Vogels voeren in de winter

Gestart door Lasse de Vries, september 23, 2008, 10:00:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lasse de Vries

Ik zou graag willen weten waarom wel of waarom niet.
Ikzelf vind het heel leuk, al die vogels in mijn tuin :wub: .
Ik hang vetbollen, pindakettingen en een voedersilo op, en jullie?

Lasse

steenl

#1
Lasse, Ik kan maar kiezen uit één antwoord  ^_^

Veranderd

Lasse de Vries

Sorry, ging fout,
ik krijg steeds een foutmelding: 1 optie is geen keuze ofzo.
hoe maak je 3 verschillende opties om te stemmen?

Lasse

Lasse de Vries


Sjoerd v Wierst

Ik voer alleen als het een paar dagen achterelkaar pokke weer is. Beetje brood, misschien de silo even buitenhangen. Zodat ze even kunnen opvetten.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

martinharskamp

Nou Lasse, wel al wat stemmen maar nog weinig reacties. Ik voer zelf ook vogels in de winter. Gewoon omdat ik het leuk vind. Tegenstanders van bijvoeren zeggen dacht ik dat er door bijvoeren een onnatuurlijk hoog aantal vogels de winter overleeft. Ik dacht dat er op dit forum al een keer een discussie over is geweest maar ik kan het niet terugvinden.

Lasse de Vries

Oke martin,
ik heb net de silo weer opgehangen, omdat er 's ochtends veel (kool)meesjes te horen zijn ^_^ .

Lasse
Ps: Jammer van de weinige reacties ja :(  

DanielS

#7
CiteerPs: Jammer van de weinige reacties ja :(
Slechts 91%.. :P
Daniel

martinharskamp

Citeer
CiteerPs: Jammer van de weinige reacties ja :(
Slechts 91%.. :P
Eh, 200 vertoningen, 7 reacties, is dat niet 3,5%? Waarvan weer zo'n 50% voor Lasses rekening is.  

pieternella

Ik voer vooral omdat ik het zelf leuk vind om naar die vogeltjes te kijken.
Alleen aan het einde van de winter is het volgens mij pas nodig om te voeren.
Of bij echt koud weer.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

DanielS

Citeer
Citeer
CiteerPs: Jammer van de weinige reacties ja :(
Slechts 91%.. :P
Eh, 200 vertoningen, 7 reacties, is dat niet 3,5%? Waarvan weer zo'n 50% voor Lasses rekening is.
Ik denk dat Lasse bedoelde dat weinig mensen ''Ja'' hebben gekozen.
Daniel

pia zz

#11
voer al jaren in de winter, en ook in de zomer, alleen dan geen pinda's, vetvoer enz, maar gewoon ordinaire havermouthvlokken. Waarom.... omdat ik het geweldig vind, al die bedrijvigheid in mijn tuin.
Jaag er in 1 week zeker 1 pond zonnepitten, 8 vetbollen, 1 pond  vogelvoer met vruchtjes of gedroogde insecten en een paar pinda-netten doorheen.






  groet Pia.

Tinok

Ik voer sinds een jaar ook zomer en winter. Je merkt het gelijk als het slechter weer is dat ze veel meer behoefte aan bijvoeren hebben. Erg leuk gezicht al die vogels in de tuin. De mussen doen het ook erg goed in onze tuin dit jaar.
Inmiddels heb ik al een boel aan de vogelbescherming gedoneerd via Vivara ;)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

lexie

JA, het hele jaar door. Vooral omdat het erg gezellig is die vogels, en dan met name jonge Koolmezen. Wat een toestand bij de voedertafel En je kan ze goed bekijken, wat weer help bij het determineren in het veld.
Lex Vermeend

wimtegels

Ik voer helemaal niet (meer).

In de stedelijke omgeving heb ik er betrekkelijk weinig moeite mee. In natuurlijke omgeving kan ik me voorstellen dat het concurentievervalsend werkt.

Ook kan het invloed hebben op het natuurlijke gedrag van vogels en vogels volledig afhankelijk maken van het door mensen aangeboden voedsel.

Verder hebben sommige vogelsoorten zich in de evolutie aangepast op het voedsel wat op dat moment van het jaar aanwezig is. Constant voedsel aanbieden kan dit patroon doorbreken.

Neem mijn opmerkingen vooral niet al te zwaar. Ik denk echt niet dat soorten uitsterven omdat mensen vogels voeren. Omdat ik nog weinig geluiden tegen voeren lees wil ik toch eventjes ook de andere kant van de medaille belichten.

