kruising koekoek en gierzwaluw

Gestart door marcel123, december 24, 2004, 09:44:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Vanochtend 24 dec 2004 om 8.45 uur vloog er een vogel boven het braakliggende terrein naast de Hornbach. Dit is in de buurt  bij de macDonalds Nieuwegein/Utrecht en dan daar waar de weg over het Amsterdam-Rijnkanaal gaat.


Het  leek in eerste instantie wel op een koekoek. De vleugels waren echter wel erg smal en de vogel leek een stuk kleiner.
Wel was de staart ruitvormig (middelste staartpen het langst). Ik vond de staart daardoor wel wat weg hebben van een kleine eksterstaart

Bovendien riep de vogel een soort wieuw (lijkt wel wat op de roep van een buizerd).
Doen Koekoeken dat ook? Ik zag dat er in december ook koekoeken voorkomen in Nederland. Eten ze dan ook harige rupsen?

Rara....

Nee ik heb geen foto en helaas ook geen verstand van vogels.

Rogier

Groeten,
Rogier Verbeek

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

Ik denk ook halsbandparkiet. Valkparkiet zou eventueel ook wel kunnen, maar die vliegen toch een stuk minder rond in Nederland.
Matthijs Broere

marcel123

#4
Het was tegenlicht dus ik kon de kleur niet goed zien. Ik neem aan dat halsbandparkieten opvallend groen zijn en krijsen.
Vliegen die ook wel eens alleen?
Ze maken m.i. een ander geluid, maar ik heb ze ook alleen zien vliegen in groepjes.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het een halsbandparkiet is. In mijn herinnering is het een plompere vogel.
Zal eens kijken naar plaatjes met een vliegend beestje.

Ik moet zeggen dat ik valkparkiet wel grappig vind, ik zat te twijfelen of het misschien een valk was maar boomvalken zijn groter. Smelleken?

Ik vond de staart opvallend groot voor het beest

harderbroek

Citeer
Ik zag dat er in december ook koekoeken voorkomen in Nederland. Eten ze dan ook harige rupsen?

Ik blijf leren geloof ik of me verbazen!

Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

Om te leren, uit welke literatuur is dan bekend dat ook de keoekeok in  de dec. maanden in Ned. voorkomt ?

Om te verbazen eveneeens?

m.v.g.
Robbie
Zeewolde
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Bram Rijksen

31-12-00; Koekoek Breskens, Gerard Troost.

Dit soort data herken ik van de VW Walcheren-site waar bij oudere foto's, waarvan de datum niet direkt te achterhalen is, dergelijke data gebruikt worden.
Ik vermoed dat dit ook iets dergelijks betekent: de vogel is (in 2000?) wel waargenomen, maar precieze gegevens ontbreken. Of zoiets...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

harderbroek

Citeer31-12-00; Koekoek Breskens, Gerard Troost.

Ik vermoed dat dit ook iets dergelijks betekent: de vogel is (in 2000?) wel waargenomen, maar precieze gegevens ontbreken. Of zoiets...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen
Bedankt Bram, Komen we wel achter

greot
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BWoets

Dat is bij heel veel waarnemingen zo.
dat mensen 31-12 hebben ingevoerd en bij extra info hebben gezet: ergens in dat jaar.

Dat is natuurlijk niet fraai voor de statistieken.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Volgens mij komt dat nog uit de tijd van Spotvogel.nl, want daar heb ik vaker gezien bij waarnemingen "ergens dit jaar"

Jasper

harderbroek

CiteerDat is bij heel veel waarnemingen zo.
dat mensen 31-12 hebben ingevoerd en bij extra info hebben gezet: ergens in dat jaar.

Dat is natuurlijk niet fraai voor de statistieken.
Wel raar hoor als je de waarneming niet meer weet (vuile was dus en wegflikkeren)

Dat probleem hebben we ook met wespendieven gehad die tot in nov. dec. werden gezien.
Niet meer zeker of niet goed beschreven dikke kruis door mijn waarneming in het goddelijke veldboekje.

Zo heb ik ooit in 1995 een mogelijke grijze wouw in flevoland. maar ja niet goed gedocumenteerd. Ga ik niet rondvertellen (behalve nu) een mogelijke waarneming.

Scherp blijven dus.

Morgen PTT SOVON ( sorry Bob kan nog steeds niet mee de 29e)
Hoop dat ik alles goed opschrijf (ha ha)

Allemaal een goede jaarwisseling!!!!!!!!! Zonder smiles
groet
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

Citeer31-12-00; Koekoek Breskens, Gerard Troost.

Dit soort data herken ik van de VW Walcheren-site waar bij oudere foto's, waarvan de datum niet direkt te achterhalen is, dergelijke data gebruikt worden.
Ik vermoed dat dit ook iets dergelijks betekent: de vogel is (in 2000?) wel waargenomen, maar precieze gegevens ontbreken. Of zoiets...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen
Hopen maar Bram dat dat niet mei 2000 is anders hebben we weer een probleem met koekoeken in dec. in Afrika toch?

grapje hoor
groet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BWoets

Citeer
CiteerMorgen PTT SOVON ( sorry Bob kan nog steeds niet mee de 29e)
He jammer nou!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets