De 2e Grote Hymenoptera Quiz

Gestart door LakeSide, oktober 06, 2008, 07:55:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Zoals beloofd, hierbij de tweede Hymenoptera quiz. Een paar lastigere soorten, zelfs een bladwesp en een sluipwesp!

Succes en vooral veel plezier!

1.


2.


3.


4.


5a.


5b

LakeSide

6.


7.


8. (Een geslachtnaam is ook de volle punten!)


9. (Een moeilijke: is een vrouwtje en plant is kruisdistel!)


10.

Iolaire

Errug lastig!! Wel leuk. Beetje gezocht maar blijf bij velen twijfelen.

Dit is wat ik er van heb gemaakt:

1.   Megachile sp. Wellicht Megachile willughbiella?
2.   Anthophora plumipes?? (betwijfel het!)
3.   Vespa crabro
4.   Ik denk richting Sirex sp. (Sirex noctilio?) of anders Xiphydria prolongata.
5.   Twijfel tussen Dolichovespula adulterina en D.saxonica. Ik vermoed D. saxonica.
6.   Anthidium manicatum
7.   Astata boops?
8.   Oxybelus sp?
9.   Andrena sp.?
10.   Anoplius viaticus
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Poeh, poeh. Moeilijk! Maar ik doe een gok naar een paar soorten. :D
1, Osmia spec.
2, Akkerhommel/ Bombus pascuorum
3, Hoornaar/ Vespa crabro
5a+b Dolichovespula adulterina?
en verder heb ik geen idee!  :gap:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

2 tips: 3 is geen hoornaar en de 1e zat ook in de vorige quiz!

Willem, jij hebt er 7,5 goed (bij 4 reken ik je 2e keuze en 8 is 1 punt!)

Marjo, helaas nog geen voltreffers!

MarjoSmeets

#5
Laat die Hoornaar nu de enige zijn waar ik zeker van was, zeker toen ik later zag dat Willem hem ook had!  :( Ik ben dus eens heel benieuwd wat het dan wel is!
Bij 5 heb ik ook zitten twijfelen, net als Willem zag ik, tussen D. adulterina en D. saxonica. Is het dan wél die laatste?
En de nr. 1 is dat dan Andrena vaga, de grijze zandbij?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Iolaire

7,5 is voor mij een geweldige score! Heel blij mee :lol:

Maar.... 3 géén V. crabro??? Met zoveel roodbruin zijn er mi maar 2 opties (laat ik V. rufa al buiten beschouwing): crabro of D. media. Maar de rugtekening doet mij toch echt naar crabro neigen. IS het dan tóch media?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

MarjoSmeets

Nr. 6 is toch niet toevallig de Grote wolbij (Anthidium manicatum)? Ik kwam hem net toevallig ergens tegen en ik vind hem wel wat lijken, alhoewel het streeppatroon op het abdomen van die die ik gezien heb toch iets anders is.
En nee, ik ben niet stiekem bij de andere antwoorden gaan kijken voor ik dit berichtje schreef!  :angel:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

H. Meijer

8. Oxybelus bipunctatus

9. Andrena rosae

Hilco

LakeSide

CiteerNr. 6 is toch niet toevallig de Grote wolbij (Anthidium manicatum)? Ik kwam hem net toevallig ergens tegen en ik vind hem wel wat lijken, alhoewel het streeppatroon op het abdomen van die die ik gezien heb toch iets anders is.
En nee, ik ben niet stiekem bij de andere antwoorden gaan kijken voor ik dit berichtje schreef!  :angel:
Klopt Marjo!

LakeSide

Citeer8. Oxybelus bipunctatus

9. Andrena rosae

Hilco
En Hilco schut ze uit z'n mouw :D

LakeSide

#12
Citeer7,5 is voor mij een geweldige score! Heel blij mee :lol:

Maar.... 3 géén V. crabro??? Met zoveel roodbruin zijn er mi maar 2 opties (laat ik V. rufa al buiten beschouwing): crabro of D. media. Maar de rugtekening doet mij toch echt naar crabro neigen. IS het dan tóch media?
Over de 3e wesp. Op de foto kun je de grootte niet echt inschatten, maar deze is ongeveer de helft van de grootte van een normale hoornaar. Dat is de enige reden dat ik hem heb geiD'd als D. media en wel een koningin. Deze kunnen zeer sterk op hoornaars lijken, maar misschien dat een expert anders van mening is?

wilde

#13
Er staan al wat antwoorden van anderen en dat maakt het voor een deel makkelijker, maar ook wat moeilijker. Een paar intrigerende:

1. Een mannetje Andrena vaga dat ik fotografeerde bij een nestaggregatie van die soort heeft meer geelbruine beharing op de poten, maar verder lijkt het dier er wel veel op, maar enige twijfels blijven. Veel Andrenamannen lijken op elkaar in het veld.

