De waarde van algemene soorten versus zeldzaam

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, april 28, 2006, 05:03:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

fauna-onderzoeker-hans

weg gehaald

thijs

Tja, ik heb nog steeds niet echt zelf iets ontdekt, maar toch was de schok wel erg groot hoor.
Het gaat denk ik om het besef dat dit beestje van 13/14 centimeter, misschien wel 2000 kilometer is verdwaald, uitgaande van een man van 1,80m, is die 27692 kilometers van huis.
Ik denk ook dat je na een tijdje, gewoon bent uitgekeken op een Grasmus, je ziet ze (hier) overal, hoort ze overal, en dat ieder jaar.
Als dan z'n meditterane neef langskomt, is dat gewoon leuk, om weer eens wat nieuws onder de zon te zien.
En daarin verschil jij een beetje denk ik, omdat je werkelijk nooit raakt uitgekeken op een Grasmus, en ze zelfs, door ze te kunnen bestuderen, een meerwaarde vindt hebben.
En als we allemaal hetzelfde waren (met z'n allen erachteraan, of met z'n allen inventariseren), zou het toch een beetje saai worden?
En wees gerust, toen ik niet naar de Kleine Zwartkop keek, keek ik heus wel naar Robotap, Patrijzen, Grasmussen, Stormmeeuwen, Graspiepers en een zingende Boomleeuw.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Corryabbink

#2
Hallo Hans,

Ik ben het volledig met je eens. Het is leuk als je een bijzondere soort toevallig tegenkomt maar ik zal er geen km voor omrijden. Ook ik geniet van alle "gewone" soorten om me heen. Deze gewone soorten geven me meer inzicht over het wel en wee van de natuur dan een bijzondere soort. Na jaren kijken en registreren kun je er allerlei conclusies aan verbinden. Het is net als met alle dingen als je niet van het gewone kunt genieten heeft het bijzondere weinig waarde. Hoe gewoon is gewoon eigenlijk?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Guus Peterse

Laat ik eens Koos van Zomeren citeren, Het Scheepsorkest, 1989:
'Schoonheid is een afwijking van het gangbare. Als alle vrouwen zulke ogen hadden als Catherine Deneuve, zou niemand naar haar omkijken. Als iedereen kon schrijven als W.F. Hermans, werden zijn boeken niet uitgegeven. Als de ortolaan net zo algemeen was als de huismus, zou een geel oogringetje de moeite van het noteren niet lonen.
Schoonheid wordt gevoed door zeldzaamheid.' (uit 'Vergeefse zang'.)
Wat dat betreft staat de kleine zwartkop bijna aan de top. Je kunt iedere dag gewone zwartkoppen zien en horen en wees gerust, daar geniet ik ook elk voorjaar weer van. Maar in Nederland kun je misschien maar één keer in je leven een kleine zwartkop zien en sommige mensen vinden dat de moeite van een omweggetje waard. Maar je hebt gelijk, beheerstechnisch heeft het geen betekenis.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citeerdat is het verschil tussen echt inventarisaties doen of gewoon toeristisch vogelen.
Of, anders gezegd, het verschil tussen tellen, getallenreeksen analyseren en combineren, boekhouden, en gewoon genieten van een vogel, van natuur.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

team

Zonder olie op het vuur te gooien.
Stel dit jaar zien we drie kl. zwartkoppen
volgend jaar 6
over drie jaar 35
dat zijn ook leuke ontwikkelingen.
Wat we b.v. ook met grote en kleine zilverreiger zien
dat waren een aantal jaren geleden ook 'piep' soorten.
Door ook deze soorten vast te leggen kun je daar ook conclusies aan verbinden.
Omgekeerd.
Ditr jaar 20.000 grutto`s
volgend jaar 15.000
over 7 jaar 1000
over 12 jaar wordt die gepiept bij de DBA
Kortom alles in de database  
Namens Team Waarneming.nl

Corryabbink

Het is dus belangrijk alles te registreren om de effecten te zien.
Nieuwkomers de zgn. piepsoorten kunnen inderdaad tot te gewone soorten gaan horen en "gewone" soorten zijn soms geleidelijk aan het verdwijnen en worden een "piepsoort". Het belangrijkste is dat je van iedere soort piep of gewoon kunt genieten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"