Hoofdmenu

Huisgors

Gestart door Zonnekoning, oktober 04, 2008, 11:26:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

CiteerKortom een 'vagrancy potential' die de nul benadert. En geen onbekende in de kooivogelwereld. Dus niet iets om je druk over te gaan maken.

Blijft oppassen, want voor je het weet interpreteert iemand dat toch weer anders. Neem de Fork-Tailed Flycatcher in Spanje. Op het eerste gezicht ook een soort met een vagrancy potential die de nul benadert, maar toch hebben we er maar weer mooi een nieuwe WP-soort bij: "The simultaneous occurrence of two hurricanes intercepting its likely route surely  played a major role in the arrival of the bird in Spain" (Birding World 21(8):325-8).
Voor je het weet gaat er ook hier iemand met wat weerkaarten aan de gang ;)

Lutzen

Zonnekoning

CiteerMoeten we toch niet even voor de zekerheid achterhalen waar de vogel zich precies bevind? Ik wil morgen wel gaan kijken!

Leo
Die krijg je toch niet te weten, omdat het diertje bij iemand in de tuin zit!
Als het mijn tuin was, zou ik het ook geheim houden!!!
Ik zou niet een paar honderd twitchers over de vloer willen krijgen! :P
Mooi dat het beestje gemeld is! :duim:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankmeer

Citeer
CiteerMoeten we toch niet even voor de zekerheid achterhalen waar de vogel zich precies bevind? Ik wil morgen wel gaan kijken!

Leo
Die krijg je toch niet te weten, omdat het diertje bij iemand in de tuin zit!
Als het mijn tuin was, zou ik het ook geheim houden!!!
Ik zou niet een paar honderd twitchers over de vloer willen krijgen! :P
Mooi dat het beestje gemeld is! :duim:
Maar is dat reden om de link naar het forum van Vroege Vogels te verwijderen in de eerste post??
Frank van der Meer

Zonnekoning

Mijn hoofdvraag is of de vogels die te koop worden aangeboden legaal zijn.
Dat ze worden gehouden, is nu wel duidelijk.
Ik vind het erg verontrustend dat deze vogels verhandeld worden, omdat de soort maar in een relatief klein gebied voorkomt.
Als ze illegaal zijn, vind ik dat de AID gewoon moet ingrijpen en ze in beslag moeten nemen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

CiteerMaar is dat reden om de link naar het forum van Vroege Vogels te verwijderen in de eerste post??
Domme vraag.
De reden staat duidelijk in de edit en de eigenaar wil niet dat de locatie bekend wordt.
Belangrijker is dat het diertje nu in de database van wn.nl staat.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

cursorius

En daar gaan we weer....

jvdlaan

Citeer
CiteerKortom een 'vagrancy potential' die de nul benadert. En geen onbekende in de kooivogelwereld. Dus niet iets om je druk over te gaan maken.

Blijft oppassen, want voor je het weet interpreteert iemand dat toch weer anders. Neem de Fork-Tailed Flycatcher in Spanje. Op het eerste gezicht ook een soort met een vagrancy potential die de nul benadert, maar toch hebben we er maar weer mooi een nieuwe WP-soort bij: "The simultaneous occurrence of two hurricanes intercepting its likely route surely  played a major role in the arrival of the bird in Spain" (Birding World 21(8):325-8).
Voor je het weet gaat er ook hier iemand met wat weerkaarten aan de gang ;)

Lutzen
Die werd al jaren verwacht. Het is de meest voorkomende pure neotropische / australe dwaalgast in de USA!

Jan

steenl

CiteerIk zou niet een paar honderd twitchers over de vloer willen krijgen!

Ik wel. Vraag ik wel een toegangsprijs van € 5,-
En van dat geld maak je een nog vogelvriendelijke tuin.

Bas vd Burg

Of je geeft het geld aan een goed doel. Zie het voorbeeld van de Witkruingors in Engeland http://www.bbc.co.uk/norfolk/content/artic...8_feature.shtml

Ook in Nederland is vrij recentelijk een soort gelijke actie op touw gezet (Nachtzwaluw in een tuin van een particulier in Kwintsheul 2006, het entreegeld is toen geschonken aan SOVON)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

cursorius

QUOTE
Ik zou niet een paar honderd twitchers over de vloer willen krijgen!


Ik wel. Vraag ik wel een toegangsprijs van € 5,-
En van dat geld maak je een nog vogelvriendelijke tuin.


Ik ook, zeker. Dat geld kan dan ook naar een goed doel, gebruikelijk in de UK en in Nederland  recentelijk gedaan bij de Nachtzwaluw in Den Haag.

Dat is allemaal prima verlopen.

Leo

cursorius

Bas, je was me net een seconde voor.

lupokatja

Citeer
Citeer
CiteerKortom een 'vagrancy potential' die de nul benadert. En geen onbekende in de kooivogelwereld. Dus niet iets om je druk over te gaan maken.

