Hoofdmenu

Apion

Gestart door han.endt, april 25, 2006, 22:02:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Een heel kleine pietepeuterige Apion op Fluitenkruid:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1158309
Toch een mooi kleurtje :).
Kan iemand hier mee verder?

han.endt

#1
Ik vind hem zelf erg op Apion frumentarium lijken.

Stippen

#2
Waarom zou het geen frumentarium zijn?
De dijtjes lijken wat slank maar dat is volgens mij de hoek.
(tegelijk gepost)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Robert Heemskerk

Volgens Theodoor is die Apion die ik laatst zag (foto op de site) ook een frumentarium.
Heb deze alleen nog niet verplaatst.

groet, Robert

Stippen

Het is ook een heel veel voorkomende soort (veel op zuring)
foto

Of klik hier als je niet kunt wachten.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#5
CiteerOf klik hier als je niet kunt wachten.
:lol:

Ridderzuring stond er genoeg.

Th.Heijerman

Dr zijn 5 soorten Apions s.s. en die zijn allemaal rood en leven allemaal op Rumex-soorten. Als je zeker wilt zijn van de naam moet je ze eigenlijk gewoon determineren. Dit beest kan heel goed A. frumentarium zijn, maar als je had beweerd dat het A. cruentatum was geweest had ik ook dat geloofd. De andere drie rode Apions zijn zelfs nog lastiger. Bovendien moet je uitkijken met welke literatuur je de beesten op naam brengt ivm de nomenclatuur. Zo wordt in veel oudere werken A. frumentaruim (L.)  A. miniatum genoemd, en is A. frumentarium auct. synoniem met de huidige naam A. haematodes Kirby.... maar ze zijn wel mooi rood ...

Theodoor

han.endt

#7
Ik heb mijn apion vergeleken met deze pagina, waar alle rode apion s.s. afgebeeld staan:
http://claude.schott.free.fr/Apionidae/Images/Apion-PL4.jpg

Opvallend is dat mijn apion een lange kop heeft (zonder de snuit). De grootte van de ruimte tussen het oog en het halsschild is lang. Er kunnen 2 1/2 tot 3 oogjes tussen. Dit is alleen het geval met frumentarium. Bij de andere is dat 1 tot 1 1/2 oogje.
Lijkt mij geen toeval.

Geweldige site trouwens:
http://claude.schott.free.fr/index.html

Th.Heijerman

... nee, ik geloof ook wel dat je A. frumentarium te pakken hebt, maar Apions determineren op grond van plaatjes blijft een hachelijke zaak, zelfs als je het beest zelf voor je hebt en niet alleen een foto. Er zijn niet alleen verschillen tussen soorten, maar ook nog tussen sexen (is op de site waarnaar je verwijst  ook wel te zien) en dan is er is ook nog individele variatie ...
... iets anders nog - sorry,  ik blijf maar zeuren - je noemt als waardplant fluitenkruid, maar dat is slechts de plant waarop je hem hebt aangetroffen en dat is toch wat anders...

Theodoor

Stippen

Citeerje noemt als waardplant fluitenkruid, maar dat is slechts de plant waarop je hem hebt aangetroffen en dat is toch wat anders...

Theodoor
Ik geloof wel dat we allemaal wanneer we bij een waarneming een 'waardplant' vermelden, dat we dan bedoelen: aangetroffen op.

Iets anders is dat natuurlijk bij een soortbeschrijving.

We zouden het invulveld "aangetroffen op' kunnen noemen,
maar ik ben bang dat we dan antwoorden krijgen als:
Mijn schoonmoeder, tweede pinksterdag, ooghoogte etc...  :D  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

han.endt

#10
Citeersorry,  ik blijf maar zeuren
Nee hoor, integendeel. Bedankt voor alle informatie!

Inderdaad heb ik "waardplant" gebruikt om aan te geven op welke plant ik het kevertje gevonden heb. Vaak is dat nuttige informatie en bij gebrek aan beter gebruik ik dan genoemd vakje. Vaak is er ook interesse in de plant die een insect als voedsel gebruikt, zoals op welke bloemen bepaalde soorten zweefvliegen fourageren, vandaar dat ik het er vaak bijzet.

gardensafari

Citeer

Iets anders is dat natuurlijk bij een soortbeschrijving.

We zouden het invulveld "aangetroffen op' kunnen noemen,
maar ik ben bang dat we dan antwoorden krijgen als:
Mijn schoonmoeder, tweede pinksterdag, ooghoogte etc...  :D
Mijn spijkerbroek, niet te vergeten..... :gap:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.