Hoofdmenu

7 stuks heidelibel

Gestart door Ted van der Knaap, september 25, 2008, 21:44:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

ik kom tot:

bloedrood   foto 1
bruinrood    foto 2,3,4
steenrood    foto 5,6,7

iemand nog andere opties?


1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

nick w

Ted, ik mag eigenlijk nog niet meedoen, voor mij zijn het ook vaak puzzels, maar zou niet 2 een steen en 5 een bruinrode zijn? Als ik naar zijkant borststuk kijk?

Groet,
Nick W

Ted van der Knaap

Nick, ik mag een klein beetje meedoen maar ik determineer ze eigenlijk alleen op snor en poten... ...wat borststuk betreft ben je al verder dan ik!...

even wachten maar op de experts/kenners
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohnvR

Ik zie allemaal bruinrode. Als ik bij 5 en 7 teruggefloten word, zal ik niet protesteren  :D .

ArjenDrost †

CiteerIk zie allemaal bruinrode. Als ik bij 5 en 7 teruggefloten word, zal ik niet protesteren  :D .
Die lijken me, gezien de gele strepen op het borststuk, eigenlijk het duidelijkst...

Goyatlah

Voor mij ook 7x Bruinrode.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Dolf zou jij voor ons per foto het doorslaggevend element kunnen noemen? Bij 1 de poten? of wat? En 2 de snor? De rest de kleur en bij de dames de leggoot? Of zijn er nog andere elementen waar je 't eerst door denkt 'deze soort'? Als het tenminste bij jou als expert nog zo bewust is..

Bedankt, en groet,
Nick W

Ted van der Knaap

#13
CiteerIk zie allemaal bruinrode. Als ik bij 5 en 7 teruggefloten word, zal ik niet protesteren  :D .
foto 1 leek zwarte poten te hebben, beter kijkend linkervoorpoot dan toch met geel.. ..5 en 7 kan misschien ook wel dezelfde libel zijn..

is gele strepen op borststuk altijd bruinrode?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohnvR

Pfffew, gelukkig heet ik geen Dolf. Er is overigens maar 1 vrouwtje bij (nr. 3) en daarbij is de leggoot niet te zien. De pootjes van nr. 3 lijken vrij donker, maar er is volgens mij toch iets geels te zien. 5 en 7 zijn nog niet uitgekleurde mannetjes, waardoor volgens mij het kenmerk van de gele banen op het borststuk moeilijker te gebruiken is. Ze gaan dus eigenlijk allemaal op snor. Waar dat lastig te zien is (1 en 6) kun je aan het gele puntje (waar dat bij 5 en 7 nog een hele baan is) op het borststuk zien dat het geen steenrode is.

nick w

Volgens de veldgids citroengeel, later worden ze bovenaan dan donkerder maar onderaan blijf je dat zien. Daar houd ik me veel aan vast. De steenrode heeft volgens de veldgids geen citroengeel maar soms wel warmgeel. Weia heeft net op waarneming de soortbeschrijving uitgebreid, moet je maar eens kijken bij soort onder informatie!

Groet,
Nick W

nick w

En dank je wel John!

Groet,
Nick W

Anne Hueber †

CiteerVolgens de veldgids citroengeel, later worden ze bovenaan dan donkerder maar onderaan blijf je dat zien. Daar houd ik me veel aan vast. De steenrode heeft volgens de veldgids geen citroengeel maar soms wel warmgeel. Weia heeft net op waarneming de soortbeschrijving uitgebreid, moet je maar eens kijken bij soort onder informatie!

Groet,
Nick W
Bij de foto's, die bij de soortinfo staan, kun je ook duidelijk het verschil tussen citroengeel en warmgeel zien.

Goyatlah

Ok, ik heet dus wel Dolf, en zal het proberen.

Op het moment moet je alle "zwarte" pootjes goed bekijken, doodsimpel omdat er niet zoveel Bloedrode meer zullen rondvliegen, en de gele strepen meestal aardig donkerder geworden zullen zijn. In het zuiden wellicht wat meer dan hier, maar toch.
Dan kijk ik inderdaad naar snor en/of legboor, en vervolgens naar de zijkant. Bij de hoeveelheid "geel" op de pootjes haak ik af, mi een combinatiekenmerk, maar niet iets om een zekere id mee te doen.