2. Is toch wel een man Anthophora plumipes denk ik.

3. Als dit geen vrouwtje (6 achterlijfsegmenten) hoornaar is weet ik het echt niet. Het 1e tergiet is precies dat van een hoornaar. De Rode wesp is het niet, want die heeft een geheel andere achterlijftekening en V. media lijkt er geen spetter op.

9. Een instinker en Hilco heeft het denk ik goed: een donkere fase van een vrouwtje A. rosae. Je kunt nog net wat smalle oranje bandjes zien. De typische vorm heeft veel meer oranje.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

LakeSide

Dat D. media niet op een hoornaar kan lijken is toch niet helemaal waar, kijk maar eens naar deze foto's (even gegoogled)






wilde

De bovenkant van de thorax (mesonotum) is niet te zien. Een hoornaar heeft daarop aan de voorzijde 2 roodbruine lengtestrepen en dat is dus heel anders dan bij de V. media. Een hoornaar heeft een roodbruine kleur op zijkanten van het pronotum zonder duidelijke gele omlijsting zoals bij de V. media. Op jouw foto is niets van een dergelijke gele omlijsting te zien en daarom denk ik dat het geen V. media is, maar een klein uitgevallen hoornaar. Verschillen in grootte bij insecten komen zeer veel voor.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

LakeSide

CiteerDe bovenkant van de thorax (mesonotum) is niet te zien. Een hoornaar heeft daarop aan de voorzijde 2 roodbruine lengtestrepen en dat is dus heel anders dan bij de V. media. Een hoornaar heeft een roodbruine kleur op zijkanten van het pronotum zonder duidelijke gele omlijsting zoals bij de V. media. Op jouw foto is niets van een dergelijke gele omlijsting te zien en daarom denk ik dat het geen V. media is, maar een klein uitgevallen hoornaar. Verschillen in grootte bij insecten komen zeer veel voor.
Ik zal vanmiddag even een aantal foto's van de wesp maken vanuit verschillende hoeken, hij ligt hier naast me in de vitrine. Misschien dat er dan iets meer zekerheid kan zijn!

LakeSide

Ok Hier zijn ze dan:

Kop:


Thorax:


Abdomen:


Vleugels/thorax/abdomen:


Zij-aanzicht:


Grootte, ongeveer doodshoofdzweefvlieg (2cm)

Iolaire

Hoi Jaco,

Ik begrijp de verwarring helemaal. Mij is dit jaar hetzelfde (alleen dan precies andersom) overkomen: ik dacht een Hoornaar te hebben gefotografeerd maar het bleek een Middelste wesp.  :grin:

De wesp op jouw foto's is mi echt een Hoornaar. Oa de 2 roodbruine "Strepen" op de thorax zijn kenmerkend. En de groottte: als je 'm zou 'uitrekken' is ie mi toch een stuk groter dan de Doodshoofdzweefvlieg, toch?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

LakeSide

#19
Hij is groter, maar niet zo groot als een normale hoornaar ^^
We zullen zien wat de andere zeggen.

H. Meijer

#20
Is een Vespa crabro, herkenbaar aan de kruin, die verbreed is (tenminste volgens de tabel van Hensen).
Te zien aan de ruimte tussen de twee achterste ocellen en de achterkant van de kop.

Hilco

LakeSide

Toch 8,5 dan Willem! Excuses voor de verwarring!

Dan de antwoorden maar:

1. Andrena vaga, man!
2. Anthophora plumipes, man!
3. Vespa crabro, dus toch!
4. Xiphydria prolongata, een bladwesp, herkenbaar aan de lange nek.
5. Dolichovespula saxonica. Deze vond ik zelf heel lastig te determineren.
6. Anthidium manicatum, schitterende bijen!
7. Astata boops, een kleine graafwesp, iets wat gelijkend op een bloedbij.
8. Oxybelus bipunctatus, de kleinste graafwesp die ik ooit heb gevonden!
9. Andrena rosae, tweede generatie, een vrouwtje. Deze vliegen op een beperkt soort planten, vandaar de vermelding van de kruisdistel.
10. Anoplius viaticus, een spinnendoder!