Hoofdmenu

Dode vogel gevonden

Gestart door Jan Harteman, december 27, 2004, 19:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

We hebben een dode ijsvogel gevonden die tegen de ruit is gevlogen.
Een prachtig beestje! Zo blauw...maargoed, hij is dus dood.

Nu vind ik het zelf altijd prachtig om door musea te dwalen waar dode dieren opgezet zijn (een rare tik van mezelf...maar zo'n collectie vind ik altijd iets mysterieus hebben, iets spannends).
Hoe dan ook...het lijkt me ergens wel mooi om de gevonden ijsvogel op te laten zetten.
Echer, ik heb gehoord dat vogels eerst als 'gevonden' gemeld moeten worden bij politie of iets dergelijks, omdat ze dan pas legaal geprepareerd kunnen worden.
Wie weet hoe dit in elkaar zit? Of waar ik de informatie kan vinden?

Edwin

Je moet de vogel zo snel mogelijk invriezen en volgens mij is het ook nog het beste als je dit doet in een oude krant(nieuwe mag ook) maar niet (telang) in plastic. Wat het aan melden betreft, gewoon met vogel naar het politieburo, even zeggen dat het een ijsvogel is, (je kan ze ook wijsmaken dat het een boomklever is, waarschijnlijk hebben ze er geen verstand van) en hoe die dood gegaan is,raamslachtoffer ,overreden  of door het ijs gezakt je krijgt dan een vervoers vergunning mee, deze lever je met de vogel in bij de preperateur en deze zet hem op, en dan krijgt die het Loodje(ringetje) dat bewijst dat ie legaal is. Zal wel ongeveer 75 euro kosten.

Succes Edwin.

Bram Rijksen

Dag Jan,

Klein verhaaltje...
Ik ontving ook een dode IJsvogel. Ingevroren, preperateur gezocht en vogel weggebracht, samen met een buizerd en nog iets. Na twee maanden waren buizerd en nog iets prachtig geprepareerd. Op mijn vraag hoe het met het IJsvogeltje stond kreeg ik iets te horen als: "IJsvogeltje..? Oooh ja, neeheh.. de veertjes lieten al los, dus die moest ik helaas weggooien..."
Nou ben ik van nature niet argwanend, maar nu kreeg ik toch een beetje een nare smaak in de mond. Dat beest lag nog geen drie dagen in de vriezer en kon volgens mij zelfs zonder probleem als IJsvogelpaté geserveerd worden, dus dat er veerstjes loslieten is niet waar. Ik was te teleurgesteld om even door te vragen, maar ik vermoed dat er nog meer liefhebbers van dode IJsvogeltjes op het lijstje van de preperateur stonden...

Volgende keer vraag ik dus -bij een andere preperateur natuurlijk- of ik ingelicht kan worden als de vogel volgens hem níet opgezet kan worden.

Succes ermee,

Bram Rijksen

Vincent

#3
Vincent

Jan Harteman

Ik heb inmiddels een vervoersbewijs uitgeprint - moet het nog laten ondertekenen wanneer ik weet waar ik het beestje laat opzetten.

Wat betreft mogelijke 'fraude' met verdwijnende ijsvogels enzo; ik zal ten allen tijde laten vastleggen (als het moet zwart op wit) dat de preperateur de vogel teruggeeft, ook wanneer volgens hem/haar opzetten niet mogelijk is. Lijkt me wel zo verstandig als ik dit zo lees.

Rick van der Weijde

Ik weet niet waar allen hun vogels laten opzetten of zo, maar zelf heb ik nog nooit problemen gehad met preparateur. En het ene geval van Bram is natuurlijk erg lullig voor Bram zelf, maar vind ik niet sterk genoeg om nu gelijk alle preparateurs over hun eerlijkheid in twijfel te trekken. Tenzij jullie natuurlijk naar dezelfde gaan. ;)

Momenteel is het de Milieupolitie die wat traag te werk gaat. De politie kende de vogel niet die ik bij ze bracht en belde naar aanleiding van mijn bezoek maar even naar de Milieupolitie (die voor de eigenlijke vergunning zorgt) met de vraag of ik een vergunning kon krijgen voor een Kleine Alk, wat dat ook mocht wezen. :lol: Blijkbaar ingewikkelder dan voorzien, want ik moest de vogel mooi achterlaten op het politiebureau. Hoop hem toch binnenkort een keer op te kunnen halen...
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Edwin

Oh Oh Ik vrees het ergste voor je, ik hoop dat ze er een goede vriezer hebben, ik heb een keer zo,n probleem gehad met een kleine jager, heb toen zelf een vogelboek gehaald en verteld waarom het een kleine jager was, en kreeg hem zo mee.

Groet Edwin

Jan Harteman

Oops...nou ja, ik zal maar hopen dat ik hen kan overtuigen tussen het verschil tussen een IJsvogel en een Blauwe duiker  -_-  

jeep

#8
Ach ook voor een torenvalk hebben ze bij de politie een vogelgids nodig en dan nog 3 keer bladeren in het register.
En voor je een afspraak kunt maken ben je een week verder, dus gelijk invriezen is de beste handelwijze als je een beest vindt.

Het leukste is altijd nog dat ze je proberen duidelijk te maken dat je eigenlijk al fout zat om het beest zonder vervoersvergunning naar het politiebureau te brengen.

matthijsbroere

En probeer maar eens een vervoersbewijs te krijgen voor een pestvogel in deze pestvogelstroperijtijden  :mellow:

Voor een houtsnip kostte het me een maand geleden 10 minuutjes tijd, en het werd telefonisch afgehandeld. Dag later kreeg ik per post de vergunning! Erg mooi geregeld dus.

Die pestvogel was een heel ander verhaal. Ik dacht: ik bel wel weer, ging vorige keer ook prima. Maar nu werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Totaal 8 keer (!) doorverbonden, en uiteindelijk naar het plaatselijke politiebureau gestuurd. Daar aangekomen vertelden ze me dat ze geen vervoersbewijzen meer uitschreven. En ook vertelden ze me, wat Jeep al zei, dat ik die vogel helemaal niet naar het bureau had mee mogen nemen (maar hoe kan ik anders laten zien welke vogelsoort het is??).
Vervolgens belden ze voor mij naar het Milieuhandhavingsteam o.i.d.. Die moesten al mijn gegevens hebben (da's normaal), maar ik moest zelfs een getuige opgeven, als bewijs dat de vogel buiten mijn schuld en medeweten om het leven was gekomen. Dit laatste was nieuw voor me. Maar gezien de pestvogelstroperij is dit naar mijn mening juist positief!
Gelukkig had ik een getuige  :)

Dag later (vandaag dus), werd ik netjes gebeld dat mijn vervoersvergunning z.s.m. opgestuurd wordt. Al met al anderhalf tot 2 uur bezig geweest...
Matthijs Broere

thijs

Gelukkig dat ze het je zo moeilijk maken, geeft wel aan dat ze ook op de hoogte zijn van stroperijen :duim:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

Dat wel ja.
Maar dat 8 keer doorverbinden, en dan nog niet de juiste persoon hebben stoorde me nogal  :P  
Matthijs Broere

thijs

Tja, daar zit wat in ^_^

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Van de week IJsvogel gevonden. Ingevroren en dag later zonder vogel naar bureau. Kon ik dus weer terug omdat ze de vogel wilde zien om eventueel vast te stellen hoe dat beest is doodgegaan. Ik trof een "agent" die daar speciaal voor was. Typte ter plekken een vergunning uit en klaar. Was met heen en weer rijden veel tijd kwijt maar als ik hem meteenmee had genomen was het in 10 min klaar geweest.
Raar dat het overal anders gaat.

JP

Rick van der Weijde

CiteerOh Oh Ik vrees het ergste voor je, ik hoop dat ze er een goede vriezer hebben, ik heb een keer zo,n probleem gehad met een kleine jager, heb toen zelf een vogelboek gehaald en verteld waarom het een kleine jager was, en kreeg hem zo mee.

Groet Edwin
Was dit topic een beetje vergeten. De vrezen waar dus blijkbaar nergens voor nodig. Heb nu een schitterend exemplaar op de kast staan. Een Kleine Alk dus om het teruglezen te besparen. Ben er blij mee.

Best gaaf trouwens een opgezette Pestvogel. Matthijs gefeliciteerd! ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

matthijsbroere

#15
Kleine alk is ook niet verkeerd trouwens.
Hier de onfortuinlijke pestvogel, die naar alle waarschijnlijkheid niet wist dat een ruit hard is als je er tegen aan vliegt:



Als ie is opgezet, maar dat kan nog wel even duren, laat ik het resultaat wel zien.
Matthijs Broere