Overigens waar ik nor schrijf, bedoel ik uiteraard het ontbreken daar van  ;)

- 1 : Zowel poten, snor als zijkant van het borststuk zit in de schaduw, is daarom op zich niet te identificeren.
- 2: Mooie Bruinrode man (snor, gele strepen)
- 3: Bruinrode vrouw (snor, lijkt nog net wat citroengeels te zien, daarnaast zullen vrouwtjes Steenrode iha wat minder bruin en wat meer rood worden)
- 4: Zie 2
- 5: Itt John heb ik geen problemen met het geel, maar aangezien de snor helemaal duidelijk is hoef je daar niet eens naar te kijken. Wel vreemd vind ik dat je vandaag nog zulke jonge beesten gevonden hebt (je exif geeft in ieder geval als datum 25 sept aan). Zou ik niet verwachten (maar goed, in Groningen begint alles 2 a 3 weken later en zal dan ook wel 2 weken eerder eindigen
:( )
- 6: Deze is wat lastiger omdat de snor in de schaduw zit, maar gele strepen kunnen er mee door.
- 7: Is dezelfde als 5, of anders zn broertje, en ook geen snor.

Omdat 2-6 dus mi Bruinrode zijn en 1 een vraagteken, mag je die daarom ook als redelijk zekere Bruinrode benoemen (anders zou het zijn als er ook Steenrode tussen hadden gevlogen).

Beetje duidelijk zo?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Ted van der Knaap

Citeer
-Wel vreemd vind ik dat je vandaag nog zulke jonge beesten gevonden hebt (je exif geeft in ieder geval als datum 25 sept aan). Zou ik niet verwachten (maar goed, in Groningen begint alles 2 a 3 weken later en zal dan ook wel 2 weken eerder eindigen

..al deze libellen (foto's) zijn van vandaag (25 sept.)..

bedankt Dolf   :duim:   ..en ik denk dat ik dit mede namens Nick kan/mag zeggen..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Weia

Mooie onderlinge hulp, mensen!
Nummer 1 is de lastigste, toch denk ik bij die foto geen moment aan iets anders dan bruinrode. De poten zijn niet echt zwart, de snuit lijkt toch wel heel erg op de typische bruinrode snuit, ook al zit een eventuele snor in de schaduw, de achterlijfsvorm is erg bruinrode. Het vervelende is dat die dingen allemaal moeilijk heel nauwkeurig te omschrijven zijn, maar als je maar vaak en fanatiek naar die beesten kijkt, dan kom je al gauw ook een heel eind!
Je vraag over de gele banden op de zij: steenrode mannetjes hebben dat soms, heel even, later wordt het bruiner/roder. In het algemeen kan je zeggen dat als je er eentje met twee banden ziet, dat dan de kans op een steenrode maar 1% is ofzo. Bij steenrode vrouwtjes ligt het hoger, 5%, ik gok maar wat.
Ik was bij de foto's van deze week ook al jonge mannetje tegengekomen, naast heel oude. Interessant.

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Sticht

#21
CiteerIk was bij de foto's van deze week ook al jonge mannetje tegengekomen, naast heel oude. Interessant.
Weet je tot wanneer ze ongeveer uitsluipen voor zover bekend, Weia ( of iemand anders)?

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Mannetje zal ongeveer een week oud zijn, dus reken maar...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

CiteerGeen flauw idee...
Oké, maar wat is er dan interessant aan waarnemingen van oude en verse exemplaren rond deze tijd? Of begrijp ik je verkeerd?

Weia

Ik vind dat heel late uitsluiperij. Maar het is blijkbaar onjuist om niet meer zulke verse te verwachten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Sticht

#26
Citeer  Maar het is blijkbaar onjuist om niet meer zulke verse te verwachten.
Duidelijk. Er is dus kennelijk weinig over bekend. Deze foto is van begin oktober vorig jaar.

nick w

Citeer
bedankt Dolf   :duim:   ..en ik denk dat ik dit mede namens Nick kan/mag zeggen..
:duim:  Ook mijn dank Dolf.

Gelukkig dat ik niet de enige ben die nu geen heel jonge mannetjes meer verwachtte, al zag ik in de heemtuin nog wel erg oranje beestjes ook...

Groet,
Nick W

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk vind dat heel late uitsluiperij. Maar het is blijkbaar onjuist om niet meer zulke verse te verwachten.
Vandaag nog enkele uuroude Zwervende heidelibellen, Overigens 2 weken geleden ook nog een verse Symp spec.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerIk vind dat heel late uitsluiperij. Maar het is blijkbaar onjuist om niet meer zulke verse te verwachten.
Vandaag nog enkele uuroude Zwervende heidelibellen, Overigens 2 weken geleden ook nog een verse Symp spec.
De Zwervende Heide's zijn nog niet op, zojuist weer een zeer verse Zwervende (vleugels moesten nog uitharden), vloog net op uit de vegetatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com