Vogels voeren in de winter

Gestart door Lasse de Vries, september 23, 2008, 10:00:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

In jou situatie moeten vogels dus niet alleen door de winter geholpen worden.
In de stedelijke omgeving zijn veel vogels afhankelijk van het bewust of onbewust voeren door mensen.

Vuilstorten zijn vaak een voorbeeld van onbewust voeren. De gevolgen worden lang niet altijd als positief gezien.

In een stedelijke omgeving zou het aantal vogels zeker veel lager zijn als er niet bijgevoerd werd. Dat geldt voor echt wilde vogels, maar ook voor stadsduiven, soepeenden etc.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

leendert59

[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Lasse de Vries

Eff een vraagje.....
De Turkse Tortel, eet die normaal ook uit vetbollen?
Bij mij een paar dagen geleden 2!?

Lasse

frankw

Citeereet die normaal ook uit vetbollen?


Normaal hangen er geen vetbollen ;)



Maar ff serieus, bij mij eten de stadsduiven ook van de vetbollen dus waarom zouden Turkse Tortels dat niet doen? Niet dat de duiven aan de bollen hangen maar ze ploffen neer in de struik die ik op mn balkon heb en vervolgens eten ze van de vetbollen die in de struik hangen..

Duiven eten best veel verschillend voedsel geloof ik, dus een vetbol gaat er ook zeker wel in

timvanoerle

Er zit op dit moment een turkse tortel aan een vetbol hier in de achtertuin..
Tim van Oerle

Jan v.H.

Ik heb vanmiddag ook wat voer op gehangen, een paar vetbollen, een netje pinda's en wat zonnebloempitten. Er wordt gelijk al veel gebruik van gemaakt. De eerste koolmees zat er al binnen een paar minuten op. Er zaten trouwens erg veel vogels in de tuin vergeleken met normaal, mussen, mezen, een Turkse tortel een winterkoninkje en een paar mezen. En dat voordat ik het voer had op gehangen.

Tinok

Citeer
Citeer
Citeer

Leendert: ff nieuwsgierig maar waar woon je dan, lapland? of gewoon in Nederland?
?????? Heb ik iets geks gezegd dan??????
Misschien wordt verondersteld dat jij andere winters hebt dan wij?

Ander land, andere winter.............
Hay Leo,

Het lag inderdaad aan dat zinnetje 'waar ik woon'. dacht daardoor dat je in het buitenland woonde maar het is ook te lezen als waar ik woon qua voedselaanbod :D
Wim maakte gelukkig een uitleg maar bij deze nog even de bevestiging dat ik dat dus inderdaad op een andere manier las dan jij bedoelde... Volg je het nog ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Kasper S

CiteerMijn vader zei gisteren dat hij een specht in de tuin zag! (Zat er een kwartier, maar hij durfde niet naar beneden te gaan om een camera te pakken omdat hij bang was dat hij dan wegvloog :P )
De vogel was aan het pikken in een dode boomstronk.
M'n ouders wonen echt midden in een woonwijk, dus een specht daar in de tuin is dan toch wel opmerkelijk?..
Mijn vader hangt trouwens ook altijd vetbolletjes op in de winter :)
Heb hier in de tuin ook Groene en Grote bonte specht gehad. Vandaag een hoop staartmezen en 2 putters bij de vetbollen!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jeroen Nagtegaal

Nu de winter wer verder is:
Voer je? zo ja wat heb je in de tuin?

Zelf merk ik het welmet de sneeuw:
Op een 6 vetbollen, brood, voedersili en 2 pindanetjes.
Max 15 koolmees (tegelijk),
Ca 2 pinpelmees
2 heggenmus,
3 Merel
2 roodborst
en dan het grotere spul af en toe, Tortel, kauw, ekster ed.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ingridt

CiteerNu de winter wer verder is:
Voer je? zo ja wat heb je in de tuin?

Ik voer op 3 plaatsen,

Silo met zonnepitten, vetbollen, strooivoer  op 2 meter van het raam:
Waanzinnig veel zwarte mezen zo ook kool en pimpelmezen. 2 of 3 matkopjes en sinds enkele dagen 7 staartmezen (oo wat zijn die schattig) veel vinken en groenlingen. 1 heggemus, 3 roodborstjes, 2 winterkoninkjes, 7 boomklevers
3 kuifmezen, 5 holenduiven en veel turkse tortels en merels.

Vetblok aan een boom wat verderop in de tuin:
Koppeltje grote bonte spechten, kool en pimpelmezen, boomklevers en boomkruipers

Strooivoer, broodkruimels, ect  op een beschutte plek aan de zijkant van ons huis
3 vlaamse gaaien, 2 ringmussen, heel veel vinken en groenlingen, heel veel merels, koperwieken, roodborstjes, kool en pimpel mezen, 1 winterkoninkje, 2 eksters, 1 heggemus en veel turkse tortels

Vogels die niet op het voer afkomen maar wel regelmatig te zien zijn
Groene specht, goudhaantjes, koppeltje zwarte spechten, en de blauwe reiger

Vogels die ik indirect voer zijn de buizerd en de sperwer
Snachts hoor ik vaak een krijsende ransuil
We hadden heel veel konijnen, maar het worden er al snel minder  (eet een uil konijnen? ) Zo ook de muizen die op het voer afkomen verminderen rap in aantal.

Eens 17 eekhoorns tegelijk en het blijft druk met de eekhoorns, heb het idee dat die minder snel als maaltijd gebruikt worden.

Ik wacht nog steeds op de huismussen die maar niet willen komen.

Groetjes Ingrid

Lasse de Vries

Wauw!
Waar woon je?
Ik heb hier nog nooit zoveel gezien!

Lasse

ingridt

CiteerWauw!
Waar woon je?
Ik heb hier nog nooit zoveel gezien!

Lasse
Ik woon in Westelbeers aan de rand van de landschotse heide
http://nl.wikipedia.org/wiki/Landschotse_Heide

Groetjes Ingrid

Maarten Sluijter

Dat zal wel een prachtig gebied zijn om in te wonen...  :wub:  
.

maartenimmerzeel

Ingrid,

Kan het zijn dat de matkoppen glanskoppen zijn? Ik dacht altijd dat alleen glanskoppen op tuinvoer afkwamen.

Zo niet, dan heb ik iets nieuws geleerd en moet ik voortaan beter opletten op de glanskoppen in mijn tuin :)
Groet Maarten Immerzeel


ingridt

CiteerIngrid,

Kan het zijn dat de matkoppen glanskoppen zijn? Ik dacht altijd dat alleen glanskoppen op tuinvoer afkwamen.

Zo niet, dan heb ik iets nieuws geleerd en moet ik voortaan beter opletten op de glanskoppen in mijn tuin :)
Ik heb een poos geleden in dit topic
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=56488&hl=
de vraag gesteld omdat ik het zelf niet wist en kreeg matkop als antwoord. In elk geval komen ze elke dag pinda's, zonnepitten en strooivoer eten

Groetjes Ingrid

firecrest

Ik had altijd vetbollen in de tuin hangen, totdat we verhuisden naar een Kauwenrijke buurt. Als ik nu een vetbol in mijn tuin hang is hij binnen enkele minuten uit de boom getrokken en meegenomen door een groep Kauwen.
Heb daarom inmiddels een voerplek overdekt met gaas waar vogels tot een grootte van Merels tussendoor kunnen maar Kauwen niet.  

Steven Wytema

ik heb niet het hele topic gelezen (evenmin als het topic van Tim die hij zojuist linkte), maar een poll om te kijken hoeveel mensen 's zomers bijvoeren lijkt mij bijzonder interessant.

Met name omdat ik het zelf gezien heb (pindasnoeren en vetbollen bij een flat op 3hoog in mei), en omdat het effect daarvan mijns inziens veel schadelijker is (!).


Bijvoorbeeld dat de jongen veel te vet groeien, en geen koolhydraten krijgen, maar ook niet leren wat insecten zijn (en als ze dus geen vetbol vinden in het eerstvolgende voorjaar, het behoorlijk moeilijk krijgen). En dat is slechts 1 van de vele effecten...
Steven Wytema


ArjenDrost †

Dit heb ik ook altijd gehoord, Steven. Maar het schijnt dat de inzichten hierin veranderd zijn, en dat zelfs Vogelbescherming nu zegt dat het geen kwaad kan om 's zomers door te voeren...

Steven Wytema

CiteerDit heb ik ook altijd gehoord, Steven. Maar het schijnt dat de inzichten hierin veranderd zijn, en dat zelfs Vogelbescherming nu zegt dat het geen kwaad kan om 's zomers door te voeren...
des te interessanter om er een poll op los te laten! :)
Steven Wytema


marcel123

Citeermaar een poll om te kijken hoeveel mensen 's zomers bijvoeren lijkt mij bijzonder interessant.
Inderdaad. Ik voer pas bij als het vriest of er veel sneeuw ligt.

teunvankessel

Ik voer nooit, de natuur doet zichzelf wel!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Steven Wytema

CiteerIk voer nooit, de natuur doet zichzelf wel!
Inderdaad.

Ik voer dus ook niet.
Overigens niet (alleen) om dit principe, want misschien als ik later huisje-boompje-beestje-vrouw&kinderen etc woon, dat dat er wel bijkomt. Maar dan om de vogels dichter bij huis te krijgen, en om het ze iets makkelijker te maken.

Die vogels redden zich wel. In de zomer en in de winter.
Dat doen ze al 40.000 jaar, ook toen wij nog in berevellen rondliepen.
CiteerIn de stedelijke omgeving zijn veel vogels afhankelijk van het bewust of onbewust voeren door mensen.
ben ik het dus niet mee eens.


