Hoofdmenu

Groene Reiger?

Gestart door redmar_woudstra, april 28, 2006, 10:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

Zonder mensen tegen de schenen te willen trappen. Ik lees veel delen in deze discussie die gaan over het feit of dit nu een Groene reiger is of niet. Een nuttige zaak wat daar staat of valt een deel van de acceptatie mee. Maar als nu door een persoon, die zelf onderzoek gedaan heeft aan striatus heeft gedaan en naar ik aanneem dus alle ins en outs weet van deze soort, gezegt wordt dat dit een Groene is en geen Mangrove wie zijn wij "simpele" zielen dan om daar over door te gaan?

MVG JP

Edwin Russer

#151
CiteerZonder mensen tegen de schenen te willen trappen. Ik lees veel delen in deze discussie die gaan over het feit of dit nu een Groene reiger is of niet. Een nuttige zaak wat daar staat of valt een deel van de acceptatie mee. Maar als nu door een persoon, die zelf onderzoek gedaan heeft aan striatus heeft gedaan en naar ik aanneem dus alle ins en outs weet van deze soort, gezegt wordt dat dit een Groene is en geen Mangrove wie zijn wij "simpele" zielen dan om daar over door te gaan?

MVG JP
Ik sluit mij hierbij volledig aan en niet om in herhaling te vervallen:

CiteerIk heb de laatste piepmelding van Max Berlijn afgeluisterd en inmiddels is de vogel door een ene Brian Small (lid van de Engelse zeldzaamhedencommissie) als Groene Reiger bevestigd. Hij heeft voor de Noorse zeldzaamhedencommissie onderzoek naar de Striated Heron/Mangrovereiger gedaan, maar kon dus de determinatie van de Groene Reiger bevestigen.

Wel dient nog enige voorzichtigheid te worden geboden omdat sommige Mangrovereigers er als Groene Reiger uit zouden kunnen zien maar volgens Small zag deze vogel er dus zeer goed uit,

Citeeral met al ga ik voorlopig achter Brian Small aan (heeft toch een zeer goede naam).

Groet Max

Max Berlijn

CiteerSmall is wel een mennekke, dus zijn mening is wel wat waard. Wat betreft het kleed: dat is eigenlijk nog (vrijwel) juveniel, dus terminologie als 1w en 1z zijn eigenlijk niet juist. Als je aan de positieve kant wil staan moet je het een (ver)laat en dus nog (bijna) niet ruiende juv noemen
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

ik volg Small helemaal, al is dat misschien wel wat wishfull thinking  B)  aangezien ik er zaterdag zelf heen wil gaan (en voor alle andere vogelaars hoop ik ook dat het er een is...)
groet,
Redmar

Vincent Hart

Herhaling alhier kwam ook wel een beetje omdat mensen inhaakten op de discussie zonder eerst de voorgaande pagina's te hebben gelezen. Het is natuurlijk waar dat niet ieder-voor-zich steeds het wiel hoeft uit te vinden maar ik kan me (om in herhaling te vallen  ;) ) nog steeds het best vinden in de woorden van Johan wat betreft het 'zelf nadenken' en 'vragen blijven stellen'.

Inmiddels hebben de 'voorstanders' ook daadwerkelijk argumenten (met dank aan Edwin voor de eindeloze stroom informatie die hij ons verstrekt heeft!), waaronder ook zeer plausibele. Maar met name gedurende de eerste dagen riep iedereen wel heel makkelijk dat het om een zeer moeilijk soortcomplex ging maar dat 'het gelukkig zeker was' (op basis ván?) dat de onze een groene reiger was.

Aannemend dat wij ons allemaal willen (blijven) ontwikkelen als vogelaar EN wetend dat bijvoorbeeld de systematiek van veel soort(groep)en nog bepaald niet duidelijk is lijkt het me niet wenselijk om met het verstand op nul achter de eerste persoon wiens naam je weleens ergens gelezen hebt aan te rennen omdat hij zegt wat je graag wilt horen. Tenzij je (in JP's woorden) een 'simpele ziel' wilt blíjven.

Om nóg 'es in herhaling te vallen: Vergeet niet dat omdát er aan het oordeel van 'deskundigen' niet getwijfeld werd onze reiger de eerste dagen na ontdekking als kwak door het leven ging...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Vincent Hart

Citeer'Groene reiger verstoort anonieme seks homo's'
Wat, ze schrikken zó dat ze zich pardoes aan elkaar voorstellen?  B)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan-Pieter

Natuurlijk is iedereen het voorrecht toebedeeld dat een eigen mening mag worden gevormd maar.......het betreft hier nu eenmaal een soort die 1. hier nog nooit gezien is. 2. lastig is omdat er een aantal soorten erg op lijken. En 3. het beest een kleed heeft wat niet rijmt met de chronologie (maar wel te verklaren valt zoals is te lezen). Dat lijken mij 3 redenen om belang te heffen aan meningen die door enkelingen, die er aantoonbaar verstand van hebben,  worden verkondigd.
Dat niemand een "simpele" ziel wil blijven ( dat neem ik tenminste aan) is alleen maar toe te juichen en laten we ons vooral niet laten stoppen maar richt je in deze dan tot het zoeken naar verklareningen over hoe en wat dan over de soort na te denken.

MVG JP

Edwin Russer

CiteerOm nóg 'es in herhaling te vallen: Vergeet niet dat omdát er aan het oordeel van 'deskundigen' niet getwijfeld werd onze reiger de eerste dagen na ontdekking als kwak door het leven ging...

Dat zal dan niet de heer Small zijn geweest :gap: ,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Harteman

CiteerIk heb dat inderdaad op meerdere plekken gelezen. Maar hoe zit het met het illegale circuit? En vogels die illegaal worden geïmporteerd? Zoals ook al is gesuggereerd: Schiphol is dichtbij!
En dat geldt zowel voor Groene als Mangrove...
Deze reiger is voor het illegale circuit niet interessant. De vogels die voor illegale handel (zeker als het overzeese handel betreft, dus veel risico's) zijn vogels die (zeer) veel geld opbrengen. Groene reigers (of eigenlijk alle reigers) zijn voor slechts een klein groepje mensen interessant. En dan is de Groene reiger nog niet eens de meest interessante/kleurrijkste. Wat dat betreft denk ik dat het geen illegale handel waard is om deze vogels hier te brengen. (overigens, dat geldt voor geen enkele diersoort, maar dat is een heel andere discussie).

Jan-Pieter

Even een pré voor de Groene Reiger want ik merk dat de discussie dood gebloed is en iedereen af wacht wat het oordeel wordt. Amerikaanse Goudplevier en vandaag ook een Amerikaanse Bosruiter. Wind staat goed zeker?!

MVG JP

Thijs Fijen

Al anderhalve week oostenwind, dus zo gunstig niet, tenzij ze heel azie zijn overgevlogen. Maar misschien worden nu juist alle amerikanen die eerst nederland voorbij zijn gevlogen terug naar de kust geblazen en worden ze dus hier gezien.

Wie weet..

Thijs
Thijs Fijen

Jan-Pieter

Ja daar heb je gelijk in maar ze moeten een keer deze kant op gekomen zijn.

JP

RWester

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar wat is de laatste stand van zaken? Ik hoor iets over dat het toch een andere soort of zo is?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jessesven

Het is nog steeds niet aannemelijk dat een juv. hier in Nederland beland, beestje slaat Engeland over en vliegt meteen door naar Nederland.......Volgens mij is Engeland een vangnet voor dit soort beesten en kun je alleen maar volwassen beesten verwachten.

P1234

Volgens mij zijn alle deskundigen het er inmiddels wel over eens dat het echt een Groene Reiger is.

