gast en gastheer?

Gestart door corrieke, september 23, 2008, 22:51:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Hallo,
Dit bladwespje? op blad zag ik 13 september.
Ik wilde het eigenlijk al verwijderen maar doe toch een poging om er achter te komen wat dit is.
Blad om en om gedraaid en het bleef maar zitten.
natuurlijk de groeten van corry

corrieke

natuurlijk de groeten van corry

Floppy

#2
Hoi Corry,

Als ik het goed zie, is dit een Essenblad en is de gal veroorzaakt door de galmug Dasineura fraxini (Bremi, 1847).
Of hier vervolgens nog een eitje in wordt gelegd, onttrekt zich aan mijn waarneming.  B) Ik heb overigens eerder de indruk, dat er sprake is van een paring (m.a.w. het lijkt wel of ik er twee ipv. een zie; dat zou ook de vasthoudendheid tijdens het draaien van het blad verklaren).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

#3
CiteerHoi Corry,

Als ik het goed zie, is dit een Essenblad en is de gal veroorzaakt door de galmug Dasineura fraxini (Bremi, 1847).
Of hier vervolgens nog een eitje in wordt gelegd, onttrekt zich aan mijn waarneming.  B) Ik heb overigens eerder de indruk, dat er sprake is van een paring (m.a.w. het lijkt wel of ik er twee ipv. een zie; dat zou ook de vasthoudendheid tijdens het draaien van het blad verklaren).
Hoi Floris,

Het blad is volgens mij inderdaad van een es. (zie plaatje dat had ik ergelijk al bij willen doen)

Ik dacht ook dat het een paring was, maar bij inzoomen twijfel ik toch weer, dan ziet het er uit als een rugtekening.
Heb ook eigenlijk geen camera voor dit hele kleine spul wat ook nog flets van kleur is.
Bedankt weer voor je reactie!
natuurlijk de groeten van corry