Voor degenen die wel voeren: Geniet van de vogeltjes die je restaurant bezoeken!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jan2002

Ik voer het hele jaar door. 's Zomers voornamelijk pinda's en doodgewoon oud brood, 's winters daarnaast ook vetbollen. Nodig is het denk ik niet, maar het is wel hartstikke leuk om zo'n tuin vol vogels te hebben en de bedrijvigheid te zien.
Groet,
Jan

Uulie

Wij wonen op het platteland en ik voer iedere winter. Op ons erf woont een zwerm mussen. Gedurende het hele jaar volgen ze de vaste voertijden van de kippen, paarden en varkentjes en eten ze gezellig met iedereen mee. Wanneer het kouder wordt en de insecten verdwijnen voer ik ze bij. Ze eten behoorlijk wat dus ik haal van die 20/30 kilo zakken strooivoer.

Naast meesjes en wat andere vogeltjes zijn het voornamelijk mussen en aangezien ik heb gehoord dat er steeds minder mussen zijn omdat de heggen verdwijnen en steeds meer mensen liever sneldekpannen op hun huis leggen, zie ik daar niet zoveel kwaad in.

Indirect voer ik hiermee ook de sperwers die de mussen soms gewoon hier van het terras af komen plukken.

Geen idee of dit een goede of slechte zaak is, ik ben danwel in ze geinteresseerd maar ben geen echte vogelkenner.

CiteerIn de stedelijke omgeving heb ik er betrekkelijk weinig moeite mee. In natuurlijke omgeving kan ik me voorstellen dat het concurentievervalsend werkt.

Wim kun je me uitleggen wat je hiermee bedoeld?


Groetjes
Mandy

meike

Zoals ik wel vaker heb betoogd is er meer dan alleen vetbollen e. d. om vogels te voeren/lokken. Bijvoeren met vet is volgens mij iets menselijks, niet iets "dierlijks" wat nodig is, noch in de zomer noch in de winter. Als je de kans hebt in je tuin nestgelegenheden, schuilmogelijkheden, besdragers etc, te planten bereik je meer dan wintergasten lokken door pindakaas op de bomen te smeren (leerde ik vroeger om spechten te lokken.... ik laat nu gewoon een vermolmde boom een jaartje langer staan).

Maar goed, je moet natuurlijk wel de mogelijkheid in je tuin hebben om dit te kunnen doen, hoeveel mensen hebben alleen maar een balkon bv, die zal ik zeker geen voedertafel met vetbollen en pinda's ontzeggen!

Het smelleken dat ik zo eens in de drie weken zie heeft vreemd genoeg ook animo voor de pinda's... alleen de vogel is wat onhandig en pakt het hele netje in een keer. Misschien moet ik een klein zangvogeltje in de bomen opprikken??  

wimtegels

Citeer
CiteerIn de stedelijke omgeving heb ik er betrekkelijk weinig moeite mee. In natuurlijke omgeving kan ik me voorstellen dat het concurentievervalsend werkt.

Wim kun je me uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Ja, dat kan ik wel uitleggen. Op zijn minst kan ik het proberen:

De ecologie is een groot voedselweb. De overlevingskans wordt voor een groot gedeelte bepaald in de "bottle neck" momenten. De winter is met zijn relatieve voedselschaarste zo'n bottle neck.

Sommige soorten hebben gedurende de evolutie dit probleem opgelost door te investeren in een enorme seizoenstrek. Deze is niet zonder risico's en eist iedere keer weer zijn tol.

Andere soorten trekken niet. Zij betalen de soms de tol door een hongerwinter die ze niet overleven.

In het voorjaar beginnen de vogels met de verschillende strategie weer aan de voortplanting om hun populatie weer op peil te brengen.
Indien de blijvers door het bijvoeren massaal de winter overleven beginnen zij met een grotere voorjaarspopulatie.

De vogels die geïnvesteerd hebben in de seizoenstrek en het voordeel van bijvoeren in de winter niet hebben gehad hebben in het voorjaar ineens veel meer concurrenten dan normaal. In gevallen van overlap
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Uulie

Dank je voor de uitleg Wim :)

Er zijn hier veel insecten en veel (verschillende) roofvogels. Voor hen worden hier zelfs nestkasten opgehangen in de oude eiken langs de weg. Ik denk dat een paar extra musjes in dit geval dus niet nadelig hoeft uit te pakken.

Dan kan ik met een gerust hart de strooivoerzak straks weer tevoorschijn halen  :grin:

Groetjes
Mandy

wimtegels

Je kan gerust de voerzak tevoorschijn halen. Ik vind het al heel wat als mensen af en toe nadenken dat alles wat je doet in de natuur invloed heeft op het ecosysteem.

Of je die invloed positief, negatief of neutraal vind hangt af van je eigen visie.

Wat voor voeren geldt, geldt ook voor het ophangen van nestkasten etc. etc.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

martinharskamp

Hé Wim,

leuk dat je ook deze kant effe belicht. Ik vraag me zelf alleen af hoeveel invloed het bijvoeren werkelijk heeft. Én het is natuurlijk niet de enige invloed die wij als mensen in een woonwijk op vogels hebben.

Als de Merel in onze heg in twee legsels vijf jongen krijgt en er worden er drie door de katten van de buren opgevreten, er wordt er één gepakt door een Sperwer en er overleeft er één de winter omdat ik hem voer geef dan wordt het ingewikkeld. Je kunt dan zeggen: ik heb er één gered, óf de buren hebben er drie gedood, de Sperwer heeft er één gedood, óf het is de schuld van de Merel had ie maar in het bos moeten blijven wonen. Je weet natuurlijk nooit hoeveel jongen die in het bos had groot kunnen brengen. Ik heb erover na zitten denken en je komt er toch niet uit. Ik hang voer op want dan komen er vogels in mijn tuin, je kunt er wel of niet over nadenken maar het wordt voor mij niet duidelijker.

wimtegels

CiteerIk heb erover na zitten denken en je komt er toch niet uit.
Een heel juiste stelling. We komen er nooit helemaal uit. Daar is het ecosysteem veel te ingewikkeld voor. Dat ontslaat mensen die (semi)proffesioneel met de natuur bezig zijn niet van de verplichting om er over na te blijven denken.

Ik vind dat er soms veel te weinig wordt nagedacht. Als ik bijvoorbeeld zeg: de gemeente heeft met maaien beschermde planten weggemaaid dan zal bijna iedereen het met me eens zijn als ik beweer: ze hadden beter na moeten denken.

In sommige gevallen hebben ze misschien wel beter nagedacht dan de leek vermoed.

In het stedelijk of bebouwde milieu ontstaat een heel aparte natuur. Een natuur die nauw verweven is met de menselijke activiteiten. In het agrarisch landschap is de situatie al weer heel anders. En in echte natuurgebieden lopen we weer tegen andere vragen aan.

Voor het stedelijk gebied, en daar mag je wat mij betreft ook de dorpen bijtellen, zullen zonder meer andere regels gelden dan in de "vrije natuur". De omstandigheden zijn daar door de mens sterk gewijzigd en daarmee ook de concurentie omstandigheden van de soorten die ook in de menselijke omgeving voorkomen. Het al dan niet bijvoeren kan hier nauwelijks puur natuurlijke processen verstoren omdat ze hierbij botweg niet zijn. (Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van de definite van een puur natuurlijk systeem).

Daarom gaf ik eerder ook al aan dat ik nauwelijks moeite heb met het voeren in deze situatie. In gebieden waar we streven naar natuurlijke processen vind ik bijvoeren vloeken in de kerk.

Enkele jaren geleden is er een discussie geweest over het voeren in de periode dat er jonge vogels zijn. Vogels zouden hun jongen voeren met het gemakkelijk beschikbare voedsel van de voedertafel. Jonge vogeltjes kregen zaden in plaats van rupsen insecten etc. De overlevingskans van de jonge vogels zou daardoor afnemen. Ik weet niet hoeveel onderzoek naar dit verschijnsel gedaan is. Hoor er eigenlijk ook niets meer over. Ben benieuwd of hier iemand meer weet over dit onderwerp van voeren gedurende de nestperiode.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Theovanv

