Hoofdmenu

welke zandloopkever?

Gestart door Athene, september 22, 2008, 21:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Athene

Deze kever kwam ik tegen op een heideveldje in de Achterhoek. Is dit C. hybrida of C. maritima?  

Mark

beetlestitch

cicindela hybrida -bastaard zandloop kever. groeten toon.
Toon Keukelaar

Boloria

#2
de jeugdbondstabel geeft als kenmerk bij C.hybrida: "dwarsband op dekschilden aan binnenzijde ongeveer even ver naar achter reikend als aan zijrand", en bij C.maritima: ".... aan binnenzijde VERDER naar achter reikend dan aan zijrand".
Op mijn foto lijkt het wat dit betreft meer op C.Maritima. Is dit dan toch niet zo'n goed kenmerk en moet je alleen uitgaan van de aanwezigheid van beharing op de kop?

Mark

beetlestitch

ga toch voor hybrida kaal tussen de ogen en mediale band heeft geen knik van rond de 90 graden. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Citeer"dwarsband op dekschilden aan binnenzijde ongeveer even ver naar achter reikend als aan zijrand"
Je hebt ook nogal een verkeerd perspectief te pakken om dat goed te kunnen beoordelen: trek een denkbeeldige lijn van het uiterst achterste puntje van de band aan de buitenkant van het dekschild naar de achterkant van de "komma" en dan loopt ie toch ook op jouw foto vrijwel haaks op de lengteas van de kever.  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#5
een foto van bovenaf zou al veel schelen en of de kever verzamelen zodat de exacte kenmerken te controleren zijn en meerdere personen tot de zelfde conclusie komen. nu blijft het toch onzeker welke soort het voor 100% is en ook wetenschappelijk te bewijzen is. met de argementen die ik eerder aangegeven heb voel ik toch het meest voor hybrida. groeten toon.
Toon Keukelaar