Hoofdmenu

"witte" buizerd

Gestart door Roely, april 27, 2006, 16:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roely

Vorige week reed ik op mijn eerste rijles  ^_^  (ben 51) op een bebost landweggetje in de buurt van de Utrechtse Brug in Amsterdam. Ik zag er een fazantenhaan en dacht een meter of dertig verderop de hen te zien, maar ik vond haar wat wit. Dichterbijgekomen (zo dichtbij kan je nooooiiiit op de fiets of te voet komen) zag ik dat het een zeer witte roofvogel was, met veel streperige donkere vlekken op rug en vleugels, zeker 50 cm hoog, op de grond. Thuisgekomen ben ik gaan bladeren in mijn Jonsson en kwam ik uit op een juveniele buizerd. Wat denken jullie? Zitten buizerds wel op de grond?

Roely

laatvlieger

Het is nog wat vroeg voor een jonge buizerd, maar buizerds (buizerden ;) ) kunnen heel erg variabel zijn. Er bestaan vogels die bijna helemaal wit zijn.

Een buizerd zit best vaak aan de grond, ze eten ook vaak regenwormen. Je kunt ze dan soms over een akker zien lopen/ huppen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

Hoi Roely,

Moet je niet op de weg letten?  :P

Succes!

Marijke

Roely

Hoi Marijke!

:lol:
Ik hoor me nog zo tegen mijn moeder zeggen: "let jij nou maar op de weg!"

Dank voor de succeswens!

Roely

Roely

Hoi Wouter,

CiteerHet is nog wat vroeg voor een jonge buizerd, maar buizerds (buizerden wink.gif ) kunnen heel erg variabel zijn. Er bestaan vogels die bijna helemaal wit zijn.

Is dat bij buizerds anders dan bijv. bij meeuwen? Die houden toch één tot twee jaar hun juveniele uiterlijk?

CiteerEen buizerd zit best vaak aan de grond, ze eten ook vaak regenwormen. Je kunt ze dan soms over een akker zien lopen/ huppen.

Ah! Dat wist ik niet. Dus ze halen niet voor kleine hapjes hun neus op. Regenwormen vind ik meer iets voor de merel, en die merel dan weer iets voor de buizerd.

Roely

Tatanka

Vooral bij vochtig, dampig weer als het zicht slecht is en de wormen omhoog komen zie je buizerds regelmatig stukjes wandelen en wormen eten. Vind ik een prachtig gezicht: zo'n stoere roofvogel die onbeholpen over 't land waggelt :)

andree

Roely, afgelopen zondag maakte ik nog deze (onscherpe) foto van een buizerd.
Zo wit kunnen ze zijn! :blink:  
André van Hengstum
Appelscha

Roely

#7
Ja, wat wit is hij André!
Ik zag "mijn" buizerd voornamelijk van opzij en achteren en was erg getroffen door de hoeveelheid wit. Ik vond hem er precies uitzien als het plaatje van een juveniel in de gids van Jonsson. Ik heb begrepen dat er een grote variatie in kleurtekening is bij buizerds, maar nu ben ik wel zover dat ik aan een buizerd in vlucht wel kan zien dat het er eentje is, ongeacht de kleuren.

En Gerben, ik zal opletten als ik eens "op het land" ben.

Roely