Mooiste insect van Nederland!

Gestart door LakeSide, oktober 13, 2008, 12:38:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Ik zag bij het vogelforum een topic over de mooiste vogels van Nederland, maar ik vroeg me af wat jullie nu eigenlijk de mooiste insecten van Nederland vinden.

Mijn top 5:
















Iolaire

Er zijn heel weinig insecten die ik niet mooi vind (kan er zelfs zo snel niet één bedenken) en om een keuze te maken is dus erg lastig. En "mooi" is een vrij breed begrip en geheel afhankelijk van de aanschouwer. Maar om toch een snelle selectie te maken, hier een vijftal insecten die mij de afgelopen jaren zeer overtuigend hebben weten te bekoren:

Mijn grote favoriet:

Indrukwekkend mooi (vooral de eerste keer):

Delicaat en subtiel:

Ieder jaar weer fijn om tegen 't lijf te lopen:

Ben niet echt een metallic-fan maar deze jongens blijen schitterend:
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Arp

sniettedoen!  <_<

Ik betrap mezelf erop dat ik toch wel erg goedkoop gewoon voor de kleurtjes ga :gap: Als ik bewust probeer om iets te zoeken dat niet lekker tof gekleurd is kom ik weer bij dingen zoals deze, die eigenlijk toch ook gewoon mooi "gekleurd" is - als is het dan geen regenboog:


Iets kleurrijker, maar vooral met een hogere aaibaarheidsfactor:


Vooral vliegend (achterlijf onbedekt) erg prachtig:


Nou ja, en dan natuurlijk diverse rode wantsjes enzo (Ridderwants), maar goed als we toch voor de kelurtjes gaan dan ook maar glimmende kleurtjes:


Maar uiteindelijk zal er wel een vlinder of libelle ofzo met het prijsje aan de haal gaan  :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

Die laatste is inderdaad echt schitterend Arp en die Chrysotoxum zeker ok Willem. Ik heb er nog nooit eentje in eht echt gezien en DAAR BAAL IK VAN!

Ook een kanshebber, die ik ook nog nooit heb gezien: reuzenhoutwesp!

jack_windig

Zoveel mooie insecten. Ik beperk me maar tot die ik zelf gezien heb in Nederland en laat de dagvlinders en libellen maar buiten beschouwing (die moeten hun eigen topic maar beginnen)

Sluipwespen horen zeker in het rijtje thuis (alleen vind je bijne nooit een naam)


de Kamperfoeliebloesemmot, niet om de kleuren, maar om de fijn gevormde vleugels


Een vlieg mag niet ontbreken (Xyphosia miliaria)


En een kever natuurlijk ook niet (Zwartkopvuurkever)


en tot slot een wants (Acanthosoma haemorrhoidale)

MarjoSmeets

Toffe foto's! Jullie kunnen zó met z'n allen een prachtig foto-insectenboek gaan maken!!!!  :wub:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

Leuk dat jullie allemaal meedoen! En Marjo, je hoeft niet per se foto's van je favourite insecten te hebben hoor! Plaats maar gewoon je top 5, misschien dat een van ons daar een foto bij heeft!

Arp

Die Kamperfoeliebloesemmot is idd ook errug tof!  ^_^ Bizar ding ook - nog nooit gezien  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Veurink

Is - net als bij vogels - niet te doen inderdaad. Bij insecten nog veel moeilijker vanwege het enorme aanbod. moeten we niet verder specifivceren? Mooiste vliegen, libellen, vlinders etc?

hier vijf vrij recente toppertjes, maar ik kan er moeiteloos nog 25 bijzetten die net zo leuk zijn... ik heb de vlinders zelfs helemaal links laten liggen voor deze 'opdracht'. libellen achterwege laten kan ècht niet.












groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

of











leuk topic dit, krijg nu al zin in de lente!
groet!
Gert Veurink



karretje57

Deze Eendagsvlieg hoort er ook bij, vooral omdat ze maar een kort bestaan hebben en er toch zo mooi en ingewikkeld eruit zien.
Groetjes
Carla van der Zweerde.

Wim Bakker

Mooie plaatjes allemaal!
Hierbij een greep uit onze collectie...

