Hoofdmenu

Kuifleeuweriken

Gestart door Rick van der Weijde, maart 22, 2005, 17:02:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Hallo beste luitjes,

toch ook nog maar even een berichtje op het forum. Heb onlangs iemand persoon benaderd voor mijn vraagstuk, maar tot op heden nog geen reactie.

'Ik ga binnenkort (morgen dus al... :blink: ) naar Limburg en wil vooraf kijken of ik de Kuifleeuweriken bij het Trade Center te Venlo kan vinden. Zoals gezegd is dat een van de laatste zekere lokaties in Nederland voor deze soort. Heb je misschien een lokatiebeschrijving (liefst zelfs een routebeschrijving!) van (of naar) deze lokatie, zodat mijn zoekkansen ietwat worden vergroot. In ieder geval bedankt'.

Mijn vraag blijft hetzelfde. Hoop dat iemand hier ook het antwoord weet. In ieder geval bedankt.

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Hisko, bedankt voor de moeite. Het is helaas niet de plaats welke ik bedoel. Jouw link verwijst naar het World Trade Centre in Eindhoven, en niet naar het (sorry mijn fout) Trade Port West te Venlo. Daardoor echter wel een kaartje kunnen vinden. En ook een soort van routebeschrijving.
Dus toch bedankt.

Weet alleen niet hoe groot die Trade Port West is, maar nadere gegevens zijn nog steeds gewenst.

Groet,B)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Ellen Luijks

Hoi Rick,

Dit mailtje zat in mijn mailbox
CiteerTo: vogelinfolimburg@yahoogroups.com
From:  "joep tomlow" <joeptomlow@yahoo.com>  Add to Address Book
Date: Sun, 20 Mar 2005 10:17:02 -0800 (PST)
Subject: [vogelinfolimburg] Trade port enzo

   
Hallo allen,

Vanmiddag rond 14.45 een uitbundig zingende kuifleeuwerik op het dak van het Texaco tankstation te Trade port west. Hij maakte zelfs complete baltsvluchten waarbij het dak van het station als 'landingsplaats' diende.

Daarna een kort bezoek aan het nieuw Heerenven gemaakt (zie bericht Justin). Er zeilde hier overigens een aantal buizerds en een havik op de thermiek.

Vervolgens naar de Bouxweerd gegaan, deze is op moment niet geschikt voor steltlopers (geen slik), wel voor maarliefts 87 bergeenden en 27 wintertalingen. 
Beide soorten hadden flink de lente in de kop aan alle baltsgedragingen en vechtpartijtjes tussen de mannen te zien.
De weide ten noorden van plas vertoonde enige natigheid met wat kokmeeuwen erop, maar als deze temperatuur blijft zal dat niet lang stand houden.

Groeten,

Joep.

Misschien heb je er wat aan.
Het trade centre is een groot industrieterrein ten westen van Venlo. Je hebt trade port en je hebt trade port west.

http://www.routenet.nl/asp/map.asp
typ in venlo
en op kaart zoeken

Dan ga je met de pijltjes naar links tot je knooppunt Zaarderheiken hebt gevonden. Daar rechts van in de hoek ligt het trade centre.

Ga je dan nog verder naar links. Dan komt uit in de middle of nowwhere en daar ligt trade port west.

de schaal staat bij het kaartje.
Succes.
Anders hoor ik het wel.

Groetjes,

Ellen
Groetjes

Ellen

Tom

ik heb dit nog uit een mailtje van vorig jaar:

"Kuifleeuweriken bevinden zich op en nabij de parkeerplaats tussen
Texaco-benzinestation en snelweg A67. A67 afrit 39 nemen (Sevenum,
Tradeport-West) en bij stoplichten rechtdoor en dan wijst het
bovenstaande zich vanzelf. 5 van de 6 vogels hielden zich vooral op
in de nabijheid van het hier aanwezige douanekantoor."

veel succes.

groeten, Tom


Rick van der Weijde

Ellen en Tom, enorm bedankt. Op dat soort tips had ik stiekum gehoopt. Ik laat jullie (en de overige meelezers) morgen wel weten of het me gelukt is...
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

Nou heb ze gevonden hoor! Drie in totaal. Dus bedankt voor de tips. Liepen/foerageerden/zongen inderdaad rondom de Texaco/Douane. Oh ja, heb ook nog een fotootje gemaakt. Geen beste plaat, maar wel herkenbaar...

De rest van Limburg werkte vandaag iets minder goed mee. Al heb ik met dit weer geen klagen gehad hoor. In ieder geval is de kortebroek weer uit de kast! :lol:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Thijs Fijen

Geen beste plaat!!!

Ik vind hem juist heel mooi, ook goed herkenbaar dus in dat opzicht perfect!!
Gefeliciteerd dat je ze zag..
Thijs Fijen

matthijsbroere

Inderdaad, leuke waarneming, leuke plaat!
Matthijs Broere

Marianne

Mooie foto! Zo maak ik ze (nog) niet.
groet,
Marianne Cramer

thijs

Ik sluit me hier helemaal bij aan, is toch gewoon een mooie foto van een mooie vogel?
Niet zo bescheiden hè ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Rick van der Weijde

Sorry hoor... :P
Laat ik het anders zeggen. Ik had hem zelf graag nog iets anders vastgelegd :)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

RWester

CiteerNou heb ze gevonden hoor! Drie in totaal. Dus bedankt voor de tips. Liepen/foerageerden/zongen inderdaad rondom de Texaco/Douane. Oh ja, heb ook nog een fotootje gemaakt. Geen beste plaat, maar wel herkenbaar...

De rest van Limburg werkte vandaag iets minder goed mee. Al heb ik met dit weer geen klagen gehad hoor. In ieder geval is de kortebroek weer uit de kast! :lol:
Hé leuk, zo'mn rotsblok: Thekla?  :D   Ik heb ze inderdaad ook op de plek gezien, op het station en op de ruigte naast het Douanekantoor. Leuk was ook een paartje Patrijs dat aldaar onder de overkapping van de Texaco doorvloog, weirdo-plek

CiteerDe kuifleeuw heeft op hulshorsterzand in mijn eerste monitorings jaar in 1990 gebroed. Verder zie ik de laatste jaren minder kuifleeuwerikken.

Kuifleeuwerik is héél hard achteruit gegaan. Ik herinner nog winters dat ik op de basisschool uit het raam keek en er vijf er nonder had fourageren. In heel Enschede waren ze toen vrij makkelijk te vinden op een aantal vaste plekken.

Ook bij IJmuiden, Scheveningen enz zag ik ze wel, hoor ik nooit meer wat van

Wat dat aangaat is een Woudaapje algemener!, wees zuinig met je waarnemingen en geniet er van, over een paar jaar denk ik dat het finito is


Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

zelfs doortrekkende exemplaren zijn er bijna niet meer, of wel?

wie weet is een kuifleeuwerik straks wel bijzonderder dan een kortteenleeuwerik oid....
groet,
Redmar

RWester

Citeerzelfs doortrekkende exemplaren zijn er bijna niet meer, of wel?

wie weet is een kuifleeuwerik straks wel bijzonderder dan een kortteenleeuwerik oid....
Kuifleeuweriken zijn volgens mij ook niet echt trekkers maar meer zwervers
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

CiteerKuifleeuweriken zijn volgens mij ook niet echt trekkers maar meer zwervers
en wat is het verschil tussen trekkers en zwervers?

Dat er bij kuifleeuweriken geen pijl op te trekken valt?  :lol:  
groet,
Redmar