Hoofdmenu

Lactarius...

Gestart door xenion, oktober 14, 2008, 23:02:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik ben deze Melkzwam van het weekend 3 keer tegenkomen en ik dacht nog wel dat hij zo makkelijk op naam te brengen zou zijn, nou dat valt dus nog tegen...
In alle 3 de gevallen onder beuk op zandgrond, in 1 geval op zand/leemgrond en daar ook eik op zo'n 15 meter afstand.
De hoed is wit, met wat oranje tinten en lijkt iets vezelig, maar zeker niet opvallend wollig. De hoedrand blijft erg lang ingerold, eigenlijk altijd naar beneden hangend en altijd met een verdieping in het midden.
De steel is vrij kort, wit met wat oranje-achtige vlekken. En de lamellen zijn bleek en hebben ook oranje-bruine vlekken.
De smaak begint mild en wordt dan heel langzaam scherper tot je hem snel uit je mond spuugt omdat het brandend scherp wordt, en dat is vergelijkbaar met Duivelsbroodrussula!
Het melk is wit, en verkleurt op een zakdoekje heel iets geel, bijna niet eigenlijk.

Even de mogelijkheden welke ik kon vinden op een rij:
- Baardige melkzwam - Lactarius torminosus, mijn exemplaar is hiervoor niet baardig genoeg en staat niet onder berk.
- Donzige melkzwam - Lactarius pubescens, mijn exemplaar is hiervoor niet wollig genoeg en mist ook de berken.
- Populiermelkzwam - Lactarius controversus, stond niet onder populier, kleur van de hoed en lamellen afwijkend.
- Schaapje - Lactarius vellereus, hoed is bij deze soort al vrij snel omhoog gericht geloof ik, staat voornamelijk onder eik en smaakt niet zo extreem scherp?
- Gekroesde melkzwam - Lactarius acerrimus, mijn exemplaar mist de dwarsverbindingen, kleur van de hoed verkeerd, zou dan bovendien op kleiige grond onder eik moeten staan.
- Gepeperde melkzwam - Lactarius piperatus, deze staat alleen onder eik blijkbaar en lamellen van mijn exemplaar staan hiervoor niet dicht genoeg op elkaar...

Eigenlijk komt L. vellereus nog het meest in de buurt... Maar is het hem ook?

1.
Groeten,
Martin

xenion

2.
Groeten,
Martin

xenion

3.
Groeten,
Martin

xenion

4. Meest oude exemplaar wat ik heb gezien, maar de hoed staat nog steeds niet zo duidelijk omhoog gericht.
Groeten,
Martin

xenion

Wat zou het volgens jou nog anders kunnen zijn Gerrit?
En is die langzaam zeer scherp wordende smaak normaal voor die soort?
Groeten,
Martin

xenion

Ik ben 100% zeker dat er geen enkele populier in de buurt stond. De PDS meldt bovendien dat de iets vezelig/wollige hoed en steel vrij kenmerkend zijn voor die soort.
De smaak was trouwens van het vlees (met melk dus), ik heb de melk vergeten apart te proeven.
Bedankt voor de hulp!
Groeten,
Martin