bij-beschadiging?

Gestart door Stippen, april 27, 2006, 16:15:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Is deze bij stuk of is het juist een determinatie kenmerk?
Ik bedoel het lichte stuk op het pronotum.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

andere foto
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Joh, doe nog een foto.
Ok, vooruit dan maar
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Moi Kees

Mooie foto's. Heb je geflitst? Zo ja, wat voor flitser?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Ik zit wat te experimenteren, mijn gewone setup is:
canon 20d/sigma 50mm/ring 12/ext 1.4/sigma em-140 dg
maar de laatste tijd lukte er veel niet, dus nu even met:
350d/sigma 150/ring 20/canon 580ex op beugel naast lens
maar ook nu lukt niet alles.

Groet, Kees (momenteel niet bedreigd)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Bedankt,

allebei niet echt goedkoop. Zou voor mij de ringflitser beter zijn (libellen, etc)? En wat bedoel je met ring 12 cq 20. Snap ik niet. Heb zelf nu 350d met sigma 180 en goed tafelstatief.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Voor libellen kun je uitstekend toe met een 'gewone' flister. Een ring wordt pas leuk als je er heel erg dicht op zit. Anders zit je namelijk altijd in de schaduw van de lens te werken.
Ring=extension tube. Een ring tussen body en objectief, verkort de werkafstand. Worden meestal per 3 verkocht. De goedkope merken zijn net zo goed als de dure.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

OK snap ik

Libellen zijn inderdaad (relatief) grote beesten, maar ik kom soms ook wel eens een motje of kevertje tegen van 3 a 4 mm. Moet dus ook kunnen. Enig idee wat mijn prioriteitenlijstje zou moeten zijn (naast een goede 3poot): extender (1,4 of 2?), tussenringen, of externe flits (heb niet zoveel geld, en kan een euro dus maar 1 maal uitgeven  B) )

Overigens heb je nog steeds geen antwoord op je eigen vraag. Sorry, kan ik je ook niet mee helpen...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Ik zou zeggen tussenringen (niet zo duur) + een monopod
Een eenbeenstatief is voor macro veel handiger dan een 3,
maar hoe moet wel een balhoofd hebben.

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening.

[size=8]Klik hier als je dit bericht in het servo-croatisch wil zien[/size][/font]
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Ben je melig?  B)

Eenpoot is sowieso goedkoper, aan de andere kant bevalt mijn tafel-3-pootje (met bal) uitstekend (voor op de grond levende beestjes, en dat doen libellen dus iha niet).

Extender lijkt me als voordeel te hebben dat je niet alleen verder kunt vergroten, zoals met een tussenring, maar ook van grotere afstand hetzelfde kunt fotograferen (bv Glazenmakers). Probleem is wel dat je in totaal max 5.6 diafragma mag overhouden voor AF. Nou ja, vakantiegeld komt pas over een maand, dus kan nog nadenken...

(Of evt toch een brommertje, kan ik alles makkelijker bereiken)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

CiteerIk zou zeggen tussenringen (niet zo duur) + een monopod
Een eenbeenstatief is voor macro veel handiger dan een 3,
maar hoe moet wel een balhoofd hebben.

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening.

[size=8]Klik hier als je dit bericht in het servo-croatisch wil zien[/size][/font]
Citeer

wat bedoel je hiermee,Kees?


by the way,mooie foto's.

Ik ga me eens verdiepen in tussenringen.
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

Zo te zien sanp ik niet hoe quote werkt....

Wat bedoel je met dit bericht in servo-kroatisch?
vriendelijke groet,

Trees

Stippen

CiteerExtender lijkt me als voordeel te hebben dat je niet alleen verder kunt vergroten, zoals met een tussenring, maar ook van grotere afstand hetzelfde kunt fotograferen (bv Glazenmakers). Probleem is wel dat je in totaal max 5.6 diafragma mag overhouden voor AF.
Een extender gaat niet alleen ten koste van het licht, maar het beeld wordt er ook niet mooier op.
Hoe minder extra glas hoe beter.
En in tussenringen zit geen glas!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

CiteerZo te zien sanp ik niet hoe quote werkt....

Wat bedoel je met dit bericht in servo-kroatisch?
Grapje, Trees, Grapje.
Maar er zit geen :D op mijn toetsenbord
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Toch gebruik jij zelf wel extenders, maar je point is duidelijk.

Overigens reageer ik de volgende keer in het Birmanees (heb net een schriftelijke cursus van 3 dagen achter de rug, dus dat moet kunnen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

dovidjena, do sledenih put.

En.. dit is geen grapje
vriendelijke groet,

Trees

Goyatlah

Hmm, zo vatte ik het ook niet op. Mag het de volgende keer iets vrouwvriendelijker  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jelle

Om terug op de bij te komen, lijkt sterk op een Grasbij (Andrena flavipes).
Mooie foto's op één foto zie je duidelijk dat het inderdaad om een beschadiging blijkt te gaan, heel vreemd om dit zo te zien.

groeten

Stippen

bedankt,
misschien weet er iemand waar het door komt .
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl