Witte trilzwam?

Gestart door Gert Kremer, september 21, 2008, 22:50:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Witte trilzwam op dood liggende els.
Groeide tussen het mos.
Kan geen kern en ook geen stekels vinden.
materiaal was stevig, het is geen sterrenschot.
Omdat de witte zeldzaam is, denk ik dat het een jonge stekeltrilzwam moet zijn, maar deze komt niet op loofhout voor.

Wat nu, vergeten?

5252
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

5254: tussen het mos uitgeplukt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Citeermateriaal was stevig, het is geen sterrenschot.
Waarom niet?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Citeer
Citeermateriaal was stevig, het is geen sterrenschot.
Waarom niet?
Omdat sterrenschot geen bladvorm heeft zoals een trilzwam en ook niet vast zit aan het hout :P
de zwarte plek was de aanhechting.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Ik zie er zo snel ook nog even geen trilzwam in, maar ok. Ik zou zeggen leg het onder de mic en kijk of je wat paddo gerelateerde dingen kan vinden :)
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerIk zie er zo snel ook nog even geen trilzwam in, maar ok. Ik zou zeggen leg het onder de mic en kijk of je wat paddo gerelateerde dingen kan vinden :)
geen materiaal meegenomen.
Misschien haal ik het nogwel op, anders maar vergeten.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

niet meer te vinden. :angry:  vergeten maar.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Het zit er weer, op de zelfde liggende dode Boom. (Els)
Zou het een soort(mos-dril?) kunnen zijn?

5682
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

:mic  foto's
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

18a met Congorood.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

19a, het lijken wel dikkopjes he :P  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

20a: sporen?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#12
Citeer19a, het lijken wel dikkopjes he :P
Helemaal zeker ben ik niet maar ik denk dat je hier basidien ziet (het duidelijkst iets links van het midden). Basidien van trilzwammen zijn meercellig. Die lange slierten zijn dan de epibasidien die net als de sterigmata van "gewone" basidien de sporen vormen,

Voor determinatie: kijk eens naar: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=52592&hl=
groet,
Ida

bruggeman

Citeer18a met Congorood.
Ik zou me zekerder van mijn conclusie voelen als ik dit ook kon interpreteren.
groet,
Ida

Gert Kremer

Citeer
Citeer19a, het lijken wel dikkopjes he :P
Ik denk dat je hier basidien ziet (het duidelijkst iets links van het midden). Basidien van trilzwammen zijn meercellig. Die lange slierten zijn dan de epibasidien die net als de sterigmata van "gewone" basidien de sporen vormen,

Voor determinatie: kijk eens naar: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=52592&hl=

NB. sterreschot is bijna altijd goed herkenbaar door de aanwezigheid van grote zwarte, onbevruchte eicellen die er uitzien als de zwarte korrels in net gelegd kikkerdril
Hallo Ida,
Basidien snap ik zo'n beetje, dat zijn de (zakjes) die tussen de Sporen en Hyphen zitten. Maar als je gegeven juist zijn, moet het wel een zwam wezen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#15
Basidien zijn de orgaantjes die bij basidiomyceten de sporen vormen. Trilzwammen zijn een groep met nogal afwijkende basidia. Als mijn interpretatie klopt is het een trilzwam. Om zeker te zijn zou ik zelf het vermeende basidium zelf moeten zien om te zien of er een tussen schot is en of er inderdaad epibasidien zijn en of het er twee of vier zijn.

Maar wat kan het anders zijn?

sterreschot (eileiders van kikkers of padden) is volgens mijn sporengids vooral iets wat je in het voorjaar mag verwachten.

Zaadcellen zijn vele malen kleiner
groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Gerrit,
Stijfselzwam (Exidia thuretiana) lijkt mij het beste.
Kan ik deze wel invoeren?
Ik kan geen vergelijkings materiaal vinden op Int. wat betreft de mijn microscoop foto's van de sporen enz.
Nog wel materiaal thuis en de beschijving op soortenbank.nl klopt wel aardig.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Invoeren Stijfselzwam, iemand tegen?
en heeft iemand microscoop foto's voor mij?

Afgelopen zaterdag in Ede geen materiaal hier van gezien.
Was wel een prachtdag en zeer leerzaam, moeten ze vaker doen.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

CiteerInvoeren Stijfselzwam, iemand tegen?
Gert,

Als jij 100% zeker bent kun je ze natuurlijk invoeren.
Maar als jij deze vragen stelt heb ik het idee dat je zelf nog niet zeker bent....

Ismael

CiteerAfgelopen zaterdag in Ede geen materiaal hier van gezien.
Was wel een prachtdag en zeer leerzaam, moeten ze vaker doen.
Wat jammer dat ik je niet gezien heb!! Nouja ik weet natuurlijk ook niet hoe je er uit ziet.. Toch jammer
Groeten Ismaƫl Wind

Gert Kremer

Citeer
CiteerAfgelopen zaterdag in Ede geen materiaal hier van gezien.
Was wel een prachtdag en zeer leerzaam, moeten ze vaker doen.
Wat jammer dat ik je niet gezien heb!! Nouja ik weet natuurlijk ook niet hoe je er uit ziet.. Toch jammer
Hallo Ismael,
Ben er geweest van 10.30 tot 15.30 uur, We zijn (vrouw en ik) met Wim Ligterink op Excursie geweest om +/_ 12.00 uur.
Ik beb Nico nog gesproken bij de vele zwammen die er waren en diverse lezingen aan gehoord.  
Maar ik kende er ook verder geen een, over 100 jaar moet ieder die aanwezig is maar een naamkaartje op he :P  :D

Arno:
(Als jij 100% zeker bent kun je ze natuurlijk invoeren.
Maar als jij deze vragen stelt heb ik het idee dat je zelf nog niet zeker bent.... )

Wat is zeker?
Had graag voorbeeld van sporen gezien, mij mic. werk valt niet van mijn vingers af door kennis, dus hulp is dan zeer gewaardeerd.
Ik kan deze ook met ? invoeren, zoals er meer in staan, maar ik heb de microscoop niet zomaar aangeschaft.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

CiteerWe zijn (vrouw en ik) met Wim Ligterink op Excursie geweest om +/_ 12.00 uur.
Dan moeten wij elkaar gezien hebben, ik ben ook om 12 uur op excursie geweest, was alleen met de andere groep mee...
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Citeer
CiteerWe zijn (vrouw en ik) met Wim Ligterink op Excursie geweest om +/_ 12.00 uur.
Dan moeten wij elkaar gezien hebben, ik ben ook om 12 uur op excursie geweest, was alleen met de andere groep mee...
Dat kan... we zijn ingehaald door een groep, voor de start moest de groep verdeeld worden.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Ingewvoerd als Stijfselzwam met een vraagteken, toch jammer :(  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.