Hoofdmenu

Huisgors

Gestart door Zonnekoning, oktober 04, 2008, 11:26:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Haha, zotheid der dwazen. Met zn allen naar de Huis(dier)gors.  :lol:



Marc

Zonnekoning

Toch leuk dat de mensen het beestje in goed overleg laten zien.
Ik was een beetje huiverig hierin, en had al mijn excuses aangeboden op VV voor de eventuele overlast.
Het zal altijd wel een raadsel blijven waar ie vandaan komt.
Voorlopig houd ik het op een bootvluchteling. B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

lupokatja

CiteerIk wens een ieder morgen veel plezier in de achtertuin, maar een rasechte standvogel uit Afrika met dwaalgastpotentie 0,0 komt natuurlijk nooit op de Nederlandse lijst.
Er is anders wel een precedent, niet? Afrikaanse Vink is ook een rasechte standvogel uit Afrika, maar wel geaccepteerd omdat "een wilde herkomst niet is uit te sluiten".

Lutzen

HJDT

#63
Naar verluid zijn in Zuid-Spanje al meerdere waarnemingen van Afrikaanse Vinken die tijdens dagen met goede vinkentrek meevlogen rinchting noord. Dat de soort op eigen kracht ons werelddeel bereikt lijkt me daarmee afdoende bewezen. Als dit nou ook met Huisgorzen het geval was zou men er vast veel meer warm voor lopen dan nu het geval is. . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

cursorius

In het al eerder aangehaalde artikel uit Birding World "Is House Bunting about to colonise Europe?" is sprake van een waarneming in Algeciras, zuid Spanje in Juni 1987.

Volgens mij is een Witkruintapuit of een Diadeemroodstaart ook een ras echte standvogel....

Leo

Ben Wielstra

En de afstand tot Spanje is vele malen groter! PANIEK!

snwja3

CiteerVolgens mij is een Witkruintapuit of een Diadeemroodstaart ook een ras echte standvogel....
Da's leuk, lief en aardig, maar geef eens antwoord op mijn vraag; als deze Huisgors wel kan, hoe met die 3 soorten om te gaan? Mag ik die alvast tellen?

Verder zeg je "innocent till proven guilty"..... dat betekent gewoon dat de vogel schuldig is, maar dat het niet bewezen kan worden. Je geeft het dus zelf toe, ander had je wel gezegd: "innocent unless proven guilty"..... :P  
Wietze Janse

lupokatja

CiteerNaar verluid zijn in Zuid-Spanje al meerdere waarnemingen van Afrikaanse Vinken die tijdens dagen met goede vinkentrek meevlogen rinchting noord. Dat de soort op eigen kracht ons werelddeel bereikt lijkt me daarmee afdoende bewezen. Als dit nou ook met Huisgorzen het geval was zou men er vast veel meer warm voor lopen dan nu het geval is. . .

Groeten Michel
Dus "naar verluid" is ook al goed genoeg? In het artikel in DB worden 2 waarnemingen in Spanje (Gibraltar), 1 in Frankrijk en 3 in Italie genoemd en wordt zelfs opgemerkt dat het een beetje vreemd is dat er relatief veel waarnemingen uit Noord-Europa zijn. Het zijn er natuurlijk al wel meer dan voor Huisgors (zeker als je de vermoedelijk geringe interesse voor Afrikaanse Vink in aanmerking neemt), maar als Fork-tailed Flycatcher een te verwachten soort is (weliswaar een trekker, maar bronpopulatie van te verwachten dwaalgasten miniem) en Afrikaanse Vink een geaccepteerde soort (weliswaar standvogel, maar vliegt blijbaar wel eens met vreemde vogels mee) dan zie ik daar toch wel een gaatje waar een beetje gave Huisgors zich onder de juiste omstandigheden (periode met zuidelijke winden, saharazand op de motorkap en een meer dan gemiddeld aantal Woestijnvinken in Europa) doorheen zou moeten weten te wurmen. En dan piepen jullie wel anders.  ;)


Lützen

snwja3

#68
Ha die Lutzen (heb zo gauw even geen tremaatje, sorry),
een reaktie die we van jou mogen verwachten (als we de historie over herkomst/aanvaardbaarheid volgen). Als de algemene mening tegen is ben jij voor en andersom, daarom kom ik je waarschijnlijk zo weinig tegen.  :D
Blijft altijd leuk om olie op het vuur te gooien.  :P

