Hoofdmenu

slijmzwam?

Gestart door Gert Kremer, september 20, 2008, 10:32:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Deze (slijmzwam?) zat op loofhout, Els denk ik zo.
Kan er geen naam bij vinden, is wel wat rijp.
Kan ook naar Hans. (hij moet eerst maar een weekend rust hebben :D ).
kan er een richting op benaming gegeven worden?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Lijkt me geen myxo Gert. Meer iets asco-achtigs?

Ismael

Bij deze verplaatst, Gefeliciteerd Gert, leuke vondst :duim:  
Groeten Ismaƫl Wind

Gert Kremer

#7
krijg er een  :wub:  van.
En hij wilde zo graag naar Hans, zat al in het doosje.
Bedankt nu kan ik deze mooi invoeren. :whistle:

284a de sporen denk ik zo. meer kan ik niet vinden.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Gert, gefeliciteerd. Kan toch altijd nog naar Hans? :grin:  

Gert Kremer

naar wie? p.j. keizer?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citeer
Citeernaar wie?
Gert,
Of de provinciaal consul Wim Ligterink.
die heb ik eens ontmoet, zal hem bellen.
Gerrit bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

ingevoerd, maar bij waarneming niet zeldzaam?, tenminste dat wordt niet aangegeven. :o
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Citeeringevoerd, maar bij waarneming niet zeldzaam?, tenminste dat wordt niet aangegeven. :o
Klopt Gert.
Volgens de GB is ie vrij zeldzaam. Aangezien wij die gradatie niet kennen houden we dan vrij algemeen aan.
Maar het blijft toch een leuke waarneming. :duim:  

Gert Kremer

Citeer
Citeer
Citeernaar wie?
Gert,
Of de provinciaal consul Wim Ligterink.
die heb ik eens ontmoet, zal hem bellen.
Gerrit bedankt.
Dan toch maar eens bellen.
zeker voor zeker he ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Ik zal 'm op zeldzaam zetten. Als anderen het er niet mee eens zijn hoor ik het wel?

Marian en Bert

Hoi allemaal,

Mogelijk dat de soort landelijk zeldzaam is of zelfs heel zeldzaam. In Overijssel komt hij kennelijk zie overzicht http://waarneming.nl/soort/photos/16443?page=2 vaker voor. Zelf vind ik de soort vooral aan begin en einde van het jaar meerdere keren in diverse terreinen.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Met Wim Ligterink contact gehad, Foto nummer 3 daar is hij wel zeker van.
Om het te onderzoeken zet hij een vraagteken bij of dat het waard is, dus ik laat de zaak maar voor wat het is.
Marian geeft ook al aan dat het regelmatig door haar is gevonden.
Allemaal bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Hoi Gert,

Inderdaad, vorige week nog.
Maar ik vind ze steeds weer leuk om te zien met die rits groene sporen.

Groeten van Marian

Marian en Bert

Mic. foto van de sporen van een vondst van 25-09-08

Marian en Bert

Hoi Gerrit,

Mogelijk een meer gemaakte vergissing waar wat van te leren valt? Kun je misschien iets toelichten wat het verschil is tussen "Creopus" en "Hypocrea"?
In het Overzicht Ned. paddenstoelen blz. 628 staat bij de soort:
De verwijzing naar Breitenbach deel 1 plaat 320 en dat de soort soms verward kan worden met Hypocrea soorten, vooral H. aureoviridis, Gele kussentjeszwam.

Bij de soortbeschrijving staat een gelijkend plaatje met daarbij de opmerking "dat de C. gelatinousus door de groene sporen goed te herkennen is". Een aardige instinker als je te oppervlakkig kijkt? Nu ik de nog eens in z'n geheel lees, zit macroscopisch het verschil tusssen de soorten vooral in de stevigheid van de vruchtlichamen? Ik heb daar inderdaad niet goed opgelet. H. aureoviridis staat in Breitenbach helaas ook niet beschreven waardoor vergelijking niet mogelijk is. De soort staat wel summier in Nordic Macromycetes beschreven onder Hypocrea blz 218. In het register wordt voor Creopus ook naar blz. 218 verwezen.

Groeten van Marian

Corryabbink

Gerrit dat is interessant. Ik heb ook meerdere vondsten. Die schreef ik allemaal toe aan de Gele kussentjeszwam. Zal het meest ook wel zijn maar misschien zit er ook ander materiaal tussen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

wat moet ik nou met m'n doosje?  :huh:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

In ieder geval bewaren met datum en andere gegevens, kan altijd nog bekeken worden.

Gert Kremer

#23
CiteerGert,

In ieder geval bewaren met datum en andere gegevens, kan altijd nog bekeken worden.
er zijn er niet veel mensen die in een  doosje willen bekijken. Maar een fles rode wijn staat klaar bij de juiste uislag. :grin:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.