Hoofdmenu

Gal?

Gestart door lucknijnsberg, oktober 14, 2008, 16:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Forum,
zag vandaag deze "Heksenbezem" op de wortels van zwarte Els.
In de Flora wordt hij Frankia Alni genoemd een bacterie die deze gallen veroorzaakt.
nu mijn vraag waar moet ik deze onder invoeren.
En ik kan de naam niet vinden in de lijst.
Hierbij een plaatje.
Vast dank,
Groetjes Luc

Floppy

#1
Hoi Luc,

Fraai exemplaar !  :duim:
Frankia alni is een in de bodem levende stikstof bindende bacterie. Frankia hoort bij het phylum Actinobacteria en groeit als vertakkende vezels die lijken op schimmeldraden. Frankia alni heeft een symbiotische relatie heeft met de plant, i.c. de Zwarte Els. Vrijwel de gehele behoefte aan stikstof van de boom wordt geleverd door de bacterie, die de stikstof dus onttrekt aan de atmosfeer.

Voor wat betreft je vragen:
Omdat er voor bacterieën eigenlijk nog geen echte plek is, is een soortgelijk "probleemgeval", de bacterie Agrobacterium tumefaciens, voorlopig ingedeeld in de groep Weekdieren en overige ongewervelden. Het gaat hier in elk geval om een "ongewervelde". :lol:
Het zal wel even duren voordat het de moeite loont om voor deze organismen een aparte groep aan te maken, aangezien ze bepaald niet elke dag worden aangemeld.  
Als 'ie niet voorkomt in de lijst, kun je 'm laten aanmaken.
Dat gaat via de basis van het Forum. Dan bovenin (onder Informatie) kiezen voor de hoofdgroep Waarneming.nl (2e van boven) en dan daarin voor Soorten.
Dan daar vragen (via Add Reply) of ze 'm willen aanmaken.
Doorgaans is het gewenst om meteen de rechtstreekse link naar de soort in het Soortenregister opgeven, anders moet de Admin dat allemaal zelf uitzoeken. De link kun je clickable aanleveren door gebruik te maken van de knop http:// boven het berichtenschermpje, dan de link in te vullen en vervolgens een woord (bv. link) dat dan clickable wordt. Ik voeg zelf dan toe waarheen de link leidt, i.c. naar NL-soortenregister. Zelf geef ik bij het verzoek altijd de volledige wetenschappelijke naam op (evt. met de NL-naam erbij, als die bestaat). Dus in dit geval: Frankia alni.
Aangezien Frankia alni niet in het NL-Soortenregister voorkomt, kun je bv. verwijzen naar www.bacterio.cict.fr/f/frankia.html
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

lucknijnsberg

Floris,
Bedankt voor je heldere verhaal en uitleg hoe de soort toe te voegen.
Heb de vraag gesteld om de soort toe te voegen.
Tja normaal kijk ik ook weinig naar bacterien. ;)
Luc