Maar dat er met twee maten gemeten wordt en iedereen zijn eigen maatstaf heeft is wel duidelijk.
Daurische Spreeuw komt wel op de lijst maar Langstaartroodmus niet.
Langstaartklauwier wel, maar Weidegors niet, terwijl ze in ongeveer hetzelfde gebied broeden/overwinteren en trekgedrag vertonen.
Ach, en zo kan je nog een heleboel invullen, nu de Huisgors.
Net zoals de Herdersplevier m.i. teveel aanwijzigen (voor mij dan) dat ik lekker zelf kan gaan vogelen, doe ik dan ook. Zullen jouw wijsheden weinig aan veranderen. Maar de top zal voor de veiligheid wel gaan, maar daar sta ik nog lang niet (in de top en op de plek).
Misschien zie ik jullie morgen op de Maasvlakte .......
Wietze Janse

nick

Ik ben daarnet met Cock Reijnders toch maar even wezen kijken, heb de instructies van Leo Boon opgevolgd en eerst een afspraak gemaakt (dat willen ze graag, iemand heeft begin van de week een paar keer met ze afgesproken en is toen telkens toch niet op komen dagen (waren ze niet blij mee).Voor geintereseerden is het wenselijk vandaag nog in aktie te komen (mail/bel mij maar), want de bewoners hebben aangegeven dat het hen het weekend absoluut níet uitkomt, en anders na het weekend. En dan over de vogel zelf, hij is erg tam, de staart is alweer bijna volgroeid, rest van verenkleed ziet er ook best fraai uit, veel beter dan op de foto's, maar hij toont wel een paar dekveer-schachten op de rechterbovenvleugel, wat wel erg kooivogel-erig oogt. Ook gedrag is in eerste instantie wel verdacht, maar ja, de verhalen uit Marokko geven al aan dat ze erg aan mensen gewend kunnen zijn. Zie maar wat je er mee doet, maar ik ben in ieder geval blij er geweest te zijn, fraai beestje, en better safe than sorry. Groet, Nick van der Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Certhia

Kom op mensen hoe het ook moge zijn met wel of niet trekvogel, wel of niet vaker vastgesteld in vaste land van Europa, feit blijft dat deze vogel zo'n beetje alles tegen zich heeft en mijn inziens iig genoeg tegen zich heeft om niet als nieuwe soort voor NL op de lijst te komen. We willen gewoon te graag en dat vertroebelt ons inzicht nogal eens.
Verder lijkt het me ook niet zinnig om deze mensen lastig te vallen want dat gaat zeker gebeuren zo gauw er mensen voor de zekerheid toch maar gaan. Want als er één schaap over de dam is volgt de rest van de kudde al heel snel en reken maar dat er dan ook op ongepaste tijden gebeld gaat worden door deze of gene die zich uitzondering op de regel achten; dat heeft de geschiedenis ondertussen wel uitgewezen.

Groet

Marc

snwja3

#71
CiteerWant als er één schaap over de dam is volgt de rest van de kudde al heel snel en reken maar dat er dan ook op ongepaste tijden gebeld gaat worden door deze of gene die zich uitzondering op de regel achten; dat heeft de geschiedenis ondertussen wel uitgewezen.
De geschiedenis laat meer goede dan foute reacties zien.
Ik ken meer enthousiaste reacties van tuinbezitters dan negatieve!
Laat een ieder die wil maar lekker gaan kijken.
Wietze Janse

lupokatja

CiteerHa die Lutzen (heb zo gauw even geen tremaatje, sorry),
een reaktie die we van jou mogen verwachten (als we de historie over herkomst/aanvaardbaarheid volgen). Als de algemene mening tegen is ben jij voor en andersom, daarom kom ik je waarschijnlijk zo weinig tegen.  :D
Blijft altijd leuk om olie op het vuur te gooien.  :P

Maar dat er met twee maten gemeten wordt en iedereen zijn eigen maatstaf heeft is wel duidelijk.
Daurische Spreeuw komt wel op de lijst maar Langstaartroodmus niet.
Langstaartklauwier wel, maar Weidegors niet, terwijl ze in ongeveer hetzelfde gebied broeden/overwinteren en trekgedrag vertonen.
Ach, en zo kan je nog een heleboel invullen, nu de Huisgors.
Net zoals de Herdersplevier m.i. teveel aanwijzigen (voor mij dan) dat ik lekker zelf kan gaan vogelen, doe ik dan ook. Zullen jouw wijsheden weinig aan veranderen. Maar de top zal voor de veiligheid wel gaan, maar daar sta ik nog lang niet (in de top en op de plek).
Misschien zie ik jullie morgen op de Maasvlakte .......
Tremaatje lukt mij ook niet altijd. Ben korte tijd door vrienden alt-129 genoemd!