Abia sericea


Noordse kakkerlak


Palloptera muliebris


Cryptocephalus decemmaculatus


Twee-ogige Wilgenbok - Oberea oculata


Wim + Floor + Wiene
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

han.endt

#12
Deze vind ik (momenteel) nog de mooiste:

han.endt


JohnvR

Leuk topic. Ik heb een paar foto's van mezelf die ik wel mooi of leuk vind geselecteerd. Ik moet wel zeggen dat ik van andere mensen vaak mooiere foto's van dezelfde soorten ken. Er zijn ook soorten die ik wel mooi vind, maar waarvan ik niet zo'n goede foto's heb, bijvoorbeeld het Aspergehaantje. Ik heb vlinders en libellen even uitgesloten.

Zuringhaantje, heel gewoon maar ook mooi


Cyllecoris histrionius


Bloedcicade


Struiksprinkhaan (klein nog he)


Geen heel mooie foto, maar wel leuke soort, Phasia aurigera


Blauwvleugelsprinkhaan

Iolaire

Wauw John, die kleine struiksprinkhaan is echt geweldig! Is dat een nimf? Ik heb wel geregeld struiksprinkhanen in mijn tuin maar zoals deze heb ik ze nog nooit gezien! Prachtig beestje!

En die Cyllecoris vind ik ook heel mooi. Ik heb een vergelijkbare maar dan met rood: Campyloneura virgula (niet de beste foto, helaas)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

thijsdegraaf

Deze moet Willem aanspreken, want hij staat bij zijn favorieten. De vliegende speld.
Ik heb een hele serie mislukte foto's. De ene keer verloor ik hem uit het oog, de andere keer zat hij op zo'n donker plekje, dat het niets werd.
Eind vorige maand zat hij in het laatste stukje avondzon in de tuin. En lukte het eindelijk om een behoorlijke foto te maken.
Hoewel hij wat in het niet valt bij de prachtige foto's, die hier staan, blijft hij ook voor mij een favoriet.

Groeten, Thijs

JohnvR

CiteerWauw John, die kleine struiksprinkhaan is echt geweldig! Is dat een nimf? Ik heb wel geregeld struiksprinkhanen in mijn tuin maar zoals deze heb ik ze nog nooit gezien! Prachtig beestje!
Ja, jonkie nog. Deze is van vorig jaar mei op de Veluwe. Er zaten er een aantal, erg leuk gezicht.

Iolaire

#18
Jaaa! Die Baccha is ook wel héél mooi! Ik heb ook veel mislukte foto's van Baccha's :) Het zijn niet bepaald stilzitters!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

LakeSide

Die baby struiksprinkhaantjes zijn inderdaad geweldig!



En nog een Baccha:



Die Xanthogramma hoop ik volgend jaar ook zeker tegen te komen Han!

Hoge aaibaarheidsfactor: (Dasypoda hirtipes)


Iolaire

Klassefoto's Jaco!! Die foto van de Baccha zou ik uitvergroot inlijsten!  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

thijsdegraaf

#22
CiteerKlassefoto's Jaco!! Die foto van de Baccha zou ik uitvergroot inlijsten!

Vind ik ook  :duim:  

lukkie

#23
zijn er zo veel  :wacko:
Groeten, Luuk

lukkie

Groeten, Luuk

lukkie

weet iemand hoe je meerdere fotos in een bericht zet??

groet luuk
Groeten, Luuk

Goyatlah

Mbv de IMG-knop (maar dan moeten die foto's al wel ergens op het internet staan, bv in een fotoalbum - bv op Photobucket, of als foto's bij je eigen waarnemingen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Iolaire

Prachtige foto's Luuk! Die snuitkever is super!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Menko Vlaardingerbroek

De bloedcicade, chrysotoxum en wespbij zijn prachtig, maar voor mij spant de Abia sericea toch wel de kroon. Wat kun je daar nog aan toevoegen? Als vlinders ook meedoen, dan moet er nog een st Jansvlinder bij en ik vind de rups op deze foto ook wel erg mooi:

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

harry60

Zal er ook een paar plaatsen,

Langlijfzweefvlieg (Sphaerophoria sp)
M.Vr.Gr. Harry de Koning