PS nieuwe gedachte: vetbollen in de zomer -> de ver-McDonalds-isering van de vogelarij?
Steven Wytema


gerdwichers8

Toen er nog veel graan werd verbouwd in Nederland en er s'zomers veel meer akkeronkruiden hun kansen hadden, was het voedsel aanbod veel hoger gedurende de winter.
Van mij mogen ze enkele kg. zaad hebben die vogels. Ik vind het s'winters erg leeg aan klein grut op de akkers.
In een lezing die ik vorig jaar bijwoonde, hoorden we dat de totale biomassa aan vogels in kg. met 80% omlaag was gekiepert sinds 1970 tot 2007.
Dat voeren heeft overigens slechts een erg selectieve uitwerking. Enkel vogels die gewoonlijk in de bouw komen, varen er wel bij.

Jeroen Nagtegaal

Moeten we dan ook stoppen met het vogelvriendelijk maken van huizen voor Huiszwaluw, Gierzwaluw en Huismus?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JanF

Ik voer ongeveer 10 maanden per jaar.
Gewoon omdat voeren meer soorten in je tuin brengt, en hoe meer soorten hoe meer genieten van al dat grut.
Als de vogels nestjongen hebben voer ik nog door. De ouderdieren maken gebruik van de voertafels en silo's voor eigen gebruik, maar weten donders goed wat de jongen nodig hebben. Ik zie ze nooit van de voertafel direct naar het nest vliegen.
De jongen krijgen de broodnodige proteinen als rupsjes ed. en de oudervogels houden meer tijd over om deze idd voor de jongen te verzamelen.
Als de jongen uitvliegen stop ik twee maanden met voeren. Om te voorkomen dat de ouders alsnog pinda's gaan voeren aan de vliegvlugge jongen en om de jongen de kans te geven te leren ( in een seizoen van overvloed ) dat er meer is in het leven van een vogel dan een voertafel.


met vr. groeten
Jan van de Fliert

bramborkent

Is er iets bekend over de relatie "vogels bijvoeren" en "het voorkomen van muizen/ratten"?
Ik zie in mijn tuin namelijk regelmatig een muisje op de voederplank lopen (en snabbelen). Wat ik ook probeer om die muisjes daar vandaan te halen, het helpt niet. Ze kunnen blijkbaar op de kop lopen - anders zou het niet lukken. Ze eten vetbollen, zaden, alles wat ze maar lekker vinden.

Ik kan me voorstellen dat als we met z'n allen vogels bijvoeren, we ook de lokale muizen de winter doorhelpen. Dan zullen deze beestjes in aantal flink toenemen, met de nodige overlast tot gevolg. Overigens heb ik ze niet in huis, en heb dus (nog) nergens last van.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

ArjenDrost †

CiteerIk kan me voorstellen dat als we met z'n allen vogels bijvoeren, we ook de lokale muizen de winter doorhelpen. Dan zullen deze beestjes in aantal flink toenemen, met de nodige overlast tot gevolg. Overigens heb ik ze niet in huis, en heb dus (nog) nergens last van.
Zorgen die vogels die je bijvoert dan ook voor overlast? Zij zullen ook flink in aantal toenemen, lijkt me...

DanielS

CiteerIs er iets bekend over de relatie "vogels bijvoeren" en "het voorkomen van muizen/ratten"?
Ik zie in mijn tuin namelijk regelmatig een muisje op de voederplank lopen (en snabbelen). Wat ik ook probeer om die muisjes daar vandaan te halen, het helpt niet. Ze kunnen blijkbaar op de kop lopen - anders zou het niet lukken. Ze eten vetbollen, zaden, alles wat ze maar lekker vinden.

Ik kan me voorstellen dat als we met z'n allen vogels bijvoeren, we ook de lokale muizen de winter doorhelpen. Dan zullen deze beestjes in aantal flink toenemen, met de nodige overlast tot gevolg. Overigens heb ik ze niet in huis, en heb dus (nog) nergens last van.
http://www.birdguides.com/webzine/article.asp?a=1487

(vooral dat filmpje onderaan is leuk)
Daniel

bramborkent

Citeer
CiteerIk kan me voorstellen dat als we met z'n allen vogels bijvoeren, we ook de lokale muizen de winter doorhelpen. Dan zullen deze beestjes in aantal flink toenemen, met de nodige overlast tot gevolg. Overigens heb ik ze niet in huis, en heb dus (nog) nergens last van.
Zorgen die vogels die je bijvoert dan ook voor overlast? Zij zullen ook flink in aantal toenemen, lijkt me...
Vogels zorgen nooit voor overlast in mijn tuin. Ik wil ze juist bewonderen en vandaar de voerderplank. Maar op muizen zit ik niet te wachten. Ik vraag me dus af in hoeverre die beestjes geholpen zijn bij onze bijvoeder-praktijken.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

maartenimmerzeel

Ik voer het hele jaar. Interessant om te zien hoe het per seizoen verandert welke vogels op het voer afkomen. In het voorjaar altijd roodborsten bijvoorbeeld. Die verdwijnen de hele zomer en komen dan in het najaar weer terug. Mussen zijn er juist veel in de zomer.

Voordeel van het voeren in de zomer is, dat er weinig mensen voeren, en je tuin erg populair is bij de vogels. Inmiddels gaan ze ook naar de buren  :rolleyes:  
Groet Maarten Immerzeel