen 4 dagen na tekenbeet.

groet,
marijke

Mark van Veen

#12
Citeer
CiteerNoteer ook de teken maar op waarneming.nl. De mensen op het RIVM (waar ik ook zit) hebben daar grote belangstelling voor.

Mark
Mark, er zijn toch meerdere soorten of heb ik dat verkeerd?
Ik kan wel zien dat het een teek is maar welke? Misschien is dat op te lossen door een spec. aan te maken.
Klopt, ik heb mij voorgenomen wat info hier neer te zetten. Ik heb een Engels en een Belgisch werkje over teken. Het overgrote deel is Ixodes ricinus, in Zeeland schijnt Dermacentor voor te komen. Ik zal binnenkort een tekenhoekje openen!
groet,

Mark van Veen

huysse

Er zijn 870 tekensoorten bekend. In Europa komen 26 verschillende soorten voor, in Nederland 14.

http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin...osecongres.html

han.endt

#14
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik vind je bij de die teken je eigen verantwoordelijk hebt hoe je daar tegen wil wapenen.
SSB wil echter dat hun vrijwilligers herkenbaar zijn om (onder meer) twee goede redenen. Ten eerste zijn de inventarisseerders als ze van de paden af gaan of in voor het publiek afgesloten terreinen rondlopen goed herkenbaar als medewerkers en nodigen zo niet uit om ook maar de regels te overtreden, in tegendeel het schrikt zelfs af. En als tweede wil SSb graag dat hun vijwilligers voor het publiek herkenbaar en aanspreekbaar zijn om eventueel voorlichting te kunnen geven.

huysse

Beste Hans,

Het is met Lyme ( en de meeste ziekten) wel zo dat hoe later je begint met een kuur des meer kans je hebt op blijvende klachten, en in geval van Lyme zijn die vaak niet mis!

Groet,
Marijke



han.endt

CiteerHet is met Lyme ( en de meeste ziekten) wel zo dat hoe later je begint met een kuur des meer kans je hebt op blijvende klachten, en in geval van Lyme zijn die vaak niet mis!
Dat is juist, maar dan zou je bij recreatieplassen en -terreinen ook de mensen kunnen verplichten om in lange broek te lopen of zelfs met lieslaarzen het water in te gaan.

huysse

Ik reageerde op Hans' verhaal dat een kuurtje bij een positieve bevinding na een jaarlijks onderzoek afdoende zou zijn, niet op een kledingadvies.
Ik vind ook dat iedereen zelf maar op moet letten of de kans bestaat dat er een infectie met Lyme heeft plaatsgevonden..

Groet,
Marijke

huysse

Voor zover ik weet wil een negatieve bloedtest niet altijd zeggen dat je geen Lyme hebt!

Groet,
Marijke

huysse

Misschien kun je met zo'n vlooienband om gaan lopen?

Groet,
Marijke

Corryabbink

#20
Hallo Hans,

Je hebt volkomen gelijk dat het spul voor honden en katten niet voor mensen is.

Meer dan 30 teken op mijn lijf in 1 dag was me te gortig. Ik behandel voor ik wegga mijn kleding die niet rechtstreeks op de huid gedragen wordt met alles wat ik maar denk dat ze kan afschrikken. Zelfs middelen voor paarden spuit ik er wel eens over. In ieder geval heb ik dan minder last van teken en dazen. Ook mijn laarzen behandel ik met die troep. Ik loop bijna altijd met een lange broek en een blouse met mouwen al is het ook 30 graden C. Verder gebruik Deet en smeer plaatselijk iets op de huid en nog krijg ik teken. Inventariseren zonder tekebeten op te lopen wordt steeds moeilijker.
Van mij mag SB me kleding verstrekken dan krijg ik tenminste iets dat goed en praktisch in het veld is. Nu zoek ik alle oude troep bij elkaar en moet soms speciaal iets voor het veldwerk kopen.
Van mij mag het.........en bedenk wel dat ze nu door de nieuwe verzekeringswet ook verantwoordelijk zijn voor de vrijwilligers in hun terreinen. Een ieder die in hun terreinen vrijwilligerswerk verricht moeten ze verzekeren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Citeer
dit spul is echt alleen voor katten en honden...  Pas daar goed mee op.

