Hoofdmenu

Klein snuitkevertje

Gestart door harry60, september 21, 2008, 10:35:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Vandaag kwam ik 2 van deze snuitkevertjes tegen, zaten tussen een bladje wat toe gevouwen was, ik denk van een wilg.
Ze waren niet groter dan 1 tot 1.5mm, de beste opname die ik er van heb is dat hij van het blad over mijn hand kroop, geeft wel goed aan hoe groot ze zijn als je de haren van mijn hand ziet.
Is er voor deze soort nog een naam ?

BVD voor de reacties
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ben zelf ook even op onderzoek gegaan en misschien is het een Apion sp., kwa groote en uitzien lijkt hij wel op deze familie ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Robert Heemskerk

het zou misschien Melanapion minimum kunnen zijn.. ?

Bij snuitkevers is vaak de rugtekening(structuur) van belang bij de determinatie.

Misschien dat iemand met ervaring er meer van kan maken..

Th.Heijerman

Apionidae indet ...

Theodoor

harry60

#5
Ik ga hem proberen in te voeren bedankt Theodoor

Gr harry

Zoals ik al dacht staat (Apionidae indet) niet in de belgische database, zal hem dan maar even onder Apion sp. plaatsen.
Ik zal gelijk vragen om deze aan te maken.

Nog een vraag waar staat indet voor, heb het geprobeert op te zoeken maar krijg daar weinig helder informatie over.

BVD Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

beetlestitch

indet. betekent dat er geen determinatie tot op de soort is maar in dit geval alleen tot op de familie apionidae. groeten toon.
Toon Keukelaar

harry60

Bedankt Toon voor deze uitleg,
Ik leer elke dag wat bij.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

misschien een heel domme vraag dan, maar is indet dan het zelfde als spec.?  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Dat komt inderdaad in praktijk op hetzelfde neer: je komt met zekerheid niet verder dan de naam die voor indet. of spec. staat.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

harry60

#10
Denk toch dat er enig verschil is tussen indet. en spec.
Als ik het goed begrijp is er met indet nog geen onderzoek na gedaan, en met spec. is dat wel maar aan de hand van de foto of aangeleverde informatie is dat niet te bevestigen tot de excacte determinatie.
Of heb ik het nu verkeerd?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning