Insectengidsen of determinatiewerken

Gestart door MarjoSmeets, oktober 08, 2008, 09:18:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik weet niet of ik zo'n vraag hier mag stellen, misschien is daar een ander forum voor bedoeld, maar ik zou niet weten welk dan. Dus als ik hier verkeerd sta mijn excuses!

Sinds enkele maanden ben ik geïnteresseerd in insectenfotografie en aan de hand daarvan natuurlijk ook nieuwsgierig naar wát ik op de foto heb staan. Hier op de fora van Wrn. ben ik al een klein stukje gevorderd. Klein, want er is immers zo enorm veel te leren.  :D Nu de feestdagen er weer aan komen, weet ik al wat voor cadeautjes ik zou willen hebben. Handige veldgidsen of determinatiewerken. Nu was ik gisteren toevallig bij Naturalis in Leiden en heb daar eens naar de boeken gekeken, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waar ik als beginneling nu écht wat aan heb. Mijn vraag is dus of jullie mij tips kunnen geven wat handige boekjes zijn? Alvast bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk maar hier een aantal gidsen / tabellen die mij in de loop der tijd hebben geholpen:

Als begin een standaard werkje met tekeningen van vertegenwoordigers uit zo'n beetje alle insectenorden/families: Nieuwe Insectengids - Michael Chinery (Tirion).

Voor zweefvliegen gebruik ik mn de Zweefvliegen Veldgids van Menno Reemer (Jeugdbondsuitgeverij) en de Zweefvliegentabel van Barendregt (Jeugdbondsuitgeverij). Er staat volgens mij nog steeds een Zweefvliegenatlas op stapel, overigens. Die moet mi elk moment uitkomen.

Voor dagvlinders, sprinkhanen, libellen etc zijn de Veldgidsen van de KNNV erg goeie gidsen, vind ik.

Wat ik zelf ook een handig boekje vind is "Onze sociale wespen" van Eric Schoeters. Veel wespen mee kunnen determineren.

Er is nog veel meer, maar dit zijn wel de werken die ik zelf het meest gebruik.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Bedankt Willem! Die van de zweefvliegen heb ik al eens eerder van Thijs gekregen een teken dus, denk ik, dat het het handige boekjes zijn!  :D En die "Nieuwe insectengids" lijkt me ook handig, omdat ik (nog) geen voorkeur in een bepaalde richting heb.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

#3
Ik gebruik:

- De nieuwe insectengids van Michael Chinery.

- Hoverflies of Northwest Europe (engels) van Mark van Veen.

- De KNNV veldgids Libellen van Frank Bos e.a.


Soms kijk ik in:

- De complete insectengids van Michael Lohman (is niet zo heel compleet -.-).

- Welk insect is dat? van Heiko Bellmann (ook niet zo compleet).

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

#5
Hallo Marjo, ik gebruik:

Voor (Macro)nachtvlinders
NACHTVLINDERS
veldgids met alle in Nederland en België voorkomende soorten

Paul Waring en Martin Tonsend

Voor dagvlinders
De nieuwe Vlindergids
450 soorten dagvlinders van Europa en Noordwest-Afrika

Tom Tolman en Richard Lewington

Libellen
Libellen van Europa
veldgids met alle libellen tussen Noordpool en Sahara
(Alleen nog maar even snel doorgebladerd, krijg ik voor mijn 16e verjaardag 14 december :D, ziet er wel heel mooi uit!)
K.D.B. Dijkstra

Insecten algemeen
NIEUWE INSEKTENGIDS     (Niet heel compleet, maar wel handig)  
Michael Chinery

Ik heb zelf eigelijk nog boeken nodig voor zweefvliegen en sprinkhanen.
Welke zijn hiervoor handig, wel graag met kleurentekeningen/ -foto's
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

leendert59

* De roofvliegen van Nederland van Mark P. van Veen
*Voorlopige atlas van de Ned. Zweefvliegen 1998 van de NJN
*De Hommels van Nederland van Jan van der Blom
*Zweefvliegenveldgids Jeugdbonduitgeverij 2000 van Menno Reemer
*Zweefvliegen tabel van Volkert van der Goot
*Veldgids Sprinkhanen en Krekels van KNNV
*Libellen van Europa Tirion
*Nieuwe insectengids Tirion
*Welk insect is dat? van Heiko Bellmann
en de vlinders van readers digest

Dit zijn de boeken die ik het meest gebruik,..wat in de ene niet staat ,..staat dan soms wel in de andere,.hoewel ik ook moet zeggen dat ik lang niet alles kan vinden in de boeken,..moet het vaak zat hebben van de expertise van de mensen op dit forum. En ik spit allerlei sites af om meer te weten en te leren.
En dan nog kom ik insecten tegen op die sites of in mijn eigen foto's waarvan ik geen idee heb waar ik ze moet zoeken of die er net weer ff anders uitzien als ik dacht en ben ik weer helemaal  :wacko: haha.
Hoe dan ook,..de boeken helpen je een eind op weg maar laat je ook helpen door de experts,..mij helpt het in ieder geval enorm!  :duim:

Vriendelijke groet, Leo
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

thijsdegraaf

#7
Hallo Marjo

Ik zag mijn naam hier ook ergens staan  :D
Nieuwe insecten gids van Michael Chinery heb ik eens van mijn dochter gekregen. Het is een boekje, waarin over de meeste insecten wel iets staat. Het helpt je vaak op weg. Handig, om er bij te hebben.

Over vliegen staat hier al genoeg informatie. Daar wil ik volgend jaar ook wat van kopen. Tot nu toe heb ik me bij vliegen op de zweefvliegjes gericht.

Voor kevers kun je hier eens kijken: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...00&hl=vermandel

Voor wantsen is Wantzen und Zikaden van Frieder Sauer een handig boekje. Niet te duur en met toch aardig wat informatie. In het Duits, maar dat is voor jou geen probleem.
Volgend jaar wil ik ook wat van Berend Aukema aanschaffen. Kun je ook bij Vermandel vinden.
Er zijn ook veel dikkere en uitgebreidere boeken, maar die zijn helaas ook veel duurder.   <_<

Groeten Thijs

H. Meijer

Een zeer goed bijenboek voor beginners is: Bienen, Mitteleuropaische gattungen, van Muller, Krebs en Amiet.

Hilco

MarjoSmeets

Heren toch! Wat een overweldigende reacties! Geweldig die hulp hier op de  fora!!!!  :duim:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

#10
Citeer
Voor zweefvliegen gebruik ik mn de Zweefvliegen Veldgids van Menno Reemer (Jeugdbondsuitgeverij) en de Zweefvliegentabel van Barendregt (Jeugdbondsuitgeverij). Er staat volgens mij nog steeds een Zweefvliegenatlas op stapel, overigens. Die moet mi elk moment uitkomen.

Maico, wat een boekje voor zweefvliegen betreft. Zoals ik al zei, deze (zie quote) die Willem noemt, werden mij ook al eens door Thijs genoemd. Ik ken de boekjes zelf nog niet, maar als het al door 2 man wordt genoemd, lijken het me toch handige boekjes!  :D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo