Hoofdmenu

Groene Reiger?

Gestart door redmar_woudstra, april 28, 2006, 10:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

joost_gabriels

de groene reiger is op 4 in het land :D
heel cool ik kijk nu het nieuwse de homo's zijn er niet blij meee lol
ik hoop dat ik er ook nog naar toe kan als die er dan nog is wie was de eerste waar nemer van die groene reiger ookal weer
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

han.endt

CiteerHa Johan, dan gok ik eerder op een Aziaat met de voorspelde oostenwind.
Mangrovereiger :rolleyes:  :lol: .

Edwin Russer

Shit happend's  :wacko:  :gap: ,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jeroen Nagtegaal

Is het niet bizar dat voor een wild beest ej zo dicht bij kan komen en hij er al zolangzit???, ik vind het maar wat bizar dat het beest er al zolang zit en je er zo dicht bij kan komen. Ik dnke dat het gewoon een kweker si die niet wist dat hij een nest had en dat daar deze dan van is, het kan natuurlijk ook dat hij met een zuidenwind van een kweker, direntuin uit belgie, frankrijk of duitsland is gekomen. of niet???
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Russer

#125
En weer een vervolg op de internationale discussie, nog even en de heer Bush gaat zich er ook mee bemoeien :lol:

En Jeroen, zie de laatste alinea;

CiteerFrom: LGREUK400@aol.com [mailto:LGREUK400@aol.com]
Sent: woensdag 3 mei 2006 13:36
To: uk400club@yahoogroups.com; ibn-l@listserv.heanet.ie; m.haas@wpbirds.com
Cc: arnoud.vandenberg@planet.nl; westpalbirds@yahoogroups.com
Subject: Green Heron in Amsterdam

With such fresh juvenile plumage at this time of year, surely the GREEN-BACKED
HERON currently in Amsterdam must be of South American origin where striatus
occurs from Colombia, Venezuela, Trinidad and the Guianas south to Ecuador,
Peru, Chile, Brazil, Paraquay, Uruquay and Argentina. This would suggest that it
either arrived on ship (perhaps most likely) or is an escape (highly unlikely).

The highly migratory virescens (North American Green Heron) responsible for all
previous British and Irish records breeds from late March to June (as Killian
Mullarney and other experts have pointed out) so for a bird to be in such
plumage this early in the spring almost certainly rules out this form.

Identification and racial separation of at least 30 different forms of
Green-backed Heron (Payne 1979, in Peters, Checklist of the Birds of the World)
is somewhat complicated and best discussed by Hancock and Kushlan.

LEE G R EVANS
UK400 Club, Rare Birds Magazine & Ornithological Consultancy
Discussion Forum/Email Group: http://groups.yahoo.com/group/UK400Club/
Email Address: LGREUK400@aol.com
Website Address: www.uk400clubonline.co.uk
Hotline Address/Breaking News: uk400clubrarebirdalert@yahoogroups.com

CiteerHi Lee

Perhaps we should ask David Sibley why he depicts a juvenile bird of this
species with the annotation 'July-March' (and a first-summer plumage annotated
'March-August'). I am sure, knowing his accuracy, that he has seen these
age-groups in those months.

In fact, I would not be surprised if a late-hatchling heron does not have any
post-juvenile moult before spring migration. It happens sometimes in the same
way in gulls (Ted Hoogendoorn in litt), and in vagrants it may even be more
aberrant. Gerald Oreel (pers comm) assumes this moult strategy occurs in Grey
Herons as juvenile plumages are seen in spring in the Netherlands (actually, GO
remembered having seen Night Herons in juvenile plumage in spring in Cyprus,
which were explained as being of Egyptian origin at the time, but possibly were
late-hatchlings of the previous year as well). And Laurent offered a reference
in Davis & Kushlan in which this moult strategy was mentioned for Green Heron.

The plumage looks very fresh indeed, although coverts seem to have worn tips
(broken fringes) and some feathers around the neck seem fresh (the long black
central crown feathers look like adult to me). Because remiges and bare parts
are looking so 'pristine', one may assume the bird has never seen the inside of
a cage (also, of course, taking into account that feathers are
first-generation). Don't you think it looks too undamaged even for a
ship-assisted arrival?

Julian Hough (in litt) said that he never sees this plumage in spring, adding
that the species has not arrived in his Connecticut this early in spring yet. I
guess that the species breeds later in northern North America than in southern
states, and that northern birds wintering in the south are the ones Sibley is
referring to.

It is noteworthy that the bird is feeding in freshwater, which may rule out
quite a number of 'Green-backed Heron' mangrove taxa (ie, Striated Herons B
striata).

It appears that Green Heron B virescens is not known for any collections or zoos
in the Netherlands or even Europe, including the UK. Striated Heron B striata
ssp is very scarce in captivity with, in the Benelux, 11 at Arnhem zoo (where
the birds do get young but cannot escape), two at Alphen zoo (adults) and 1 at
Antwerp zoo, all ringed and still present (Gert Ottens in litt).

All the best,

Arnoud.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

grunsven

#126
Deze foto is volgens het onderschrift in mei 2000 in de everglades gemaakt (te vinden op deze site).
Lijkt me redelijk vergelijkbaar met het exemplaar in Amsterdam. Dus Zuid amerikaans hoeft hij niet te zijn volgens mij.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Edwin Russer

#127
En weer een reactie van Lee Evans op Arnoud van den Berg die eigenlijk weer het verhaal van een mogelijke late post-juveniele rui weer min of meer ontkracht, het wordt er niet makkelijker op  :mellow: ,

CiteerArnoud

Many thanks for taking the time to respond to my earlier email - very much
appreciated. I am perhaps not that surprised by the immaculate condition of the
Dutch Green Heron (should it have arrived on board a ship) as it is really
only the much larger birds (Great Blue & Grey Herons, vultures, larger birds of
prey, Snowy Owls) that seem to suffer any feather damage on these long boat
journeys.

As for the captions in Sibley, The North American Bird Guide, page 65, I
cannot comment. As you say, he captions 'juvenile' plumage as lasting from July
until the March of the following year indicating that some individuals suspend
any moult throughout that period. This has not been the case with the juveniles
previously recorded in Britain and Ireland, all of which have undergone quite
extensive moult before the end of November (mantle, wing and breast
feathers). Personally, I am very surprised to see an American Green Heron in such pristine juvenile condition by 1st May but perhaps the trauma of being in Europe or North Africa all winter has perhaps delayed any such feather transition.

I would be grateful for any references to published or internet images of
virescens showing a bird photograpjhed in late spring sharing the same plumage
details 

LEE G R EVANS
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Ik vind eigenlijk dat de theorie niet wordt ontkracht. De eerste reactie van Lee is kennelijk gegeven zonder kennis van Sibley en de theorie van Bent over het niet ruien van laat uitgevlogen vogels. Geconfronteerd met deze theorie en enige, nog niet eerder te berde gebrachte argumenten van Arnout, geeft Lee aan dat de eerder in Gb en Ierland waargenomen vogels verder waren doorgeruid. Dat is geen nieuws, en met dat argument ontkracht niet de theorie over het niet ruien van laat uitgevlogen jonge vogels.

Uit de eerste mail van Lee Evans begrijp ik dat GR broedt van eind maart tot in juni. Vogels kunnen dus goed laat (in juli) uitvliegen, en dat past in de theorie over uitgestelde rui.

Peter van Wetter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

#129
CiteerIk vind eigenlijk dat de theorie niet wordt ontkracht. De eerste reactie van Lee is kennelijk gegeven zonder kennis van Sibley en de theorie van Bent over het niet ruien van laat uitgevlogen vogels. Geconfronteerd met deze theorie en enige, nog niet eerder te berde gebrachte argumenten van Arnout, geeft Lee aan dat de eerder in Gb en Ierland waargenomen vogels verder waren doorgeruid. Dat is geen nieuws, en met dat argument ontkracht niet de theorie over het niet ruien van laat uitgevlogen jonge vogels.

Uit de eerste mail van Lee Evans begrijp ik dat GR broedt van eind maart tot in juni. Vogels kunnen dus goed laat (in juli) uitvliegen, en dat past in de theorie over uitgestelde rui.

Peter van Wetter
Ha Peter, je hebt gelijk en had de laatste reactie van Evans nog beter moeten lezen :(  Zoals je terecht al aangeeft 'vergelijkt' Evans de Engelse gevallen met die van de onze waarbij dus de Engelse vogels al meer doorgeruid waren. Maar dat wil nog niet zeggen dat dus onze vogel niet in de theorie van Sibley zou kunnen passen.
In ieder geval vindt Nils van Duivendijk de theorie van de late post-juveniele rui niet geheel ongeloofwaardig maar zou het dus wel uiteraard om een vogel van de noordelijke breedte moeten gaan en dus niet om een Zuid-Amerikaanse vogel.
Het idee van een escape vindt hij ook steeds moeilijker te geloven omdat inmiddels wel is gebleken dat virescens niet in collecties wordt gehouden en striatus alleen in beperkte omvang en geringd in collecties wordt gehouden.
Maar zegt hij wel dat in sommige gevallen striatus indentiek op virescens kunnen lijken....

CiteerIt appears that Green Heron B virescens is not known for any collections or zoos in the Netherlands or even Europe, including the UK. Striated Heron B striata ssp is very scarce in captivity with, in the Benelux, 11 at Arnhem zoo (where
the birds do get young but cannot escape), two at Alphen zoo (adults) and 1 at
Antwerp zoo, all ringed and still present (Gert Ottens in litt).
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Harteman

(pfoei...veel gelezen, veel geleerd...)

Maar er is dus nog geen eind oordeel?  :huh:  

Edwin Russer

Citeer(pfoei...veel gelezen, veel geleerd...)

Maar er is dus nog geen eind oordeel?  :huh:
Dag Jan, nee, er is zeker nog geen eindoordeel en heb zo'n idee dat dit nog wel even kan duren, want in feite draait de hele discussie om twee vraagstukken:

@ Allereerst het kleed van de vogel waarbij dus het verse juveniele kleed ter discussie staat. En de enige theorie die je dan erop los kunt laten is dat sommige vogels die laat (juli-aug) uit het nest zijn gekomen hun rui min of meer uitstellen, althans volgens de Amerikaan Sibley, die dan beweert dat dit 6 tot negen maanden kan duren.

@ Ten tweede staat de status ook nog ter discussie en kun je de simpele vraag stellen: is de vogel van wilde herkomst? Volgens Ottens dus wel (zie eerdere quote) en wordt nog gepubliceerd, ik denk zelf in Dutch Birding.

Dus het CDNA zit dus met deze twee 'problemen' en moet dan op beide vraagstukken uiteindelijk een beslissing nemen. Dat betekent dus dat identificatie  sowieso alle acht stemmen voor moet hebben en de status minimaal vijf stemmen in een evt. laatste stemronde voor moet hebben anders komt de vogel niet op de Nederlandse lijst.
Als blijkt dat later nieuwe informatie over de soort bekend wordt, zoals b.v. in het geval van de Oosterse Vorkstaartplevier, kan de vogel altijd weer in de herziening worden gebracht mits uiteraard de vogel niet wordt aanvaard,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

dan wordt het beest gewoon elk jaar weer de CDNA-mangel in gegooit om uiteindelijk toch maar geaccepteerd te worden?  :P  
groet,
Redmar

JohanvantBosch

CiteerDag Jan, nee, er is zeker nog geen eindoordeel en heb zo'n idee dat dit nog wel even kan duren, want in feite draait de hele discussie om twee vraagstukken:

Volgens mij draait de hele discussie nog steeds om 3 vraagstukken. Wat is dan dat derde vraagstuk, misschien in eerste instantie het belangrijkste vraagstuk? Wel:

3 Is dit een groene reiger - butorides virescens?
Of toch een mangrovereiger butorides striatus ssp.?


Mijns inziens is deze vraag nog helemaal niet met zekerheid beantwoord. En volgens mij weet op dit moment nog niemand of die vraag wel met zekerheid te beantwoorden is.
Ik weet dat hij als zeker gepiept wordt en overal als zeker wordt gemeld, maar de juveniele/onvolwassen kleden van de verschillende (onder)soorten lijken vaak behoorlijk op elkaar. En niemand weet precies de verschillen..., zelfs de zogenaamde deskundigen niet.

Kijk rond op internet... ook veel foto's van jonge mangrovereigers lijken veel op onze vogel... en daarbij staat bij veel foto's niet eens waar en wanneer de foto gemaakt is, laat staan welk kleed of welke ondersoort het exact betreft.

Volgens mij moeten we dus voorzichtig zijn met die determinatie, zoals er ook met de determinatie van de Groningse braamsluiper wordt omgegaan. En we moeten ook allemaal voorzichtig zijn in het napraten van elkaar als het om zekerheid van de determinatie gaat.