Geef toe dat ik de indruk wek advocaat van de duivel te spelen, maar ik probeer gewoon te zien in hoeverre dat dwaal-potentie concept redelijk objectief kan worden toegepast. Willekeur is één ding, daar ontkom je denk ik niet aan, maar ik heb wel problemen met het veelvuldig gebruik van gelegenheids-argumenten om die beslissingen te onderbouwen. Bijvoorbeeld die weerkaarten voor de Fork-Tailed Flycatcher in Spanje, maar net zo goed dat (in mijn ogen niet zo) opvallende seizoenspatroon voor Afrikaanse Vink. Het zijn natuurlijk geen wetenschappelijke artikelen, maar ik vind dat er soms wel erg makkelijk conclusies worden getrokken die verder niet onderbouwd worden. Is zeker niet mijn bedoeling om (zomaar) olie op het vuur te gooien, want als de vlam in de pan slaat is het met discussieren snel gedaan, maar ik loop ook niet weg als het heet wordt in de keuken. ^_^  

Dat we elkaar weinig tegenkomen komt ongetwijfeld omdat ik nauwelijks twitch (heb er de zenuwen niet voor+vind het leuker om zelf iets te vinden al is dat dan maar een Zwarte Zee-eend op het Engelermeer). Daar komt bij dat ik tegenwoordig nog maar zelden de tijd heb om een hele dag te gaan vogelen, dus ik hou het lokaal. Denk niet dat het te wijten is aan een diepgaand verschil in interesse/beleving.

Lützen

Lasse de Vries

Misschien al gemeld, maar de Huisgors staat op vrij algemeen?

Lasse

Certhia

Citeer
CiteerWant als er één schaap over de dam is volgt de rest van de kudde al heel snel en reken maar dat er dan ook op ongepaste tijden gebeld gaat worden door deze of gene die zich uitzondering op de regel achten; dat heeft de geschiedenis ondertussen wel uitgewezen.
De geschiedenis laat meer goede dan foute reacties zien.
Ik ken meer enthousiaste reacties van tuinbezitters dan negatieve!
Laat een ieder die wil maar lekker gaan kijken.
Dat mag wel wezen maar in de praktijk is t vaak zo dat de negatieve gevolgen veel langer hun nasleep kennen en meer een stempel drukken dan positieve gebeurtenissen. Dat dit gebeurt is al te betreuren maar nog meer zo als t gebeurt voor een vogel als deze die toch niet aanvaard gaat worden.

Groet

Marc

jvdlaan

@Wietze,

Even voor de goede orde: Daurische Spreeuw is een lange-afstand trekker, de Langstaartroodmus niet. Geldt ook voor Weidegors vs Langstaartklauwier. Weidegors trekt nauwelijks, Langstaartklauwier is een 'langere' afstand trekker.

En een leuke quiz-vraag, welke soort heeft nagenoeg het zelfde verspreidingsgebied (broed- en overwinteringsgebied) als de Daurische Spreeuw en veroorzaakte een jaar geleden kleine opstoppinkjes in een kleine doch zeer productieve gemeente in Zuid-Holland?

Groeten, Jan

pwolf

na een uur nog geen reatie op de quiz van Jan? Denk eens aan groene zangers, ik heb inmiddels bijna een nekhernia van het zoeken naar die soort!

pim
Pim Wolf, Vlissingen

DanielS

Daniel

Sjoerd v Wierst

Ja inderdaad. Wat een chaos was dat zeg. De statieven en camera's vlogen zowat door de lucht. Is verder niet de eerste soort die je zou verwachten, maar was deze trekroute nietvan west naar oost en daardoor aannemelijk? De westelijke ondersoort gaat van noord naar zuid en daardoor was die dan weer niet aannemelijk.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

HansP

Hij is weer terug in zijn hok! Iemand interesse? :whistle:

http://dieren.marktplaats.nl/vogels-overig...&fta_ind=1&fs=1

Beetje lange link overigens.....
Groet,
Hans Pohlmann

Jeroen Nagtegaal

€70.--, Had ik dat geweten, had ik hem tijdens het kijken gelijk meegenomen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HansP

Kan iemand deze man het adres van de kweker van de Overijssel-Korhoenen doorgeven?
;)

http://dieren.marktplaats.nl/vogels-overig...fta_ind=30&fs=1

Wat een hoop onduidelijke zaken te koop..... :(  
Groet,
Hans Pohlmann

Zonnekoning

Ik kan allen maar zeggen...  :censored:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Toine

Zolang gekweekt en correct geringd mogen deze dieren legaal gehouden en verhandeld worden.  ;)  

Zonnekoning

Maar dat wil niet zeggen dat de vogel legaal is.
Daarnaast doet men soms de raarste dingen met illegale vogels. B)

http://www.nu.nl/opmerkelijk/1910804/douan...n-in-broek.html :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

joostheeremans

Tja of een al dan niet gesloten pootring het leven van zo'n beestje aangenamer maakt valt te betwijfelen. Ook al is het geen wildvangst, een vogeltje in een kooitje vind ik altijd tragisch... :(  
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Max Berlijn

Leuk vervolg van deze discussie naar aanleiding van een vogel in ZW Spanje:

http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=5&fid=1169&page=zoek

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.