Het is een goed bedoeld advies om te voorkomen dat mensen verkeerde dingen gaan doen tegen teken.

Er had dus een  :D  bij moeten staan!

Groet,
Marijke

Corryabbink

#22
CiteerQUOTE=fauna-onderzoeker-hans,May 4 2006, 22:31 PM

Ja maar ik wil wel voorkomen dat iemand dit serius neemt en dan ziek wordt.

groeten
Hans je bedoelt het goed soms is het middel erger dan de kwaal. Ook ik laat mijn plezier niet bederven door een paar teken. Echter ik zoek, zolang de wetenschap nog geen afdoende middelen ter beschikking, heeft mijn eigen oplossing voor dit probleem.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

tekenaar

er is niet eens helemala eenduidigheid over kleding versus teken, op een broek vinden ze mischien wel meer houvast dan op geschoren benen...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

kroonp

Citeer
Citeer
CiteerHet is met Lyme ( en de meeste ziekten) wel zo dat hoe later je begint met een kuur des meer kans je hebt op blijvende klachten, en in geval van Lyme zijn die vaak niet mis!
Dat is juist, maar dan zou je bij recreatieplassen en -terreinen ook de mensen kunnen verplichten om in lange broek te lopen of zelfs met lieslaarzen het water in te gaan.
goed gezegt han endt.]

dan kan de recreatie brance dicht . en hebben we een economische strop.

groeten
Wat dacht je dan van al die homo-ontmoetingsplaatsen :P

Citeerop een broek vinden ze mischien wel meer houvast dan op geschoren benen...
Of hebben die geschoren benen :D  
Groet

Peter Kroon

huysse

Eten groene reigers ook teken?????

"Met al die telelenzen in de buurt wordt anonieme seks in de bosjes een stuk minder aantrekkelijk", zo meldt de Gay Krant. De krant citeert een bezoeker van de ontmoetingsplaats, die de groene reiger met zijn gevolg het liefst zo snel mogelijk ziet vertrekken. "Dit is juist de tijd dat het hier weer gezellig gaat worden. De blaadjes komen aan de struiken en dan is het met de dag leuker hier."

(vogel forum)

groet,
marijke

Mark van Veen

Een topic over herkenning van de soorten: Topic herkenning teken.

Er zijn blijkbaar 14 soorten in Nederland, maar een groot aantal blijft in nesten van zoogdieren of vogels. Die loop je als mens niet snel op. Dan blijven er een aantal over die je potentieel kunt oplopen.
groet,

Mark van Veen

huysse

Citeer20 % van de teken heeft lym. dat betekend statistisch dat je per 50 tekenbeten die er langer dan 12 uur heeft gezeten dat je de lul bent.
Ik kan het niet helemaal volgen, is 20% niet 1 op 5 ?

groet,
Marijke

Mark van Veen

#28
kans op overdracht bij besmette teek = 0,2
kans op besmette teek = 0,2

kans dat teek besmet is en dat overdracht plaats vindt 0,2*0,2 = 0,04. Dat is 4%, 1/25ste. Dus Hans, pas bij 26 maar op  :P

Geruststellend bedoeld!
groet,

Mark van Veen

markenleij

Mijn broer had in het voorjaar 1998 een tekenbeet. In augustus van hetzelfde jaar werd hij doodziek en werd de diagnose MS gesteld. Bij toeval werd in Nijmegen ontdekt dat het om de ziekte van Lyme ging. Na twee weken een zware antibiotica kuur in het ziekenhuis zijn de klachten sindsdien grotendeels weg.

Ik wil alleen maar stellen dat je er niet van uit kunt gaan dat door 1 of 2 keer per jaar een bloedtest te laten doen het allemaal wel meevalt.