Daarnaast wil ik een nieuwe vraag opwerpen:
Zijn er ondersoorten van de mangrovereiger die potentieel als dwaalgast hier terecht zouden kunnen komen?Bijvoorbeeld gelet op trekgedrag. De ondersoort die in Oost-Azie (China) broedt, legt ook behoorlijke afstanden af op trek en er zijn genoeg (zangvogel)soorten uit hetzelfde gebied die in Europa als dwaalgast optreden, bijvoorbeeld de rufous-tailed robin (snornachtegaal) de afgelopen twee jaar....
Of zouden we het dan toch dichter bij huis moeten zoeken?

Ship-assisted?
Kan zo'n reiger uberhaupt op eigen kracht hier naar toe komen? Of moeten we er per definitie vanuit gaan dat hij op een schip is meegelift. Of het nu een trekkende vogel was of niet?

Groeten
Johan

redmar_woudstra

CiteerShip-assisted?
Kan zo'n reiger uberhaupt op eigen kracht hier naar toe komen? Of moeten we er per definitie vanuit gaan dat hij op een schip is meegelift. Of het nu een trekkende vogel was of niet?
dan zouden ook alle Engelse, Ijslandse etc. vogels op de schop moeten. Waarom zouden die wél op eigen kracht gekomen zijn?
Bovendien: is de locatie niet wat vreemd voor een eventuele ship-assisted?
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citeerdan zouden ook alle Engelse, Ijslandse etc. vogels op de schop moeten. Waarom zouden die wél op eigen kracht gekomen zijn?

Redmar, ik (persoonlijk) heb ook mijn twijfels of die andere vogels helemaal op eigen kracht gekomen zijn, zelfs als ze het zouden kunnen. Maar aangezien je dat niet kunt bewijzen, kun je er niet zoveel mee. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de vogel in Amsterdam.
Ik stelde de vraag meer uit kritische nieuwsgierigheid, dan vanuit het idee dat we daarmee echt iets zouden kunnen.

CiteerBovendien: is de locatie niet wat vreemd voor een eventuele ship-assisted?
De vogel kan vliegen....  (ik heb het zelf gezien), dus hij hoeft niet bij de zee of bij een haven te blijven zitten... En zo ver is het natuurlijk ook weer niet van de Noordzee, Ijsselmeer, IJmuiden, Amsterdams Havengebied....

Groeten,
Johan
PS quoten lukt me, maar hoe vermeld ik de naam en datum erbij van degene die het heeft geschreven?

redmar_woudstra

#136
CiteerPS quoten lukt me, maar hoe vermeld ik de naam en datum erbij van degene die het heeft geschreven?
quoten op die manier doe ik door op quote te drukken in het berichtje zelf... rechtsboven


om op de reiger terug te komen:
die locatie, je hebt helemaal gelijk. Maar waarom gaat dat beest dan niet ergens in de Kennemerduinen zitten oid? Mooiere plekken dan hier denk ik...

Ik heb helaas mijn gehele collectie "Artis" laatst bij het oud papier gezet, daar heeft een artikel ingestaan over een Galapagosreiger (toen nog ondersoort mangrovereiger geloof ik, misschien nog steeds wel) die vanaf de Galapagos helemaal is meegelift naar Rotterdam (geloof ik) en uiteindelijk in Artis terecht is gekomen. Weet iemand toevallig daar meer van? (ik probeer zelf wel ff contact op te nemen met artis)
groet,
Redmar

marcel123

Op http://nu.nl
Citeer'Groene reiger verstoort anonieme seks homo's'

Uitgegeven: 4 mei 2006 11:40
Laatst gewijzigd: 4 mei 2006 11:49

AMSTERDAM - Voor de homo's is er geen lol meer aan op de homo-ontmoetingsplaats van natuurgebied De Nieuwe Meer in het zuidwesten van Amsterdam. Vorige week streek daar een zeldzame groene reiger neer, en sindsdien wordt de rust danig verstoord door honderden vogelaars uit binnen-en buitenland die een glimp van het beestje proberen op te vangen. Dat meldt het Parool.

"Met al die telelenzen in de buurt wordt anonieme seks in de bosjes een stuk minder aantrekkelijk", zo meldt de Gay Krant. De krant citeert een bezoeker van de ontmoetingsplaats, die de groene reiger met zijn gevolg het liefst zo snel mogelijk ziet vertrekken. "Dit is juist de tijd dat het hier weer gezellig gaat worden. De blaadjes komen aan de struiken en dan is het met de dag leuker hier."