Er komen steeds meer vogels in mn tuin, voer af en toe wat op een voederplank en erom heen op het gras, heb ook nog een silo in de schuur staan. Heb ook een waterbak, maar die heb ik al op verschillende plekken neergezet, maar daar wordt nog niet veel gebruik van gemaakt voor zover ik gezien heb. Had eerst meestal alleen een bende mussen, wat merels en koolmezen in de tuin. Tijdje geleden ook wel eens een winterkoning en een boomkruiper die ik als echte bijzonderheden beschouw in de tuin in deze buurt. Heggenmussen en Pimpelmezen zitten er ook af en toe, laatst kwam er zelfs een Roodborstje bij en de Eksters weten de voederplaats ook te vinden. En een paar dagen geleden zag ik tot mijn grote verbazing een klein geel vogeltje in de tuin zitten, waarschijnlijk een Tjiftjaf, want die hoor je hier vaak en Fitissen heb ik hier nog nooit gehoord. Maar voordat ik het fototoestel gepakt had was ie al weer weg. Vinkachtigen zie ik hier eigenlijk nooit. Paar jaar geleden kwamen er nog wel eens Groenlingen.
Theo van Veenendaal

martinharskamp

CiteerEnkele jaren geleden is er een discussie geweest over het voeren in de periode dat er jonge vogels zijn. Vogels zouden hun jongen voeren met het gemakkelijk beschikbare voedsel van de voedertafel. Jonge vogeltjes kregen zaden in plaats van rupsen insecten etc. De overlevingskans van de jonge vogels zou daardoor afnemen. Ik weet niet hoeveel onderzoek naar dit verschijnsel gedaan is. Hoor er eigenlijk ook niets meer over. Ben benieuwd of hier iemand meer weet over dit onderwerp van voeren gedurende de nestperiode.
Nou heb ik er zelf geen uitgebreid onderzoek naar gedaan maar ik heb er wel wat ervaring mee. Ik koop altijd veel voer in het najaar en blijf voeren tot het op is, dit jaar was dat tot ver in het voorjaar. De Koolmezen die hier jongen hadden kwamen vooral 's ochtends vroeg wel meteen naar de voersilo voor zonnebloemkernen, misschien om de eerste honger te stillen. Daarna kwamen ze maar af en toe maar zag je ze wel spinnetjes en insekten bij elkaar scharrelen. Zouden ze voor het gemak gaan dan zouden ze de hele dag wel naar mijn voersilo vliegen. De Vogelbescherming promoot volgens mij ook voeren in de broedtijd, je zou verwachten dat die er wel over nagedacht hebben.

wimtegels

CiteerDe Vogelbescherming promoot volgens mij ook voeren in de broedtijd, je zou verwachten dat die er wel over nagedacht hebben.
Ik denk zeker dat de vogelbescherming er over nagedacht heeft.
Welke argumenten vogelbescherming heeft voor het voeren in de broedtijd is een beetje minder duidelijk.

Voeren in natuurgebieden is in ieder geval biotoopvervalsing.

In de std natuurlijk ook, maar ja, die biotoop is al zo drastisch veranderd........ :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Ik heb het topic waar Wim het overheeft terug gevonden was voor mij wat makkelijker omdat ik het destijds zelf gestart ben.

http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=40866

Vanwege dezelfde reden als Wim ben ik ook tegen het bijvoeren van vogels. Zelfs als ik in de stad zou wonen zou ik het nog niet doen. Omdat niet alle vogels die in de winter in de stad zijn in de stad broeden. Ook veel ''voedertafel'' vogels als merel, kool en pimpelmees, ed. zijn trekvogels die later richting Scandinavië of een Nederlands bos terug keren om te broeden. Maar wat anderen hier mee doen maakt me niet veel uit. Ik denk nl. dat het bijvoeren van vogels wel draagvlak vergrotend werkt voor mensen die minder met vogels (en natuur) hebben en kinderen.

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Lasse de Vries

Hoi, ik heb vanmiddag ook weer 3 vetbolletjes opgehangen bij mijn oma en opa, en meteen zat er op nog geen meter afstand een Halsbandparkiet :gap:
Ik liep er heen en pas op 50 tot 30 centimeter vloog hij weg!
Zijn ze altijd zo tam?

Lasse

wimtegels

Hoi Lasse.

Misschien is het er wel eentje die pas ergens uit een kooitje is ontsnapt en is hij daarom zo tam.

Ben eigenlijk wel benieuwd of je tevreden bent over de verschillende bijdragen in je Topic overigens.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Lasse de Vries

Hoi Wim,
Ik ben erg tevreden met de reacties!
Ik had bij mijn oma en opa toen ze op vakantie waren wat voer opgehangen, en op een ochtend dat ze thuis waren zaten er 6 Halsbandparkieten, een Grote Bonte Specht en heel veel meesjes :P

Lasse