Blijft oppassen, want voor je het weet interpreteert iemand dat toch weer anders. Neem de Fork-Tailed Flycatcher in Spanje. Op het eerste gezicht ook een soort met een vagrancy potential die de nul benadert, maar toch hebben we er maar weer mooi een nieuwe WP-soort bij: "The simultaneous occurrence of two hurricanes intercepting its likely route surely  played a major role in the arrival of the bird in Spain" (Birding World 21(8):325-8).
Voor je het weet gaat er ook hier iemand met wat weerkaarten aan de gang ;)

Lutzen
Die werd al jaren verwacht. Het is de meest voorkomende pure neotropische / australe dwaalgast in de USA!

Jan

Met het maar liefst 1-2 gevallen per jaar in de hele USA/Canada. Mischien dat ik iets over het hoofd zie, maar jarenlange verwachting lijkt me op zich geen heel goede maat voor "vagrancy potential". Denk ook dat "vagrancy potential" naar de USA nu niet direct gelijk zou moeten staan aan "vagrancy potential" naar Europa, of je moet bedoelen dat trekkende vogels in principe overal heen kunnen verdwalen. Meen uit de tekst overigens te begrijpen dat niet echt is vastgesteld of het hier ook daadwerkelijk de trekkende ondersoort betrof (er is alleen een schets+beschrijving) en dat de vogel überhaupt pas enige tijd later op soort is gebracht. Denk je dat de vogel in NL ook was aanvaard?

Van mijn kant is het gewoon interesse hoor, was zelf nogal verbaasd na het lezen van het artikel in BW vanwege de nadruk op (in mijn ogen) nogal irrelevante bijzaken als weerpatronen en vroeg me af of zoiets nu internationaal nog tot discussie leidt.

Voor sommigen zal dit allemaal al wel weer onder het kopje azijnpissen vallen, dus voor eventueel verdere discussie verwijs ik naar het "vagrancy" topic:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42379

Lützen

Jan Harteman

#42
CiteerMijn hoofdvraag is of de vogels die te koop worden aangeboden legaal zijn.
Voor zover ik nu kan nagaan mogen ze worden gehouden en verhandeld mits ze in gevangenschap zijn gekweekt, dus voorzien zijn van een passende en gesloten voetring. Is dit het geval, dan zijn ze legaal.

Zonnekoning

Jan,
Bedankt!
Eindelijk eens een duidelijk antwoord.

Ik ben benieuwd of Max Berlijn nog een kijkje mag nemen. B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvdlaan

@ Lützen

Werd verwacht moet eigenlijk gelezen worden als "ik verwachtte de soort" of "het verwondert mij niets"

De Caraibische zee is een notoir stormgebied die voor soorten die noord-zuid gaan als andersom een hindernis van betekenis kan zijn. Ik denk dat een vogel die in in zo'n storm - ik heb het dan niet enkel over orkanen - terechtkomt uit lijfsbehoud met de wind gaat meevliegen en gezien de heersende windrichting een goede kans maakt om in Europa of de westkust van Afrika neer te ploffen.

Maar je kunt achteraf elk verschijnen van een zeldzame soort verklaren door het weer dat er aan voorafging!

Ik weet even niet het exacte patroon van de Fork-tailed Flycatcher, maar ik dacht dat ze er waarnemingen tot vrij noordelijk aan de oostkust waren. De moeite waard is even te checken of Bermuda ook waarnemingen heeft.

Groeten, Jan

BWoets

Ik weet waar de vogel zit, de vogel is niet te zien vanaf de openbare weg, maar het heeft ook weinig zin te gaan kijken.

Als de bewoners fluiten komt de vogel al aangevlogen en hij slaapt bij ze in de schuur..

Einde Huisgors, en nu allemaal zoeken naar een 'echt goede gors'.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

martinharskamp

De Bosgors van Texel is wél te zien, ik heb hem net nog gezien!

Jan Harteman

CiteerAls de bewoners fluiten komt de vogel al aangevlogen en hij slaapt bij ze in de schuur..

Einde Huisgors, en nu allemaal zoeken naar een 'echt goede gors'.
Ik verbaas me een beetje bij deze conclusie: je gaat er dus vanuit dat een gekweekte vogel zo tam is dat die op commando een schuurtje binnen wipt?
Ik denk dat het voor volièrevogels net zo zeldzaam is dat ze op een signaal van mensen afkomen, als voor wilde vogels (Voor vogels zoals kromsnavels en nestvlieders ligt dat iets anders natuurlijk).
Ik zou me hoogst verbazen als een gekweekte huisgors zich zo makkelijk om de tuin laat leiden om in een schuurtje te slapen. Hahaha, als een kweker me dat zou vertellen zou mezelf toch eens achter de oren krabben. Hiermee word de huisgors ineens geen escape hoor, in mijn ogen niet in ieder geval.
Dat zegt verder niets hoe ik over deze vogel denk. Kans is groot dat het een escape is, maar het tamme vind ik geen argument, zeker niet als ik zie hoe tam ze in hun oorspronkelijk leefgebied kunnen zijn.

GijsB

zoals eerder al is gezegt zijn huisgorzen absoluut niet schuw, het verbaast me dan ook niks dat ie in een schuurtje overnacht, het verbaast me alleen wel dat ie komt als je fluit.
Gijs

Zonnekoning

En Den Helder is niet zover weg, en of er kwekers in de buurt zijn die illegaal Huisgorzen kweken... :huh:
Lijkt mij toch een leuk gevalletje voor de CDNA. B)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

cursorius

In tegenstelling tot Bob ben ik vandaag wel bij de bewoners in de tuin geweest, uiteraard met hun toestemming. De vogel komt echt niet aanvliegen als je fluit. Onzin, ik vraag me af waar die wijsheid vandaan komt. Het zijn hele aardige mensen die zeker hun tuin zullen openstellen als er enige animo zou zijn. Mocht dat het geval zijn willen ze dat morgen wel doen en word het bekend gemaakt via de vogellijn. Het weekend kunnen ze helaas niet.

De achtertuin is niet zichtbaar vanaf de openbare weg. En aangrenzend aan hun achtertuin zijn volgens mij weer andere achtertuinen waar hij ook wel heen vliegt. Meestal is de vogel dan weer binnen vijf a tien minuten terug.

Ook overdag zit de vogel vaak boven in de schuur, eet zaden op de voederplanken en zingt af en toe vanaf een dakrand van een ander schuurtje. Slapen doet hij ook in de schuur.

Tja of hij uit een kooi komt, ik weet het niet, het zal wel. Maar ja "innocent till proven guilty".....

Leo

snwja3

CiteerMaar ja "innocent till proven guilty".....
Komen de Herderplevier van Enschede, alle ongeringde (bijv. Arnhem) Weidegorzen en alle ongeringde Langstaartroodmussen bij deze dan ook op de NL lijst?
Gelijke monniken gelijke kappen, toch?
Wietze Janse

Jaap Denee

Morgenochtend is er al een leuke 'excursie' naar Vlieland. Wat is dit voor magere poging tot concurrentie?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Sander Bot

#53
Ik wens een ieder morgen veel plezier in de achtertuin, maar een rasechte standvogel uit Afrika met dwaalgastpotentie 0,0 komt natuurlijk nooit op de Nederlandse lijst.

Ben Wielstra

Dat hangt er toch helemaal vanaf wie 'm gaat zien :rolleyes: ?

Edwin Russer

CiteerMorgenochtend is er al een leuke 'excursie' naar Vlieland. Wat is dit voor magere poging tot concurrentie?
Ha Jaap,

Je bedoelt de excursie naar de Bosgors? Dan zul je toch met een zwaardere concurrent moeten komen. Wellicht een Geelbrauwgors B)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Citeer
CiteerMorgenochtend is er al een leuke 'excursie' naar Vlieland. Wat is dit voor magere poging tot concurrentie?
Ha Jaap,

Je bedoelt de excursie naar de Bosgors? Dan zul je toch met een zwaardere concurrent moeten komen. Wellicht een Geelbrauwgors B)
Maak je nou een grapje? Nu lok je me toch uit de tent (en ik kom er graag even voor je uit): natuurlijk doel ik niet op die Hoax/Bosgors-excursie!...

Als een gors zich net tot gapens aan toe heeft laten platplaten op Texel, dan ga je er toch geen excursie voor organiseren naar de Kroonspolders? Bovendien: weet je wel hoever dat fietsen is, die polders?!  ;)

Als we het deze ronde 's avonds niet te laat maken, gaan we inderdaad op zoek naar die Geelbrauwgors, Maskergors of Pallas' Rietgors...  B)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Ha Jaap,

Je had mij helemaal door :grin: Om eerlijk te zijn: ik ben al jaren niet meer op Vlieland geweest, dus die Kroonpolders kan ik mij ook niet meer voor de geest halen. Maar de polders kunnen waarschijnlijk nog niet tippen aan die monstertocht over het rulle zand naar die Foster's Stern die helemaal op de oostkant van de Boschplaat zat.

Afijn, kom maar op met die ontdekking van een Pallas Rietgors. Ik ga je meteen bij onze Koningin voordragen voor een koninklijke onderscheiding die je persoonlijk door de burgervader van Vlieland zal worden omgehangen :gap: En dan mag je ook nog lekker doorzakken in Tante Pe. Aan jou de keuze of je de burgervader ook nog uitnodigt voor een stevige borrel :twisted:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

CiteerEn dan mag je ook nog lekker doorzakken in Tante Pe.
Klinkt aanlokkelijk. Ik beloof niks, maar ik ga mijn best doen voor je...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Ff geplukt uit een Katwijks forumpje:

CiteerZou hij het mannetje hebben losgelaten nu hij geen pop te pakken heeft kunnen krijgen?

Geplukt:

"Advertenties van marc uit Wieringerwerf , Noord-Holland ...
Voor in mijn voliëre ben ik nog op zoek naar een pop van de afrikaanse huisgors Emberiza Striolata Wie kan mij daar aan helpen. Vandaag. 4. Wieringerwerf ...
verkopers.marktplaats.nl/1999625 - 41k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Wellicht goed om te weten, voordat je morgen deelneemt aan een excursie. Wink
Wietze Janse