Volgens Cor Hotting, een van de beheerders van het park, zal het wel meevallen met de leegloop van homo's in het natuurgebied. "Natuurlijk is het niet bevordelijk voor het gevoel van privacy, die mannen met die grote kijkers, maar ik heb er nog geen klachten over ontvangen".

De groene reiger is afkomstig uit Amerika. Het dier, dat kleiner is dan de in Nederland levende blauwe reiger, foerageert langs de kant van de sloot in de Nieuwe Meer in het zuidwesten van Amsterdam. Het gaat om een gaaf exemplaar dat soms tot op vijf meter benaderbaar is.


Dragonfly

Inmiddels staat bij bovenstaand bericht ook een (korte) video.
Zie: http://www.nu.nl/news/725855/122/%27Groene...28video%29.html

Helaas kan ik de video niet vanaf mijn werk afspelen, dat wordt vanavond...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jan Harteman

CiteerPS quoten lukt me, maar hoe vermeld ik de naam en datum erbij van degene die het heeft geschreven?
Als je klikt op de knop "quote" rechtsboven het bericht wát je wilt quoten, gaat het automatisch. En anders kun je de tekst kopiëren, de codes voor de quote erin zetten met de toevoeging = auteursnaam. Dus zo:
[QUOTE=Jan] tekst [/QUOTE]

De discussie of de vogel uit gevangenschap afkomstig kan zijn, kun je voor 99% zekerheid met NEE beantwoorden. Deze vogels worden nergens in Europa in gevangenschap gehouden. Niet in dierenparken, maar ook niet in privé collecties. Maar dit gaat dus alleen op als het een Groene reiger betreft. Bij Mangroves is ontsnapping van ongeringde exemparen zeker een reële kans. Maargoed, hier hebben we het al eerder over gehad.

Jan Harteman

Citeer
Citaat van: JohanvantBosch,May 4 2006, 10:03 AMIk heb helaas mijn gehele collectie "Artis" laatst bij het oud papier gezet.
Dat doen we dus nooit meer he! In zulke gevallen ga je eerst eens vragen of mensen belangstelling hebben in zulk papierwerk...
(en ja..die zijn er!  :rolleyes: )

Overigens, Pim schijnt al contact te hebben gehad met de dierentuinen als ik me niet vergis.

JohanvantBosch

CiteerDe discussie of de vogel uit gevangenschap afkomstig kan zijn, kun je voor 99% zekerheid met NEE beantwoorden. Deze vogels worden nergens in Europa in gevangenschap gehouden.
(Hoera: quoten gelukt!  :D )

Ik heb dat inderdaad op meerdere plekken gelezen. Maar hoe zit het met het illegale circuit? En vogels die illegaal worden geïmporteerd? Zoals ook al is gesuggereerd: Schiphol is dichtbij!
En dat geldt zowel voor Groene als Mangrove...

Johan



Edwin Russer

CiteerVolgens mij draait de hele discussie nog steeds om 3 vraagstukken. Wat is dan dat derde vraagstuk, misschien in eerste instantie het belangrijkste vraagstuk? Wel:

3 Is dit een groene reiger - butorides virescens?
Of toch een mangrovereiger butorides striatus ssp.?

Mijns inziens is deze vraag nog helemaal niet met zekerheid beantwoord. En volgens mij weet op dit moment nog niemand of die vraag wel met zekerheid te beantwoorden is.

Dag Jan, hier heb je helemaal gelijk al wel heeft wel de heer Brian Small, o.a. lid van de Engelse zeldzaamhedencommissie en die ook uitgebreide studie naar Striatus heeft gedaan, wel de determinatie van Groene Reiger bevestigd.

CiteerOpmerking van Nils van Duivendijk:

CiteerSmall is wel een mennekke, dus zijn mening is wel wat waard

Maar goed, ik geef toe, één persoon is niet zaligmakend al heb ik wel het idee dat de algehele opinie meer richting virencens neigt dan naar striatus. Maar zoals eerder gezegd beslist maar één commissie over al dan niet toevoeging tot de Nederlandse lijst,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Citeer... al heb ik wel het idee dat de algehele opinie meer richting virencens neigt dan naar striatus.
Daar lijkt het op, in de openbare publieke opinie althans. In discussies die ik met mensen heb hoor ik bij diverse mensen twijfels.
Ik heb wel eens het gevoel dat degene die het hardste roept de publieke opinie het hardste beïnvloed. Die personen hebben echter niet per definitie gelijk op basis van argumenten.'

Mijn indruk is namelijk dat wanneer een of twee personen de vogel als zeker piepen, een groot deel van de mensen dat gewoon overneemt, zonder voor zichzelf te bepalen of ze daar helemaal in meegaan... Ik heb zelfs mensen horen zeggen: hij wordt als zeker gepiept, dus dan is hij toch zeker....?
Dit is een van de redenen waarom ik heel bewust nog een vraagteken bij mijn waarneming op waarneming.nl heb gezet.

Sommige mensen geven aan dat ze de vogel genoeg of juist niet genoeg roodbruin vinden in de nek en hals. Hij heeft roodbruin, maar persoonlijk vind ik niet dat ie nou zo extreem veel heeft.
- De meeste foto's die ik zie van jonge virescens hebben duidelijk veel meer roodbruin, ook al in juveniel kleed, al heb ik enkele foto's gezien die in de buurt komen.
- Ik heb foto's gezien van jonge striatus ssp die minder roodbruin hebben, maar zeker zoveel van vogels die evenveel en vaak meer roodbruin hebben dan onze vogel. Uit Zuidamerika, maar ook uit Afrika/midden oosten
(dit alles me de kans dat we in deze discussie in herhaling vallen)
Ik zou op basis hiervan niet durven zeggen dat het een van beide is.

Mijn indruk is dat in ieder geval de kleur van de nek en hals nauwelijks bruikbaar is, in ieder geval met de hoeveelheid roodbruin die onze vogel heeft... maar wat is dan wel een bruikbaar kenmerk? Kleur bovenzijde? Keur kop? Naakte delen? Grootte van de witte randen aan de vleugel? Vistechniek? (ik noem maar wat)

Persoonlijk ben ik benieuwd naar de argumenten van meneer Small en het materiaal waarop hij zich baseerd: heb jij die ergens?

Op de site van naturalis zag ik het volgende boek:
Herons, Subtitel  Bird Families of the World - Volume 14  
ISBN  0198549814  Auteur  Kushlan J.A. ; Hancock J.A.  
Uitgever  Oxford University Press  Jaar van uitgave  2005  

Kent iemand dat? Is dat wat? Wat staat daar allemaal in?

Met hoop op meer en betere informatie,
Johan (niet Jan trouwens  ;) )

Edwin Russer

#144
Ha Johan,  

@ ten eerste:
CiteerJohan (niet Jan trouwens)
allereerst excuses voor de naamsverwisseling :(

@ ten tweede:
CiteerMet hoop op meer en betere informatie
Ik dacht toch wel dat ik zo onderhand genoeg info had gegeven B)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

CiteerIk dacht toch wel dat ik zo onderhand genoeg info had gegeven B)
;)

Dat kan ik niet ontkennen...
Maar dat ene doorslaggevende stukje...... B)  

Edwin Russer

CiteerDat kan ik niet ontkennen...
Maar dat ene doorslaggevende stukje......

Geduld is een schone zaak,  ;) ,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

en dat geduld zal nog wel even op de proef gesteld worden... Gok ik zo  -_-  
groet,
Redmar

Edwin Russer

Citeeren dat geduld zal nog wel even op de proef gesteld worden... Gok ik zo  -_-
Ha Redmar, dat denk ik ook, als het maar geen tienjarenplan wordt  :blink:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Citeer
Citeer
CiteerHelaas is de plek niet vrij toegankelijk maar komen Amerikanen wel deze kant op..........
...blonde ruiter bij onze zuiderburen, amerikaanse goudplevier in Frankrijk...
Er blijft hoop  :)

En nog een Amerikaanse Goudplevier, Kleine Kokmeeuw en Franklin's Meeuw in de UK en een Boseend (Wood Duck) op IJsland, al worden de eerste drie genoemde soorten zowat elk jaargetijde daar gezien,
En weer een Amerikaan in NW-Europa, ditmaal een Kleine Geelpootruiter in Frankrijk/Ouessant, zeer fraaie plaatjes overigens,

http://audevard.aurelien.free.fr/article.php3?id_article=269,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2