bruine winterjuffers in wintergebieden

Gestart door Taka, september 21, 2008, 10:18:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ik had gister wel weer Noordse Winterjuffers in een van de bekende overwinteringsgebieden, een stuk of 10. Die zijn er nu dus al wel weer.

Bertusvr

CiteerIs er een plek hier in de regio Den Haag waar het de moeite is te gaan kijken? Ik kan moeilijk verwachten dat ze automatisch weer op mijn balkon komen bivakkeren  ;) Zitten ze normaal gesproken hoog? Of net als die ene bij mij niet meer dan een meter van de grond?

Groet,
Nick W
Nick, in februari dit jaar zijn we met een groepje via Waarneming.nl wezen zoeken in Meijendel, en met succes. Vorig jaar rond deze tijd vond ik er erg veel achter hotel Duinoord en in lentevreugd.
Gr, Bertus

JohnvR

Vanochtend was het nog fris, maar bij een waterig zonnetje kon ik toch wat vliegende Bruine winterjuffers ontdekken in de duinen bij Bergen. Ik denk gezien het biotoop dat het een goede kans maakt een overwinteringslocatie te zijn met kort struikachtig gewas, lang gras, beschutting, zon, niet te droog (mos). Het was overigens vlak bij voortplantingswater. Of het echt al voor de winter is of alleen voor de herfst zal later blijken.


nick w

CiteerNick, in februari dit jaar zijn we met een groepje via Waarneming.nl wezen zoeken in Meijendel, en met succes. Vorig jaar rond deze tijd vond ik er erg veel achter hotel Duinoord en in lentevreugd.
Gr, Bertus
Bertus, dank. Daarna kan ik misschien ook eens in Solleveld kijken, daar zijn geen waarnemingen van maar zoveel anders is het niet dan Meijendel dus wie weet..

Groet,
Nick W

nick w

CiteerNick, in februari dit jaar zijn we met een groepje via Waarneming.nl wezen zoeken in Meijendel, en met succes. Vorig jaar rond deze tijd vond ik er erg veel achter hotel Duinoord en in lentevreugd.
Gr, Bertus
Hou me trouwens ook aanbevolen om een keer in groepsverband te zoeken, leer ik vast veel van!

Groet,
Nick W

pietspaans

Het overwinteringsgebied en het overherftstingsgebied en de zomerlocatie verschillen niet zoveel denk ik. Vrij hoge, luwe plaatsen (koude lucht stroomt 's nachts naar beneden) zie je altijd op wat hogere heidestruiken. Ook hebben deze plekken veel prooien. 's zomers zitten de winterjuffers ook op bijna elk stukje heide (hier op de Zuid Veluwe) dat klimatologisch geschikt is, ongeacht de afstand tot het water.

Ik neem aan dat ze op deze plekken ook overwinteren, omdat je ze daar de eerste zonnige dagen in het voorjaar ook weer ziet. Mijn hypothese is dat de winterjuffers een warm voedselrijk biotoop zoeken en alleen in het voorjaar en de vroege zomer weer de voortplantingswateren opzoeken.

Weia

Ze zitten in elk geval volop in de overwinteringsgebieden. Ik ben vandaag pas voor het eerst gaan zoeken en zag er op mijn 'hot spot' zonder al te nauwkeurig zoeken 35. Met wat andere plekken erbij kwam ik over de 100, nog nooit gehad. Op een dun dood stammetje van een meter of zes hoog zaten er 16! Ik denk dat met wat meer m'n best doen in dat stuk bos een stuk of honderd per uur mogelijk moet zijn, en het zal een uur of vier kosten om dat stukkie bos helemaal door te ploegen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Afgelopen donderdag (9 oktober) ben ik in de Gagelpolder (voortplantingsgebied) gaan kijken. Aan de noordkant van het veld heb ik er daar nog 6 geteld. Zouden ze daar toch ook overwinteren? Ik zal het de komende maanden in de gaten houden.
(Sybe)