Rode erwtengal?

Gestart door corrieke, september 25, 2008, 23:27:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Dit galletje zat op een zijnerf van eikenblad.
Rode erwtengal? of toch niet.
natuurlijk de groeten van corry

Floppy

#1
Dacht ik ook meteen aan, maar ik aarzel, omdat het bij nader inzien lijkt of ik aan de onderkant kleine klepjes zie (tussen gal en nerf). Dan zou het gaan om Neuroterus anthracinus (Curtis, 1838), ook nog wel bekend onder de verouderde - maar wel veelzeggende - naam Andricus ostrea (Oestergalletje).
Zijn het kleine klepjes of lijkt het maar zo? Hopelijk heb je het exemplaar bij de hand (of in de buurt).
Hier wat foto's van de N. anthracinus. Meestal zijn de kleppen geprononnceerder dan op jouw foto (als het geen beeldvertekening is  :lol: ).
Anders is het dus toch een Rode erwtengal, Cynips divisa (Hartig, 1840).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

CiteerDacht ik ook meteen aan, maar ik aarzel, omdat het bij nader inzien lijkt of ik aan de onderkant kleine klepjes zie (tussen gal en nerf). Dan zou het gaan om Neuroterus anthracinus (Curtis, 1838), ook nog wel bekend onder de verouderde - maar wel veelzeggende - naam Andricus ostrea (Oestergalletje).
Zijn het kleine klepjes of lijkt het maar zo? Hopelijk heb je het exemplaar bij de hand (of in de buurt).
Hier wat foto's van de N. anthracinus. Meestal zijn de kleppen geprononnceerder dan op jouw foto (als het geen beeldvertekening is  :lol: ).
Anders is het dus toch een Rode erwtengal, Cynips divisa (Hartig, 1840).
Hoi Floris,

Ik twijfelde zelf ook, maar ik heb ook Neuroterus anthracinus gevonden en die hebben echt duidelijke klepjes en zitten aan de hoofdnerf.
Deze zit aan de zijnerf maar dat is niet doorslaggevend begrijp ik nu.
Dan hou ik hem voorlopig maar in de map.
Alweer bedankt voor deze!
natuurlijk de groeten van corry