De stelling dat het onaannemelijk zou zijn dat een juveniele vogel in Nederland belandt, onderschrijf ik niet. Maar misschien dat hier argumenten voor zijn?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

j.steenbergen

Ik zou eerder de stelling durven te poneren dat geen enkele stelling houdbaar is, gezien alle waarnemingen die eerder als niet mogelijk werden beschouwd en het later wel degelijk bleken te zijn. Kortom: laat je verrassen.  
Jeroen Steenbergen

grunsven

Het idee dat hij niet voorbij Engeland zou komen is met de andeere Amerikaanse soorten in Nederland al ontkracht. Natuurlijk heeft Engeland veel meer Amerikaanse dwaalgasten maar soms komt er iets langs.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

CiteerHet idee dat hij niet voorbij Engeland zou komen is met de andeere Amerikaanse soorten in Nederland al ontkracht. Natuurlijk heeft Engeland veel meer Amerikaanse dwaalgasten maar soms komt er iets langs.
Of is hij ongemerkt een paar dagen gebleven.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerDe stelling dat het onaannemelijk zou zijn dat een juveniele vogel in Nederland belandt, onderschrijf ik niet. Maar misschien dat hier argumenten voor zijn?
Volgens mij zijn die argumenten eerder in deze discussie al gegeven - de belangrijkste was dat het gebruikelijk is voor groene reigers om in het eerste najaar te ruien naar eerste winterkleed. Zo rond november lijken ze dan al behoorlijk op adulte vogels. In het eerste voorjaar is dat nog meer zo... (maar er zijn ook al mogelijke uitzonderingen gepresenteerd - laat geboren jongen).

Zelf geef je geen argumenten... daar ben ik dan weer benieuwd naar.

Overigens, als ik de recentere foto's van deze vogel bekijk, krijg ik het gevoel dat ie er langzaam een beetje lichter en minder roodbruin uit gaat zien... Dit zou niet spreken voor een determinatie als groene reiger.
Of is het maar mijn verbeelding....? B)

Groeten,
JOhan

PS en off topic over dwaalgasten (niet zo zeer amerikaanse) in nl in Engeland, zie de link naar de volgende site. Persoonlijk vind ik een groot deel van deze site hilarisch...
http://www.freewebs.com/punkbirder/britainiscrap.htm (over East Anglia
vs
the Dutch)

grunsven

Leuke site inderdaad.

Met een beetje geluk blijft die reiger gewoon zitten en hhebben we binnenkort een mooi doorgeruide groene reiger in Amsterdam.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

P1234

Zit hij er eigenlijk nog wel? Ik heb hem de laatste dagen niet meer langs zien komen op de diverse waarnemingensites

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

CiteerZit hij er eigenlijk nog wel? Ik heb hem de laatste dagen niet meer langs zien komen op de diverse waarnemingensites
Eergisteren is de vogel nog gezien,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

RWester

Wat is het verhaal dat het een grijze reiger zou zijn? Ik hoor nu van meerdere kanten dat gerucht.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


P1234

Wat is een Grijze Reiger? Heb je daar een Engelse en/of een Latijnse naam van? Kunnen we weer googelen. In het Nederlands googelen op Grijze Reiger levert niets op wat op onze vogel lijkt.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

RWester

Ik weet verder ook niet van de hoed en de rand, alleen het gerucht, dus ik vroeg me af of er een nieuwe ontwikkeling plots gaande was
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

CiteerWat is het verhaal dat het een grijze reiger zou zijn? Ik hoor nu van meerdere kanten dat gerucht.
Grijze reiger is in het Engels: Grey Heron
Andersom gegoogled Grey Heron is in het Nederlands: Blauwe Reiger

Mystery opgelost??
Thijs Fijen

JohanvantBosch

Of... een mangrovereiger is vaak grijzer dan een groene? Misschien komt het daar vandaan?
Hij is vandaag trouwens weer gemeld....

Edwin Russer

#177
CiteerWat is het verhaal dat het een grijze reiger zou zijn? Ik hoor nu van meerdere kanten dat gerucht.

CiteerIk weet verder ook niet van de hoed en de rand, alleen het gerucht, dus ik vroeg me af of er een nieuwe ontwikkeling plots gaande was
Hoi Remco, door geruchten moet je je nooit laten leiden, heb ik ook gedaan en doe ik dus niet meer. Zo b.v. met de vrouw Steppekiekendief van Den Haag uit 2001 waarbij ik ook in het 'geruchtencircuit' hoorde, toen de vogel van de Veluwe 2002 al een Grauwe Kiek bleek te zijn!, dat de vogel geen enkel probleem zou zijn en nu eraf is geknikkerd.

Afgelopen zondag, bij de Amerikaanse Bosruiter, zei ook een vogelaar tegen mij dat de algehele opinie in het CDNA m.b.t. de Groene Reiger 'positief gestemd' zou zijn......
Ik sprak ook nog een vogelaar die de Oosterse Vorkstaartplevier, nog steeds in de herziening, al meetelde want hij was ervan 'overtuigd' dat de vogel op de lijst zou komen....
Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan maar begrijp je uiteraard wel de toonzetting van mijn verhaaltje.

Uiteindelijk beslist maar één commissie over de vogel(s) en moeten we gewoon met z'n allen het definitieve oordeel geduldig afwachten.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Dit geval tart de logica:
Als dit een Groene Reiger is dan:
- Groene Reigers broeden van april - sept (zowel in de USA, midden Amerika als in de Caraibische Zee) DUS: deze vogel moet rond feb-maart uit het ei zijn gekropen (zo zeggen de verenkleedexperts).
Roept de volgende vragen op:
- Broeden Groene Reigers buiten april - september?
- Hebben de verenkleedexperts het wel bij het juiste eind? want hun leeftijdsschatting is gebaseerd op de aanname dat wat voor meeuwen en steltlopers geldt, ook voor reigers moet gelden. Slijten reigers net zo als die familie?
Om tot een sluitende detreminatie te komen, moet je deze vragen beantwoorden. Zolang je daar geen antwoord op hebt - in ieder geval niet een die gebaseerd is op aannames - is de determinatie als Groene Reiger niet gerechtvaardigd.

Als het een Mangrovereiger is:
- Welke ondersoort?
- Waar is de vogel dan uit het ei gekomen, in de dierentuin, bij een reigerfreak?
- Wanneer is de vogel dan uit het ei gekomen (zie Groene Reiger)?

Tenslotte hoe zou de vogel hier terecht zijn gekomen?
- Vorig najaar de oceaan overgeblazen en nu weer een noordelijke trekrichting gevolgd?
- Met een schip uit Afrika / India / Zuid-Amerika / Australie / Azie? (in geval Mangrovereiger)?
- Uit een (privé)collectie?

Wat het ook is, iedere mogelijkheid is onwaarschijnlijk, dus bedenk dat als je naar de vogel kijkt, dat je naar een statistiche onmogelijkheid zit te kijken, een tekening van Escher, een puzzel van Rubick, een film van Tarkovsky.

Groeten, Jan

-

jessesven

Eindelijk een kritsche geest. Krtisch zijn is iets wat in soortenjagersland niet erg gewenst is. Ik heb bijzonder veel waardering voor de ontdekkunst en determinatiekunst van de meeste vogelaars. Kritsch zijn op de herkomst van zeldzame soorten is echter niet iets wat tot de competentie van deze groep (inclusief CDNA) hoort. Hoe knap ik het veldwerk ook vind. Tot 10 jaar gelden heb ik zelf fantiek soorten gejaagd. Nu, na 10 jaar geen soorten meer jagen en voorzien van een behhorlijke wetenschappelijke blik zie je hoe zwak dit aspect van het vogel ontwikkeld is. Aalles wordt gedaan om een soort op de lijst te krijgen, allerlei teleologische verklaringen (doeldenken) worden zonder probleem gelanceerd ales met als doel de lijst groter te krijgen..........